In alle lagen van de samenleving wordt langzaam maar zeker kunstmatige intelligentie geïntroduceerd. Waar de een het ziet als een handig hulpmiddel wordt het door anderen beschouwd als een bedreiging voor het voortbestaan van hun levensonderhoud. In de filmwereld is deze tweespalt niet anders, zo blijkt uit recente uitspraken van Spider-Verse-schrijver en producent Christopher Miller.
Een jonge fan van de Spider-Verse-franchise riep de makers onlangs op om AI uit de geanimeerde films weg te houden. Gelukkig kon Christopher Miller, een schrijver en producent van de reeks, hem persoonlijk gerust stellen: "Er zit geen generatieve AI in Beyond the Spider-Verse en dat zal zo blijven. Een van de belangrijkste doelstellingen voor het maken van de film is het creëren van nieuwe visuele stijlen die nog nooit zijn vertoond, niet het stelen van andere kunstenaars."
De animatiefilms rond de jonge Spider-Man Miles Morales komen uit de koker van de Sony animatie afdeling. Dat maakt het extra frappant dat Tony Vinciquerra, de algemeen directeur van Sony, een heel ander geluid laat horen. Hij zegt namelijk dat het bedrijf 'zeer gefocust' is op de toepassing van kunstmatige intelligentie in hun producties: "We zullen kijken naar manieren om AI efficiënter toe te passen op de productie van films voor bioscoop en televisie."
Recentelijk zijn enkele grote producties bekritiseerd om hun gebruik van AI. En dat terwijl kunstmatige intelligentie een voorname reden was voor schrijvers en acteurs om vorig jaar voor ruim zes maanden het werk neer te leggen. De serie Secret Invasion gebruikt bijvoorbeeld generatieve AI in de openingssequentie en de makers van Late Night with the Devil hebben toegegeven dat ze met kunstmatig gegenereerde frames hebben geëxperimenteerd. De makers van Civil War kregen er ook van langs wegens de toepassing van AI in marketing materiaal, evenals regisseur George Miller. Die laatste maakte gebruik van de omstreden techniek om de gezichten van Anya Taylor-Joy en Alyla Browne te laten samensmelten in Furiosa: A Mad Max Saga.
Reacties (0)