ad
  • 140.656 films
  • 6.737 series
  • 20.448 seizoenen
  • 460.779 acteurs
  • 284.147 gebruikers
  • 8.142.509 stemmen
Avatar
 
Dieren in film, hoe werkt dat? 'Een paard viel van een klif, brak zijn rug en overleed'

Dieren in film, hoe werkt dat? 'Een paard viel van een klif, brak zijn rug en overleed'

Zondag 9 mei 2021 om 14:19, door Younes Ben Abdelkader
Dieren in film, hoe werkt dat? 'Een paard viel van een klif, brak zijn rug en overleed'

We houden natuurlijk allemaal van dieren in films. Van Lassie, een van de bekendste TV-honden ooit, tot aan het aapje van Chang in The Hangover-films. Dieren worden al sinds jaar en dag gebruikt voor ons entertainment in films en series, maar hoe wordt er eigenlijk gewerkt met dieren in de filmindustrie? Wie zorgt ervoor dat de dieren goed behandeld worden? En welke regels zijn er? Wij zochten het allemaal voor je uit!

Moet er echt een dier in?

Dieren in je film of serie kunnen een belangrijke rol spelen in je verhaal, maar je kunt moeilijk van een hond, vogel, aap of welk dier er dan ook in je script voorkomt, verwachten dat ze acteren en werken als menselijke acteurs. Er zijn dan ook een hoop regels rondom het gebruik van dieren in producties. Allereerst is er natuurlijk het geval van exotische dieren. Denk hierbij aan slangen, krokodillen, of de tijger uit Life of PiBij dit soort dieren moeten regisseurs en producenten zich meteen een belangrijke vraag stellen: moet het per se een echt dier zijn? Exotische en gevaarlijke dieren zijn moeilijk om mee te werken en kunnen een gevaar zijn voor de crew. Vaak is het dan ook veiliger en makkelijker om dit op te lossen door middel van CGI of andere trucjes. 

Richard Parker, de tijger in Life of Pi, werd gespeeld door een Bengaalse tijger genaamd King, als de CGI-versie van het dier niet volstond. 

Werken met dieren is een vak apart

Als je dan echt per se een dier wil gebruiken, zijn er een aantal belangrijke regels waar rekening mee moet worden gehouden. Deze spreken eigenlijk een beetje voor zich: alle dieren moeten goed behandelt worden en op geen enkele manier geschaad worden. Ook moeten de dieren altijd worden gezien als artiesten en niet als props en ook als dusdanig worden behandeld. Deze regel gaat op voor alle dieren op de set, niet alleen de dieren die een rol spelen voor de camera. Er zijn natuurlijk nog een hoop andere regels en richtlijnen over hoe je omgaat met dieren op de set, maar over het algemeen wordt er verwacht dat je dieren gewoon goed behandelt. Om dieren niet te overwerken wordt er tegenwoordig ook vaak gebruik gemaakt van meerdere, heel erg op elkaar lijkende dieren. Een beetje zoals bij kindacteurs, waar vaak tweelingen of drielingen worden gebruikt.

Lassie is natuurlijk een van de meest bekende dier-acteurs ooit.

'No animals were harmed in the making of this film'

'No animals were harmed in the making of this film', we hebben dit stukje tekst natuurlijk vaak genoeg voorbij zien komen. Maar wie controleert eigenlijk of een film dat zinnetje mag tonen? Dat is het werk van de American Humane Association (AHA), die ook een trademark hebben op dat iconische zinnetje. Deze organisatie bestaat al behoorlijk lang, en werd opgericht nadat er in 1939 bij het opnemen van de film Jesse James, een paard van een klif viel, zijn rug brak en overleed. Dit zorgde voor veel verontwaardiging en woede onder de bevolking, en de AHA verkreeg toen door middel van een deal met de belangrijkste partijen binnen de filmwereld, de autoriteit om alles rondom het gebruik van dieren op de set te monitoren. Als basis moeten filmproducties zich houden aan de wetten omtrent dierenmishandeling die gelden in het land waar de opnames plaatsvinden, maar als je het zinnetje 'No animals were harmed' wil mogen vertonen, moet er aan hun standaarden worden voldaan. De exacte regels en richtlijnen, kun je hier vinden. 

Het felbegeerde zinnetje

Wees lief voor de dieren

Kortom, er wordt simpelweg dat je een dier op de set van een film net zo goed behandeld als een mens. Helaas zal dat niet altijd gebeuren en niet overal op de wereld het geval zijn. Helaas zijn er over de jaren verschillende studio's en producties beschuldigd van dierenmishandeling. Zo zou de tijger uit Life of Pi tijdens de opnames bijna zijn verdronken, en zouden er in 2012 tijdens het opnemen van The Hobbit: An Unexpected Journey volgens meerdere dierenverzorgers die bij de film betrokken waren, verschillende dieren om het leven zijn gekomen. In hoeverre dit waar is, en in wie daar dan verantwoordelijk voor zouden zijn is vaak erg onduidelijk, maar het feit wil dat dieren hoogstwaarschijnlijk niet altijd even goed behandeld worden op filmsets. De AHA en andere organisaties die opkomen voor dieren, roepen de gehele filmindustrie dan ook op om zoveel mogelijk gebruik te maken van CGI en andere technologische snufjes die de laatste jaren zijn ontwikkeld, om dieren zo zoveel mogelijk uit films en series te houden.

Ook interessant

Reacties (2)


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van bjerik76

bjerik76

  • 1758 berichten
  • 1294 stemmen

vraag me soms ook a af hoe het bijvoorbeeld gaat als het om insecten gaat, een kever die in een film dood getrapt word , wat i kook al een paar keer voorbij heb zien komen...


avatar van John Milton

John Milton

  • 15533 berichten
  • 8125 stemmen

bjerik76 schreef:

vraag me soms ook a af hoe het bijvoorbeeld gaat als het om insecten gaat, een kever die in een film dood getrapt word , wat i kook al een paar keer voorbij heb zien komen...

Ik word daar erg knorrig van, al 'is het maar een kever'. Je gaat niet voor kunst of entertainment een dier in het nauw brengen of dood maken. En als je je scène niet op kunt nemen zonder, verzin je wat maar iets f*ckin anders. Ik hik nog steeds tegen enkele films van Kim Ki-Duk aan om die reden.