ad
  • 8.078.210 stemmen

Wie Is de Mol? - Seizoen 19 (2019)

Show titel: Wie Is de Mol?

Seizoenen: 22 seizoenen

Afleveringen: 10

Datum van release: zaterdag 5 januari 2019

• Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Wie Is de Mol?

Afleveringen Seizoen 19 (2019)

1. 1. Op Sleeptouw

Tien nieuwe kandidaten reizen af naar Colombia om intrigerende, spectaculaire en soms angstaanjagende opdrachten te vervullen om geld te verdienen voor de pot. Tien weken lang moeten zij lef tonen, volhardend zijn en samenwerken, niet wetende wie ze kunnen vertrouwen. Altijd met die belangrijkste vraag in het achterhoofd: Wie is de Mol?

2. 2. Uitgerekend

8. 8. Met Zand Strooien

9. 9. Drijfveer

10. 10. Wie Is de Mol?

Mol na aflevering 4: Niels

Weer een matige aflevering. Ik kijk nu al uit naar de Vlaamse De Mol. Gelukkig is de groep lekker fanatiek en fel (ook richting elkaar) en is de minst interessante kandidaat naar huis.

Ik ga vol op één mol nu. Ook al ligt het er wat te dik bovenop en is het heel merkwaardig dat ie een joker gestolen heeft. Maar dat laatste zou ook een merkwaardige actie zijn voor een kandidaat.

Merel wordt meer en meer één van mijn favoriete kandidaten ooit. Zou nog leuker zijn als ze geen kandidaat blijkt te zijn.

NRT

Ik voel me wel een klein beetje bedot. Evi gaat expres eruit omdat het blijkbaar niks voor haar is. Nu lees ik vandaag dat ook Nikkie er expres uit is gegaan. De reden is weliswaar begrijpelijk, maar waarom selecteren ze iemand met die privéproblemen? Voor de rest vind ik het maar een zooitje ongeregeld af en toe. Ze doen allemaal maar hun eigen ding.

3 2 1 cut

Ja, Tsja, Mwoah.. Ik blijf bij mijn Mol maar ik vind de inhoud van de serie wat saai gaan worden. Een herhaling van zetten m.b.t. de opdrachten en het kabbelt een beetje voort. Steeds weer die ‘bondjes’ en de opdrachten worden zelfs wat saai. Het programma kan best weleens een scherpere en pittigere inhoud gaan krijgen.

3 2 1 cut schreef:

Zeer matig inderdaad. Heb met niemand iets en de opdrachten zijn inderdaad heel eentonig. Ze gaan meer van deur tot deur dan de getuigen van jehovah.

Teunnis

Het programma mag wat mij betreft ook wel flink op de schop, maar gezien de kijkcijfers denk ik niet dat ze dat snel zullen doen. Maar goed, het is nu een fijn opwarmertje voor het echte werk in Vietnam (locatie De Mol dit jaar).

Mol na aflevering 5: Niels (en Jamie als joker)

Niels lijkt me nog steeds de meest logische mol, maar ik weet nog steeds niet helemaal hoe ik de act van Jamie in moet schatten. Rick Paul sluit ik ook nog niet 100% uit.

3 2 1 cut

Ik blijf erbij dat Merel de Mol is. Mocht ik gelijk hebben dan zie ik het -ja, ik heb wat last van tunnelfocus- vooral aan de manier waarop zij het spel speelt. De blikken in haar ogen en vooral de manier waarop ze reageerde vandaag op het verlaten van het spel van ... Het huilen interpreteerde ik als een persoonlijke reactie op het harde spel wat een Mol soms spelen moet.

Ik ga mij wat ergeren aan de presentatie van Rick. Het is wat ‘fake’ en meneer heeft wat ijdele trekken. Kan, mag maar zijn voorgangers vond ik wat meer naturel en speelser. Het voelt aan alsof Rick ook vanuit een concept moet presenteren.

avatar van jakkepoes_mm

jakkepoes_mm

De aflevering heet Inhalen. Er is de vorige aflevering niemand uitgegaan en met de dubbele executie heeft de Mol, misschien inderdaad Merel de boel ingehaald. Ze gaf ook jokers weg een paar afleveringen terug. Dat kan je als Mol makkelijk doen omdat je altijd in het spel blijft. Het was wel één van de spannendste executies die ik in jaren heb gezien.

3 2 1 cut schreef:

Vond jij Art echt naturel en speels? Dat is zo ongeveer het tegenovergestelde van hoe hij op mij overkwam.

Verrassende afvallers, daar zijn mijn enige twee reservemollen waren. Nu ga ik dus echt 100% op mijn mol. Een andere mol zou ik heel gek vinden. Merel en Sarah hebben te vaak de pot gespekt en kandidatengedrag vertoond. Als één van hun de mol is, is dat a) sterk geacteerd en b) matig gemold (tenzij ze echt veel hebben gedaan dat ik heb gemist). Als Sinan de mol is, dan wordt dat mijn minst favoriete mol aller tijden (en er zijn al behoorlijk wat slechte geweest *kuch* Margriet *kuch*).

Mol na aflevering 5: Niels (en Jamie als joker)

Mol na aflevering 6: Niels (Jamie en Rick Paul heel misschien)

Mol na aflevering 7: Niels

Overigens schijnt er een hint te zijn die langzaamaan gaat wijzen naar de mol. Ik ga dat maar zoveel mogelijk proberen te ontwijken. Leuk om achteraf te zien, niet nu.

3 2 1 cut

Tsja, wat zal ik zeggen.. In mijn ogen wijst nu elke actie van mijn Mol tot mijn eerste keuze: Merel.

jester

Wat zou de reden kunnen zijn dat Merel (als mol) Niels de vrijstelling/joker gunde? Ze maakt zich toch alleen maar verdacht door zo'n vreemde move?

3 2 1 cut

Heb ik ook over nagedacht. Dan zou ze Sinan of Sarah er uit willen hebben. Dan zou het dus een ‘gescripte’ actie zijn geweest om (met redenen voor de finale uitzending) met deze 3 finalisten daar te staan. Een soort ‘verdeel en heers’ actie dus om het spannend te blijven houden. Want weet jij nu wie Nielson als zijn Mol heeft ?

Jester schreef:

Ze weet dat Niels de mol is en vergrootte op deze manier haar kans om de finale te halen. Ze was ook meteen aan het tellen en - in tegenstelling tot Sarah - heeft ze al laten zien aardig te kunnen rekenen. Als je dan telt dat zonder fouten de joker naar Sarah / Sinan gaat, dan kun je hem beter aan de mol geven*. Briljante move als het echt zo is gegaan. Is minstens zo geloofwaardig als een "black-out" (ze keek naar de joker en zag hem bewegen voordat ze de pin er definitief uittrok).

Mol na aflevering 5: Niels (en Jamie als joker)

Mol na aflevering 6: Niels (Jamie en Rick Paul heel misschien)

Mol na aflevering 7: Niels

Mol na aflevering 8: Niels

* ik ga wel even uitzoeken wie de joker zou krijgen

jester

Dat klinkt logisch, als Niels inderdaad de mol is.

Dit zou ook een verklaring kunnen zijn: https://www.ad.nl/show/het-masker-van-de-mol-is-gevallen~a36fa934/

Teunnis

Ik wilde er net aan toevoegen dat ook een mollenactie geloofwaardiger is dan een black-out. Maar ik durf er niet op te hopen. Dat Merel de mol is, dat zou ik té leuk vinden

Teunnis

Oh ja, dat lachje van Niels richting Merel wanneer ze terug in de rij gaat staan spreekt - in mijn tunnelvisie - boekdelen. Die heeft ook door dat Merel hem al lang en breed heeft ontmaskerd, maar had hier niet op gerekend.

avatar van catdog

catdog

Teunnis, Merel had de Joker gekregen ipv Niels. Dat werd ook in de uitzending gezegd door de rest van de kandidaten. Dus hiermee verkleinde ze dus haar kans op de finale.

avatar van brawljeff

brawljeff

We hebben een winnaar! 3 2 1 cut

jester

Ik kan me wel vinden in het commentaar van Gudo Tienhoven:

Wie is de Mol?: volgend jaar graag meer spektakel

RTL Nieuws-presentatrice Merel Westrik stapte zaterdagavond naar voren als meesterbedrieger in de ontknoping van Wie is de Mol?, goed voor liefst 3,5 miljoen kijkers. Maar dé Mol was dit jaar ook meer dan ooit het team programmamakers, zegt verslaggever Gudo Tienhooven. Tijd om de balans op te maken van dit veelbewogen seizoen.

Zal het NOS Journaal profiteren van deze uitslag? Of anders geformuleerd: kunnen we Merel Westrik nog serieus nemen als de objectieve anchor van RTL Nieuws? Als Mol was ze vaak hondsbrutaal en geslepen, maar vooral ook een uitmuntend actrice. Veel kijkers schreven Westrik alleen al op basis van haar ‘spontaniteit’ (veel gegiechel na de uitleg van een opdracht, want ‘wat moeten we in vredesnaam nú weer doen?!’) af.

Winnares Sarah Chronis ging dit weekend naar huis met iets meer dan 10.000 euro, het laagste bedrag ooit. Maar in hoeverre is dat de verdienste van de Mol die opereert met voorkennis en als hoofdtaak heeft zoveel mogelijk geld uit de pot te houden? De onder vaste kijkers bekende ‘follow the money’-tactiek (volg het geld en vind zo de Mol) kan na dit 19de seizoen de plomp in. Wie goed oplette, kon vaststellen dat uitgerekend Westrik van iedereen het hoogste bedrag achter haar naam had staan.

,,De groep was zó leuk en zó gezellig, dat ik het ook heel fijn vond om af en toe best veel geld te verdienen’’, aldus de Mol zaterdagavond in de live-uitzending op NPO 1. Bedroog ze daarmee de spelformule en dus de tv-kijker niet meer dan haar mede-kandidaten? Voer voor veel discussie onder de harde kern Molloten.

Deelnemersveld

Een veelgehoorde klacht sinds Wie is de Mol? wordt gespeeld door bekende Nederlanders: er is nauwelijks honger naar het te winnen geldbedrag. De groep wil het vooral gezellig hebben waardoor het nog wel eens ontbreekt aan spelfanatisme. Ook in de lichting van 2019 had het wel wat meer mogen schuren (een snufje Expeditie Robinson misschien?).

Gelukkig bestond de club uit veel kleurrijke figuren. De onstuimige en een tikkeltje valse Rick Paul van Mulligen, de passieve en daardoor gevaarlijke outsider Sinan Can (de hashtag #watzousinandoen zal nog wel even aan hem blijven kleven) en de ontwapenende flapuit Nikkie de Jager. Smaakmaker was zonder twijfel zanger Nielson die zorgde voor hét moment van deze reeks. Hij stal een belangrijke joker uit de tas van Evelien de Bruijn die vervolgens huilend het spel moest verlaten. Dát fanatisme dus, daar willen we volgend jaar meer van zien.

Opdrachten

De makers zijn natuurlijk als de dood dat Nederland de Mol te snel doorheeft. Dat resulteert in het bewust in de montageruimte verdacht maken van onschuldige deelnemers als Sarah Chronis en in de meest onmogelijke opdrachten. De spellen waren soms zelfs zo complex dat een tweede kijkbeurt nodig was om het kwartje te horen vallen. ‘Rondje om de kerk’ uit aflevering 2 (iets met blijven doorfietsen, aan het stuur vastgemaakte tablets en een klok die soms uitviel) roept weken na dato nog steeds vragen op. Wat meer spektakel had best gemogen. Zeker in de finale die dit jaar vooral bestond uit tanden poetsen, badpakken passen en onder het genot van cocktails uitgebreid terugblikken.

Locatie

Colombia was zonder twijfel het meest fotogenieke Mol-decor in jaren. De drones vlogen overuren om alle schoonheid vast te leggen. Het tilde sommige (op papier wat saaie) opdrachten zelfs naar een hoger niveau, zie de kisten aan de Puente de Occidente-brug in aflevering 1. Kritiekpuntje: een potje Jenga spelen, kan natuurlijk ook in het Amsterdamse Vondelpark. Of gewoon thuis, aan de keukentafel.

Nieuwe presentator

Rik van de Westelaken moest er duidelijk even inkomen. De presentator van Wie is de Mol? moet natuurlijk over meer panache beschikken dan je gemiddelde buurman. Gedurende het spel ontpopte de NOS’er zich gelukkig meer en meer tot een prima nieuwe Art Rooijakkers, inclusief wenkbrauwenspel. Het mag best nog wat gemener allemaal.

De eindconclusie

De Mol is tegenwoordig vooral de minst als saboteur traceerbare kandidaat. De Mol is dus eigenlijk het team programmamakers dat dit jaar meer dan ooit bezig was met dwaalsporen en rookgordijnen om de kijker te verblinden. Zagen we iets verdachts? Trap er vooral niet in. En mogen we bij de live-ontknoping alsjeblieft véél meer Molacties en verborgen hints zien? Heeft de zich suf puzzelende Molloot daar niet gewoon recht op? Mol Merel roept nog te veel onbeantwoorde vragen op.

En nu?

Het van oorsprong Vlaamse format is zo ijzersterk dat het waarschijnlijk nooit zal vervelen. Over Vlaams gesproken. Het vaak loeispannende De Mol - zoals het bij onze Zuiderburen heet - start vanavond op de (online te bekijken) zender Vier.

www.ad.nl

Voor het eerst in jaren heb ik de serie redelijk goed gevolgd, en dat was zeker geen straf, Colombia is een prachtig land. Ik vond de laatste aflevering van afgelopen zaterdag erg matig. Eén van de opvallendste moves van de mol (het gunnen van de vrijstelling aan Niels) werd niet uitgelegd. Sowieso moet je de invloed van de mol niet overschatten, ook zonder zijn/haar inbreng mislukken de meeste opdrachten, denk ik.