• 8.985.579 stemmen

Over Water - Seizoen 1 (2018-2019)

Show titel: Over Water

Ontwikkeld door: Tom Lenaerts en Paul Baeten Gronda

Met: Tom Dewispelaere, Natali Broods en Tom van Dyck

Oorsprong: België

Datum van release: zondag 16 december 2018

Eerst uitgezonden op: één (België)

Plot Over Water

De voormalige tv-ster John Beckers krijgt van zijn vrouw Marjan en hun twee kinderen een allerlaatste kans om zijn leven weer op de rails te krijgen. Na een verblijf in de ontwenningskliniek gaat hij daarom met vernieuwde moed aan de slag in de haven, bij het familiale expeditiebedrijf van zijn schoonvader. John komt al snel in het circuit terecht van de gevaarlijkste en meest lucratieve handel aan de dokken: cocaïne. Zal hij zijn oude demonen in bedwang kunnen houden en proberen te weerstaan aan nieuwe verleidingen in deze bikkelharde wereld?

Afleveringen Seizoen 1 (2018-2019)

1. 1. Alles Komt Goed

16 december 2018 (50 minuten)

Voormalig tv-ster John Beckers laat zijn verslavingen achter in de ontwenningskliniek en probeert thuis de laatste kans die hij krijgt van zijn gezin met beide handen te grijpen.

2. 2. De Verdwijning

22 december 2018 (42 minuten)

Iedereen is op zoek naar Freddy Michielsen. Behalve John, die weet waar Freddy is, en op zoek is naar een paar groene Nikes, om te kunnen gaan lopen.

3. 3. De Verleiding

30 december 2018 (47 minuten)

John zwicht onder de stress. Hij verdwijnt met een ondraaglijk schuldgevoel in de duisternis van een goktent. Marjan krijgt dramatisch nieuws.

4. 4. Een Nieuwe Gok

6 januari 2019 (42 minuten)

John is vastberaden en hoopt redding te vinden door nieuwe, gevaarlijke allianties aan te gaan met Benedicte De Pelsmaecker, de baas in de misdaad.

5. 5. Duidelijke Afspraken

13 januari 2019 (46 minuten)

Johns nieuwe wereld lijkt niet wat hij ervan verwachtte en hij probeert een nieuwe alliantie om van Michielsen NV een heel andere onderneming te maken. Carl, ongerust over Ella, maakt met John een duidelijke afspraak.

6. 6. Een Vriendendienst

20 januari 2019 (45 minuten)

Marjan weerstaat aan de charmes van Patrick De Beco en John merkt wat de voordelen zijn van zijn nieuwe positie, wanneer zijn problemen uit het verleden plots vanzelf lijken te verdwijnen. De Pelsmaecker, bezorgd over het welzijn van haar nieuwe partner, lost het probleem met de bende van Verret op.

7. 7. Biechten of Zwijgen

27 januari 2019 (43 minuten)

John wint kostbare informatie, maar laat zelf ook een spoor van informatie achter dat hem zwaar in de problemen kan brengen. Marjan ontdekt de leugens van John.

8. 8. Sporenonderzoek

3 februari 2019 (42 minuten)

Marjan komt meer te weten over John dan ze had gehoopt en John zet Carl in positie voor een ultieme wraakactie die mogelijk al zijn problemen oplost. De Beco krijgt politie over de vloer.

9. 9. De Buit Is Bijna Binnen

10 februari 2019 (48 minuten)

Marjan wordt overwachts verliefd en John stapt over een wel heel belangrijke lijn om te krijgen wat hij wil. Rasha krijgt slecht nieuws te horen.

10. 10. Het Finalespel

17 februari 2019 (45 minuten)

John ziet zijn plannen uitkomen en de pionnen op het bord bewegen zoals hij het voorzien had, maar voor dat succes betaalt hij een veel hogere prijs dan hij voorzien had.

avatar van Rafke Pafke

Rafke Pafke

Ik ben ook niet vol lof. Het hoofdpersonage John is ten eerste geweldig onsympathiek. Dat hoeft niet altijd een probleem te zijn maar in dit geval is er ook niets aan het personage dat hem echt interessant maakt. Ook de andere personages zijn eigenlijk niet echt boeiend. En in het geval van Bénédicte of Ella ook niet bijster goed geschreven. En het hele gedoe met "den Barry" is gewoon irritant.

Ik ga het wel uitzitten. Er zitten mooie beelden in en Tom Van Dyck en Kevin Janssens zijn wel leuk om naar te kijken. Maar verre van de topreeks die ik eigenlijk verwacht had.

hilde.

TJa, hoe kan je iemand sympathiek vinden die eerstzijn schoonvader doodrijdt, hem dumpt in de Schelde en daar ook nog constant over liegt. Hij liegt zich trouwens de hele tijd. ZIjn schoonvader geeft hem trouwens ook nog eens een mooi jobke. Daarnaast gaat hij ook nog eens vreemd, terwijl zijn gezin hem terug in de armen heeft gesloten.

Dat van 'den Barry' wordt inderdaad heel irritant. Het verhaal is ook heel dun. Dit had ook in 8 of zelfs 6 afleveringen afgewerkt kunnen worden. De pluspunten zijn inderdaad Tom Van Dyck en Kevin Janssens, maar die spelen ook altijd goed. Net als jou ga ik het uitzitten. Die flashforwards maken mij toch benieuwd.

avatar van GoodOldJack

GoodOldJack

Vond aflevering 2-5 echt niet goed maar 6 en zeker 7 hebben mijn interesse toch weer groter gemaakt.

Subliem is het niet maar degelijk imo wel.

En Natali Broods is like de beste actrice van Vlaanderen misschien wel @personen die hier het tegendeel beweren .

In de helft. Absoluut niets mis met de prestatie van Natali Broods, wat overigens een uitstekende actrice is. Met de meeste van de bovenstaande commentaren ben ik het dan ook niet eens, laat staan met grootse conclusies over de gemiddelde Vlaamse TV-kijker.

Het énige minpunt waar ik mij wel in kan vinden, is het feit dat zowat alle personages onsympathiek zijn. Dat hoeft inderdaad geen probleem te vormen, series genoeg waarbij een hoop 'klootzakken' of dubieuze figuren het publiek veroveren en helemaal mee krijgen. Maar daar slagen deze trieste figuren voorlopig niet echt in. Niemand waar je je als kijker kan aan vastklampen. En dat kan nefast zijn. Hopelijk komt daar nog lichte verandering in.

NRT

Ik heb het volledige seizoen nu gezien en naarmate het einde betert het wel. Ik blijf bij mijn mening dat dit ook in minder afleveringen had gekund en dan was het waarschijnlijk ook boeiender geweest. De personages acteren op zich goed, alleen zijn de dialogen af en toe kinderachtig. De personages zijn ook niet erg sympathiek en dat blijft ook de hele serie. Zelfs 'Den Dockx' weet me niet helemaal te overtuigen, terwijl dat toch het meest bejubelde personage was. Kevin Janssens speelt wel erg sterk als klootzak. Wat wel een pluspunt is is het feit dat ik na de laatste aflevering benieuwd ben naar het volgende seizoen. Toch opvallend omdat de rest van de serie mij niet helemaal heeft kunnen overtuigen. De pers ga ik in het vervolg ook niet meer op haar woord volgen. Beter aan een serie beginnen zonder verwachtingen dan aan een serie beginnen met zeer hoge verwachtingen.

Pinguin#13

'Michielsen' is dat nu eigenlijk een baggerbedrijf?

Sorry, kon het niet laten… dit is echt pretentieuze bagger. Er worden wat ingrediënten verzameld voor een boeiend verhaal… en daar wordt dan geen hol mee gedaan.

Telkens dezelfde troep die herhaald wordt. 'Flashforwards' die je al lang niet meer interesseren.

Rollen en spel dat compleet ongeloofwaardig zijn. Zo zuipt en scheefpoept John Beckers wel heel makkelijk voor er iemand uiteindelijk iets van ruikt.

Onnozelste was nog wel 'den Barry' die daar een heel seizoen ligt te liggen en dan op het einde als cliffhanger geserveerd wordt. Heel die laatste aflevering was trouwens één lange sisser… die twee flikken die daar opeens stoer gaan doen tegen Beckers… potsierlijk… De Beco, die trouwens al een moordaanslag in zijn eigen apprtement overleefd heeft, merkt dat zijn deur openstaat (tot twee keer toe) en wandelt dan kalm terug naar de badkamer zonder als een (terecht) paranoïde gek heel zijn appartement af te zoeken… ook het gedrag van Mevrouw Beckers is heel raar. Haar man betrappen en daar dan pas 3 afleveringen verder eens iets over zeggen… de dochter heeft een relatie met een veel oudere (natuurlijk als arrogante eikel neergezette - oh cliché - eikel) kunstenaar, is verdrietig , snuift wat coke… relevantie? Nihil.

Allemaal gewoon lui scenariowerk, dat nergens op- of voortbouwt. Plot en karakters evolueren nergens, vallen alleen maar in herhaling en dan kunnen mooie plaatjes het niet meer redden. Zo mooi zijn die plaatjes trouwens niet meer.

En het ergste van al… er komt nog een 2de seizoen.

Misschien moet iemand maar eens een serie maken over hoe je dat allemaal verkocht krijgt. Lijkt me stukken boeiender.

Riel.

Hoorde net bij 'De Ideale Wereld' dit: hier is Natali Broods uit de successerie 'Over Water'... Er werd trouwens ook gespot met het veelvuldige gebruik van 'ca va'.

avatar van ASman_mm

ASman_mm

Je herkent rommel wanneer je het ziet en dit was rommel.

De screenwriting is een absolute ramp. De serie kent 10 afleveringen en in 9 van deze 10 gebeurt er...nu ja, eigenlijk gebeurt er absoluut niets. Er wordt zo'n 5 keer per aflevering gevogeld, zo'n 4 keer gejogd, zo'n 3 keer gedoucht, 2 keer wordt er wat gezopen of gegokt...hier en daar zitten mensen met een huwelijks- oftewel een midlife-crisis (en in de meeste gevallen, beide) een beetje tegen mekaar op te schreeuwen...en zo krijg je de afleveringen ook weer vol. Het geheel natuurlijk aan mekaar gesmolten door een hoopje dialogen die van zulk een tenenkrommend pijnlijk niveau zijn dat ik er met momenten bijna gezichtskrampen van kreeg.

Het acteerwerk; wat kan je daar eigenlijk van verwachten als er belachelijk slappe personages worden voorgeschoteld? Je krijgt een narcistische eikel met nagenoeg geen sympathieke karaktertrekken als protagonist, een moeder des huizes die hele afleveringen lang rondschuifelt als de verpersoonlijking van een pot antidepressiva, 'Alain van Het Eiland' die omgedoopt wordt tot een soort Royal Antwerp FC voetbalhooligan/dokwerker, een ruggengraatloos verwend zoontje, een zeur van een secretaresse, een havenbaas die dubbelwerk levert als cocaïne-baron maar blijkbaar niet doorheeft dat protectie meer inhoudt dan een lakei die bij de minste kwade blik zijn puppy-ogen opentrekt en in mekaar krimpt, Perceval die aan een wetenschappelijk slaapexperiment lijkt mee te doen (had hij dat gedaan had hij er misschien nog meer geld voor gevangen), twee waardeloze rechercheurs waarvan een de uitstraling heeft alsof papa hem om 18u nog naar de voetbaltraining moet brengen...en ook nog een speciale vermelding voor de groep woonwagenbewoners - normaal niet meteen een volk om mee te sollen - waarvan in deze serie ook evenveel dreiging uitgaat als van een stel opgezette pimpelmezen.

Over dreiging gesproken...dat ging precies ook niet echt uit van de grote vissen die in deze serie de cocaïnehandel runnen. Als je op deze serie afgaat, hoef je precies niet echt indrukwekkend te zijn om de drugshandel in Antwerpen in te palmen.

Missertje van Lenaerts, wat nochtans een behoorlijk getalenteerd programmamaker is.

Blijkbaar komt er toch nog een seizoen 2 van? Jongens toch...als ik de kritieken zowat lees, lijkt mij niet dat iemand daarom heeft gevraagd.

avatar van GoodOldJack

GoodOldJack

Voor mij toch echt wel een misser van formaat, vond het einde ook echt helemaal niks. Ergens 6-7 afleveringen ver leek het zich nog ergens te redden maar uiteindelijk was dat loze hoop.

Ben het nagenoeg over de hele lijn eens met ASman

avatar van Lennonlover_mm

Lennonlover_mm

Riel schreef:

'Michielsen' is dat nu eigenlijk een baggerbedrijf?

En het ergste van al… er komt nog een 2de seizoen.

Ik was aan het nadenken hoe ik alles moest neerschrijven over wat ik hier nu van vind en wat er zo slecht aan is. Wel, ik heb net naar tien afleveringen "lui scenariowerk" gekeken dus ik zal ook maar lui zijn en verwijzen naar deze post. Ik kon het niet beter zeggen.

Pinguin#13

@Ronait: je hebt het nog net iets scherper geformuleerd. De nagels helaas precies op de kop.

ASman_mm schreef:

Je herkent rommel wanneer je het ziet en dit was rommel.

Ik kan het niet beter verwoorden Asman. Met alles ben ik het akkoord buiten een ding: er zijn toch nog wel mensen die op een tweede seizoen staan te wachten. Kijk maar eens op de facebookpagina van de serie. Daarnaast zijn er sommige mensen in mijn omgeving die het ook goed vinden. Zelfs een collega van mij zei dat ze iedere week uitkeek naar 'Over water'. Voor mij natuurlijk een raadsel, maar ze zijn er wel.

Ik ben zo iemand die het tweede seizoen toch een kans zal geven. Alle minpunten zijn terecht genoemd, het één al wat meer dan het ander. De reeks kreeg van mij een nipte 3. Lenaerts en partners hebben hier dan wel enkele minder goede keuzes gemaakt wat de uitwerking van 't scenario betreft, absoluut. Máár ... Dit hele opzet, wat makkelijk in de helft van het huidige aantal afleveringen kon, lijkt nog maar het begin. Nu pas zal de boel echt van start gaan en aan de hand van de trailer, lijkt het vervolg eindelijk te brengen waar ik in het eerste seizoen op hoopte. Dit heeft plots veel potentieel gekregen en veel interessantere invalshoeken. Ik kan nog wel titels bedenken waarbij het eerste seizoen mij niet helemaal kon bekoren, maar waarvan de latere seizoenen alsnog bijzonder goed waren.

Dapper. (zonder ironie)

ASman_mm schreef:

Je herkent rommel wanneer je het ziet en dit was rommel.

En toch wou ik dat ik nog zo vaak vogelde.

avatar van ASman_mm

ASman_mm

'Den John' pakt het er zich inderdaad flink van

• 1917 stemmen

Een tegenvaller, deze reeks, die natuurlijk veel te erg gehyped is, en niet alleen door de pers, maar ook door de makers zelf (ik herinner me nog een reclamefilmpje zo rond de kerstperiode waarin Tom Lenaerts aankondigt dat men de reeks tijdelijk kon bingewatchen. Bij dat filmpje had ik eerlijk gezegd al een wrang gevoel). Op basis van de cast en het verhaal had ik een reeks verwacht die een pak spannender zou zijn. Dit is veelal zoutloos, op een paar scènes na.

Daarnaast is alles wat hierboven reeds als kritiek werd aangehaald, in mijn ogen terecht. De dialogen stellen niet veel voor (bestaan voor de helft uit ça va's, met enige zin voor overdrijving), de personages willen maar niet boeien en gedragen zich ook soms ronduit bizar en de plot vertoont toch ook wel enige gaten.

En dan lees/hoor/zie ik dat er nog een tweede seizoen aan zit te komen volgend voorjaar? De trailer zag er wel interessant uit, moet ik eerlijk toegeven, en op dat punt neig ik Spacejet te volgen in zijn voornemen de reeks nog een kans te geven. Maar daar moet ik toch nog flink over nadenken.

2 sterren

just.

Ik denk dat ze wel een 'evaluatie' zullen maken van het eerste jaar en ik vermoed dat ze ook wel moeten weten waar het schoentje wringt.

Riel

Ca va? wordt 'Alles goed?'

avatar van KLoo_mm

KLoo_mm

Erg goed geacteerd!

Nergens van die super idiote hollywood helden!

John is zo goed gespeeld dat je meteen een bloedhekel aan hem krijgt.

Snap niet dat men hier zo negatief is over deze serie, of is dit forum meer van het amerikaanse hollywood genre?

avatar van Rafke Pafke

Rafke Pafke

twistedmind.

Als je een probleem hebt met typische Amerikaanse series dan zijn er massa’s Europese kwaliteitsseries die je kan bekijken. Deze halve miskleun is er imho geen van.

avatar van Epitaph

Epitaph

Net aan begonnen ben verrast dat 'Norman Bates (Psycho) de regie doet, kan dus niet fout gaan!

Vond seizoen 1, in tegenstelling tot de meerderheid hier, toch iets beter dan het 2e seizoen.

Maar het is idd geen hoogvlieger.

Heb Belgische series over het algemeen erg hoog zitten, maar dit is een dompertje.

Hoe kan het trouwens dat niemand iets aan John ruikt als hij de hele nacht aan de sterke drank heeft gezeten? Dat spul moet ik ook hebben.

avatar van hank2

hank2

Het woord pretentieus viel hier al, en dat omschrijft dit seizoen wellicht het beste. Het wil heel wat zijn, ziet er ook gelikt uit, maar uiteindelijk stelt het niet zoveel voor. Typisch dat de kwaliteitskranten dit uiteraard wél weer fantastisch vonden. John die 100x gaat hardlopen, allemaal een beetje moeilijk kijken, wat trage scènes en dan heb je het wel weer gezien.

En dan vergeet ik de inval bij een havenbaron met +/- 30 speciale agenten waarbij loodsen werden binnengevallen op basis van een rubber bootje dat exact dezelfde route als het lijk van Freddy had afgelegd. Lachwekkend slecht.

avatar van wimaroca

wimaroca

Ik vind hem niet zo slecht als hierboven omschreven,maar met tijden gaat het wel sloom,en inderdaad dat liegen gaat eigenlijk wat tever wat die John doet,maar ja toemaar

Degelijke serie. Vond hem ook wel boeiend