Jesse James (1939)

Western

geregisseerd door Henry King
met Tyrone Power, Henry Fonda en Randolph Scott

De gebroeders Frank en Jesse Woodson James verdedigen, evenals hun buren, hun grondstuk tegen de verkoop daarvan aan gewetenloze agenten van de spoorwegmaatschappij. Na weer een weigering wordt de ranch van de familie James in brand gestoken. Mrs. James komt daar bij om het leven. Jesse en Frank willen hun gedode moeder wreken en treinen beroven, nu hun inkomstenbron is weggevallen. Jesse en Frank vermoorden vervolgens een vertegenwoordiger van de spoorwegmaatschappij. Er wordt een zeer hoge beloning uitbetaald aan wie de gebroeders James opbrengt, levend of dood...

deze film is niets waard...

miracle2 schreef:
deze film is niets waard...
En waarom niet....
Gaarne iets meer historisch besef, cq eerst ff goooglen.

Sept'06: DVD-release is uitgesteld by-the-way; zie mede amazon.com en onderaan deze releaselijst onder cancelled.

avatar van Dogie_Hogan
Helaas dus -voorlopig- niet op DVD, maar volgende week vrijdag, 29 sept., wel op BBC2 (14.30-16.15u.)

avatar van Dogie_Hogan
Nu zaterdagnacht op de ZDF (02.50-04.30u.); het vervolg, The Return of Frank James, een dag later.
(Uiterdaard met Duitse dub )

Beide films zouden in R-1 in 2006 op DVD uitkomen, maar vanwege nieuwe Jesse James film in 2007, zijn releases ook verschoven naar 2007.

avatar van Pacino88
Prima western. Ik had wel een grotere rol van Fonda verwacht, maar dat valt tegen. Hier en daar wat langzaam en onrealistische personages. Ik vind het geen grote klassieker, maar wel de moeite waard voor de liefhebber. Helaas is de transfer van de nieuwe DVD niet veel soeps, veel vuiltjes en op een gegeven moment verandert de kleur zelfs.

Pacino88 schreef:

En nu het vervolg op deze Western kijken: THE RETURN OF FRANK JAMES (en de bloedmooie Gene Tierney krijg er gratis bij... ) En ook weer met Henry Fonda!

avatar van Co Jackso
Een leuke western, die verrassend veel overeenkomsten bevat ten opzichte van de 2007 versie (The Assassination of Jesse James). Welke naar mijn gevoel beter is, is niet echt een eerlijke strijd. De oudere versie bevat naar mijn gevoel niet die diepgang en camerawerk dat de nieuwe versie wel in overvloed heeft.

Maar niets ten nadele van deze versie, die er opvallend goed uitzag. Vooral Tyrone Power maakt als acteur indruk en de film bevat een aantal zeer sterke scènes (onder andere het einde). Voor western liefhebbers is deze film zeker aan te bevelen.

avatar van Knisper
Inderdaad verrassend veel overeenkomsten met The Assassination of...., maar ook opvallend veel verschillen. Zo is hier Frank James er tot het eind toe bij (waar hij in 2007 al snel stopte) en wordt hier een bank overvallen, waar ze in de recente versie niet aan toekomen. Na wat onderzoek op wikipedia ligt de waarheid ergens in het midden.

Hoe dan ook, de film kijkt best lekker weg, maar bevat helaas nogal wat onnodige personages en weet uiteindelijk als geheel niet te overtuigen (vooral ook door de ongeloofwaardig change of mind van Jesse, al vond ik het wel verrassend dat hij ook al in 1939 wel als outlaw werd afgebeeld).

Vooral interessant door de film met de recente film over Jesse James te vergelijken, maar verder is het geen geweldige film. 2,5*

avatar van boerenpummel
Er was hiervan ook nog een sequel met daarin Frank James (Fonda) als hoofdpersoon. The Return of Frank James, regie: Fritz Lang.

veron35
Ik heb hem geprobeert te kijken, maar ik werd gek van die engelse gast die er doorheen zat te blère.

Waarom doen ze dat bij BBC?

avatar van Mug
Mug
veron35 schreef:

Waarom doen ze dat bij BBC?

Waar heb je het in godsnaam over?

veron35
Hij kwam dit weekend op tv. Op BBC. Maar tussen wat de mensen zeiden door kwam er zo'n engels accent voice-over die door de BBC zelf was gedaan.

Dat is wel erg raar...

Wellicht dat de film audio described (afgekort AD) was? Dat is een hulp voor blinden en slechtzienden die vertelt wat er op het scherm te zien is. Als je dat per ongeluk aan hebt staan als ziend kijker, kun je dat weer uitzetten door het andere geluidskanaal te kiezen.

avatar van Knisper
Ik had daar inderdaad geen last van.

Los van de historische feiten, (on)juistheden, is dit gewoon een film die uitermate onderhoudend is.
Helemaal als je de kwaliteit van de actiescenes beziet in het licht van het jaar (1939 dus) waarin deze film is gemaakt.
Buiten de actiescenes om wordt er ook prima geacteerd.
Jammer in deze film is dat de rol van de Younger-broers wat onderbelicht worden (volgens mij wordt hun naam in de film zelfs niet genoemd, al doen ze er wel in mee). Ook Frank James komt er wat bekaaid van af. Maar goed, de film heet dan ook niet voor niets Jesse James.

De film komt op mij wel over als een geromantiseerde "Robin Hood". En dat dat niet helemaal de waarheid is... och, het leverde wel een uitermate goede film op.

Hieronder nog een link met interessante myhtes en feiten:

avatar van ToNe
Jesse James had de pech om in hetzelfde jaar uitgekomen te zijn als die andere twee giganten in Technicolor: Gone With The Wind en The Wizard of Oz.

Vrij onderhoudende western, aangezien de toon vooral in het voordeel spreekt van Jesse James. Wie anders kun je hebben dan Tyrone Power?

De film heeft gelukkig wel een aantal sterke scenes, zoals de anticipatie van Frank James' reddingsactie. Dit wordt voortreffelijk, op een klassieke manier, uitgespeeld.
Een waardige vervanging voor het ontbreken van een uitgewerkte bankoverval.

Indrukwekkend is ook de scene waarin ze met paard het ravijn in duiken. Ik las dat ze hiervoor de paarden hadden geblindoekt en ze het uiteindelijk niet hebben overleefd. Met als gevolg de invoer van een bond, die in het vervolg toezag dat 'no animals were hurt during the production of this motion picture.'

avatar van Dogie_Hogan
Blu-ray release: 3 dec. 2013.

avatar van Roger Thornhill
Een heerlijke "ouwerwetse" western vol vaart en energie, waarin de historische accuratesse (zoals de afwezigheid van Quantrill's Raiders en de Younger Boys, om nog maar te zwijgen van de "They was drove to it"-invalshoek) ingeruild zijn voor het charisma van Tyrone Power (hoewel daarover de meningen misschien verdeeld zijn) en Henry Fonda (die later natuurlijk een grotere ster en een betere acteur dan Power zou worden maar hier nog de tweede viool speelt). Verrassend ook dat er nauwelijks achtergrondmuziek is, zelfs niet bij de achtervolgingen na de gevangenisuitbraak en na de mislukte bankoverval. Actie, humor (al die editorials van de majoor!), romantiek, een goede schurk (Brian Donlevy), een fraaie achterbakse Bob Ford (de onsterfelijke John Carradine), aardige psychologische ontwikkeling (het leven als "scared animals" op de vlucht van Jesse en Zee wordt bepaald niet geïdealiseerd) en af en toe prachtig camerawerk (Jesse die 's nachts over de daken van de wagons van de rijdende trein loopt!) maken dit tot een feest. Superbe vermaak in de beste klassieke Hollywood-traditie.
        Overigens was 1939 sowieso een aardig jaar voor westerns, want naast deze film zagen in dat jaar ook het daglicht Destry rides again, John Fords Drums along the Mohawk, en de centrale westernklassieker die de grote jaren van de Amerikaanse western inluidde, Stagecoach. (Maar, eerlijk is eerlijk, in dat jaar verscheen ook The Oklahoma Kid, met twee archetypische gangsters die opeens een cowboypakkie aantrokken – James Cagney en Humphrey Bogart, van wie de eerste het zelfs bestaat om na een succesvol schot de rook van de loop van zijn revolver te blazen.)

Roger Thornhill schreef:

Overigens was 1939 sowieso een aardig jaar voor westerns

Vergeet ook niet de klassieker Union Pacific !

avatar van Roger Thornhill
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Ter verdediging kan ik alleen maar aanvoeren dat dat één van de klassiekers is waar ik veel (goeds) over heb gelezen maar die ik nog nooit heb gezien...

avatar van Brix
Je hebt geen verdediging nodig, je lijstje was op zich al de moeite waard

Ook puur toevallig dat ik Western Union deze week nog eens opnieuw te zien kreeg, en daarom het jaartal nog in gedachten had.

Verder heb ik hier een lijstje met 118 Hollywood westerns uit 1939 voor mijn neus liggen.
Maak daar maar eens een keuze uit, haha.

avatar van Roger Thornhill
Sorry Brix, je moet daar toch een typefout hebben gemaakt, daar staat 118. 118! Ik weet dat er (gouden) tijden geweest zijn waarin een kwart van de totale Hollywoodproduktie uit westerns bestond, maar het is nog wel even wat anders om dan plotseling zulke harde getallen te zien...

avatar van Brix
Nee, toch geen tikfout hoor.
In die jaren was een dergelijk aantal westerns per jaar niks ongewoons.

Daarbij komt nog dat er na het boek waarover ik het had (The Shoot-em-ups, 1978, door Les Adams & Buck Rainey) nog een tweede deel verscheen, omdat er toch nog films overzien waren in het eerste.

Dat 2e deel (The Shoot-em-ups ride again) bevatte maar liefst 20.000 westerns
En dat was dus de aanvulling alleen!
Deel 1 bevatte er al vele duizenden.

Helaas heb ik deel twee (nog) niet in bezit, maar het is best mogelijk dat daarin nog meer westerns staan, die in 1939 gemaakt zijn.

Voorlopig ben ik in ieder geval nog niet klaar met verzamelen.

avatar van Roger Thornhill
Verzamelen? Voor die 20.000 titels alleen al zou je een aparte blokhut moeten bouwen – en dan zit ík hier voor mijn éne schamele plankje waar ik zo trots op ben...

Roger Thornhill schreef:
Maar dat kan nu:

Blu-ray review (met screenshots): ook met NL subs.

Okee, dank voor de tip!

avatar van mr rumson
Met dit oudje heb ik mij best wel vermaakt .
Er zitten een paar fraaie stunts in die we veel later ook nog eens terug zien namelijk in The Frisco Kid (1979). de sprong in het ravijn .
En de sprong door de ramen zien we ook terug in The Long Riders (1980).
Tyrone Power en Henry Fonda vond ik best goed als Jesse en Frank James .
Maar het meest opvallend vond ik toch wel Randolph Scott die ik hier nog niet zo houterig vond acteren als zijn latere werk .
Wel jammer dat de Younger Brothers er niet zo veel in voor kwamen. Ook vond ik ze er te oud uit zien . Want tijdens de beruchte bank overval in Northfield, Minnesota 1876 was Cole Younger de oudste van de broers 32 jaar .
Maar goed ook al is deze film dan niet helemaal historisch correct .
Voor liefhebbers van westerns is deze film zeker de moeite waard .

avatar van LuukRamaker
Henry Kings Jesse James is één van de klassiekers uit het topjaar van de western maar zeker niet de beste uit dat jaar. Deze verfilming van het leven van een der meest beruchte outlaws uit het oude Amerikaanse westen is echter wel een zeer vermakelijke. Dit komt met name door het sterke spel van Tyrone Power en Henry Fonda als de vooraanstaande gebroeders James, en de geestige bijdrage van Henry Hull. Daarnaast zijn het de romantiek, waar Nancy Kelly op alleraardigste wijze voor zorgt, en de door Brian Donlevy, Donald Meek en John Carradine gebrachte opschudding, die deze prima western een fijn sfeertje meegeven.

avatar van Beertje45
Boeiende klassieker die me aangenaam beviel. Een strak scenario, spannende achtervolgingen, stevige aktie en een goede cast. De film heeft humor, het personage van de majoor, de romantische relatie tussen Jesse en Zee vond ik echter vrij vluchtig, alhoewel Nancy Kelly ook sterk spel geeft.

De kleur van de film begint wel behoorlijk last te hebben van ouderdom, of de DVD versie die ik bezit is van mindere kwaliteit, dat kan het dus ook zijn;