Mijn Series +

Over Water - Seizoen 2 (2020)

Belgiƫ

ontwikkeld door Tom Lenaerts en Paul Baeten Gronda
met Tom Dewispelaere, Evgenia Brendes en Tom Van Dyck

John wordt na enkele maanden vrijgelaten uit de gevangenis en stapt buiten in een nieuwe wereld. Marjan is bij hem weg, Ella werd zwanger en Barry ontwaakte uit coma. In de gevangenis kickte John af van de drank, maar zijn nieuwe verslaving is minstens even sterk: macht. Wanneer 'zakenadvocate' De Pelsmaecker hem vraagt om de business van zijn voormalige concurrent Patrick De Beco te runnen, bijt hij zich vast in die opdracht. John stijgt hoger dan ooit in de criminele hiërarchie.

1. Vrij
  8. Goede Raad
  9. Benedicte
  10. Afscheid
avatar van JorisTVmeter
Ik ga dit toch nog een kans geven, maar ik vrees ervoor dat we de eindmeet gaan halen...

avatar van Esteban
Ook ik geef het een kans. Het eerste seizoen had heel wat minpunten en moeilijkheden, maar was verder slechts de opzet naar méér. Wat nu komt zou een pak interessanter moeten zijn, fingers crossed.

avatar van arevee
Ik ga, relatief uitzonderlijk op zondagavond, toch iets anders zoeken om te doen vrees ik. Seizoen één was het gewoon niet, als je dan vergelijkt met bv De Dag dat +- gelijktijdig liep. Ja dan weet ik wel waar ik het meest aan gehad heb, en Over Water is niet het correcte antwoord.

avatar van Kronos
Zo geweldig vond ik De Dag niet. Veel personages die oppervlakkig uitgewerkt waren.

Op dat vlak doet Over Water het iets beter. Al kabbelde de eerste aflevering van Seizoen 2 al meteen weer even gezapig door en belooft het weinig spannend te worden. Meevaller is dat ik nog geen 'ça va' heb gehoord. Ik blijf kijken, zonder verwachtingen.

avatar van Pinguin#13
Kronos schreef:

… maar het ging tenminste vooruit. Op het einde van elke aflevering werd je weer wat wijzer.
Dit kabbelt gewoon voort… of nee: vaak gewoon stilstaand water. Tijdrekken en in rondjes lopen. Het duurt wel érg lang voor er iemand doorheeft 'wat er is gebeurd met De Beko'.

Pinguin#13 schreef:
… maar het ging tenminste vooruit.

Ook niet echt, met telkens een dubbelaflevering van hetzelfde vanuit de andere locatie. Waarbij heel wat overlap zat zodat sommige scenes en gesprekken gewoon twee keer terugkwamen. Ik geef toe dat De Dag spannender was. Maar achteraf bekeken vond ik het een lege huls.

Hier gaat het over Over Water natuurlijk. Seizoen 2 komt inderdaad wel heel traag op gang. Het kabbelt rustig voort of lijkt soms stil te staan. Ik kijk er naar zonder enige verwachting naar en vind dat er goed geacteerd wordt. De weinige ontwikkelingen die er zijn wijzen er wel op dat het personage van Tom Dewispelaere het zichzelf weer niet makkelijk gaat maken.

avatar van Pinguin#13
Kronos: met 'vooruit' bedoel ik niet per se dat het vaart had, maar wel dat je qua informatie ten minste één twaalfde (12 afleveringen) meegekregen had. Onvergetelijk vond ik het ook allemaal niet, maar ik werd het onderweg toch ook niet beu, wat voor een drama- en/of thrillerreeks toch wel het minimum is. Dat stadium ben ik hier al lang gepasseerd. Ik zal af en toe nog wel eens een stukje meenemen uit pure nieuwsgierigheid, maar de 2de aflevering heb ik al volledig aan mij laten passeren.

avatar van Kronos
Het is naar mijn gevoel meer een soap geworden die enkel de moeite is om te volgen als de karakters je ietwat boeien. Ik vind die John Beckers psychologisch gezien wel een interessant figuur. Hij beliegt echt iedereen, zichzelf incluis, waarbij hij gelooft zowel slachtoffer te zijn als de held die alles wel zal oplossen.

avatar van arevee
Wat is de mening hier van mensen die het eerste seizoen ook maar mager vonden? Ik heb al een paar stemmen gehoord die het toch beter vinden dit seizoen?

avatar van Kronos
Bij het eerste seizoen waren er hooggespannen verwachtingen die bijlange niet ingelost konden worden. Nu die verwachtingen verdwenen zijn blijft er wat mij betreft met het tweede seizoen zeker wel een onderhoudende serie over. Maar ook niet meer dan dat.

avatar van Esteban
Het is daadwerkelijk iets beter dan het eerste seizoen, het kan meer boeien. Maar in de grote lijnen heeft S2 exact dezelfde problemen.

avatar van Kronos
Het grootste probleem van het eerste seizoen was dat er teveel ça va gezegd werd. Dat is gelukkig verbeterd. Maar nu ontbreekt er een hoofdrol. Het draait ergens nog altijd wel rond John Beckers maar die komt veel minder in beeld. De andere personages krijgen wat meer ruimte en er zijn nieuwe bijgekomen, maar die boeien amper. Het is gezapige tv, ideaal voor op zondagavond als het weekend toch al voorbij is en er niets spannends meer van gemaakt kan worden. Nee, ook niet met Kamp Waes.

avatar van Toontje G
Soms worden de scenes iets te lang en te traag. Vooral de scenes met Carl hadden wat mij betreft wel wat korter gemogen. Verder een prima serie, van mij mag deel 3 komen.

avatar van H. T. Groenewijn
Zelf heb ik de indruk dat het één serie is, die in twee helften is uitgezonden. Het tweede seizoen heeft een duidelijk slot. Zó duidelijk dat er geen derde seizoen zal komen.

avatar van Esteban
Het oorspronkelijke plan was om drie seizoenen te maken. Toch werd er een als afsluitend interpreteerbaar einde geschreven voor het tweede seizoen, zonder dat het een vervolg uitsluit. Omdat ze niet konden inschatten hoe de reeks het zou doen qua kijkcijfers. Aldus de schrijver. Of dat derde seizoen alsnog komt, is nog niet bekend.

avatar van Kronos
Ik heb gisteren pas de laatste aflevering gezien en ben toch wel positief. Eigenlijk vooral omdat het personage van Tom Dewispelaere op het einde toch nog mooi verder werd uitgewerkt. Het past helemaal bij zijn karakter om puur voor zichzelf zijn hart nog snel te luchten bij de op sterven liggende Carl..

H. T. Groenewijn, wat is er volgens jou zo duidelijk aan het slot? Er eindigden verschillende afleveringen met een moment waarop iemand aan zijn einde lijkt te komen terwijl dat dan niet het geval bleek. Hoe John Beckers er vanaf gaat komen kan nog alle kanten uit. Precies zoals Esteban schrijft dus; een als afsluitend interpreteerbaar einde dat echter een vervolg niet uitsluit. Voor mij hoeft het niet, maar als het er komt zal ik toch weer kijken.

avatar van AOVV
Beter dan het eerste seizoen, maar nog steeds geen hoogvlieger. Ik ben wel blijven kijken, ondanks de teleurstelling van het eerste seizoen, omdat ik wel een zeker potentieel zag, en dat lost dit tweede seizoen deels in. John Beckers blijft een ontzettende klootzak met een Januskop, wat het heel moeilijk maakt om hem sympathiek te vinden. Maar misschien hoeft dat ook helemaal niet.

De slotaflevering laat ook ruimte voor interpretatie. De vraag is nu of er nog een derde (en laatste) seizoen komt. Het hoeft niet, maar als het zo is, ga ik toch zeker kijken.

3 sterren