Mijn Series +

Hip-Hop Evolution - Seizoen 4 (2020)

Canada
Documentaire / Muziek

ontwikkeld door Darby Wheeler
met Shad, Grandmaster Flash en Sean 'Diddy' Combs

In Hip-Hop Evolution praat rapper Shad Kabango met invloedrijke collega’s, dj’s en muziekbonzen over de evolutie van hiphop tussen de jaren 70 en 90. Hip-Hop is tegenwoordig een globaal fenomeen dat de muziekwereld, dans, mode en taal voorgoed wist te veranderen. Het begon echter allemaal in de Bronx waar kinderen bij elkaar kwamen om muziek te beluisteren en maken die ze nog nooit eerder gehoord hadden.

1. Bounce to This
  2. The Southern Lab
  3. The Super Producers
  4. Street Dreams
avatar van thomzi50
Blijft boeiend, maar ik heb wel steeds meer het idee dat ik het vooral nog boeiend vind omdat ik zo van hiphop houd. Het oorspronkelijke en scherpe dat met name de eerste twee seizoenen hadden verdwijnt een beetje. Dat heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat hiphop steeds meer een industrie werd, en dat er dus steeds meer vertakkingen en artiesten zijn, die lang niet allemaal worden behandeld - maar nog los van de vragen 'waarom Lil Wayne zo lang', 'waarom komt X niet aan het woord', etc - vind ik het ook allemaal wat minder diepgravend dan voorheen. Oneerbiedig gezegd: het voelt steeds meer alsof een betrokken fan gewoon aan de praat raakt met wie hem te woord wil staan. Maar boeiend blijft het.

avatar van Kos
Kos
Dit seizoen typeert zich vooral door hiphop waar ik werkelijk niets mee heb, sterker nog die me tamelijk vaak irriteert. (met name ep. 1, 2 en 4)

Aan de andere kant is dit wel het eerste seizoen dat ik nogal veel nieuws gezien en gehoord heb, wat dan natuurlijk ook niet heel erg verrassend is, maar wel prettig.

Ik bedoel, Timbaland en Pharrell kwamen uit dezelfde plek en kenden elkaar al heel lang? Grappig.

avatar van thomzi50
Dat laatste was voor mij ook een ontdekking, Kos!

thomzi50 schreef:
ook allemaal wat minder diepgravend dan voorheen

Kos schreef:

Vooral die eerste aflevering over Bounce, met de lange ontstaansgeschiedenis, vond ik als documentaire juist erg aardig.
Aflevering 3 met de leukere/bekende dingen voelde iets teveel aan als een vluchtige bloemlezing.

avatar van james_cameron
In de eerste twee afleveringen ligt de focus op behoorlijk obscure (althans, voor mij) artiesten, wat dit seizoen iets minder boeiend maakt. De laatste twee afleveringen vond ik dan wel weer sterk. Blijft een leuke reeks, enthousiast in elkaar gezet en voorzien van een vette soundtrack. Zo goed als het eerste seizoen zal het wel niet meer worden, maar aangezien de kwaliteit grotendeels blijft gehandhaafd heb ik best zin in een vijfde reeks.