• 15.742 nieuwsartikelen
  • 177.913 films
  • 12.203 series
  • 33.971 seizoenen
  • 646.886 acteurs
  • 198.959 gebruikers
  • 9.370.054 stemmen

Ontwikkelingen filmindustrie / toekomst Hollywood

zoeken in:

Basto

• 11920 berichten
  • 7397 stemmen

The Oceanic Six schreef:

(quote)

Hahaha. Spot on. Dit is exact hoe onze Basto in het leven staat. Als het niet zijn dingetje is, dan is het ongelofelijke troep waar de wereld zich voor moet schamen.

Totale onzin natuurlijk. Er zijn zat film die mij niet raken, waar ik de kwaliteit van erken. Roma is een treffend voorbeeld. Of deze (Green book) kan ik ook waarderen, al vind ik het verre van meesterlijk.

Verder prima dat jij van BoRap kunt genieten, maar je weet zelf toch ook wel dat dat voor 90% door de muziek en de live aid registratie komt.

Zwolle84

• 8022 berichten
  • 0 stemmen

Basto schreef:

(quote)

Dan ben ik echt benieuwd welke meeesterwerken jij het afgelopen jaar gezien hebt. Of wat jij dan als meesterwerk aanmerkt.

Ik weet dat je daar benieuwd naar bent.

Basto

• 11920 berichten
  • 7397 stemmen

Zwolle84 schreef:

(quote)

Ik weet dat je daar benieuwd naar bent.

ja, want bij je 4,5 en 5* films kom ik enkel één Marvel Vehikel tegen en Bale street, maar die is van een independent.

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Basto schreef:

(quote)
ja, want bij je 4,5 en 5* films kom ik enkel één Marvel Vehikel tegen en Bale street, maar die is van een independent.

Deze opmerking is nou exemplarisch waarom je van ons geen verdere voorbeelden krijgt.

Basto

• 11920 berichten
  • 7397 stemmen

The Oceanic Six schreef:

(quote)

Deze opmerking is nou exemplarisch waarom je van ons geen verdere voorbeelden krijgt.

Precies, ze zijn er niet.

Zie bij jouw ook dat enkel BoRap en Avengers uit 2018 een 4,5 scoren. Leuke popcornfilms maar vrij weinig artistieke kwaliteiten. Dat moet je toch met me eens zijn.

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

'Drive'-regisseur Nicolas Winding Refn: Superheldenfilms houden cinema in leven - Filmtotaal

'Hoe lang zullen bioscoopfilms succesvol blijven met het toenemen van streamingdiensten?'

Filmtotaal schreef:

Refn vreest dat de filmwereld zich nog niet wil aansluiten bij de moderne systemen. Dat zou nog weleens grote problemen kunnen veroorzaken: "Ze moeten de telefoon omarmen. Daardoor krijgen we een harmonischer idee van de toekomst. Als ze dat niet doen, dan zal het ter ziele blijven gaan. Het enige dat momenteel cinema in leven houdt zijn Amerikaanse superheldenblockbusters. Ik vermoed dat mensen binnenkort niets meer in zijn geheel zullen zien. Niet omdat ze dat niet willen, maar omdat ze dat niet meer hoeven te doen."

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

Oef...

Mijn eerste gedachte bij dit artikel was: "sponsored by Amazon"

Refn stelt hier dat mensen liever een film op hun smartphone zien dan in de bioscoop.

Ik had al helemaal geen hoge pet op van Refn maar zijn reputatie loopt hier nog meer deuken op.

Leland Palmer

• 23785 berichten
  • 4893 stemmen

arno74 schreef:

Refn stelt hier dat mensen liever een film op hun smartphone zien dan in de bioscoop.

Nou, niet helemaal zo zwart wit natuurlijk. Hij stelt dat het de realiteit is dat mensen (vooral in de toekomst) steeds meer via hun smartphone zullen consumeren. Ik zie het ook regelmatig dat figuren series (of zelfs films) zitten te kijken op hun smartphone. En ik geloof best dat dit (helaas) alleen maar gaat toenemen in deze digitale wereld. Dus dat punt snap ik deels nog wel.

Verder kan ik me in dat superhelden verhaal niet helemaal vinden.

Onderhond

• 87592 berichten
  • 12834 stemmen

Ik zie Refn hier geen rare dingen zeggen.

Ik hoor steeds meer mensen die films niet meer "vol" kijken. Ofwel in stukken, ofwel ondertussen wat surfen, ofwel op de bus … je kan dat niet leuk vinden, maar het is gewoon de realiteit. Ik had laatst iemand die dubs boven subs prefereerde enkel en alleen omdat hij zo ook series tijdens het werken kon "kijken". Mensen multitasken nu eenmaal meer. Daar kan je je tegen verzetten, zoals de filmwereld zich altijd dwaas verzet tegen evoluties waar ze zelf geen effect op hebben, maar zoals Refn zegt, dan ben je gewoon niet zo goed bezig.

Veel zinniger in ieder geval dan wat een Spielberg of Nolan doorgaans rondbazuinen.

eRCee

• 13441 berichten
  • 1978 stemmen

Het compleet afwijzen van nieuwe ontwikkelingen is ongeveer net zo gevaarlijk als het radicaal omarmen denk ik. Je moet in elk geval zorgen dat je de essentie van filmkunst niet uit het oog verliest in je meebewegen, anders boek je louter Pyrrusoverwinningen.

Onderhond

• 87592 berichten
  • 12834 stemmen

eRCee schreef:

Het compleet afwijzen van nieuwe ontwikkelingen is ongeveer net zo gevaarlijk als het radicaal omarmen denk ik. Je moet in elk geval zorgen dat je de essentie van filmkunst niet uit het oog verliest in je meebewegen, anders boek je louter Pyrrusoverwinningen.

In een gezonde industrie heb je beide strekkingen. Mensen die de kar trekken en mensen die de kar wat tegenhouden. Zo krijg je een aardige balans. Maar veel kartrekker kent de filmindustrie jammer genoeg niet, wel veel mensen die de kar liefst terug zou rijden.

Verder heeft de grootte van het scherm niet zo veel te maken met filmkunst, die hele discussie over bioscoop of thuisscherm gaat gewoon nergens over en gaat doorgaans over opgehemelde jeugdherinneringen van de personen die aan de discussie deelnemen.

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

Leland Palmer schreef:

(quote)
Nou, niet helemaal zo zwart wit natuurlijk. Hij stelt dat het de realiteit is dat mensen (vooral in de toekomst) steeds meer via hun smartphone zullen consumeren. Ik zie het ook regelmatig dat figuren series (of zelfs films) zitten te kijken op hun smartphone. En ik geloof best dat dit (helaas) alleen maar gaat toenemen in deze digitale wereld. Dus dat punt snap ik deels nog wel.

Verder kan ik me in dat superhelden verhaal niet helemaal vinden.

Dat superheldenverhaal daar wou ik al helemaal geen woorden aan vuil maken, daar kan ik me ook niet in vinden. Ik snap verder wel wat Refn bedoelt maar om met een smartphone te vergelijken slaat nergens op. Die discussie hadden ze ook kunnen voeren over de televisie in de jaren 60/70 (misschien is die ook wel gevoerd), dat zijn appels en peren. Ik geloof ook helemaal niet dat Refn smartphonegebruikers als de doelgroep van zijn (toekomstige) films ziet. Wat hij zegt is zoiets als zeggen dat door de komst van McDonalds en Burger King het afgelopen is met de traditionele restaurants.

Onderhond

• 87592 berichten
  • 12834 stemmen

Refn lijkt me toch niet te zeggen dat het afgelopen is met de traditionele bioscoop, hij zegt alleen dat sommigen veel te lang vasthouden aan dat éne concept en de rest halstarrig negeren. De smartphone/tablet en het multitasken zijn gewoon een realiteit geworden, dat negeren is gewoon dom. De filmindustrie heeft dat nog een keertje gedaan, met online. We weten allemaal hoe geweldig dat is gelopen.

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

Onderhond schreef:

Refn lijkt me toch niet te zeggen dat het afgelopen is met de traditionele bioscoop

Mwa, ja en nee. Hij zegt ook "Ja, cinema is dood (...) Het enige dat momenteel cinema in leven houdt zijn Amerikaanse superheldenblockbusters. Ik vermoed dat mensen binnenkort niets meer in zijn geheel zullen zien." Hij zegt ook dat ze samen kunnen leven, maar ook weer niet.

De bioscopen hebben zich ondertussen wel aardig aangepast, in de VS kun je premieres dacht ik ook online thuis bekijken. En Disney komt met een eigen VOD, de industrie is er dus wel mee bezig. Beetje laat, maar toch. En de regisseurs doen ook hetzelfde door te produceren voor VOD.

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Onderhond schreef:

Ik hoor steeds meer mensen die films niet meer "vol" kijken. Ofwel in stukken, ofwel ondertussen wat surfen

Guilty

Ik kijk thuis bijna altijd films met mijn laptop of telefoon erbij. Even het nieuws lezen, een mailtje bekijken of wat anders. Ik moet in de bioscoop ook best soms mijn best doen om volledige aandacht bij de film te houden, omdat ik gewend ben ook vaak wat anders erbij te doen.

Ben het niet eens met dat superhelden-statement hierboven. Volgens mij zitten de bioscopen nog steeds afgeladen vol bij grote titels. Misschien dat filmhuizen het lastiger hebben. Eerlijk, zulke titels zou ik liever thuis kijken als ze direct beschikbaar zouden zijn, maar voor blockbusters in zijn algemeenheid bezoek ik graag de bioscoop. En echt niet alleen voor de nieuwe Marvel. Je moet alleen wel kwaliteit leveren. Kan me voorstellen dat een hoop Nederlandse films bijvoorbeeld geen kip naar de bios lokken. Die mensen leggen dat dan altijd bij downloaden of streamingdiensten, maar het gaat vooral nog vaak over kwaliteit. Of het gebrek aan kwaliteit. Volgens mij kunnen de bios en Netflix prima langs elkaar heen leven.

IH88

• 9727 berichten
  • 3182 stemmen

2019 Yearly Box Office Results - Box Office Mojo - boxofficemojo.com

Superhelden, animatie, horror en komedies, het is een beetje de trend van de afgelopen jaren. Zo extreem zoals Refn het stelt is wat overdreven, maar Spielberg is het andere uiterste. Us, Glass en Happy Death Day zijn toch redelijk originele films die heel veel bezoekers trekken. Green Book is een ander voorbeeld.

Mensen kijken op hun telefoon, maar ook het bioscoopbezoek blijft maar groeien (de opbrengst in ieder geval). Bioscoop, Netflix, Disney plus, downloaden, in de trein op de telefoon kijken etc. Het kan best allemaal naast elkaar bestaan. Alleen alle streamingsdiensten gaan elkaar wel dood concurreren, en de sterkste blijven over.

Mescaline

• 7089 berichten
  • 3219 stemmen

The Oceanic Six schreef:

Ik kijk thuis bijna altijd films met mijn laptop of telefoon erbij. Even het nieuws lezen, een mailtje bekijken of wat anders.

Maar pauzeer je de film dan ook of gewoon echt tijdens het kijken? Kan je dan eigenlijk een film wel goed volgen?

Shadowed

• 11345 berichten
  • 6677 stemmen

Als ik een film op mijn laptop kijk is de kans groot dat ik sneller afgeleid ben. Vooral omdat de verleiding om eventjes wat sites te bezoeken groot is of om op te zoeken hoe die acteur ook alweer heet.

Als ik een film op TV kijk, is mijn aandacht er beter bij. Ik probeer altijd van mijn telefoon af te blijven (in de bios durf ik hem niet eens aan te raken) omdat ik dan al snel stukken mis.

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Mescaline schreef:

(quote)
Maar pauzeer je de film dan ook of gewoon echt tijdens het kijken? Kan je dan eigenlijk een film wel goed volgen?

Nee, ik doe die dingen tijdens het kijken. Niet een uur achter elkaar, maar af en toe. En de film volgen lukt dan wel prima. Ik kijk na een werkdag ook niet altijd een Hitchcock-niveau film. Een flauwe komedie of actiefilm voldoet ook wel haha. Bij de zwaardere films hou ik de concentratie er wel bij.

Onderhond

• 87592 berichten
  • 12834 stemmen

The Oceanic Six schreef:

Ik kijk na een werkdag ook niet altijd een Hitchcock-niveau film.

Lijken mij anders ideaal. Ligt er altijd zo dik bovenop dat je makkelijk 12 van de 13 cues kan missen.

Mescaline

• 7089 berichten
  • 3219 stemmen

The Oceanic Six schreef:

Ik kijk na een werkdag ook niet altijd een Hitchcock-niveau film. Een flauwe komedie of actiefilm voldoet ook wel haha.

Ja oké, dan gaat dat op zich prima ja haha!

Mescaline

• 7089 berichten
  • 3219 stemmen

Onderhond schreef:

Lijken mij anders ideaal. Ligt er altijd zo dik bovenop dat je makkelijk 12 van de 13 cues kan missen.

Maar visueel is er ook veel te bewonderen aan een Hitchcock film, dan kan je wel het 1 en ander missen als je bent afgeleid.

Onderhond

• 87592 berichten
  • 12834 stemmen

Mescaline schreef:

Maar visueel is er ook veel te bewonderen aan een Hitchcock film, dan kan je wel het 1 en ander missen als je bent afgeleid.

Na 11 Hitchcocks dat visuele nog niet kunnen herkennen. Oogt nét vaak erg fake, statisch en functioneel. Enkel Rope sprong er dan een beetje bovenuit?

Mescaline

• 7089 berichten
  • 3219 stemmen

Onderhond schreef:

Na 11 Hitchcocks dat visuele nog niet kunnen herkennen.

Vind de sets vaak erg mooi gebouwd, veel creativiteit juist. Rope is inderdaad een meesterwerkje. Maar bijvoorbeeld ook met Rear Window.

Film Pegasus (moderator films)

• 31144 berichten
  • 5447 stemmen

De traditionele bioscoop zal zeker nog blijven bestaan, maar de doorsnee kijker zit op een kleiner scherm (laptop, smartphone). Vergelijk het met de muziek waar eerst vinyl en dan cd moest wijken voor het samengeperste mp3 of de streaming van youtube. Echte muziekliefhebbers kopen nog wel vinyl en je kan zelfs nu nog cd's in de winkel vinden. Maar de grote menigte wil die muziek snel en gemakkelijk in handbereik. Zo zal het bij film ook zijn. Geen verschil trouwens met televisie of straight-to-video/dvd. Zo zal je ook straight-to-smartphone films krijgen. Straight-to-streamingkanalen heb je nu al. Bioscopen worden als vinylzaken voor de filmliefhebber of experimenteren met complete beleving (warme hapjes, gezellige zetels, 3D, 4D, 5D, ...)

IH88

• 9727 berichten
  • 3182 stemmen

Film Pegasus schreef:

De traditionele bioscoop zal zeker nog blijven bestaan, maar de doorsnee kijker zit op een kleiner scherm (laptop, smartphone). Vergelijk het met de muziek waar eerst vinyl en dan cd moest wijken voor het samengeperste mp3 of de streaming van youtube. Echte muziekliefhebbers kopen nog wel vinyl en je kan zelfs nu nog cd's in de winkel vinden. Maar de grote menigte wil die muziek snel en gemakkelijk in handbereik. Zo zal het bij film ook zijn. Geen verschil trouwens met televisie of straight-to-video/dvd. Zo zal je ook straight-to-smartphone films krijgen. Straight-to-streamingkanalen heb je nu al. Bioscopen worden als vinylzaken voor de filmliefhebber of experimenteren met complete beleving (warme hapjes, gezellige zetels, 3D, 4D, 5D, ...)

Alleen met je laatste zin ben ik het niet eens. Ik zat in december in de bioscoop naar Spider-Man: Into the Spider-Verse te kijken, en ik werd omringt door stelletjes, moeders/vaders met hun kinderen, eenlingen, vrienden, vriendinnen etc. Alles kwam samen en iedereen genoot. Dit soort plaats zal de bioscoop altijd blijven innemen. Een plaats waar iedereen voor twee uur even alles kan vergeten en in het donker kan genieten van een film. De bioscoop zal altijd belangrijker zijn voor film dan dat vinylzaken dat zijn voor muziek. Kijk alleen al naar de kaartverkoop van Avengers: Endgame, of de groeiende omzet van (sommige) filmstudio's. Streamingsdiensten zullen elkaar uitmoorden, maar het bioscoopbezoek zal er weinig onder lijden.

Film Pegasus (moderator films)

• 31144 berichten
  • 5447 stemmen

Die vergelijking gaat niet op. Populaire cd's van K3 of Beyoncé verkopen evengoed nog, ook al kan je die dingen streamen. Hetzelfde bij Avengers. En die mensen die je ziet gaan niet als filmliefhebber, maar voor de grote beleving. Ze willen er dus graag hapjes bij, een gezellige zetel voor de koppels met liefst nog een fles cava of zo. Welke film dan draait, maakt iets minder uit. Liefst iets toegankelijk en bekend zoals Marvel, Disney of Star Wars. En daar is niets mis mee. Maar die mensen gaan niet snel naar films als Roma of Mandy bvb. Voor die films zullen er ook kleinere bioscopen blijven bestaan, naar analogie met de vinylzaken voor mensen die nog voor de film naar een bioscoop gaan.

IH88

• 9727 berichten
  • 3182 stemmen

Film Pegasus schreef:

Die vergelijking gaat niet op. Populaire cd's van K3 of Beyoncé verkopen evengoed nog, ook al kan je die dingen streamen. Hetzelfde bij Avengers. En die mensen die je ziet gaan niet als filmliefhebber, maar voor de grote beleving. Ze willen er dus graag hapjes bij, een gezellige zetel voor de koppels met liefst nog een fles cava of zo. Welke film dan draait, maakt iets minder uit. Liefst iets toegankelijk en bekend zoals Marvel, Disney of Star Wars. En daar is niets mis mee. Maar die mensen gaan niet snel naar films als Roma of Mandy bvb. Voor die films zullen er ook kleinere bioscopen blijven bestaan, naar analogie met de vinylzaken voor mensen die nog voor de film naar een bioscoop gaan.

Dat ben ik het helemaal met je eens. Voor arthousefilms zal in de toekomst minder plaats zijn in de bioscoop, en die zullen zeer niche worden in kleine bioscopen of naar de streamingsdiensten gaan. Roma is hiervan al een goed voorbeeld. Maar de bioscoop als geheel zal natuurlijk nooit zo obscuur worden als vinylzaken.

Onderhond

• 87592 berichten
  • 12834 stemmen

IH88 schreef:

Maar de bioscoop als geheel zal natuurlijk nooit zo obscuur worden als vinylzaken.

Moest men daar zelf zoveel vertrouwen in hebben zou men niet vasthouden aan die vreselijke release windows.

IH88

• 9727 berichten
  • 3182 stemmen

Onderhond schreef:

(quote)

Moest men daar zelf zoveel vertrouwen in hebben zou men niet vasthouden aan die vreselijke release windows.

Welke vreselijke release windows?

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.