Mijn Series +

The Truth about the Harry Quebert Affair (2018)

Drama / Misdaad
Miniserie, 450 minuten

ontwikkeld door Jean-Jacques Annaud, Tarak Ben Ammar, Fabio Conversi, Lynnie Greene en Richard Levine
met Patrick Dempsey, Ben Schnetzer en Kristine Froseth

New York, voorjaar 2008. De jonge auteur Marcus Goldman lijdt aan een writer’s block, en dat terwijl de deadline van zijn uitgever nadert. Dan wordt in de tuin van zijn mentor, sterauteur Harry Quebert, het lichaam gevonden van Nola Kellergan, die ruim dertig jaar eerder op vijftienjarige leeftijd spoorloos is verdwenen. Op Nola’s lichaam ligt het manuscript van de roman die Quebert zijn doorbraak naar het grote publiek heeft bezorgd. Harry Quebert is onmiddellijk hoofdverdachte en zijn beroemde roman komt in opspraak. Overtuigd van de onschuld van zijn grote voorbeeld vertrekt Marcus naar Harry’s huis in New Hampshire om op zoek te gaan naar de werkelijke toedracht rond de dood van Nola. Maar de waarheid blijkt veel gecompliceerder dan hij dacht.

1. How Does Your Garden Grow?
  2. The Boxing Match
  8. Got It All Wrong
  9. Firebug
  10. The End
avatar van theo79
Deze serie enkele dagen geleden in een rap tempo gekeken. Ik vond dit een bijzonder goede serie. Pakkend verhaal wat eigelijk nooit inzakt. Stukje bij beetje wordt het steeds helderder wat zich heeft afgespeeld. Deze serie is echt een aanrader.

Aardig moordmysterie dat minutieus ontrafelt wat er gebeurd is met de 15-jarige Nola, de muze van schrijver Harry Quebert (Patrick Dempsey). Het in Canada verfilmde verhaal is traag, maar blijft net boeien. Mede door de prachtige enscenering en landschappen. Echt spannend wordt het nooit, maar de zoektocht naar wat er gebeurd is levert een paar mooie plotwendingen op. Regisseur is de gelauwerde Jean-Jacques Annaud (Seven Years in Tibet, The Name of the Rose), die hiermee z'n eerste tv-serie maakt.
Toch valt er wel het nodige aan te merken. Het is een typisch Amerikaanse serie: smooth, oppervlakkig, uitleggerig en komt nergens echt binnen. Het literaire sausje is zonder smaak, en lijkt meer op kinderliteratuur. Ook het acteerwerk is hier en daar ondermaats; Dempsey acteert vlak en lijkt op rustgevende medicatie te zijn gezet. Omdat de serie wisselt tussen de jaren '60, '70 en eind jaren '80, had de make-up afdeling veel werk. Het ziet er allemaal verzorgd uit. Kortom, een mixed bag die je uiteindelijk snel vergeet.

avatar van Donkerwoud
Wel grappig dat een Franse roman (duidelijk geinspireerd op The Great American Novel) verfilmd wordt als Amerikaanse serie.

Prachtige serie