• 15.742 nieuwsartikelen
  • 177.914 films
  • 12.203 series
  • 33.971 seizoenen
  • 646.932 acteurs
  • 198.970 gebruikers
  • 9.370.271 stemmen

Ontwikkelingen filmindustrie / toekomst Hollywood

zoeken in:

Onderhond

• 87592 berichten
  • 12835 stemmen

Gunn is de man die eerde Slither en Super maakte. Dan is Guardians echt maar een slap/braaf studiofilmpje. Het is niet voor niks dat de studio hem (tijdelijk) buitengezet heeft voor het type humor waar hij vroeger bekend om was. Hetzelfde met Snyder eigenlijk (al is volgens mij daar de vraag een beetje hoeveel van zijn film het overleefd heeft, aangezien hij nu met een nieuwe cut mag komen, toch?). Dat laatste geeft al meteen aan hoeveel dat soort regisseurs moeten inboeten.

Er zijn inderdaad wel individuen die boven de grote studios uitkomen. Zo'n Burton met Alice in Wonderland bijvoorbeeld, maar dat zijn dan vooral de uitzonderingen die de regel bevestigen.

Ik weet niet wat je van een Chloé Zhao of Cate Shortland verwacht, maar dat zijn regisseurs die vooral naam gemaakt hebben in het indie/arthouse circuit, ik denk niet dat daar veel meer van te merken zal zijn. Het zijn gewoon namen op posters die wat aandacht moeten trekken (allicht binnen een doelpubliek dat de film anders niet bereikt), verder zijn ze in zo'n projecten meer team lead dan creatieve motor. Als ze het einde van de film al halen

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Afgelopen jaren zijn er een paar keer forse kapitaalinjecties nodig geweest om deze filmstudio overeind te houden. Bestaat Annapurna Pictures over 10 jaar nog, zelfstandig?

Misschien is het dan inmiddels ingelijfd door pak 'm beet AppleTV+. Dat zou me niets verbazen.

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Want to Be a Hollywood Player? Covid and Streaming Have Changed All the Rules - WSJ

Wall Street Journal schreef:

After spending years as a top Warner Bros. director, Christopher Nolan, who wrote and directed last year’s “Tenet,” is unlikely to return to the studio with his next project, in part because he was disappointed with the studio’s hybrid distribution strategy for 2021, according to people familiar with the matter.

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

Dat komt niet helemaal als een verrassing. Ben benieuwd in welke mate het wederzijds is, want ze hebben flinke concessies gedaan om aan zijn wensen tegemoet te komen afgelopen jaar. Zou me niet verbazen als ze zoiets hebben van ‘misschien is het voorlopig maar beter ook’. Nolan is bepaald niet de makkelijkste of meeste flexibele filmmaker om mee samen te werken als studio exec.

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Hollywood Can’t Afford to Rush - Hollywood’s Patience Is Frustrating—But Necessary - The Atlantic

The Atlantic schreef:

In essence, the short-term benefits seem outweighed by a number of long-term problems, the biggest one being retention of talent. Boosting one’s streaming service is hard if big stars and filmmakers don’t want to work with you, and The Wall Street Journal recently reported that Nolan’s long association with WarnerMedia seems to be over for now. Even as the studio insists that its streaming strategy is a one-off response to the pandemic, it might not be able to rebuild those bridges. Seeing the backlash is just another reason the rest of the industry’s major players continue to hold off from anything so drastic. Patience is hard, but it’s Hollywood’s surest path to profitability.

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Martin Scorsese Takes Aim At The Movie Industry And Streaming – Deadline

In a new essay for Harper’s Magazine, legendary filmmaker Martin Scorsese doesn’t pull any punches as he has some harsh criticisms for the state of the movie industry. Titled “Il Maestro”, the article focus is on director Federico Fellini but dives into so much more especially the current state of streamers and his issues with their effect on the movie going experience.

“We can’t depend on the movie business, such as it is, to take care of cinema. In the movie business, which is now the mass visual entertainment business, the emphasis is always on the word ‘business,’ and value is always determined by the amount of money to be made from any given property — in that sense, everything from Sunrise to La Strada to 2001 is now pretty much wrung dry and ready for the ‘Art Film’ swim lane on a streaming platform.”

Scorsese finishes up his argument by warning fans of cinema they “can’t depend on the movie business, such as it is, to take care of cinema.”

Onderhond

• 87592 berichten
  • 12835 stemmen

Ah, heeft dit MM ondertussen ook bereikt?

Old man yelling at cloud!

Flavio

• 4893 berichten
  • 5223 stemmen

Tot twee keer toe de waarschuwing dat we niet op de filmindustrie kunnen vertrouwen. Nou dat zal ik dan maar niet gaan doen dan. Verder best eens met zijn verhaal maar de filmbonzen zullen er niet wakker van liggen.

Onderhond

• 87592 berichten
  • 12835 stemmen

Flavio schreef:

Verder best eens met zijn verhaal maar de filmbonzen zullen er niet wakker van liggen.

Ik begrijp zijn argumenten voor geen meter.

Over welke curatie heeft Scorsese het dan? Filmfestivalletjes die een film een beperkte releasewindow geven en meteen daarna weer laten vallen? Distributeurs per land die enkel gaan voor films waar ze aan kunnen verdienen? Productiestudios die actief verhinderen dat films breed gedeeld en gekocht kunnen worden?

Netflix (zonder zogenaamde curatie) doet als aanbieder beter dan ik ooit gekend heb in de filmindustrie. Van obscure anime tot Zweedse klassiekers, Europese indie horror tot grote blockbusters. Maar jah, de middle man die zijn smaak kan opdringen is er wel tussenuit gegaan en de kijker zelf moet iets meer aan het werk.

Nu is Scorsese ook wel een New Yorker, toch wel een mekka als het op distributie van films aankomt, maar zijn argumenten kan ik maar moeilijk plaatsen. En daarmee wil ik zeker niet de kritiek op streamingdiensten van de hand doen. Qua ontsluiting is het niet best en het gebrek aan home releases is ronduit kwalijk, maar qua aanbod weet Scorsese volgens mij amper waar hij het over heeft.

Flavio

• 4893 berichten
  • 5223 stemmen

Met curating wordt toch gewoon bedoeld dat belangrijke films beschikbaar blijven voor het grote publiek? Niet alleen op een festival maar ook in de bioscoop of op een fysieke drager. Het probleem met het versnipperde aanbod on demand is natuurlijk dat je er veel meer in moet duiken, en de goede films je niet meer zoals in 1959 komen aanwaaien, een beetje gechargeerd gezegd. Je moet er moeite voor doen. De liefhebbers zullen dat wel blijven doen, maar voor veel mensen zal gelden dat alles wat oud is en niet toevallig op een On Demand staat buiten het zicht raakt, zeker als op termijn ook fysieke dragers verdwijnen. Die paar Zweedse klassiekers die Netflix nu opeens aanbiedt zijn wat dat betreft ook maar een druppel op een gloeiende plaat (ook een redelijk vreemde druppel maar dat terzijde). Helemaal afhankelijk worden van On Demand lijkt me toch wel een ongewenste ontwikkeling.

mister blonde

• 12693 berichten
  • 5825 stemmen

Ik snap dat gebash op Scorsese (als die zich ergens over uitspreekt) niet zo OH. Dat je zijn films niets vindt mag natuurlijk. Maar hij is echt wel iemand die weet waar hij het over heeft als het op film aankomt. Je onderschat hem op dat gebied enorm. Of je het er nu mee eens bent of niet. Hij zegt bovendien verder geen rare dingen of zo.

Onderhond

• 87592 berichten
  • 12835 stemmen

Flavio schreef:

Met curating wordt toch gewoon bedoeld dat belangrijke films beschikbaar blijven voor het grote publiek?

Wel ja, en de curator bepaald dan mede ook wat "belangrijk" is voor het grote publiek. Lekker handig als dat netjes aanleunt bij wat je zelf leuk vindt allemaal, maar uitgezonderd een korte periode net na 2000 heb ik nooit rustig films in de winkel kunnen kopen, of voor m'n favorieten naar de cinema kunnen hollen. Het principe van mooie films die komen aanwaaien is mij dan ook niet echt bekend. Maar als je je beperkt tot wat de curatoren je door de strot duwen is dan misschien wat makkelijker.

Flavio schreef:

Helemaal afhankelijk worden van On Demand lijkt me toch wel een ongewenste ontwikkeling.

Daar ben ik het zeker mee eens, maar een devaluatie van "cinema" is het absoluut niet. Integendeel.

mister blonde schreef:

Maar hij is echt wel iemand die weet waar hij het over heeft als het op film aankomt. Je onderschat hem op dat gebied enorm.

Misschien. Ik onderschat z'n liefde voor het medium niet, misschien wel de breedte van z'n interesse. Al heb ik dan zo'n vermoeden dat jij het misschien overschat ... ik vind dat hij wel rare dingen zegt, dus was ik benieuwd naar argumenten. "Scorsese weet het écht wel hoor" is geen argument vind ik. En dat staat los van wat ik van z'n films vind

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Een groot filmmaker is lang niet altijd een groot visionair. Die Scorsese met zijn gejammer kan ik niet serieus nemen. Die preken gewoon voor eigen parochie.

mister blonde

• 12693 berichten
  • 5825 stemmen

Het is net zo ongefundeerd als wat jij zegt, met het verschil dat ik met heel wat credentials kan strooien. Achter de camera, als jarenlange liefhebber of wat ie heeft gedaan voor filmbehoud en onbekendere projecten. Waarop jij dan toch zegt dat dat weinig indruk op je maakt. Maar hem wegzetten als ouwe gek, gaat me echt te ver.

Flavio

• 4893 berichten
  • 5223 stemmen

Onderhond schreef:

Wel ja, en de curator bepaald dan mede ook wat "belangrijk" is voor het grote publiek. Lekker handig als dat netjes aanleunt bij wat je zelf leuk vindt allemaal, maar uitgezonderd een korte periode net na 2000 heb ik nooit rustig films in de winkel kunnen kopen, of voor m'n favorieten naar de cinema kunnen hollen. Het principe van mooie films die komen aanwaaien is mij dan ook niet echt bekend. Maar als je je beperkt tot wat de curatoren je door de strot duwen is dan misschien wat makkelijker.

De discussie wat "belangrijk" is is natuurlijk niet te voeren, ik had misschien ook aanhalingstekens moeten gebruiken. Geen enkele canon is zaligmakend maar je moet toch ergens beginnen, en er zijn er toch wel een aantal die een prima vertrekpunt zijn. Betekent niet dat je het overal eens mee hoeft te zijn, daar kom je dan vanzelf achter en dan zoek je alternatieven. Met films die aan komen waaien doelde ik trouwens op Scorsese's denkbeeldige wandeling door het New York van 1959, ik heb die ervaring zelf helaas ook niet.

Onderhond

• 87592 berichten
  • 12835 stemmen

mister blonde schreef:

met het verschil dat ik met heel wat credentials kan strooien. Achter de camera, als jarenlange liefhebber of wat ie heeft gedaan voor filmbehoud en onbekendere projecten. Waarop jij dan toch zegt dat dat weinig indruk op je maakt. Maar hem wegzetten als ouwe gek, gaat me echt te ver.

Ja, maar ongerelateerde credentials. Ik heb al eerder gezegd dat ik Scorsese's status als filmliefhebber én grootheid binnen de filmwereld niet in twijfel trek, ook niet zijn waardevolle bijdragen buitenom z'n eigen films, maar dat heeft eigenlijk niet zo heel veel te maken met wat hij hier weer loopt te verkondigen.

Wat tegen hem spreekt is dat het klassiek doemgeroep is van een oude man tegen een veranderende wereld, dat hij zélf nota bene nog films maakt bij diezelfde diensten, films waaraan je meteen ook afleest dat Scorsese eigenlijk de laatste 30 jaar cinema niet meer zo héél bewust heeft meegemaakt (iets wat je ook al ziet wanneer hij lijstjes maakt om films aan te bevelen).

Het is een man die er een nogal oudewetse, borderline elitaire visie over film op nahoudt en canon eerder ziet als een objectief gegeven dan een subjectief iets. Dat zijn wat mij betreft het soort types die "film" veel meer schade aanbrengen dan een Netflix ooit zal kunnen doen.

Wat mij vooral stoort is dat hij de filmindustrie van vroeger verheerlijkt, terwijl die het publiek ook nooit gediend heeft. Met DVD regios, rechten per land, beperkte subtitles per release, 100 keer dezelfde films uitbrengen met extratjes, bioscoop release windows ... alles eigenlijk om de kijker zo veel mogelijk geld uit z'n portefeuille te slaan. En dan nu lopen zeuren dat de nadruk teveel ligt op business ... ach ach.

mister blonde

• 12693 berichten
  • 5825 stemmen

Ja maar dat is toch geen reden om nu niet te zeggen wat er mis is? Vind dat een vreemde redenatie. En dat borderline en elitaire komt echt voort uit jouw eigen aversie tegen de man. Vandaar mijn behoefte te reageren. Omdat ie volgens jou niet hip genoeg is, is alles dat is zegt maar onzin of zo. Er is altijd een jongere generatie die dat vindt van de gevestigde orde. Wacht dan ook met smart op mensen die jou er op wijzen dat je al 10- 15 jaar dezelfde top 10 hebt.

Onderhond

• 87592 berichten
  • 12835 stemmen

mister blonde schreef:

Wacht dan ook met smart op mensen die jou er op wijzen dat je al 10- 15 jaar dezelfde top 10 hebt.

Dat mag best, ik zal dat dan ook niet tegenspreken.

Verder mag Scorsese het best hebben over hetgeen er mis is met de manier van werken van de streamingsdiensten, hij moet alleen niet doen alsof het vroeger beter was. Allicht wél als je echt je Nouvelle Vague in de bioscoop wou zien, maar de tijd dat de bioscoop de filmtempel was ligt al decennia achter ons, ver voor er nog maar sprake was van streaming.

Omdat ie volgens jou niet hip genoeg is

Nee, omdat hij alleen maar voor z'n eigen winkel praat. Criterion, TCM en Mubi zijn uiteraard wel goed. Bakens van de klassieke en arthouse cinema.

En alsof een Netflix geen durf toont. Sion Sono mag ook z'n film maken, Elisabeth Vogler krijgt als erg jong Frans talent z'n kans, Yûki Yamato krijg als 31-jarige regisseuse zomaar carte blanche om haar film over de hele wereld op dezelfde dag uit te brengen, Jarand Herdal was nog een halve filmstudent toen hij Kadaver maakte, Netflix die zomaar eventjes een film als Pieles op z'n dienst zet. Sorry, maar in de 15 jaar voor streaming heb ik dat als filmfan niet echt meegemaakt.

Zelf tijd vrijmaken om een eenmalige voorstelling op een film fest in een andere stad mee te pikken, peperdure BluRay's importeren om op een wonky gemodde BR speler af te spelen. SRT files uitprinten om toch een een Japanse film zonder ondertitels te kijken. Dat wel ja. Oh, wat waren dat geweldig mooie dagen.

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

Ik ben wél gek op Scorsese (vooral zijn films, maar ook de man), maar ik moet zeggen dat ik ondanks dat wel vind dat OH een valide punt heeft.

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

mister blonde schreef:

Het is net zo ongefundeerd als wat jij zegt, met het verschil dat ik met heel wat credentials kan strooien. Achter de camera, als jarenlange liefhebber of wat ie heeft gedaan voor filmbehoud en onbekendere projecten. Waarop jij dan toch zegt dat dat weinig indruk op je maakt. Maar hem wegzetten als ouwe gek, gaat me echt te ver.

Ik zeg dat hij een beetje een ''wij van wc eend'' verhaal doet. Bang dat mensen voor films niet meer naar de bios rennen maar het thuis ook prima vinden, terwijl Scorsese zijn werk voor het grote scherm maakt. De man is een legende in zijn wereldje, maar dat zegt niet alles. Niet elke voetballer is ook een goede analist later.

ghostman

• 5740 berichten
  • 5 stemmen

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Eyebrow Cinema schreef:

In his recent essay Il Maestro, Martin Scorsese critiqued our modern media culture, where movies are little more than content and algorithms drive film exhibition. Salient though his words are, Scorsese is not the first to lament cinematic loss. This video essay puts Scorsese in conversation with Susan Sontag's 1996 essay The Decay of Cinema and probes deeper into what exactly is lost in the movie from cinema to content, and why cinephilia is worth fighting for.

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Lionsgate Movies' schreef:

Safety measures are in place, but film and television productions have ground to a halt because insurers won’t cover productions. We need a governmental backstop to mitigate the risk placed on insurers. This isn’t a handout, but a proven measure that will allow thousands to get back to work.

Roland Emmerich - Writer/Producer/Director (Stargate, Independence Day, 2012, The Day After Tomorrow)

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Hollywood Workplace Culture Won't Look the Same After COVID Ends - Variety

Filmkrant schreef:

Hoe gaat de filmindustrie er na de pandemie uit zien? Betrokkenen delen hun voorspellingen met Variety. En kunnen we een stortvloed aan pandemiefilms verwachten? Eerdere gezondheidscrises laten zien dat Hollywood liever niet al te veel terugkijkt: ‘Opbeurende verhalen zullen voorrang genieten.’

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Corona en de 'movie windows': worden zij korter en wat is de impact op de distributieketen? - Telecompaper

(artikel te lezen na registratie)

Telecompaper schreef:

Een aantal van de Hollywood majors zag in de coronacrisis reden om in te grijpen in het traditionele systeem van windows (resp. bioscoop, TVOD, huren/kopen online en fysiek, premium TV, SVOD, open net).

• Universal Pictures (NBCU/Comcast) bereikte met twee bioscoopketens, AMC en Cinemark, overeenkomsten om het bioscoopwindow te verkorten. De ketens delen mee in een deel van de streaminginkomsten.

• WarnerMedia maakte bekend al zijn 17 films die in 2021 uitkomen tegelijk in de bioscoop en online uit te brengen.

• Paramount+ zal sommige nieuwe films al 30 tot 45 dagen na entree in de bioscoop op zijn platform krijgen.

• Op Disney+ worden sommige nieuwe films aangeboden als 'Premier Access' (Premium VOD = PVOD), waarvoor separaat eenmalig betaald moet worden, naast het standaard abonnementstarief. De live-action versie van Mulan van Disney was de eerste film dat dit model volgde.

Op korte termijn is de impact van de lockdown op bioscopen rampzalig en het is de vraag hoe het bioscoop window zich in de toekomst zal ontwikkelen.

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Streaming bedreigt toekomst film ǀ biosagenda.nl

Warner Bros. kondigt aan dat Wonder Woman 1984 tegelijk op HBO Max als in de bioscoop verschijnt. Even later wordt bekend dat Paramount Pictures een eigen streamingdienst begint. Wat betekent streamen op de eigen kanalen voor de toekomst van films?

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.