Mijn Series +

Mad Men - Seizoen 2 (2008)

ontwikkeld door Matthew Weiner
met Jon Hamm, Christina Hendricks en January Jones

Mad Men duikt in de levens, liefdes en ambities van een groep ongenadig competitieve mannen en vrouwen die bij een reclamebureau werken in de jaren zestig. De serie speelt zich af op en rond Madison Avenue, de bakermat van de New Yorkse advertentiebureaus, en tevens verwijzend naar de 'Mad' uit de titel. We maken kennis met de onvoorspelbare wereld van Don Draper, de grootste reclameman (en womanizer) in de business, en zijn collega's van de Sterling Cooper Advertising Agency. Hoewel Don de regie in de vergaderkamer en de slaapkamer in handen heeft, heeft hij moeite om voor te blijven lopen op de snel veranderende tijden en zijn jonge ambitieuze collega's.

1. For Those Who Think Young
  11. The Jet Set
  12. The Mountain King
  13. Meditations in an Emergency
avatar van Thomas83
Nog beter dan het eerste seizoen. De cinematografie krijgt wat meer aandacht, de verwijzingen naar de tijdsperiode waarin alles zich afspeelt zijn al wat minder voor de hand liggend en vooral wat meer natuurlijk onderdeel van de plot, er is nog meer leuke humor (Roger is onderhand al echt de man van de fraai gebrachte oneliners, wat een prachtpersonage). En wat de serie zo fijn maakt is dat je vooral zelf mag observeren en je conclusies trekken. Niet elke hint en lijn die tussen personages wordt getrokken is zo'n puzzelstukje, maar het steekt allemaal toch fijn in elkaar. En op zich kleine dingetjes worden op zo'n fraaie manier groots gemaakt.

Wel even schrikken dat Colin Hanks een bijrol heeft, maar hij vult dit gewoon goed in. Bobbie Barrett vond ik aanvankelijk een wat vervelend personage, maar typisch voor de serie dat er ook een andere kant van haar wordt getoond en je haar meer gaat waarderen. Idem voor Duck, die eind seizoen 1 nog wel een nieuwe bondgenoot van Don leek te zijn. De serie kan je toch altijd wel mooi op het verkeerde been zetten. Jane heeft wat sluws en is een mooie soort tegenstander voor Joan, een soort van jongere versie van haar die het slimmer speelt. Maar niet zonder haar kwetsbare kant. Als Joan haar ontslaat en ze de maandag erop gewoon weer op haar werk verschijnt is zeker niet een en al triomf. Uiteindelijk is ook zij gewoon een bang personage dat genoeg lef weet op te brengen haar kansen te pakken.

Bekende personages hebben zich weer mooi doorontwikkeld, soms extra zichtbaar door de tijdsprong tussen dit seizoen en het vorige. Peggy's ontwikkeling blijft prachtig om te zien. Ze is al zoveel meer ontspannen en zelfverzekerd. Betty is er niet lelijker op geworden en ik vond het wel erg verrassend dat ze al zo snel haar kop uit het zand haalt en Don uit het huis schopt, ook al eindigt het allemaal weer tragisch voor haar als ze zwanger blijkt. Het deed me goed haar op een onverwacht moment nader tot Helen Bishop te zien komen. Hopelijk krijgt dat een vervolg. Don begint zowaar wat over zijn verleden los te laten. De adoratie die zijn dochter voor hem toont is wat ongemakkelijk. Paul is vooral grappig nu hij een soort hipster is geworden. Ook Harry zorgt vooral voor humor als te weinig assertief personage. Een verliefde Roger is ook wel apart om te zien.

De fusie op het einde van het seizoen belooft de nodige interessante veranderingen voor seizoen drie. Ik ben erg benieuwd. Vond de seizoensfinale ook erg sterk trouwens. Mooi gebruik van de Cubacrisis om de spanningen en belangen op te voeren, en voor het eerst in de serie wordt er hoop verhaallijntjes mooi afgesloten of samengeknoopt op een dramatische manier. Vooral dat gesprek tussen Peggy en Pete vond ik prachtig. Erg pijnlijk voor Pete, nog wel net nadat hij van Duck de door hem zo gewenste baan krijgt aangeboden én zelfs van Don een (vals) compliment ontvangt
. 4.0*.

Teejey
Raar. Seizoen 1 vond ik uiteindelijk wel sterk, maar nu geef ik het toch op na 4 afleveringen. Kan me maar niet motiveren de serie te hervatten, teveel van hetzelfde. Benieuwd hoe het ze is gelukt 7 seizoenen te maken.

avatar van Black Math
Meer van hetzelfde, waarbij bepaalde verhaallijnen een soapachtig karakter krijgen, met name rondom Don. Desalniettemin is kwaliteit van het plot en met name het acteerwerk veel hoger, waardoor het woord "soap" niet op z'n plaats is. Laten we het erop houden dat er een overvloed aan drama is. In ieder geval mooie bitterzoete momenten, zoals de dialoog tussen Pete en Peggy aan het einde van het seizoen.

Interessant is met name de karakterontwikkeling. We krijgen weer wat meer van Dons verleden te zien, Pete begint langzaamaan volwassener te worden, en Peggy begint zich steeds meer te ontplooien.

Cinematografisch niet echt op een hoger niveau dan het vorige seizoen, daarom ook voor dit seizoen 3*.