- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Design en architectuur in films
Design en architectuur in films
Goto
-
- 1736 berichten
- 0 stemmen
Zelf hou ik erg van films die aandacht besteden aan design en architectuur. Denk aan films als Izo, Gemini, Avalon, Tokyo fist en Alien. Ook de aankleding van de personages kan voor mij veel betekenen bij films en in het algemeen.
Enkele voorbeelden:
http://www.filmski.net/slik...
http://www.ex.org/articles/...
http://www.ice-haven.com/gi...
Weet iemand anders misschien nog films met soortgelijk design? Of iets totaal anders natuurlijk, zet het hier neer.
italian
-
- 1391 berichten
- 262 stemmen
-Mon Oncle
-Playtime
Deze 2 films van Jaques Tati, en in het bijzonder Playtime, zijn een soort anklacht tegen modernisme, technologische voortuigang en materialisme. En natuurlijk met ultramoderne designarchitectuur als decor en zondebok van deze licht nostalgische satires.
Gizzmann
-
- 5616 berichten
- 2654 stemmen
Waarvan is dat eerste plaatje? Izo?
Voor iets in de stijl van Avalon moet je de tweede Ghost in the Shell film uitchecken (Innocence)! Ook bij verscheidene scenes voor 2046 is goed nagedacht over het design (en elke scene ziet er eigelijk goed uit). Evenals bij veel scenes uit The Fountain. Verder weet ik niet helemaal wat je zoekt want ook bij zoiets als Edward Scissorhands is erg goed nagedacht over decors en de beelden, maar misschien vind je dat niet strak genoeg. Iets wat ook het geval is bij What Dreams May Come. Zo is ook de faun uit Pan's Labyrinth erg goed gedisigned!
edit: Door die nieuwe nick vergeet ik helemaal welke user je bent, volgens mij heb jij allang GitS 2 en 2046 gezien Dan hebben die tips allemaal geen zin meer.
Goto
-
- 1736 berichten
- 0 stemmen
Het eerste plaatje is idd. van Izo en heb die films al gezien ja. Naar the fountain ben ik erg benieuwd. Verder hou ik erg van het werk van bv. Giger. Ook wat je bv. bij het 2e plaatje uit avalon ziet vind ik erg mooi. Maargoed heb dit topic ook gewoon geopend zodat ieder met zijn/haar voorkeur kan komen.
Fikret8
-
- 6129 berichten
- 4175 stemmen
The Fountainhead
Metropolis
Blade Runner
Brazil
Minority Report
Matrix
Just imagine
Things to come
Asphalt
Dick Tracy
Batman
Alphaville
The Belly of an Architect
Cook, the Thief, His Wife and Her Lover
Yamakasi - Les samouraïs des temps modernes
Paris, Texas
L'Eclisse
Sammy and Rosie Get Laid
Manhattan
Film Fan
-
- 924 berichten
- 2137 stemmen
Ik heb me altijd verbaasd over de huizen van de schurken in de (oude) James Bond films. Grote vijvers en aquaria en allerlei vernuftige (automatische) zaken die uit het plafond komen of wegdraaien uit een muur.
Chuck Taylor
-
- 1269 berichten
- 1953 stemmen
Architectuur Film Festival in Rotterdam is gister van start gegaan! Misschien niet echt helemaal waar je op doelt, maar zeker niet minder interessant
kappeuter (crew films)
-
- 73650 berichten
- 5860 stemmen
Sagrada - El Misteri de la Creació (2012) - vanaf 14 augustus in de bioscoop
rcheduke
-
- 2 berichten
- 837 stemmen
De film hierboven knipte en plakte een 20-tal filmfragmenten (dus geen architectuur-documentaires) waarin moderne en hedendaagse architectuur in voorkomt. Vele van de fragmenten werden op dit forum ook al aangehaald. Bij de fragmenten worden de filmtitels en de architecten die het werk gerealiseerd hebben vermeld. De fragmenten zijn min of meer chronologisch geplaatst. Je kan er werk zien van Oscar Niemeyer, John Lautner, Zaha Hadid, Sanaa...
kappeuter (crew films)
-
- 73650 berichten
- 5860 stemmen
Dk2008
-
- 10474 berichten
- 769 stemmen
kappeuter (crew films)
-
- 73650 berichten
- 5860 stemmen
Vertoning in het kader van EYEs tentoonstelling Michelangelo Antonioni – Il maestro del cinema moderno, onderdeel van het EYE on Art-programma (12 september 2-15 t/m 17 januari 2016).
DBTim
-
- 854 berichten
- 1151 stemmen
Het huis in Ex Machina is ook een erg mooi stuk design en architectuur!
Dragon
-
- 62559 berichten
- 4509 stemmen
kappeuter (crew films)
-
- 73650 berichten
- 5860 stemmen
kappeuter (crew films)
-
- 73650 berichten
- 5860 stemmen
Blanchett imbues Bernadette with the perfect mix of paranoia, vitriol, and cynicism, but as is the case with many architects, Bernadette’s work is just as much a part of her character as her mannerisms are. Which meant it was important to the film’s art department to create a cohesive aesthetic for her current home and her past projects. “Our style became Bernadette’s style. We had to create her,” the film’s production designer, Bruce Curtis, tells Architectural Digest. Two things provided a starting point for Curtis and his team. First, “she was on the forefront of really upcycling and being green,” he says. Second was her penchant for knitting. “I hate the word folky, but she has a piece in the folk medium,” says Curtis. “We looked at all the modernist furniture makers, woodworking, even down to folk art and treatments. We pulled from the entire art world.” To tie it all together, the team took cues from Eileen Gray, Zaha Hadid, Denise Brown, and Neri Oxman. “I believe she was a modernist at heart,” explains Curtis.
Ook leuk om te zien dat Seattle Central Library van 'onze' Rem Koolhaas te zien is in de film.
John Milton
-
- 21943 berichten
- 11902 stemmen
Bijna onvoorstelbaar dat hij er nog niet bij staat. Ik raad Columbus (2017) aan.
Een film waarin gebouwen (en hoe we ernaar kijken) een speciale rol innemen:
Modern architecture stars in Kogonada's Columbus - The Architect's Newspaper
Een van mijn favoriete films van 2017
kappeuter (crew films)
-
- 73650 berichten
- 5860 stemmen
FLOOR PLAN CROISSANT - floorplancroissant.com
Architect en kunstenares Boryana Ilieva schildert huizen uit beroemde films als plattegrond en geeft zo een perspectief dat tegelijkertijd nieuw en vertrouwd aanvoelt.
kappeuter (crew films)
-
- 73650 berichten
- 5860 stemmen
Architectenbureau als opdrachtgever voor twaalf filmmakers - Filmkrant
Vier jaar geleden bedacht architectenbureau KAAN dat het wel interessant zou zijn filmmakers uit te nodigen visueel te reageren op hun gebouwen. Dat leverde twaalf korte films op, die samen veel meer bleken dan losse schetsen of reclamefilmpjes. Ze zijn daarom gebundeld op het online platform Minutes, dat deze week is gelanceerd.
Voor de films op Minutes is een internationaal gezelschap aangetrokken. Onder de makers bevinden zich de Nederlands-Argentijnse kunstenaar Jaime Levinas, het Amerikaanse filmcollectief Spirit of Space, de Zuid-Afrikaanse documentairemaker Benitha Vlok en de Spaanse regisseur Joana Colomar. Het Rotterdamse architectenbureau, dat recent de nieuwe rechtbank in Amsterdam en de twee woontorens aan de Rotterdamse Zalmhaven opleverde, gaf de filmmakers carte blanche. De enige harde beperking was een maximale duur van tien minuten.
In juni en juli volgen de volgende twee films.
kappeuter (crew films)
-
- 73650 berichten
- 5860 stemmen
kappeuter (crew films)
-
- 73650 berichten
- 5860 stemmen
kappeuter (crew films)
-
- 73650 berichten
- 5860 stemmen
Focus: Arnhem Architectuur Film Festival 2023 - Filmkrant
Het Arnhem Architectuur Film Festival (AAFF) toont met vijf films onder de titel Buitengewoon verschillende perspectieven op wonen. Ook kunnen bezoekers op de Dag van de Architectuur (10 juni) bijzondere woonlocaties in Arnhem bezoeken.
Arnhem Architectuur Film Festival | 7 t/m 10 juni | Focus Filmtheater, Arnhem
kappeuter (crew films)
-
- 73650 berichten
- 5860 stemmen
kappeuter (crew films)
-
- 73650 berichten
- 5860 stemmen
Iedere twee weken een architectuurfilm - Filmkrant
Na muziekdocumentaires (Melkweg Cinema) zijn architectuurfilms de volgende cinematografische niche die een eigen vaste vertoningsplek krijgt. Het Borneo Architectuur Centrum in Amsterdam-Oost gaat eens in de twee weken een film draaien over beroemde bouwprojecten en opmerkelijke bouwmeesters.