• 14.176 nieuwsartikelen
  • 172.439 films
  • 11.547 series
  • 32.706 seizoenen
  • 636.435 acteurs
  • 197.464 gebruikers
  • 9.251.906 stemmen
Avatar
 
Controversiële 'Star Wars'-serie 'The Acolyte' is geannuleerd
Foto: © Disney+

Geen nieuw seizoen voor controversiële 'Star Wars'-serie op Disney+

Controversiële 'Star Wars'-serie 'The Acolyte' is geannuleerd
Foto: © Disney+

Recensenten spraken hun lof uit, maar fans lieten The Acolyte overwegend links liggen. Er komt dan ook geen tweede seizoen van de serie. Dat weet Deadline te melden. De show werd het doelwit van een campagne om zoveel mogelijk negatieve reviews te genereren.

Het verhaal van The Acolyte speelt zich af in de latere jaren van wat in de overlevering van Star Wars de High Republic wordt genoemd, ongeveer 100 jaar vóór de gebeurtenissen van The Phantom Menace. Dit is een tijdperk waarin de republiek en de Jedi, de voorvechters en bewaarders van vrede op het toppunt van hun macht zijn en de Sith, de duistere tegenhangers van de Jedi, schijnbaar verbannen zijn naar de diepste schaduwen van het heelal.

Lees ook: Unieke aangrijpende misdaadserie is een vergeten juweeltje op Prime Video: 'Alles aan deze serie is fantastisch'

Bedenker en showrunner Leslye Headland had een oorspronkelijk plan om het project over meerdere seizoenen uit te spreiden, maar dat zal dus geen doorgang meer vinden. De toekomst van de serie leek veelbelovend, aangezien het in de meetgegevens van Nielsen steeg van plek 7 naar 6 in de Top 10, maar daarna verdween. Enkel voor de finale keerde The Acolyte nog terug naar de tiende plek.

Controverse

De serie had vanaf het begin al te kampen met kritiek over de centrale rol van vrouwen, de mate van inclusiviteit en de prominentie van LHBTI-personages. Veel fans van Star Wars waren bovendien van mening dat Headland en haar schrijvers te veel aan de achtergronden van het uitgebreide Star Wars-universum veranderden, door karakters te gebruiken die nog helemaal niet geboren zouden moeten zijn en de Jedi in een compleet ander voetlicht te zetten. Het zorgde dat drommen aan fans en commentators naar sites als IMDb en Rotten Tomatoes trokken om The Acolyte de grond in te stemmen. De cijfers van laatstgenoemd platform laten de kloof tussen critici en kijkers treffend zien.

Toch zijn ook de leden van de MovieMeter-gemeenschap niet te spreken over The Acolyte. Tot nu toe brachten 66 stemmers het gemiddelde tot 2,30/5.

Het eerste - en, naar dus blijkt, enige - seizoen van The Acolyte is te zien op Disney+. Bekijk de trailer hieronder.

Reacties (19)


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Gerlof78

Gerlof78

  • 685 berichten
  • 503 stemmen

Ze hadden er beter een mini-serie van moeten maken, nu zit je met een cliffhanger wat nooit afsluit erg jammer. Nou vond ik hem niet super maar toch


avatar van john mcclane 2

john mcclane 2

  • 3405 berichten
  • 6517 stemmen

James bond zei het al in 1997 :I’ve got a little breaking news for you, Elliot. You forgot the first rule of mass media. Give the people what they want!"

Sommige bedrijven, zoals Disney, geven het publiek niet altijd wat het echt wil, maar proberen in plaats daarvan te bepalen wat zij willen dat het publiek zou moeten willen.


avatar van ThomasOMalley

ThomasOMalley

  • 391 berichten
  • 18 stemmen

Geweldig.

Een duidelijk signaal dat men simpelweg op zoek is naar kwaliteit en geen behoefte heeft aan politiek geneuzel. Dat staat creativiteit alleen maar in de weg.

Wat mij betreft: hoera!


avatar van revadebe

revadebe

  • 208 berichten
  • 952 stemmen

Mensen hebben elkaar dus zitten ophitsen, zodat de mensen die serie wél konden waarderen nu met een open einde zitten? Een serie die volgens veel critici verfrissend en kwalitatief uitstekend is? Volgens mij zijn er dan geen winnaars... Je hoeft het niet te kijken natuurlijk, er is genoeg ander aanbod, en als het geen commercieel succes is, stopt het vanzelf.

Nee, wat hier gebeurt, is dat mensen onder het mom van "er wordt te veel getornd aan de Star Wars-geschiedenis" vooral hun racistische, seksistische en homofobe hartstochten mogen botvieren.


avatar van ThomasOMalley

ThomasOMalley

  • 391 berichten
  • 18 stemmen

revadebe schreef:

...racistische, seksistische en homofobe hartstochten...

Het is inderdaad de makkelijke weg: mensen met wie je het oneens bent bestempelen als racistisch of homofoob. Alsof dat de enige beweegredenen kunnen zijn van mensen die gedwongen inclusiviteit als een probleem zien.

Als je dat echt gelooft, vraag ik je waarom deze groep mensen dan niet bij elke film met homo’s, sterke vrouwelijke personages of een diverse cast moord en brand schreeuwt. Ik zal de vraag voor je beantwoorden: omdat dit bij de meeste projecten niet voortkomt uit een opgelegd quotum van studio's die worden gedreven door andere motieven dan het produceren van goede content.

Een goede productie begint met een sterk idee, een goed script en een boeiend verhaal. De casting komt pas daarna. Wanneer je van tevoren bepaalde criteria oplegt aan makers, beperk je hun creatieve vrijheid. Het resultaat? Slechte content waar (bijna) niemand op zit te wachten.

De mensen die jij zo makkelijk van verwerpelijke labels voorziet, zijn dezelfde mensen die zijn opgegroeid met Ellen Ripley en Sarah Connor, en die elk jaar uitkeken naar nieuwe films met Denzel Washington, Samuel L. Jackson of Will Smith. Het zijn dezelfde mensen die niet zo lang geleden nog het prachtige Call Me by Your Name hebben bewonderd.

Misschien zou je in de toekomst eens kunnen nadenken over waar bepaalde aversies werkelijk vandaan komen, in plaats van conclusies te trekken op basis van gebrekkige informatie. Het is maar een suggestie.


revadebe schreef:

blablabla en als het geen commercieel succes is, stopt het vanzelf.blablabla

En dat deed het gelukkig.


avatar van Beun de Haas BV

Beun de Haas BV

  • 808 berichten
  • 486 stemmen

revadebe schreef:

Mensen hebben elkaar dus zitten ophitsen, zodat de mensen die serie wél konden waarderen nu met een open einde zitten? Een serie die volgens veel critici verfrissend en kwalitatief uitstekend is? Volgens mij zijn er dan geen winnaars...

Natuurlijk beetje absurd om voor een handjevol mensen de serie draaiende te houden. Laat ze dat budget van 180 miljoen dollar (!) dan nuttiger besteden. En hopelijk voor een serie met op de eerste plaats aandacht voor een goed verhaal, met ruimte voor een diverse cast daarna i.p.v. andersom.

Tja, en dan die zogenaamde critici. Die laten ook te veel hun oren hangen naar de grote studiobazen. Of te veel hun politieke voorkeuren doorschemeren. Zo onafhankelijk zijn die professionele recensenten zeker niet.


avatar van Chris23

Chris23

  • 109 berichten
  • 0 stemmen

ThomasOMalley schreef:

(quote)
Het is inderdaad de makkelijke weg: mensen met wie je het oneens bent bestempelen als racistisch of homofoob. Alsof dat de enige beweegredenen kunnen zijn van mensen die gedwongen inclusiviteit als een probleem zien.

Als je dat echt gelooft, vraag ik je waarom deze groep mensen dan niet bij elke film met homo’s, sterke vrouwelijke personages of een diverse cast moord en brand schreeuwt. Ik zal de vraag voor je beantwoorden: omdat dit bij de meeste projecten niet voortkomt uit een opgelegd quotum van studio's die worden gedreven door andere motieven dan het produceren van goede content.

Een goede productie begint met een sterk idee, een goed script en een boeiend verhaal. De casting komt pas daarna. Wanneer je van tevoren bepaalde criteria oplegt aan makers, beperk je hun creatieve vrijheid. Het resultaat? Slechte content waar (bijna) niemand op zit te wachten.

De mensen die jij zo makkelijk van verwerpelijke labels voorziet, zijn dezelfde mensen die zijn opgegroeid met Ellen Ripley en Sarah Connor, en die elk jaar uitkeken naar nieuwe films met Denzel Washington, Samuel L. Jackson of Will Smith. Het zijn dezelfde mensen die niet zo lang geleden nog het prachtige Call Me by Your Name hebben bewonderd.

Misschien zou je in de toekomst eens kunnen nadenken over waar bepaalde aversies werkelijk vandaan komen, in plaats van conclusies te trekken op basis van gebrekkige informatie. Het is maar een suggestie.

...en Mona Demarkov uit Romeo Is Bleeding (1993) en Lornette 'Mace' Mason uit Strange Days (1995) of recentelijk Crystal uit The Hunt (2020), en Erin uit You're Next (2011) .. (de lijst coole en geliefde goed geschreven strong female characters is veel langer dan de meestal genoemde Ripley en Sarah.)

Ook zijn er genoeg coole films die door vrouwen geregisseerd heel geliefd, zoals American Psycho (2000) door Mary Harron en Kathryn Bigelow`s Near Dark (1987) en Penelope Spheeris`s Wayne's World (1992) en Jennifer Kent`s The Babadook (2014).


avatar van Chris23

Chris23

  • 109 berichten
  • 0 stemmen

revadebe schreef:

Mensen hebben elkaar dus zitten ophitsen, zodat de mensen die serie wél konden waarderen nu met een open einde zitten? Een serie die volgens veel critici verfrissend en kwalitatief uitstekend is? Volgens mij zijn er dan geen winnaars... Je hoeft het niet te kijken natuurlijk, er is genoeg ander aanbod, en als het geen commercieel succes is, stopt het vanzelf.

Nee, wat hier gebeurt, is dat mensen onder het mom van "er wordt te veel getornd aan de Star Wars-geschiedenis" vooral hun racistische, seksistische en homofobe hartstochten mogen botvieren.

revadebe schreef: "... homofobe hartstochten mogen botvieren..."

Ik ken geen heterofiele man die niet "verliefd" is op het stelletje NoHo Hank en Cristobal Sifuentes uit de Barry serie. Ik vond persoonlijk Our Flag Means Death zeer vermakelijk ondanks dat ik `m een tikkeltje te gay vond voor mijn smaak, en ook is er blijkbaar veel liefde voor de Bill and Frank episode van The Last of Us (die ik persoonlijk niet veel aan vond, maar dat terzijde). ... ; in al deze (en ik zou er zo meer op kunnen noemen) gevallen gaat het om goed geschreven karakters , gespeeld door charismatische acteurs die samen chemie hebben, dus het lijkt er toch echt op dat de woede meer te maken heeft met het op het criminele af ondermaats cureren op elk vlak (ook hoe ze video games "aangepakt" hebben en de niet OT pretpark attracties en dat vreselijk dure "starwars" hotel bijvoorbeeld) van starwars door di$ny`s Lucasfilm.


avatar van ThomasOMalley

ThomasOMalley

  • 391 berichten
  • 18 stemmen

Chris23 schreef:

...en Mona Demarkov uit Romeo Is Bleeding (1993) en Lornette 'Mace' Mason uit Strange Days (1995) of recentelijk Crystal uit The Hunt (2020), en Erin uit You're Next (2011) .. (de lijst coole en geliefde goed geschreven strong female characters is veel langer dan de meestal genoemde Ripley en Sarah.)

Ook zijn er genoeg coole films die door vrouwen geregisseerd zijn heel geliefd, zoals American Psycho (2000) door Mary Harron en Kathryn Bigelow`s Near Dark (1987) en Penelope Spheeris`s Wayne's World (1992) en Jennifer Kent`s The Babadook (2014).

Je hebt gelijk Chris, de lijst is zeker langer dan alleen Ripley en Connor.

Het is gewoon teleurstellend dat degenen die kritisch zijn over de motieven van studio’s meteen worden weggezet als mensen die iets tegen diversiteit of bepaalde minderheidsgroepen zouden hebben. Het is bijna ironisch dat je in een poging om deugdzaam te zijn, juist zelf de enige bent die zich ongenuanceerd en intolerant opstelt. De enige die bovendien niet openstaat voor een gesprek.

Dat moet dan politiek links vertegenwoordigen, vrees ik.


avatar van revadebe

revadebe

  • 208 berichten
  • 952 stemmen

Stoomkracht schreef:

(quote)

En dat deed het gelukkig.

Dus dat is prima, maakt het nog geen overwinning van de trolls


avatar van revadebe

revadebe

  • 208 berichten
  • 952 stemmen

ThomasOMalley schreef:

(quote)
Het is inderdaad de makkelijke weg: mensen met wie je het oneens bent bestempelen als racistisch of homofoob. Alsof dat de enige beweegredenen kunnen zijn van mensen die gedwongen inclusiviteit als een probleem zien.

Als je dat echt gelooft, vraag ik je waarom deze groep mensen dan niet bij elke film met homo’s, sterke vrouwelijke personages of een diverse cast moord en brand schreeuwt. Ik zal de vraag voor je beantwoorden: omdat dit bij de meeste projecten niet voortkomt uit een opgelegd quotum van studio's die worden gedreven door andere motieven dan het produceren van goede content.

Een goede productie begint met een sterk idee, een goed script en een boeiend verhaal. De casting komt pas daarna. Wanneer je van tevoren bepaalde criteria oplegt aan makers, beperk je hun creatieve vrijheid. Het resultaat? Slechte content waar (bijna) niemand op zit te wachten.

De mensen die jij zo makkelijk van verwerpelijke labels voorziet, zijn dezelfde mensen die zijn opgegroeid met Ellen Ripley en Sarah Connor, en die elk jaar uitkeken naar nieuwe films met Denzel Washington, Samuel L. Jackson of Will Smith. Het zijn dezelfde mensen die niet zo lang geleden nog het prachtige Call Me by Your Name hebben bewonderd.

Misschien zou je in de toekomst eens kunnen nadenken over waar bepaalde aversies werkelijk vandaan komen, in plaats van conclusies te trekken op basis van gebrekkige informatie. Het is maar een suggestie.

De imdb-score is zeker niet in verhouding met de kwaliteit van de serie (heel veel 1'en, serieus?) en in het artikel wordt er toch ook aangehaald dat er bewust tegen is opgeroepen.

Of de serie door gebrek aan kijkcijfers is geannuleerd of vanwege de hetze, dat kun je natuurlijk niet stellen. De media spelen hier ook wel een polariserende rol in, zie bijv. ook berichtgeving van de Telegraaf hierover.

Ik wil niet stellen dat mensen racisten e.d. zijn, ik wil vooral stellen dat er meer meespeelt dan alleen dat wat onjuistheden zouden storen, dat is m.i. bij eerdere Star Wars films ook al het geval geweest. Dus er speelt toch zeker wel een (politieke) agenda


avatar van revadebe

revadebe

  • 208 berichten
  • 952 stemmen

Ook hier op MovieMeter: wat is er nu echt controversieel aan de serie behalve dat sommige mensen het niet kunnen waarderen?


avatar van Chris23

Chris23

  • 109 berichten
  • 0 stemmen

ThomasOMalley schreef:

(quote)
Je hebt gelijk Chris, de lijst is zeker langer dan alleen Ripley en Connor.

Het is gewoon teleurstellend dat degenen die kritisch zijn over de motieven van studio’s meteen worden weggezet als mensen die iets tegen diversiteit of bepaalde minderheidsgroepen zouden hebben. Het is bijna ironisch dat je in een poging om deugdzaam te zijn, juist zelf de enige bent die zich ongenuanceerd en intolerant opstelt. De enige die bovendien niet openstaat voor een gesprek.

Dat moet dan politiek links vertegenwoordigen, vrees ik.

The road to hell is paved with good intentions


avatar van ThomasOMalley

ThomasOMalley

  • 391 berichten
  • 18 stemmen

revadebe schreef:

De imdb-score is zeker niet in verhouding met de kwaliteit van de serie (heel veel 1'en, serieus?) en in het artikel wordt er toch ook aangehaald dat er bewust tegen is opgeroepen.

Dat is moeilijk meetbaar, maar ik kan me voorstellen dat veel lage stemmen mogelijk proteststemmen zijn. Ik ben daar niet per se een voorstander van, maar ik begrijp in ieder geval waar het vandaan komt.

revadebe schreef:

Of de serie door gebrek aan kijkcijfers is geannuleerd of vanwege de hetze, dat kun je natuurlijk niet stellen. De media spelen hier ook wel een polariserende rol in, zie bijv. ook berichtgeving van de Telegraaf hierover.

Ik ben er niet van overtuigd dat zo’n hetze heel effectief is als er bakken met geld wordt verdiend. Dat de werkwijze van de media zelden een positieve invloed heeft ben ik met je eens.

revadebe schreef:

Ik wil niet stellen dat mensen racisten e.d. zijn, ik wil vooral stellen dat er meer meespeelt dan alleen dat wat onjuistheden zouden storen, dat is m.i. bij eerdere Star Wars films ook al het geval geweest. Dus er speelt toch zeker wel een (politieke) agenda

Fijn om te zien dat je enigszins op je eerdere standpunt terugkomt, want de boodschap in je eerste reactie klonk duidelijk anders.

Je hebt gelijk dat er een politieke agenda meespeelt. Maar zoals ik al aangaf is het politieke karakter van dit protest juist een reactie op de politieke keuzes die bij deze productie zijn gemaakt. Het lijkt misschien alsof de politieke lading van één kant komt, maar die was er al, en het tegengeluid is daar een direct gevolg van.


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60551 berichten
  • 4108 stemmen

Mensen kotsen een bepaalde ideologie (ik zal hem maar niet benoemen) gelukkig steeds meer uit. Kwestie van tijd voor bedrijven weer normaal gaan doen zonder die geforceerde flauwekul. Mensen komen er niet meer op af en dus kost het geld. Ah, wie had dat nou gedacht zeg.


avatar van revadebe

revadebe

  • 208 berichten
  • 952 stemmen

ThomasOMalley schreef:

Ik ben er niet van overtuigd dat zo’n hetze heel effectief is als er bakken met geld wordt verdiend. Dat de werkwijze van de media zelden een positieve invloed heeft ben ik met je eens.

Waarbij je natuurlijk op korte termijn bakken met geld kan verdienen door de trouwe fanbase te bedienen, of potentie ziet om een veel groter publiek aan te boren en daar langer in wil investeren. Nieuwe doelgroepen werf je niet zomaar natuurlijk, zeker voor sci-fi zullen bepaalde mensen een drempel over moeten.

Misschien hadden ze beter een eigen sci-fi universum kunnen creëren voor een grotere doelgroep in plaats van de bestaande fanbase achter zich aankrijgen. Aan de andere kant: mij lijkt het Star Wars universum enorm groot en is daar binnen toch ook ruimte voor wat anders. Vind je het niks, dan hoef je het niet te kijken. Het is duidelijk een soort spin-off/prequel die zonder al te veel voorkennis te zien is. Eigenlijk dus een losstaande serie in het Star Wars universum, met jedi's e.d.


avatar van ThomasOMalley

ThomasOMalley

  • 391 berichten
  • 18 stemmen

revadebe schreef:

Waarbij je natuurlijk op korte termijn bakken met geld kan verdienen door de trouwe fanbase te bedienen, of potentie ziet om een veel groter publiek aan te boren en daar langer in wil investeren. Nieuwe doelgroepen werf je niet zomaar natuurlijk, zeker voor sci-fi zullen bepaalde mensen een drempel over moeten.

Misschien hadden ze beter een eigen sci-fi universum kunnen creëren voor een grotere doelgroep in plaats van de bestaande fanbase achter zich aankrijgen. Aan de andere kant: mij lijkt het Star Wars universum enorm groot en is daar binnen toch ook ruimte voor wat anders. Vind je het niks, dan hoef je het niet te kijken. Het is duidelijk een soort spin-off/prequel die zonder al te veel voorkennis te zien is. Eigenlijk dus een losstaande serie in het Star Wars universum, met jedi's e.d.

Wat mij betreft moeten makers die creatieve vrijheid inderdaad gewoon nemen. Een misstap doet wat mij betreft geen afbreuk aan eerdere successen.

Wel geloof ik dat kwaliteit uiteindelijk altijd wordt beloond. Ik begrijp dat er een publiek is voor een spin-off als The Acolyte, maar stel dat een regisseur als Villeneuve of Nolan zou besluiten een Star Wars-film of -serie te maken met volledige creatieve vrijheid, dan zouden alle excuses voor series als The Acolyte snel vervagen. Tenminste, ik hoop dat de groep die zou pleiten voor beperkingen op die vrijheid (zoals het opleggen van een diversiteitsquotum) heel klein is.


avatar van Flipman

Flipman

  • 6937 berichten
  • 1133 stemmen

revadebe schreef:

Ook hier op MovieMeter: wat is er nu echt controversieel aan de serie behalve dat sommige mensen het niet kunnen waarderen?

Ik doelde daarmee op de gigantische kloof tussen critici en kijkers en het feit dat er sprake lijkt van review bombing, hoewel het nog te bezien valt of de serie een voldoende had gekregen van het publiek als er volledig eerlijk was gestemd.

Bovendien wordt er van meerdere kanten getornd aan de vastgestelde achtergronden van personages en gebeurtenissen in het Star Wars-universum.

Beun de Haas BV schreef:

Tja, en dan die zogenaamde critici. Die laten ook te veel hun oren hangen naar de grote studiobazen. Of te veel hun politieke voorkeuren doorschemeren. Zo onafhankelijk zijn die professionele recensenten zeker niet.

Dat wilde ik eigenlijk niet geloven, maar vele journalisten lopen inderdaad weg met de afgelopen series van Lucasfilm, terwijl die wat mij betreft inhoudelijk behoorlijk karig zijn. En dan nog los van politieke agenda's, hè? Obi-Wan Kenobi kreeg dikke voldoendes, terwijl ik me begon af te vragen welke kleuter dit geschreven had. Nou is mijn persoonlijke mening niet leidend, gelukkig. Maar al die shows, inclusief The Mandalorian vind ik persoonlijk zo klein aanvoelen. De sets zijn zo afgebakend dat ik me geen moment kan voorstellen dat er een hele wereld aan vast zit.

Wederom, wie ben ik? Maar met The Acolyte nam die kloof werkelijk immense vormen aan.

Oh, en Chris23, Snarky Jay is altijd +1, ook al zijn zij en ik het lang niet altijd eens.