Mijn Series +

Six Feet Under - Seizoen 5 (2005)

ontwikkeld door Alan Ball
met Peter Krause, Michael C. Hall en Frances Conroy

Six Feet Under draait rond een familie van begrafenisondernemers. In de eerste aflevering komt het gezinshoofd, Nathaniel Fisher, om bij een verkeersongeluk. De daaropvolgende vijf seizoenen volgen de perikelen van de overgebleven familieleden; de weduwe Ruth, haar zoons Nate en David en de dochter Claire.

1. A Coat of White Primer
  10. All Alone
  11. Static
  12. Everyone's Waiting
avatar van Animosh
Na de finale gezien te hebben blijf ik toch bij mijn eerdere mening. De serie wordt op zich mooi afgesloten, met eindelijk een vleugje hoop en optimisme in plaats van een eindeloze reeks tragedies, maar ik blijf erbij dat de serie haar hoogtepunt bereikt in de eerdere seizoenen. De latere seizoenen voelden voor mij veelal als een opgeblazen cliché van de eerdere seizoenen en voegden mijns inziens dus weinig toe.

Over de veelgeroemde laatste scène heb ik ook gemengde gevoelens. Aan de ene kant wordt de serie op deze manier mooi afgesloten in lijn met de thematiek van de serie. Maar aan de andere kant had ik het gevoel aan het kijken te zijn naar een kitscherige videoclip, begeleid door een cheesy popnummer.

Maar misschien heb ik gewoon een hart van steen.

avatar van Flavio
Ik kon de finale van Six Feet Under op zich wel wel waarderen maar vond het nou ook weer niet heel opzienbarend. Het was iets te veel "closure" naar mijn mening. Persoonlijk houd ik van een einde wat open staat voor verschillende interpretaties (zoals het einde van Mad Men of The Sopranos) maar goed, ik ben een minderheid.

Ik stoorde me de laatste aflevering wel nogal aan Claire's gehuil, die ging helemaal los.

Dat neemt niet weg dat Six Feet Under wel een zeer goede serie is, origineel, die een taboe heeft doorbroken. Want het was toch wel een gok: wie wil er kijken naar een serie over de dood, iets waar iedereen mee te maken krijgt maar liever niet over nadenkt? Als het wat te zwaar werd waren er altijd ook luchtige momenten, een grappige situatie, een mooie oneliner, een bizarre fantasie/ droom, etc.

De interessante invalshoek en het intelligente script werden ondersteund door zeer goede acteerprestaties, veelal door acteurs die sindsdien toch wat van de radar zijn verdwenen, op Michael C. Hall na.

Flavio: Acteurs die van de radar zijn verdwenen? Peter Krause zit nu in "The Catch", daarvoor in "Parenthood" en "Dirty Sexy Money", Frances Conroy zit vast in "American Horror Story" en in "Casual", Michael C. Hall deed "Dexter" en staat nu in het toneelstuk van Bowie in London (als ik het niet mis heb, maar goed, die noemde je ook al), Lauren Ambrose zit in "The X Files", Freddy Rodriguez zit in "The Night Shift", Rachel Griffiths heeft in "Brothers and Sisters" gezeten en als laatste noem ik Matthew St. Patrick, hij zit in "Sons of Anarchy". Allemaal geen flauwe series en allemaal succesvol.

avatar van Flavio
Nou daar heb je me tuk AmazingPP, geen van die series heb ik namelijk gezien- wat uiteraard meer zegt over mijzelf dan over die series. Laat ik zeggen dat ze van mijn radar zijn verdwenen.

Flavio schreef:

Ach... Tuk? Dat is niet de bedoeling, hoor. Het is alleen ter informatie. Je hebt "Dexter" toch wel gezien? Zo niet: Aanrader, hoor! En "American Horror Story" is ook geweldig. Niet alle seizoenen zijn even sterk (voor mij is seizoen 3 de minste), maar toch zeer zeker aan te raden, mits dat je van horror houd natuurlijk.

avatar van Flavio
Dexter ken ik wel, goeie serie maar na 2 seizoenen had ik het wel een beetje gezien, er zat (vond ik) wat weinig ontwikkeling in, zoals SFU bv wel had. Misschien moet ik dat weer een kans geven, ik zie dat seizoen 4 wel erg hoge waarderingen krijgt.

American Horror Story ken ik niet- bedankt voor de tip!

Flavio schreef:

American Horror Story ken ik niet- bedankt voor de tip!

En zo te zien aan je avatar is Twin Peaks je favoriete serie? Wat vind je ervan dat er weer een nieuwe serie komt? Als ie al komt? Twin Peaks is ook zeker 1 van mijn favorieten!

avatar van Flavio
Klopt, Twin Peaks is mijn favoriete serie- by far. Het nieuwe seizoen gaat wel komen, ze zijn al begonnen met de opnames en het zal ergens begin volgend jaar uitgezonden worden (geloof ik).

Aan de ene kant ben ik wel heel benieuwd, aan de andere kant ook wel een beetje gemengde gevoelens: als het mis gaat dan is dat wel een smet op deze serie- en om al die mooie actrices van vroeger nu op leeftijd te zien zal ook wel even slikken zijn. En o.a. Bob is er niet meer natuurlijk...

Maar aan de andere kant dus wel heel nieuwsgierig wat er gebeurt en of de oude raadsels worden opgelost, want er waren nogal wat losse eindjes. Ik vond de film Fire Walk With Me ook wel geslaagd, en vind Lynch sowieso een interessante en originele regisseur dus ik laat me graag verrassen...wel eerst de hele serie opnieuw kijken natuurlijk voor ik eraan ga beginnen. En jij?

PS dit wordt wel erg off topic zo, we zitten natuurlijk op het SFU forum

avatar van Boenga
De laatste drie afleveringen van dit vijfde seizoen zorgen weer voor wat meer vaart en afwisseling. Maar ik blijf achter met het gevoel dat er best wel twee seizoenen minder hadden mogen zijn.

Vanaf seizoen drie gaat de creativiteit van de makers in dalende lijn, en komt SFU vaak teveel in de buurt van een tv-soap - in België zijn dat Thuis en Familie, weet niet wat er in NL in die stijl op het scherm komt ?
Het familiebedrijfje en alles daarrond worden op het achterplan gezet; relaties en relatieproblemen overheersen elke aflevering. Er vloeien, vooral in dit laatste seizoen, liters tranen in SFU. Niet omdat er iemand sterft of begraven wordt, wel om ruzies en scheidingen. En dat terwijl het originele opzet rond doden en begrafenissen toch de sterkte is van deze serie.

Een geweldige groep acteurs en actrices: vooral zij zorgen ervoor dat SFU niet gaat doodbloeden...

Als afsluiter: ik kocht de dvd-box zonder dat ik er ooit iets van een trailer of wat dan ook gezien had. Groot was m'n verbazing toen ik merkte dat dit Amerikaans product was. Om 1 of andere reden deed m'n buikgevoel me altijd vermoeden dat dit Brits was. En achteraf bekeken vind ik het best nog wel jammer dat dit niet zo is...

avatar van Thomas83
Dit is duidelijk weer een wat beter seizoen dan de vorige twee. Er is zelfs weer zo'n spontane musicalscène met Claire. Ook de verhaallijn overde adoptie vond ik erg mooi. Maar het zijn vooral die laatste paar afleveringen die fenomenaal zijn en de status van Six Feet Under als een van de beste series ooit gemaakt bezegelen.

We kunnen het over die geweldige eindmontage hebben, het meest bevredigende en ontroerende einde van een serie ooit, maar het slot van het seizoen heeft zoveel meer gigantisch aangrijpende momenten te bieden. De manier waarop Nates dood wordt afgehandeld is echt perfect, en zijn dood op zich is ook het enige juiste einde.

Zo elegant om de serie te eindigen met de dood van de man die bijna heel zijn leven bang was voor de dood. Hij wordt gelukkig niet als een soort heilige neergezet. Niet voor niets horen we in de aflevering die om zijn begrafenis draait All Apologies van Nirvana langskomen
. Van alle personages in de hele serie zijn Nate en Brenda de meest imperfecte.

En Nate zijn begrafenis is zo ongelofelijk rauw. Vooral Conroy en Hall spelen fenomenaal. Interessant ook om iedereen van de familie in zijn bekende patronen terug te zien vallen. All Alone is ook echt mijn favoriete aflevering.

In de laatste afleveringen worden losse eindjes uiteindelijk nog mooi aan elkaar geknoopt. Ruth en Brenda komen na al die tijd nader tot elkaar door de geboorte van Willa. De scène waarin Ruth Claire aanspoort om erop uit te gaan is schitterend. Brenda die droomt dat ze Nates vader ontmoet als hij hem de baby laat zien. Claires afscheidsfeestje met de hele familie in het verbouwde huis, vreselijk mooi allemaal. 5.0*.