Mijn Series +

Breaking Bad - Seizoen 1 (2008-2009)

Drama / Misdaad

ontwikkeld door Vince Gilligan
met Bryan Cranston, Anna Gunn en Aaron Paul

Scheikundeleraar Walter White heeft een hectisch privéleven. Alles verandert wanneer er vastgesteld wordt dat Walter longkanker heeft. Met niet lang meer te leven, vraagt hij één van zijn voormalige studenten om samen methamfetamines te maken en verkopen. Niets zal Walter nog stoppen om ervoor te zorgen dat zijn gezin het goed heeft als hij er niet meer is.

1. Pilot
  2. The Cat's in the Bag
  3. ...and the Bag's in the River
  4. Cancer Man
  5. Gray Matter
  6. Crazy Handful of Nothin'
  7. A No-Rough-Stuff Type Deal
  1. Breaking Bad: Original Minisodes Seizoen 1 (special)
avatar van Noere
Wellicht de meest besproken serie van de afgelopen jaren. Geweldige rol van Cranston, en ontzettend verslavend om dit te kijken. Na dit seizoen werd het alleen maar nog beter en beter.

avatar van W B
W B
Wat een heerlijke serie. Het verhaal begint langzaam. Bijna traag de eerste paar afleveringen, maar werkt zich naar een hoogtepunt. Mocht je twijfelen na de eerste paar afleveringen, geef niet op, de rest hierna wordt alleen maar beter.

avatar van Michael_1980
Mijn favoriete serie ooit. Ben het volledig eens met de poster hierboven. Begint traag, maar wordt beter en beter. Zeker na seizoen 1 wordt het echt fantastisch.

avatar van Karaflax
Grandioos verhaal. Ietwat sullige scheikundeleraar die noodgedwongen zijn duistere kant ontdekt en ontwikkeld. Heerlijk camerawerk

avatar van Tonypulp
Zwaar overrated. Kwam niet verder dan halverwege seizoen 3.

Zonde Tonypulp, want na s3 wordt het pas écht leuk. Ik moest me ook door de eerste 3 seizoenen heen worstelen, zo traag was alles. Maar geloof me, het was het waard. Seizoenen 4 en 5 zijn echt geweldig en maken van Breaking Bad één van de beste series ooit.

avatar van Pat Chuli
Ik merk aan de stemstatistieken dat ik (voorlopig) de enige ben die Breaking Bad een erg lage score geef. Ik voel me wel geroepen om dit enigszins te verantwoorden.
Net als Tony hierboven vind ik BB erg zwáár overrated. Ik begrijp dat het gegeven van een leerkracht die door omstandigheden zich in z'n vrije tijd ontpopt tot een heuse drugsbaron erg aanspreekt bij de jeugd, en blijkbaar zelfs ook de meer volwassen generaties. Ik zie er echter geen enkel lichtpunt in. Ook mij werd beloofd dat het na seizoen 2 enkel beter werd met een goede ontknoping. Tegen beter weten in heb ik dan toch de volledige vijf seizoenen uitgekeken. En de enige climax die ik beleefde was dat het na de allerlaatste aflevering eindelijk allemaal gedaan was.
De regie is ondermaats. De personages worden zeer nihilistisch voorgesteld, zonder enige diepgang. Het acteerwerk faalt ook overal, zelfs bij Cranston. De verhaallijn is flinterdun. Er zijn tal van doodlopende irrelevante nevenverhalen, die compleet niets bijdragen aan het geheel. Quasi geen intriges, weinig tot geen humor (toch geen zwarte, enkel flauwe). Eerlijk gezegd vond ik elke aflevering een ergernis (ik snap nog steeds niet dat ik het einde gehaald heb, 't zal de dwangmatige aard van het beestje zijn). Dat ik 1 over 0.5 waardeer is voor de occasioneel mooie achtergronden waartegen sommige scenes zich afzetten (de aflevering in de Mojave bijvoorbeeld).

Het spijt me dat ik dus echt geen hogere score kan geven. De gustibus et coloribus non est disputandem, zei ooit iemand. Ik hoop dat jullie mij er niet voor veroordelen ..

FRIPI
Ik ben het zeker met je eens. Het eerste seizoen is zeer matig tot slecht. Ik wist wel dat dit hoog zou eindigen omdat ik denk dat deze serie het vooral goed doet vanwege het drugs verhaal en niet zozeer vanwege het script en de zwakke personages. Velen zeggen ook dat ik door moest kijken maar als een serie mij niet vanaf het begin overtuigd ben ik er snel klaar mee.

avatar van Le Edzel
De eerste afleveringen waren voor mij ook nog enigszins 'lastig' door te komen. Destijds na de 1e 2 afleveringen gezien te hebben, pas na enkele maanden de serie nog een kans gegeven - met succes dit maal. Het was zoals de meth erg verslavend, zonder een echt dipje tijdens de seizoenen.

Kon mij verschrikkelijk storen aan Skyler, wat ook (gedeeltelijk) opgevat kan worden als een compliment voor haar acteerprestatie.

De onbetwiste sterren zijn uiteraard Bryan Cranston (Walt) en Aaron Paul (Jesse): ijzersterk!
De rol van Saul wordt natuurlijk ook geniaal weggezet door Odenkirk, heerlijk karakter (vanaf Seizoen 2).

zwwaaaaaaar overschatte en overgewaardeerde serie

avatar van LarryMasterRace
Wat voor mij Breaking Bad zo goed maakt, is de luchtige en simpele manier waarop sommige scènes in beeld gebracht worden. Ook is dit heerlijk terug te zien in Better Call Saul. Dit maakt beide series een genot om naar te kijken. Om het acteerwerk nog maar buiten beschouwing te laten.

avatar van ArthurDZ
De nummer 1 serie op dit moment hier, zie ik. Jammer, maar bij mij klikt het niet. Het zit allemaal wel goed in elkaar, maar geen enkel personage spreekt me echt aan. Ik tel twee afleveringen die ik wel goed vond (de eerste en de zesde), verder heb ik me vooral kapot zitten vervelen.

Ben toch nog braaf tot midden seizoen 2 geraakt, omdat fans uit mijn omgeving me beterschap hadden beloofd. Kan allemaal best zijn dat Walter White later een toffe badass wordt, maar ik heb er geen 14 of wat afleveringen van telkens bijna een uur voor over om daar achter te komen, sorry.

avatar van hoffhaan
Absolute aanrader geweldige serie alle seizoenen blijven boeien.

avatar van Robbie.T.
Alles wat er over te zeggen valt is reeds al 100x gezegd. Wat een geweldige serie. Het had me in zijn greep vanaf de eerste scene. Top.

avatar van Donkerwoud
The Pinky and The Brain hebben samen een meth-lab opgericht. Breaking Bad is de soort veelbesproken hitserie waar ik me teveel een einzelgänger voor voel om eraan mee te doen. Toch ging het knagen na de zoveelste vergelijking met 'The Sopranos'; dat Walter White zeker zo iconisch zou zijn als Tony Soprano. Zo goed vind ik het eerste seizoen nog niet (oninteressante subplots, weinig spanningsopbouw), maar de toon is in ieder geval gezet voor meer drugsgerelateerde avonturen met Heisenberg. Bryan Cranston IS Breaking Bad, die man weet zo goed te schakelen van getergde kankerpatiënt naar een gangstertypetje. Hij heeft de goede mix van dat hij afschuw en sympathie oproept met zijn moreel ambigue handelen. Van Aaron Paul snap ik nog niet helemaal waarom hij zo'n cultstatus heeft gekregen, want zijn typetje zit steeds tegen het irritante aan. Al krijgt hij óók een paar mooie scenes toebedeeld.

avatar van The Oceanic Six
Seizoen 1 van een van mijn meest gewaardeerde series vond ik nog niet zo heel sterk. De serie begint echt ontzettend traag en in het begin is Walter White ook nog niet zo geweldig boeiend, ook al zet Cranston hem vanaf het begin al erg goed neer. Plus dat zijn stront irritante familie hier nog helemaal vervelend is. Maar na een paar afleveringen is het al wat beter en begint zijn echte verhaal ook te lopen. De eerste momenten met Jesse Pinkman leveren al wel leuke tv op.

Goed, maar nog niet de helft wat Breaking Bad in latere seizoenen zal zijn.

avatar van brawljeff
De tweede ronde!

Drie en een half jaar geleden, vlak voor het einde van de serie, begon ik aan Breaking Bad en het is tot op de dag van vandaag een van de beste series die ik gezien heb. Na Lost is dit de tweede serie die ik voor de tweede keer kijk, dit keer samen met mijn vriendin. En nog steeds vind ik dit een geweldig eerste seizoen.

Wie had ooit gedacht dat de vader in Malcolm in the Middle deze rol zou kunnen neerzetten? Bryan Cranston is hier de Don Corleone van de seriewereld en ook Aaron Paul acteert subliem. In mijn herinnering waren Skyler en Marie echt vreselijk, maar ik vond het in dit seizoen nog wel meevallen. De opbouw van het verhaal is goed, de personages zijn goed en het camerawerk is prachtig. Wellicht net iets te kort om de volle vijf sterren uit te delen. Op naar seizoen 2!

Na jaren toch maar eens begonnen aan deze serie. Ik ben blij te lezen dat de volgende seizoenen volgens menigeen beter zijn, want ik vond dit nog niet heel geweldig.

Hoewel het idee helemaal niet onaardig is, vond ik de meeste cruciale scènes nogal ongeloofwaardig overkomen. Daardoor werd het momentum van de serie steeds een beetje afgebroken.
Ik zie deze observatie in bovenstaande recensies en comments echter nergens terugkomen, dus misschien een persoonlijk dingetje.

avatar van ZAP!
Kan je een paar van die cruciale scènes noemen?

De belangrijkste is die waarin Walt verhaal komt halen bij drugsbaas Tuco en zijn fosfaat oid gebruikt. Maar ook hoe snel hij besluit om in zee gaat met Pinkman had wel iets beter uitgewerkt kunnen worden aan het begin

Teleurstellende serie die traag verloopt en waarbij de afleveringen bijna allemaal hetzelfde zijn. Het geneuzel rondom Walter en zijn vrouw zijn vermoeiend en daar lijkt soms geen einde aan te komen. Paul is vrij irritant en is niet opgewassen tegen Cranston als acteur. Wat wel de moeite waard is, is de rol van Cranston; de serie moet het van hem hebben; alles eromheen is niet zo sterk.

Leno verfrissende mening, ik heb ook nooit begrepen waarom BB zo hoge ogen gooit. De finale van dit eerste sezoen was wel cool maar tot dan ging het allemaal veel te traag. Komt daarbovenop dat ik Jesse eigenlijk niet kan uitstaan. 2de sezoen lang geleden aan begonnen maar nooit afgekeken.

avatar van macrobody
Geniaal. Alles wat ik te zeggen heb over deze serie.

avatar van larsk0
Pat Chuli schreef:

Je vond het geweldig slecht maar hebt alle 62 afleveringen gekeken.. Seriously... Begrijp het wel hoor... aangezien het absoluut nergens op slaat wat je zegt en over de hele wereld gezien wordt als één van de beste series ooit. Wat het ook is.

avatar van Donkerwoud
Over hoe Skyler in relatie staat tot Walter White: Breaking Bad: Skyler White, "Nasty Woman" - YouTube

Hendrick99
Samen met "Boardwalk Empire" beschouw ik deze serie als de beste Amerikaanse series van de afgelopen 10 jaar.

avatar van Black Math
Interessant. Mijn promotor zat er al jaren op aan te dringen dat ik deze serie zou gaan kijken omdat hij zelf een groot fan is van de natuurkundige Werner Heisenberg en de overeenkomst tussen hem en de hoofdpersoon die zich ook Heisenberg noemt sterk vindt. Deze is natuurlijk de trots om iets wetenschappelijk te kunnen ook al is het niet zo goed voor het algemene belang. In het geval van de echte Heisenberg betreft het het Duitse atoombom project waar hij de leider van was en waar hij stiekem erg trots op was (wat hij na de oorlog natuurlijk niet te duidelijk kon verwoorden), en bij de Heisenberg in deze serie betreft het natuurlijk het koken van de perfecte crystal meth.

Een vriend van me merkte op dat deze serie de monoloog weer terug bracht op televisie. Volgens hem nog niet helemaal goed te zien in dit seizoen, maar in latere seizoenen zal dat kennelijk tot grotere hoogten gebracht worden (met de "I'm the one who knocks" monoloog waarschijnlijk als absoluut hoogtepunt, mijn promotor heeft dat zelfs geciteerd in zijn nieuwste wetenschappelijke boek). Hier toch ook al een beetje zichtbaar in de vorm van de monoloog van de hoofdpersoon over waarom hij geen behandeling voor zijn kanker wil. Als dit nog maar een voorbode is voor wat er nog moet komen, kijk ik uit naar nog vele geweldige monologen.

Niet alles in dit seizoen is even interessant, we moeten natuurlijk nog een beetje kennis maken met de meeste personages, maar het hoofdpersonage weet al wel te intrigeren, met name zijn vindingrijkheid. Hoogtepunten zijn de momenten waarin hij door middel van chemie tegenstanders uitschakeld, maar dat hij doorhad dat er een scherf uit het kapot gevallen bord ontbrak in de derde aflevering was natuurlijk iets waar veel mensen niet op zouden komen. Ik in ieder geval niet.

Een seizoen dat nog niet echt geweldig is, maar wel al vlagen van genialiteit laat zien. 3*.

Black Math schreef:
Interessant! En ikzelf kom dan met de onzekerheidsrelatie meteen weer uit bij de Coens.

avatar van ZAP!
Bij de tweede kijkbeurt zit er nog van alles in mijn geheugen, en het valt me nu meteen op dat Walt eigenlijk eigenlijk vanaf dag 1 een onhebbelijk en onuitstaanbaar mannetje is die in alles teleurgesteld is in het leven, niet in de laatste plaats in zichzelf. Het gebruikelijke rise-and-fall motief is hier meer een stumble-stumble-and-finally-crash motief. Het is allemaal vaak nogal kolderiek, dit in schril contrast met het eigenlijke drama en de harde kant van de misdaad, wat prachtig tot uiting komt wanneer zwager Hank droogjes constateert dat er een nieuwe kingpin in town is en het beeld fadet naar Walt die wezenloos à la Hal ( Malcolm in the Middle - Seizoen 1 (2000) ) zijn tanden staat te schrobben.

Seizoen 1 duurt niet lang, maar er gebeurt tamelijk veel. Ik vind het lekker geschreven / in elkaar gezet en heb me toch net even beter vermaakt dan de eerste keer. Meeleven met Walt of Jesse zit er dit keer niet (of nauwelijks) in, het is meer kijken naar een ramp die zich in 5 seizoenen voltrekt.

t.o. schreef:
Helemaal mee eens, maar ik heb besloten deze reeks niet te serieus te nemen. Het is regelmatig Shakespeariaans, maar het ligt er tegelijk erg dik bovenop allemaal.
t.o. schreef:
Maar ook hoe snel hij besluit om in zee gaat met Pinkman had wel iets beter uitgewerkt kunnen worden aan het begin.
Ik vind het wel wat hebben dat deze serie meteen uit de startblokken spurt - zie mijn eerste constatering.

3,0* ---> 3,5*

avatar van Dorstigjimmyke
Het eerste seizoen en zelfs het tweede seizoen zijn inderdaad traag. Ik ben na het eerste seizoen ook even afgehaakt, maar er waren zoveel positieve reacties dat ik het toch een kans heb gegeven. Seizoen 3,4 en 5 zijn dan ook geweldig. Geef het een kans zou ik zeggen.