• 15.742 nieuwsartikelen
  • 177.914 films
  • 12.203 series
  • 33.971 seizoenen
  • 646.886 acteurs
  • 198.966 gebruikers
  • 9.370.192 stemmen

Ontwikkelingen filmindustrie / toekomst Hollywood

zoeken in:

starbright boy (moderator films)

• 22396 berichten
  • 5068 stemmen

Nederlanders zijn eigenlijk altijd al minder naar de bioscoop gegaan dan in veel andere landen. Maar het gaat eigenlijk behoorlijk goed. Sterker nog: Het aantal verkochte bioscoopkaartjes was in Nederland in 2017 het hoogst sinds 1966: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1517635/omzet-biosbezoek-hoogst-ooit

Nou had Nederland in 1966 zo'n 12,5 miljoen inwoners, dus toen zaten we op 3 per jaar per hoofd van de bevolking, nu op dik 2. Dat is een afname, maar nog steeds het hoogste gemiddelde sinds 1978. Dat gemiddelde zat in de jaren '90 rond de 1x per jaar en ging met name in de jaren '80 toen videotheken gemeengoed werden hard omlaag.

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

Lijkt me sterk dat "Hollywood" de strijd tegen Netflix heeft verloren. Disney (=Hollywood!!) gaat met een eigen VOD beginnen, en er komen steeds meer nieuwe grote en kleine spelers op de markt. Ook telefoonbedrijven zijn na het aanbieden van TV nu aan het overgaan op het maken van eigen content, dus nóg meer concurrentie voor Netflix (en voor Hollywood). Met de vaart waarin het nu gaat zou het me niet verbazen als Netflix over 10 jaar niet meer bestaat, in ieder geval zal het met de monopoliepositie over zijn. Wat Hollywood moet doen is wennen aan de concurrentie van al deze nieuwe contentaanbieders. Wellicht zijn films nu gericht op het publiek dat naar Netflix overstapt, dan zal Hollywood zich beter op de bioscoopgangers die niet afhaken moeten richten, en met films die bioscoopwaardig zijn moeten komen.

Film Pegasus (moderator films)

• 31144 berichten
  • 5447 stemmen

Men moet bioscopen aanpakken als bibliotheken. Antwerpen investeert in bibliotheken om er een plaats te maken die meer is dan enkel een verzameling van boeken. Maar ook lezingen, taallessen, poëzie-avonden, ... Bioscopen moeten ook meer beleving worden. Een plaats om uit te gaan, maar ook voor de filmliefhebber en niet enkel om een film te zien vanuit een versleten zetel.

IH88

• 9727 berichten
  • 3182 stemmen

Film Pegasus schreef:

Men moet bioscopen aanpakken als bibliotheken. Antwerpen investeert in bibliotheken om er een plaats te maken die meer is dan enkel een verzameling van boeken. Maar ook lezingen, taallessen, poëzie-avonden, ... Bioscopen moeten ook meer beleving worden. Een plaats om uit te gaan, maar ook voor de filmliefhebber en niet enkel om een film te zien vanuit een versleten zetel.

Eens, maar er is ook een nadeel. Want er is op deze site niet voor niets een topic bioscoopergenissen. Wat denk je dat er gaat gebeuren als bioscopen en bijvoorbeeld een uitgaansplek (discotheek) zich gaan verenigen. Allemaal aangeschoten lui die nog even een filmpje pakken, want dat is zo gezellig.

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

‘Filmstudio's hebben de strijd tegen Netflix al verloren'

Weinig van te merken

Disney's 'Black Panther' held on to the top spot at the worldwide box office for another weekend, with takings up a further 141.1 million dollars, according to comScore statistics released on Monday. The superhero movie has now earned a total of 1.08 billion dollars since its release, the audience measurement company said. Another Disney production, 'A Wrinkle In Time,' ranked second over the weekend while 20th Century Fox's 'Red Sparrow' came in third. (CercleFinance.com)

eRCee

• 13441 berichten
  • 1978 stemmen

Dit soort verhalen krijg je overigens altijd. Toen het e-book opkwam werd het einde van het fysieke boek voorspeld. Blijkt dat de e-book markt blijft steken op een paar procenten en dat het prima gaat met de boekverkoop. Kranten zijn er ook nog steeds, en zijn het afgelopen jaar zelfs weer een stuk relevanter geworden. Online shoppen zou zogenaamd winkels volledig overnemen, maar nog steeds wordt 9 op de 10 aankopen in een fysieke winkel gedaan begreep ik onlangs (kan best zijn dat het over een paar jaar 8 op de 10 is, maar dan nog).

Finisterra

• 15532 berichten
  • 4688 stemmen

Op basis van persoonlijke ervaring (met Cinema Zed in Leuven) merk ik dat de laatste jaren de interesse om de (betere) arthouse films in de cinema te zien echt ontzettend hard is toegenomen.

Pakweg van 2006-2010 zat ik vaak bijna helemaal alleen in de zaal en was de zaal nóóit meer dan half vol (96 plaatsen). Een andere Leuvense cinema die iets meer op arthouse (in plaats van blockbusters, zoals Kinepolis) mikte, ging roemloos dicht in ca. 2010.

De toeschouwersaantallen in Cinema Zed zijn echter sindsdien gestaag gestegen en nu zelfs op een moment gekomen dat films regelmatig volledig uitverkopen, zelfs al spelen ze in een maand tijd 10/15 keer, zoals laatst Three Billboards en Call Me By Your Name.

Op voorhand je ticket bestellen is noodzakelijk geworden (zelf al 3/4 keer voor een uitverkochte voorstelling gestaan, zonder ticket).

Het aanbod is weliswaar beter (en iets commerciëler) geworden en ze zijn van 1 naar 3 zalen gegaan (andere zalen hebben 147 en 70 plaatsen), maar ik verbaas er me keer op keer over hoeveel volk er zit. En het publiek is doorgaans zeer respectvol en stil (amper gsm's, gefluister en eten/drinken is in principe verboden, al hoor ik sommigen soms wel in het geniep zondigen).

Een zeer goede zaak!

ghostman

• 5740 berichten
  • 5 stemmen

ghostman schreef:

Alle Hollywood films beginnen op elkaar te lijken . Ik heb per jaar aan vijf nieuwe Hollywood films genoeg om de stand van zaken in Hollywood te peilen ( m.b.t. updates / nieuwe filmtechnieken ) . Meer films hoef ook ik niet meer te zien , vijf films zijn meer dan voldoende en de rest is tijdverspilling ...

Ik ga definitief stoppen met kijken van mainstream Hollywood-werk . Het leven is veel te mooi en veel te kort om Hollywood te volgen !

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Het is nu kopen of creperen in de VS - NRC

De tektonische platen van de Amerikaanse media-industrie zijn volop in beweging gekomen, nadat een rechter in Washington vorige week ’s werelds grootste telecombedrijf AT&T het groene licht gaf voor de overname van Time Warner, een van de belangrijkste mediabedrijven ter wereld.

De uitspraak wordt in de industrie gezien als het begin van een reeks megaovernames die de miljardenindustrie – met vertakkingen en belangen over de hele wereld – op zijn grondvesten zullen doen schudden.

De eerste grote aardschok kwam nog geen 24 uur na de uitspraak van de rechtbank in Washington, met het bod van kabelmaatschappij Comcast ter waarde van 65 miljard dollar op film- en tv-studio 21st Century Fox, bijna 20 procent meer dan de overnamesom waarover Disney eerder al een akkoord bereikte met Fox.

Analisten verwachten de komende tijd meer overnamepogingen. Telecombedrijf Verizon zou naarstig op zoek zijn naar ‘premium content’ (een verzamelnaam voor de films en tv-programma’s die we graag kijken), productiehuis Lionsgate zoekt een nieuwe eigenaar, conglomeraten CBS en Viacom proberen te fuseren.

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Disney lijft Fox in: einde van legendarische studio | AD.nl

Met de overname door het Disney-concern van 20th Century Fox verliest een van de meest roemruchte filmmaatschappijen uit Hollywood zijn zelfstandigheid. De studio was verantwoordelijk voor enorme hits als The Sound of Music, Star Wars en Titanic.

De vraag is wat er van de Fox-erfenis overblijft. Wat gebeurt er bijvoorbeeld met de herkenningsmuziek, het pakkende fanfaredeuntje met tromgeroffel van componist Alfred Newman, dat uit 1934 stamt? Hopelijk heeft Disney genoeg historisch besef om het logo van Fox en de bijbehorende muziek niet bij het grof vuil te zetten.

Zie ook Studiologo's (en hun veranderingen)

KillerPony 3000

• 154 berichten
  • 0 stemmen

Pfff kijk van dit soort berichten wordt ik depri. Ik zou het persoonlijk onbeschrijfelijk erg vinden mochten bioscopen effectief verdwijnen. Niet alleen voor de nostalgie zoals ik het ook al wat moeilijk had bij videotheken, maar ook voor de beleving op zich. Zelf kan ik in principe erg 'groot' naar films kijken met de beamer thuis en al wat je wil van geluid, het kan nooit op tegen de ervaring in een cinemazaal.

En dan heb je ook nog het sociale aspect. De date met een leuk meisje of het met vrienden gaan kijken naar de nieuwste eender wat. Het avondje uit. Waar zijn al die waarden gebleven? Ik heb zo het gevoel dat we meer en meer evolueren naar een ultra individualistische maatschappij, waar we elk op ons eilandje vanalles kunnen bestellen en vanop afstand 'sociaal' zijn en elkaar liken en ons medeleven betuigen als er iets ergs gebeurd. Maar vooral in de zetel blijven zitten.

Ik denk dat het artikel overdrijft en cinema altijd wel een plaats zal hebben. Maar ik hoop het ook.

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Global Road Bankruptcy Marks Sudden Fall for Donald Tang – Variety

'Global Road Entertainment is an American film production and distribution company based in Los Angeles'

Als gevolg hiervan is de release van Woman Walks Ahead (2017) voor onbepaalde tijd uitgesteld.

Bron: Verhoeven

Basto

• 11920 berichten
  • 7397 stemmen

Bij Green Book:

De Oscarselectie is dit jaar sowieso zwakker dan ooit. Hollywood is artistiek gezien volledig failliet. Op het moment dat je stompzinnige films als Black Panter en Bohemian Rhapsody gaat nomineren om het grote publiek aan te spreken, ben je echt volledig de weg kwijt.

Verwacht dat Mexico er met de Oscar vandoor gaat.

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Basto schreef:

De Oscarselectie is dit jaar sowieso zwakker dan ooit. Hollywood is artistiek gezien volledig failliet. Op het moment dat je stompzinnige films als Black Panter en Bohemian Rhapsody gaat nomineren om het grote publiek aan te spreken, ben je echt volledig de weg kwijt.

Verwacht dat Mexico er met de Oscar vandoor gaat.

Als er de afgelopen 10 jaar niet tig commerciële niet al te briljante films genomineerd zijn.

Black Panther is inderdaad onzin, dat was een van de zwakste superheldenfilms van 2018. Nomineer dan Avengers IW. Bohemian Rhapsody kan ik me wel weer goed voorstellen. Jij piept al maanden over de historische correctheid, de gemiddelde kijker van die film boeit dat geen fuck en ziet gewoon een heel lekker uitgewerkte biopic over Mercury. Kan je smaak zijn of niet, maar als je na 4 maanden nog dagelijks volle zalen trekt als film dan zal het niet zo slecht zijn als jij elke dag aan ons probeert te orakelen.

Basto

• 11920 berichten
  • 7397 stemmen

The Oceanic Six schreef:

(quote)

Als er de afgelopen 10 jaar niet tig commerciële niet al te briljante films genomineerd zijn.

Black Panther is inderdaad onzin, dat was een van de zwakste superheldenfilms van 2018. Nomineer dan Avengers IW. Bohemian Rhapsody kan ik me wel weer goed voorstellen. Jij piept al maanden over de historische correctheid, de gemiddelde kijker van die film boeit dat geen fuck en ziet gewoon een heel lekker uitgewerkte biopic over Mercury. Kan je smaak zijn of niet, maar als je na 4 maanden nog dagelijks volle zalen trekt als film dan zal het niet zo slecht zijn als jij elke dag aan ons probeert te orakelen.

Kun jij niet lezen? Ik klaag absoluut niet over de historische incorrectheid. Dat heb ik ook al meermaals aangegeven. Het is het niveau van het drama en de dialogen waar mijn broek vanaf zakt. Dat is ook de reden dat ik die nominatie (afgezien van commerciele redenen) niet begrijp. Tekenend is dat hij uitgerekend door de Bafta’s wel gepasseerd was.

En volle zalen zeggen net zo weinig over de kwaliteit van de film als de rijen voor de MacDrive iets over de kwaliteit van hun hamburgers zegt.

Zwolle84

• 8022 berichten
  • 0 stemmen

Basto schreef:

Hollywood is artistiek gezien volledig failliet.

Hollywood draait juist als een tierelier. Ze pikken alleen de verkeerde films eruit.

Basto

• 11920 berichten
  • 7397 stemmen

Zwolle84 schreef:

(quote)

Hollywood draait juist als een tierelier. Ze pikken alleen de verkeerde films eruit.

Draait Hollywood als een tierelier? Financieel lopen ze misschien binnen op een handvol blockbusters, maar noem mij eens een handvol goede films?

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Basto schreef:

(quote)

Draait Hollywood als een tierelier? Financieel lopen ze misschien binnen op een handvol blockbusters, maar noem mij eens een handvol goede films?

Die zijn er zat, maar je moet het wel willen zien als je in bezit bent van een verblindende mening.

Basto

• 11920 berichten
  • 7397 stemmen

The Oceanic Six schreef:

(quote)

Die zijn er zat, maar je moet het wel willen zien als je in bezit bent van een verblindende mening.

Noem ze dan? Ben erg venieuwd welke films jij op artistiek vlak zo geweldig vindt. Ik hebgeen nieuwe Fight clubs, American Beauty’s, Pulp Fiction’s, Mad Max’s of zelfs Gladiator’s kunnen ontdekken afgelopen jaar. Vond Under the Silver Lake briljant, maar die wordt volledig genegeerd.

Maar wat vind jij dan de 5 sterkste Hollywoodproducties van het afgelopen jaar?

Zwolle84

• 8022 berichten
  • 0 stemmen

Basto schreef:

(quote)

Ga ik niet doen, want dan ga ik allemaal favorieten opnoemen waar ik enthousiast over ben en ga jij die vervolgens op een zure manier afkraken waar ik vervolgens een vervelend gevoel aan overhoud.

Basto

• 11920 berichten
  • 7397 stemmen

Zwolle84 schreef:

(quote)

Ga ik niet doen, want dan ga ik allemaal favorieten opnoemen waar ik enthousiast over ben en ga jij die vervolgens op een zure manier afkraken waar ik vervolgens een vervelend gevoel aan overhoud.

Je kunt toch gewoon min of meer objectief de toekomstige klassiekers noemen. Ik vraag naar artistieke meesterwerken. Dat hieft toch hekemaal niet jouw smaak te zijn. Maar welke films uit 2018 staan over 29-30 jaar nog als een huis?

Ik vraag me echt af welke, want grootheden als Fincher, Scorsese, Lynch, de Wachowski zusjes, de Coens werken tegenwoordig voor tv.

Wat biedt Hollywood ons nog?

Zwolle84

• 8022 berichten
  • 0 stemmen

Basto schreef:

(quote)

Je kunt toch gewoon min of meer objectief de toekomstige klassiekers noemen. Ik vraag naar artistieke meesterwerken. Dat hieft toch hekemaal niet jouw smaak te zijn. Maar welke films uit 2018 staan over 29-30 jaar nog als een huis?

Ik vrees dat we het allebei dan over iets anders hebben. Eerlijk gezegd interesseert het me al niet eens wat nu de klassiekers zijn, laat staan die van over 30 jaar. Zolang ik ze maar goed vind.

Basto

• 11920 berichten
  • 7397 stemmen

Tja, dat is dus geen antwoord op mijn vraag.

Zwolle84

• 8022 berichten
  • 0 stemmen

Maar jouw vraag slaat ook niet op mijn opmerking. Ik gaf aan dat ‘Hollywood als een tierelier’ draait en dat merk ik aan de meesterwerken die ik zie. Of iemand anders het daar wel/niet mee eens is en of het ‘klassiekers’ worden heeft daar geen invloed op.

Basto

• 11920 berichten
  • 7397 stemmen

Zwolle84 schreef:

Maar jouw vraag slaat ook niet op mijn opmerking. Ik gaf aan dat ‘Hollywood als een tierelier’ draait en dat merk ik aan de meesterwerken die ik zie. Of iemand anders het daar wel/niet mee eens is en of het ‘klassiekers’ worden heeft daar geen invloed op.

Dan ben ik echt benieuwd welke meeesterwerken jij het afgelopen jaar gezien hebt. Of wat jij dan als meesterwerk aanmerkt.

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Zwolle84 schreef:

(quote)

Hahaha. Spot on. Dit is exact hoe onze Basto in het leven staat. Als het niet zijn dingetje is, dan is het ongelofelijke troep waar de wereld zich voor moet schamen.

Shadowed

• 11345 berichten
  • 6677 stemmen

Black Panther is inderdaad een zwakke nominatie.

Ik hoopte eigenlijk dat de nieuwe Noe (Climax) nog een nominatie kreeg, maar daar zat ik dan naast. Beautiful Boy trouwens ook.

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Basto schreef:

(quote)

Noem ze dan? Ben erg venieuwd welke films jij op artistiek vlak zo geweldig vindt. Ik hebgeen nieuwe Fight clubs, American Beauty’s, Pulp Fiction’s, Mad Max’s of zelfs Gladiator’s kunnen ontdekken afgelopen jaar. Vond Under the Silver Lake briljant, maar die wordt volledig genegeerd.

Maar wat vind jij dan de 5 sterkste Hollywoodproducties van het afgelopen jaar?

Ik vond Bohemian Rhapsody wel goed. Heb je daar toevallig een mening over?

Basto

• 11920 berichten
  • 7397 stemmen

The Oceanic Six schreef:

(quote)

Ik vond Bohemian Rhapsody wel goed. Heb je daar toevallig een mening over?

En verder?

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.