Mijn Series +

Mocro Maffia - Seizoen 1 (2018)

Nederland
Misdaad

ontwikkeld door Achmed Akkabi en Thijs Römer
met Achmed Akkabi, Daan Schuurmans en Nasrdin Dchar

Romano en zijn mannen hebben al jaren een goed lopende cocaïne-handel in Amsterdam. Echter wanneer 'de Paus' na een ruzie voor zichzelf gaat werken, ontstaat er een groot conflict tussen Romano en de Paus. Schrijver Rein de Waard en journalist Matthijs volgen de situatie op de voet. Beide partijen doen er alles aan om hun handeltje te redden, dit zorgt voor moorden, complotten en verraad. Het loopt nog meer uit de hand wanneer de Paus de verloofde en baby van 'Potlood' vermoordt.

1. Aflevering 1
  6. Aflevering 6
  7. Aflevering 7
  8. Aflevering 8

avatar van renzoroy
oh nee... kijk uit voor de paus en het potlood (wat een namen weer).... Alweer zo'n geweldige NL serie.... ik ga meteen kijken

avatar van Jester
Interessante serie met een mooie inkijk in de misdaadscene van tegenwoordig: veel jonge allochtonen en veel geweld, zonder rekening te houden met de omgeving. Niet alle verhaallijnen zijn even goed of noodzakelijk, zoals die van Rein de Waard en de advocate van Romano. Opvallende rollen voor onbekende acteurs, zoals Oussama Ahammoud (Muis) en rapper Woenzelaar. Mooiste rol wat mij betreft: Robert de Hoog (met lui oog) als kamper Tatta.

avatar van brawljeff
Verlengd met een tweede seizoen!

avatar van Robbie.T.
Wat een ongelooflijk hoge scores hier voor deze serie, jullie maken me toch wel nieuwsgierig nu. Ik heb de eerste aflevering pas gehad, maar ben nog niet overtuigd. Vind het tot nu toe wel redelijk, maar daar is ook alles mee gezegd. Die nogal irritante voice-over had van mij bijvoorbeeld al niet gehoeven en, zoals zo vaak in Nederlandstalige series: ik heb echt ondertiteling nodig, versta er niet veel van.

Zoals gezegd, ik ben nu pas bij aflevering 2 dus ik heb nog wel even te gaan. Aflevering 1 toont in ieder geval potentie.

avatar van Dorstigjimmyke
Ik zie ook dat de serie gebaseerd is op het boek van Wouter Laumans en Marijn Schrijver. Dat maakt het wel interessant, want dat was een zeer interessant boek.

avatar van theo79
Net de eerste aflevering gekeken en ben voorzichtig positief. Heb wel net als Robbie.T wat moeite met het verstaan van alles. Heb geprobeerd op videoland de ondertiteling te activeren maar wil me om de 1 of andere reden niet lukken. Dan maar zonder subs zo verder kijken.

avatar van Robbie.T.
theo79: Heb geprobeerd op videoland de ondertiteling te activeren maar wil me om de 1 of andere reden niet lukken.

Same here: via de tv krijg ik de subs ook niet aan de praat. Op de laptop wel.

Overigens ben ik bij aflevering 5 nu en mentaal eigenlijk wel afgehaakt. Vrij saai en veel te rustig voortkabbelende serie. Semi-interessante karakters die oninteressante dingen meemaken. Veel van hetzelfde ook. Vooralsnog zit ik op een onvoldoende. Met een geweldige laatste paar afleveringen zou dat natuurlijk nog kunnen veranderen.

Robbie.T.

Jammer om te horen dat het je toch wat tegenvalt.
Ik heb net de tweede aflevering gekeken en ik ben er ook nog niet positiever door geworden.
Qua subs heb ik het zowel op de tv als op de ps4 geprobeerd en bij beiden krijg ik het niet voor elkaar.
Zometeen de derde aflevering kijken maar ben er dan ook bang voor dat ik het niet zo goed ga vinden als op voorhand gedacht en gehoopt.

avatar van Robbie.T.
Klinkt alsof we dezelfde kijkervaring hebben. Ben benieuwd naar ons beider eindoordeel

Robbie.T. schreef:

Ja lijkt er inderdaad op alsof we er beiden het zelfde over denken. Net aflevering 3 gekeken en die boeide me iets dan meer de twee eerste afleveringen maar dat kwam vooral door het vrouwelijk schoon wat zo af en toe in beeld kwam, daar blijk ik toch altijd een beetje gevoelig voor te zijn?
Verder boeit het net genoeg om verder te kijken maar niet meer dan dat helaas.

avatar van theo79
Aflevering 4 was ook wel aardig te kijken. Tot nu toe geen topserie maar wel een kleine voldoende voor mij. Nog een paar afleveringen kijken de komende dagen en dan zit het er alweer op.

Waar kun je dit volgen?

Videoland

avatar van Robbie.T.
Absurd hoge scores voor deze houterige, veel te brave serie. De personages zijn volledig inwisselbaar en het verhaal kabbelt op een saaie en simpelweg oninteressante manier voort. Met veel hoop begon ik te kijken, maar ik kwam bedrogen uit. Doorsnee serie die niet boven de middelmatigheid kan uitstijgen. 2,5*.

Robbie.T. schreef:

Oeps....ben benieuwd wat ik er straks aan het eind van de rit van vind. Voorlopig zit ik op een magere voldoende. Hoop vandaag de serie ook af te ronden.

avatar van Dorstigjimmyke

Ik zie dat je twee weken gratis kunt kijken. Is dit ook vanuit België te kijken of alleen in Nederland?

avatar van theo79
Inmiddels het hele seizoen gezien en vind net als Robbie.T de serie wat overrated. Als ik het met een cijfer had kunnen beoordelen zou het een mager zesje zijn geweest, nu dan maar naar boven afgerond met drie sterren.

avatar van Sateck
Totaal niet mee eens. Wat mij betreft de beste Nederlandse serie die ik heb gezien, na Overspel. Ik kan niet wachten tot het 2e seizoen.

avatar van Chelsea94
Ik vond het ook een toffe serie. Ja het is soms wat traag maar juist dat hoort ook een beetje bij het geheel. Wel zijn er wat veel personages, waardoor ik soms even niet meer wist wie nou wie was en wie bij wie hoorde.

Het eind was rauw en open, duidelijk voor een 2e seizoen.

avatar van badfans69
Vanaf april 2020 is het tweede seizoen beschikbaar. Bron: volkskrant.nl

avatar van Borgy333
Over het algemeen vond ik de serie redelijk. Sommige stukken gingen echt wel in de ffwdd. De serie undercover boeide meer dan deze serie.

Wat wel goed uitgebeeld wordt is hoe dit soort criminelen aankijkt tegen een mensenleven en dat staat helaas niet ver van de realiteit af. Triest.

avatar van thomzi50
Vreemde serie, die minder gelikt was dan ik van tevoren dacht: ik las veel lof en een paar waarderende recensies over Mocro Maffia, en ik kreeg daardoor de indruk dat we in deze serie vrij 'gewoon' een stel schurken voeren die het op elkaar gemunt hebben. Immers: we volgen géén agenten, en de kiem van de 'oorlog' die hier centraal staat ligt in een gebarsten vriendschap. Toch vertelt 'Mocro Maffia' niet zomaar een misdaadverhaal, en dat vind ik knap: in vrij korte tijd worden er vrij veel mensen belicht, niet alleen harde 'boeven', maar ook bijvoorbeeld een (overigens slecht acterende) advocate die begint te twijfelen of ze deze types wel wil verdedigen, een keurig Marokkaans gezin waarvan de jongste wordt aangetrokken door het geld maar de rest een vrij degelijk 'kazen'leven leidt, enkele vriendinnen in kwestie, een journalist die zich erin probeert vast te bijten. Dat vind ik sterk: Mocro Maffia is een serie die het zichzelf zeker niet makkelijk heeft gemaakt en niet gaat voor de snelle sensatie. Ben dan ook nu al benieuwd naar seizoen 2, ook natuurlijk wegens het nogal open einde. Dit alles neemt helaas niet weg dat ik het niveau erg wisselend vindt. Per aflevering krijgt iets verschillends nadruk, soms pakt dat goed uit (bv. als de familie van Muis centraal staat), maar de stukken waarin de ongeloofwaardige Daan Schuurmans centraal staat, de matig acterende Romano, of het schisma tussen Akkabai en Dchar vond ik allemaal erg onovertuigend, onaf of ronduit slordig. Alsof het allemaal héél snel geschreven, gemonteerd en gedraaid moest worden. Jammer, die duidelijke dalen in dit boeiende geheel.

Gewoon een goeie serie die lekker weg kijkt man. Je moeder!

avatar van LikeAJedi
Erg excited voor het aankomende nieuwe seizoen op 2 April. Dit was een erg sterk seizoen die consistent interessant bleef, en cast was ook echt prima. Ze kwamen allemaal geloofwaardig over in hun rol.

avatar van david bohm
Goed kijkbare serie met een interessante verhaallijn. Het ziet er over het algemeen ook verzorgd uit.
Minpuntjes vind ik het slechte geluid, de soms houterige dialogen, een aantal inwisselbare personages en de gare voice-over.
Voor Nederlandse begrippen behoorlijk sterk.

Zie mijn recensie bij seizoen 2.
Geluid is waardeloos en onverstaanbaar, en daardoor een gemiste kans.