De vorig jaar verschenen film Babylonvan Damien Chazelle mag dan wel worden beschouwd als een flop, over twintig jaar is het een klassieker. Althans, dat vindt schrijver Stephen King. In een bericht op Twitter vergelijkt hij de film met Margot Robbie en Brad Pitt met de verfilming van zijn eigen boek The Shining.
Schrijver Stephen King, onder meer bekend van verfilmde horrorverhalen The Shawshank Redemption, ITen Pet Sematary, is naast een fervent lezer ook een buitengewoon liefhebber van films en serie. Sinds de schrijver een account heeft op Twitter, is hij dan ook niet te beroerd om zo nu en dan zijn oordeel te vellen over een nieuwe titel die hij heeft bekeken. Iets dat ook onlangs weer het geval was. King ging recentelijk aan de slag met de film Babylon van regisseur Damien Chazelle en trok op basis daarvan een opmerkelijke vergelijking. De film, die kan worden beschouwd als een flop aan de bioscoopkassa's, doet hem enigszins denken aan The Shining.
Volgens King heeft die vergelijking niet zozeer te maken met het verhaal of de manier van filmen, maar meer de ontvangst bij het grote publiek. "Misschien zegt dit meer over mij dan over de film, maar ik vond Babylon briljant, extravagant, over the top, hilarisch en intrigerend. Ik denk dat het een film is die nu slecht wordt beoordeeld, maar over 20 jaar wordt gezien als een klassieker," zo schrijft hij in een bericht op Twitter, om daar later nog iets aan toe te voegen. "Een beetje zoals met The Shining."
Maybe this says more about me than the film, but I thought BABYLON was utterly brilliant--extravagant, over the top, hilarious, thought-provoking. Might be one of those movies that reviews badly and is acclaimed as a classic in 20 years.
In The Shining volgen we Jack Nicholson als Jack Torrance, een schrijver met writer's block, neemt een baan als huismeester in het afgelegen Overlook Hotel in de bergen van Colorado. Hij ziet dit als kans voor inspiratie en rust voor hem, zijn vrouw Wendy, en zoontje Danny. Ondanks waarschuwingen over duistere krachten in het hotel en het gruwelijke verleden van de vorige huismeester, negeert Jack dit in zijn arrogantie. Het hotel blijkt echter een sinistere plek te zijn, met angstaanjagende gevolgen voor het gezin.
De film van Stanley Kubrick verscheen in 1980 op het witte doek en werd destijds niet al te best ontvangen, maar wordt vandaag de dag beschouwd als één van de beste en meest invloedrijke horrorfilms ooit gemaakt. Of een dergelijk imago ook Babylon te wachten staat, is nog maar de vraag. Naast een karige opbrengst, heeft de film ook nog eens te maken met relatief matige beoordelingen, zeker in vergelijking met de Kubrick-film.
Een flop? Hmmm.... ik zie regelmatig een lijstje voorbijkomen waar de volledige top10 niet hoger scoort dan deze film. Maar zal waarschijnlijk te maken hebben met de opbrengst. Dat het een cultklassieker gaat worden betwijfel ik ten zeerste.
Ik begrijp hem ook niet helemaal. Ik geloof dat Stephen Kjng de Kubrick film nu dus wel net zo goed vindt als zijn eigen boek. Dat hij zijn eigen kritiek vereenzelvigd met een algemene kritiek die er niet was?
Huh? King was toch niet zo te spreken over The Shining (de Kubrick-versie)? En die film werd toch meteen als een topper beschouwd?
Heeft King het hier dan niet over zijn 'eigen' verfilming van zijn boek? Die versie uit 1997?
Dat je een film niet goed vindt, hoeft toch niet te betekenen dat je niet kunt erkennen dat dit tegenwoordig een cultklassieker is.
De kritiek waarnaar verwezen wordt, kwam destijds vanuit de recensenten. Zij waren er destijds totaal niet over te spreken. Hetzelfde zien we nu gebeuren bij Babylon, dat slechts een 57%-score heeft op Rotten Tomatoes.
Uhhh, King was anders zelf erg ontevreden over Jack Nicholson in de rol van de caretaker. Reden: film onbeert een spanningsboog omdat je vanaf het begin kan zien dat aan hem een steekje los zit. Dacht bij het zien van de film in de bios exact hetzelfde. Ik ben een bewonderaar van Kubrick, maar The Shining is zeker niet één van zijn beste films.
Babylon zal ook over 20 jaar nog in dezelfde categorie vallen als It's A Mad Mad Mad Mad World, 1941 en Bonfire of the Vanities. Films van gelauwerde regisseurs die onterecht dachten dat de combinatie van hun naam en een blik met sterren een garantie was voor een kassucces.
Ik heb King op het gebied van films eigenlijk nooit serieus genomen na het zien van Maximum Overdrive.
Het boek 'The Shining' heb ik ook gelezen. Daarin merk je ook vrij vlug dat Jack Torrance niet helemaal spoort. Een groot verschil tussen de twee werken zijn de reden waarom hij zo gevoelig is voor de invloed van het Overlook hotel.
Tevens meende ik gelezen te hebben dat King Torrance een beetje op zichzelf had gebaseerd. Daarom tilt hij daar volgens mij zo zwaar aan.
precies dit. ik heb toch gezegd wat ik te zeggen hebt en als dat niet genoeg voor je is. jammer dan.
Ja, jammer. Ik snap eigenlijk niets van je boosheid. Maar dat moet dan maar genoeg zijn. Ik ga in een hoekje zitten en hard nadenken: wat is de verborgen boodschap die Mikey me wil meegeven??
Reacties (18)