Christopher Nolan verscheen onlangs in de podcast Countdown to the BAFTAs. Hier stond hij stil bij de recordopbrengst van Oppenheimer, dat wereldwijd 958 miljoen dollar heeft opgebracht, en daarmee het meest winstgevende biografische drama in de filmgeschiedenis is geworden. Zulke cijfers zijn min of meer ongekend voor een ongelooflijk complex en drie uur durend historisch drama.
''Iedereen heeft de neiging om de filmindustrie naar beneden te praten,'' zo zei Nolan. ''Eigenlijk denk ik dat, gedurende de hele tijd dat ik in de filmindustrie werk, ik altijd heb gevoeld dat de ondergang van bioscopen steeds werd voorspeld. Ik krijg vaak de vraag 'wat ik denk over de gezondheid van de filmindustrie,' en ik heb dan echt geen flauw idee hoe ik moet reageren. We hebben recent een drie uur durende, R-rated film over kwantumfysica uitgebracht en het heeft een miljard dollar opgebracht. Onze visie is overduidelijk dat het publiek er voor is en ze enthousiast zijn om iets nieuws te zien.''
Mensen willen iets nieuws
"Het succes van Oppenheimer duidt zeker op soort post-franchise landschap voor films. Het is enigszins bemoedigend," zo oppert de regisseur. "Het herinnert de studio's eraan dat er een verlangen is naar iets wat mensen nog niet eerder hebben gezien of een benadering van dingen die mensen nog niet eerder hebben gezien." In deze woorden van Nolan zou een goede kern van waarheid kunnen zitten. Kijk maar naar films zoals Oppenheimer, die uitgroeien tot heuse kaskrakers. Terwijl bijvoorbeeld superheldenfilms zoals The Marvels en Ant-Man and The Wasp: Quantumania recentelijk flink zijn geflopt.
Balans
Al betekenen deze woorden niet dat Nolan tegen filmfranchises is. Hij is immers zelf verantwoordelijk voor de Dark Knight-trilogie. Vorig jaar vertelde de regisseur aan het Amerikaanse persbureau Associated Press dat er een goede balans moet zijn. "Er is altijd een evenwicht in Hollywood tussen gevestigde titels die een terugkeer van het publiek kunnen verzekeren en mensen meer van wat ze willen geven," zei Nolan destijds. "Dat is altijd een groot deel geweest van de economie van Hollywood, en het betaalt voor veel andere soorten films om gemaakt en verspreid te worden. Maar er moet ook altijd respect zijn voor het verlangen van het publiek naar iets nieuws. Een van de grote opwindingen van naar de bioscoop gaan is het zien van een trailer voor een film waar je nog nooit van hebt gehoord of een type film dat je niet hebt gezien. Een gezond ecosysteem in Hollywood gaat over een evenwicht tussen deze twee dingen en dat is altijd zo geweest."
Reacties (1)