ad
  • 8.078.487 stemmen

Mad Men - Seizoen 2 (2008)

Show titel: Mad Men

Seizoenen: 7 seizoenen

Afleveringen: 13

Datum van release: zondag 27 juli 2008

• Amazon Prime Bekijk seizoen 2 via Amazon Prime
  • Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Mad Men

Afleveringen Seizoen 2 (2008)

1. 1. For Those Who Think Young

Op Valentijnsdag 1962 neemt Don zijn vrouw Betty mee uit in New York, maar de avond loopt uit op een teleurstelling.

2. 2. Flight 1

Paul geeft thuis een feestje en introduceert een speciale gast aan zijn collega's. Peggy gaat op bezoek bij haar familie. Ondanks een belangenconflict gaat Sterling Cooper achter een nieuwe klant aan, een vliegtuigmaatschappij. Duck probeert ze over te halen door een zeer onorthodoxe campagne in te zetten.

3. 3. The Benefactor

Er ontstaan problemen op de set van een commercial als Don er een dagje tussenuit glipt. Harry probeert steun te krijgen voor een controversiële sponsor en hoopt hiermee zijn carrièrekansen te vergroten. Betty vergezelt Don bij een etentje met klanten die hij in moet palmen.

4. 4. Three Sundays

Peggy's familie geeft een lunch voor de nieuwe priester van de kerk. Don en Betty genieten van een familieweekend. Het team moet extra hard werken om zich voor te bereiden op een lastminutepresentatie.

5. 5. The New Girl

Don wordt weer betrokken bij de issues die spelen tussen de tv-komiek Jimmy en zijn vrouw Bobbie. Joan heeft de perfecte secretaresse voor Don gevonden.

6. 6. Maidenform

Don en Duck doen een poging om het weer bij te leggen. Peggy probeert zichzelf te manoeuvreren in de zakelijke besprekingen die na het werk plaatsvinden. Duck krijgt familiebezoek op kantoor.

7. 7. The Gold Violin

Don heeft een gloednieuwe auto gekocht die zijn imago als succesvolle reclameman moet bevestigen. Zijn nieuwe secretaresse maakt een grove fout, wat Joan aangerekend kan worden. Het nieuwe kunstwerk in het kantoor van Cooper trekt veel aandacht onder het personeel.

8. 8. A Night to Remember

Pater Gill haalt Peggy over om mee te doen aan een project van de kerk. Om Heineken als klant binnen te halen moeten Duck en Don een heel nieuwe doelgroep aanspreken. De afdeling van Harry wordt overspoeld met werk. Hij krijgt extra hulp uit een zeer ongebruikelijke hoek.

9. 9. Six Month Leave

Tijdens een pitch stelt Freddy Rumsen zijn team teleur. Betty vindt in Sara Beth een welkome afleiding. Pete ziet zijn kans schoon op kantoor, terwijl Don trouw blijft aan een oude vriend.

10. 10. The Inheritance

Betty gaat op bezoek bij haar zieke vader. De vriendin van Paul wijst hem op zijn burgerplichten. De moeder van Pete reageert afkeurend op een plan waar hij en Trudy over nadenken.

11. 11. The Jet Set

Op een zakenreis naar Los Angeles ontmoet Don een spannende nieuwe vriend. Duck denkt na over de toekomst van Sterling Cooper.

12. 12. The Mountain King

Don ontmoet een oude vriend. Een account vereist aandacht terwijl Pete problemen heeft op het persoonlijke vlak. Joan neemt haar vriend mee naar kantoor.

13. 13. Meditations in an Emergency

Sterling Cooper staat op het punt overgenomen te worden en het kantoor moet het zonder Don regelen. Betty krijgt onthutsend nieuws.

avatar van Thomas83

Thomas83

Nog beter dan het eerste seizoen. De cinematografie krijgt wat meer aandacht, de verwijzingen naar de tijdsperiode waarin alles zich afspeelt zijn al wat minder voor de hand liggend en vooral wat meer natuurlijk onderdeel van de plot, er is nog meer leuke humor (Roger is onderhand al echt de man van de fraai gebrachte oneliners, wat een prachtpersonage). En wat de serie zo fijn maakt is dat je vooral zelf mag observeren en je conclusies trekken. Niet elke hint en lijn die tussen personages wordt getrokken is zo'n puzzelstukje, maar het steekt allemaal toch fijn in elkaar. En op zich kleine dingetjes worden op zo'n fraaie manier groots gemaakt.

Wel even schrikken dat Colin Hanks een bijrol heeft, maar hij vult dit gewoon goed in. Bobbie Barrett vond ik aanvankelijk een wat vervelend personage, maar typisch voor de serie dat er ook een andere kant van haar wordt getoond en je haar meer gaat waarderen. Idem voor Duck, die eind seizoen 1 nog wel een nieuwe bondgenoot van Don leek te zijn. De serie kan je toch altijd wel mooi op het verkeerde been zetten. Jane heeft wat sluws en is een mooie soort tegenstander voor Joan, een soort van jongere versie van haar die het slimmer speelt. Maar niet zonder haar kwetsbare kant. Als Joan haar ontslaat en ze de maandag erop gewoon weer op haar werk verschijnt is zeker niet een en al triomf. Uiteindelijk is ook zij gewoon een bang personage dat genoeg lef weet op te brengen haar kansen te pakken.

Bekende personages hebben zich weer mooi doorontwikkeld, soms extra zichtbaar door de tijdsprong tussen dit seizoen en het vorige. Peggy's ontwikkeling blijft prachtig om te zien. Ze is al zoveel meer ontspannen en zelfverzekerd. Betty is er niet lelijker op geworden en ik vond het wel erg verrassend dat ze al zo snel haar kop uit het zand haalt en Don uit het huis schopt, ook al eindigt het allemaal weer tragisch voor haar als ze zwanger blijkt. Het deed me goed haar op een onverwacht moment nader tot Helen Bishop te zien komen. Hopelijk krijgt dat een vervolg. Don begint zowaar wat over zijn verleden los te laten. De adoratie die zijn dochter voor hem toont is wat ongemakkelijk. Paul is vooral grappig nu hij een soort hipster is geworden. Ook Harry zorgt vooral voor humor als te weinig assertief personage. Een verliefde Roger is ook wel apart om te zien.

De fusie op het einde van het seizoen belooft de nodige interessante veranderingen voor seizoen drie. Ik ben erg benieuwd. Vond de seizoensfinale ook erg sterk trouwens. Mooi gebruik van de Cubacrisis om de spanningen en belangen op te voeren, en voor het eerst in de serie wordt er hoop verhaallijntjes mooi afgesloten of samengeknoopt op een dramatische manier. Vooral dat gesprek tussen Peggy en Pete vond ik prachtig. Erg pijnlijk voor Pete, nog wel net nadat hij van Duck de door hem zo gewenste baan krijgt aangeboden én zelfs van Don een (vals) compliment ontvangt. 4.0*.

avatar van Teejey_mm

Teejey_mm

Raar. Seizoen 1 vond ik uiteindelijk wel sterk, maar nu geef ik het toch op na 4 afleveringen. Kan me maar niet motiveren de serie te hervatten, teveel van hetzelfde. Benieuwd hoe het ze is gelukt 7 seizoenen te maken.

avatar van Black Math

Black Math

Meer van hetzelfde, waarbij bepaalde verhaallijnen een soapachtig karakter krijgen, met name rondom Don. Desalniettemin is kwaliteit van het plot en met name het acteerwerk veel hoger, waardoor het woord "soap" niet op z'n plaats is. Laten we het erop houden dat er een overvloed aan drama is. In ieder geval mooie bitterzoete momenten, zoals de dialoog tussen Pete en Peggy aan het einde van het seizoen.

Interessant is met name de karakterontwikkeling. We krijgen weer wat meer van Dons verleden te zien, Pete begint langzaamaan volwassener te worden, en Peggy begint zich steeds meer te ontplooien.

Cinematografisch niet echt op een hoger niveau dan het vorige seizoen, daarom ook voor dit seizoen 3*.