Mijn Series +

Six Feet Under - Seizoen 4 (2004)

ontwikkeld door Alan Ball
met Peter Krause, Michael C. Hall en Frances Conroy

Six Feet Under draait rond een familie van begrafenisondernemers. In de eerste aflevering komt het gezinshoofd, Nathaniel Fisher, om bij een verkeersongeluk. De daaropvolgende vijf seizoenen volgen de perikelen van de overgebleven familieleden; de weduwe Ruth, haar zoons Nate en David en de dochter Claire.

1. Falling into Place
  10. The Black Forest
  11. Bomb Shelter
  12. Untitled
avatar van Boenga
Seizoen 4 is echt wel een stap achteruit naar kijkplezier toe.
De verhaallijnen rond al de personages worden eindeloos uitgesponnen, en zitten dan ook nog eens te veel op dezelfde lijn.
Nate en Brenda, David en Keith, Ruth en George: allemaal relaties vol twijfels, voortdurende meningsverschillen, eindeloze welles of nietes-situaties.

SFU mist hier echt wel creativiteit, ook al door wat ik bij het derde seizoen vaststelde: het overlijden waar elke aflevering mee start, en dat de rode draad doorheen die aflevering zou moeten zijn: daar wordt weinig of niets mee gedaan, en dat is bijzonder jammer.

Benieuwd of het vijfde seizoen voor beterschap zorgt; dit vierde hield alleen stand door de geweldige cast - die eigenlijk toch voor een licht verslavend effect zorgt.

avatar van Thomas83
Net als het vorige seizoen is ook seizoen 4 wat minder dan wat daarvoor (en daarna) kwam. Er zijn dit seizoen op zich wel veel matige verhaallijnen, naar de eerder gezette standaard althans. Het is niet vervelend om naar te kijken, maar al dat gedoe rondom Claire en haar artistieke vrienden is ook weer niet zo heel boeiend. De verhaallijn met Sophia is vooral vervelend, ook al draait die uiteindelijk vooral om Rico.

En natuurlijk volhardt ook dit seizoen weer in het eindeloos tonen van het geruzie en geploeter van zijn personages. Ik ken geen enkele andere serie die daar zo van aan elkaar hangt. Het maakt van Six Feet Under een van de meest menselijke series, vol imperfecte mensen die worstelen met zichzelf en de obstakels die op hun pad komen, en proberen een connectie met anderen te vinden.

George heeft op zich wel een wat rare verhaallijn, hoe hij van een zo saai mogelijk figuur plots in een doorgedraaide doomsday prepper verandert is wel wat bizar. Ook de verhaallijn van Daves gijzeling is wat raar.

Daar tegenover staan dan weer de grootste hoogtepunten van het seizoen: Nate die Lisa in de woestijn begraaft, de Fishers die hun oude spullen verbranden (met Radiohead), de roadtrip van Ruth en Bettina, de zelfmoord van Hoyt.

Uiteindelijk vormt seizoen 4 samen met het derde seizoen een relatief wat minder middenstuk van de serie. Dit seizoen bevat wel wat meer afgetekende pieken en dalen. Wel een groot pluspunt is dat de humor en droomscènes weer een beetje terugkeren. Deze maken de serie toch op zijn best. 4.0*.