Mijn Series +

Hip-Hop Evolution - Seizoen 1 (2016)

Canada
Documentaire / Muziek

ontwikkeld door Darby Wheeler
met Shad Kabango, Grandmaster Flash en Ice Cube

In Hip-Hop Evolution praat rapper Shad Kabango met invloedrijke collega’s, dj’s en muziekbonzen over de evolutie van hiphop tussen de jaren 70 en 90. Hip-Hop is tegenwoordig een globaal fenomeen dat de muziekwereld, dans, mode en taal voorgoed wist te veranderen. Het begon echter allemaal in de Bronx waar kinderen bij elkaar kwamen om muziek te beluisteren en maken die ze nog nooit eerder gehoord hadden.

1. The Foundation
  2. From the Underground to the Mainstream
  3. The New Guard
  4. The Birth of Gangsta Rap
avatar van thomzi50
Een erg levendige serie, die in vrij kort tempo toch heel veel vertelt. Grote troef is dat vrijwel alle hoofdrolspelers aan het woord komen, en dat ze bijna allemaal vrij goed kunnen vertellen over de periode die hen - zichtbaar - het meest aan het hart gaat. Ideaal voor mensen die weinig van hiphop weten, het heeft iets heel toegankelijks, en tegelijkertijd is het voor fans zoals ik ook nog heel interessant. Meestal een feest van herkenning, soms werkelijk nieuw of extra-inzichtelijk. De nadruk op de geografie vind ik ook goed werken. Eén smetje vind ik de slotaflevering: daar komen van de Ruthless/N.W.A./Death Row-periode wel heel weinig sleutelfiguren aan het woord. Geen Dre, geen Jerry Heller, (natuurlijk) geen Eazy-E, geen Snoop Dogg, geen MC Ren, geen Suge Knight. En dan wel heel veel The Arabian Prince, die met de hoogtijdagen van N.W.A. al amper te maken had? (Ik realiseer me: dit verwijt klinkt als insidersgeneuzel, dat is het natuurlijk ook, maar die insiders-blik maakt de serie juist zo fijn.)

avatar van james_cameron
Te gekke documentaire-reeks, met vooral het eerste seizoen een feest der herkenning. De latere seizoenen zijn ook sterk, maar daarin komen sporadisch artiesten aan bod waar ik niet altijd iets mee heb. Goed gedaan in ieder geval, boordevol leuke interviews met een niet aflatende reeks grote namen. De anecdotes uit de oude doos zijn om van te smullen. Natuurlijk mis je soms wel wat mensen, zoals Dr. Dre, Nas en Eminem, maar het is bewonderenswaardig hoeveel artiesten hier op komen draven. Verder uiteraard heel veel goede muziek en geweldig archiefmateriaal.