Mijn Series +

The Mandalorian - Seizoen 1 (2019)

Actie / Sciencefiction

ontwikkeld door Jon Favreau
met Pedro Pascal, Gina Carano en Giancarlo Esposito

Het verhaal van The Mandalorian speelt zich zo’n vijf jaar na Star Wars: Return of the Jedi af. Na de verhalen van Jango en Boba Fett verschijnt een andere krijger in het universum van Star Wars na de val van het Galactisch Keizerrijk. We volgen de beproevingen van een eenzame revolverheld, genaamd de Mandalorian, in de buitenste regionen van de Melkweg, ver van de autoriteiten van de Nieuwe Republiek.

1. Chapter One: The Mandalorian
  6. Chapter Six: The Prisoner
  7. Chapter Seven: The Reckoning
  8. Chapter Eight: Redemption

avatar van thomzi50
Inderdaad een opvallend niveauverschil tussen de afleveringen. Maar de goeie afleveringen - en scènes - zijn gelukkig wel écht goed.

avatar van LikeAJedi
Toffe eerste Star Wars serie en als dit het niveau is van de aankomende SW series, dan belooft dat erg veel goeds.

Vond het drie keer niks

avatar van Thomas83
Dit is zoveel leuker dan de laatste Star Wars-films waren. Niet meer al die opgeblazen belangen en goedkope fanservice, maar voornamelijk terug naar het relatief onbezorgde avontuur van de allereerste Star Wars. De western-inslag is perfect en maakt de serie heel stijlvol. Dat is misschien wel de grootste troef van de serie, de cinematografie en de prachtige landschappen en ontwerpen. Alles ziet er mooi afgeleefd uit. Een rijke en levendige wereld vol mooie details.

Het is dan wel weer zo dat dit alles vooral indruk maakt in de eerste afleveringen, die het verhaal ook het meest op een visuele manier vertellen. Vooral aflevering 1 is ijzersterk. Daarna wordt het geleidelijk aan echt wat minder. Tegen de tijd van aflevering vijf vond ik het wel wat al te vrijblijvend worden met de losstaande en korte avonturen, en de fanservice begint er hier voorzichtig ook wat in te sluipen. Aflevering zes is zelfs vrij dramatisch, met onuitstaanbare karikaturale personages en lui schrijfwerk.

Gelukkig komt alles in de laatste twee afleveringen weer redelijk bij elkaar. Alle leukste personages naast Mando en Baby Yoda (Kuiil, Cara Dune, IG-11, Greef Kargo, The Client) mogen opdraven, en met Moff Gideon wordt er een bad guy waar dreiging van uitgaat geïntroduceerd. De plot is ook een stuk meer in beweging dan in al die voorgaande afleveringen. Je hebt zowaar ineens het gevoel dat er nog best een tweede seizoen in zit. 3.5*.