• 12.191 nieuwsartikelen
  • 165.479 films
  • 10.682 series
  • 30.855 seizoenen
  • 622.895 acteurs
  • 194.870 gebruikers
  • 9.094.393 stemmen

Verplicht films kijken op school

zoeken in:

Tonypulp

• 21231 berichten
  • 4608 stemmen

Kunstvakken zouden leuker moeten zijn, ware het niet dat voor ieder vak (CKV, Muziek, Toneel, Handvaardigheid etc) de lerares een hekel aan me had Zijn ook zulke trollen die daar doorgaans in lesgeven.. geen wonder dat ze niet doordringen. Je moet wel weten in wat voor een vorm de jongeren het gepresenteerd willen krijgen en de variatie goed brengen.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Dacht dat jij juist van trollen hielt.....

Onderhond

• 87326 berichten
  • 12208 stemmen

Reinbo schreef:

Raves, waarom niet. Concerten vallen ook buiten lestijd, mogelijk is dat op vrijwillige basis.

Maar je hebt er toch niet veel aan als het op vrijwillige basis is? Met de klas tot 4 uur in één of andere groezelige club gaan rondhangen, ik zie het nog niet echt gebeuren.

Verder zou het inderdaad leuker kunnen, maar je zit altijd met de limitaties van een leraar. Sowieso zijn die steeds op een leeftijd dat ze echte voeling met de jongerencultuur kwijt zijn. Of maar weinig weten/zelf interesse hebben in subculturen. Een lesje over The Beatles, als het hip moet zijn Coldplay, lukt allemaal wel, maar de invloeden van dubstep in de Zuid-Afrikaanse hip-hop movement ligt een beetje buiten het bereik van die mensen.

Je moet jongeren gewoon zelf laten ontdekken. Popmuziek is wat mij betreft ook goed voor jongeren. Het helpt hen een eigen muziekcultuur op te bouwen, eentje die in eerste instantie losstaat van wat daarvoor kwam. Eens ze een jaar of 20 zijn kunnen ze dan wel beslissen of ze verder willen in progressieve muziek of liever uitzoeken waar hun favoriete muziek nu z'n wortels heeft.

Cellulord

• 597 berichten
  • 2374 stemmen

jassonn schreef:

Wat wil je ermee bereiken dan?, ik denk niet dat het werkt want als je er niks aan vind kijk je toch niet echt, en leer je dus ook niks.

En er is niks zo vervelend als verplicht naar een film kijken die je totaal niet boeit.

En hoe zit het dan met lessen (algebra, meetkunde... vul zelf in) die je niet boeien, dan let je toch niet op en leer je dus ook niks.

Queto Yurlunyur schreef:

Verplicht films kijken leidt vanzelf tot tegenzin...

Verplicht lessen leren ook

We hadden een leraar die aan begin van het schooljaar tegen ons zei dat als het vak (elektriciteit) ons niet intresseerde men dan achter in de klas moest gaan zitten en men met een gerust hart een boek kon lezen, tekenen of huiswerk maken, want hij zou hun geen onvoldoende geven.

Cellulord

• 597 berichten
  • 2374 stemmen

Zelf zou ik volgende docus op school laten zien:

Unser Täglich Brot

Megacities

Workingman's Death

Microcosmos

Weet zeker dat de meeste leerlingen doodverveeld naar huis zullen gaan, maar misschien blijft er bij een enkeling toch wel iets hangen

Maar dat is allemaal gemakkelijk gezegd.

Ten eerste zou ik niets verplichten. Daarnaast moet een leraar ook een beetje zijn studenten kennen.

Verder moet het filmmateriaal voorzien worden van een nuttige inleiding en achteraf een open discussie.

Donkerwoud

• 8129 berichten
  • 3662 stemmen

Wij kwamen zelf aanzetten met Fight Club en Akira.

Maar ik geloof hier ook niet zo in. Ik heb tijdens mijn middelbare school geen leesboek willen lezen omdat het opgelegd werd, terwijl ik tussen mijn twintigste en mijn dertigste opeens kris kras door de wereldliteratuur ben gegaan. Interesse voor kunst of cultuur in de brede zin 'leer' je niet aan, dat heb je of dat heb je niet.

Cellulord

• 597 berichten
  • 2374 stemmen

Donkerwoud.

Het is misschien een beter idee om de leerlingen zelf een film te laten kiezen en hun naderhand er een stukje over te laten schrijven.

Alhoewel. De luie leerling komt waarschijnlijk hier een "copy/paste" samenstellen

Donkerwoud

• 8129 berichten
  • 3662 stemmen

Is ook zo, en lang niet iedereen is even creatief in het ook iets doen met de stof.

Malick

• 9014 berichten
  • 0 stemmen

En wat als je de vraag andersom stelt. Welke films / documentaires zouden leraren / directeuren / ouders moeten zien? Deze bijvoorbeeld:

Alphabet (2013)

Cellulord

• 597 berichten
  • 2374 stemmen

die heb ik gisteren nog proberen te vinden

Malick

• 9014 berichten
  • 0 stemmen

Dan heb je op de verkeerde plaatsen gezocht want de documentaire is sinds januari op DVD te krijgen.

Cellulord

• 597 berichten
  • 2374 stemmen

bedoelde eerder "proberen te pindakazen"

starbright boy (moderator films)

• 21588 berichten
  • 4571 stemmen

Wat dus een verkeerde plaats is.

Cellulord

• 597 berichten
  • 2374 stemmen

Tja, maar toch was die plek zo slecht nog niet en al zeker geen koude kermis. Een mens moet zich kunnen aanpassen, dat maakt het leven stukken makkelijker.

TornadoEF5

• 5577 berichten
  • 1548 stemmen

Onderhond schreef:

(quote)

Maar je hebt er toch niet veel aan als het op vrijwillige basis is? Met de klas tot 4 uur in één of andere groezelige club gaan rondhangen, ik zie het nog niet echt gebeuren.

Verder zou het inderdaad leuker kunnen, maar je zit altijd met de limitaties van een leraar. Sowieso zijn die steeds op een leeftijd dat ze echte voeling met de jongerencultuur kwijt zijn. Of maar weinig weten/zelf interesse hebben in subculturen. Een lesje over The Beatles, als het hip moet zijn Coldplay, lukt allemaal wel, maar de invloeden van dubstep in de Zuid-Afrikaanse hip-hop movement ligt een beetje buiten het bereik van die mensen.

Je moet jongeren gewoon zelf laten ontdekken. Popmuziek is wat mij betreft ook goed voor jongeren. Het helpt hen een eigen muziekcultuur op te bouwen, eentje die in eerste instantie losstaat van wat daarvoor kwam. Eens ze een jaar of 20 zijn kunnen ze dan wel beslissen of ze verder willen in progressieve muziek of liever uitzoeken waar hun favoriete muziek nu z'n wortels heeft.

Dit ja. Ik vind wel dat jongeren een betere algemene muziek- en filmkennis horen te hebben. Al is het nu enkel maar Pearl Jam, Radiohead, Pink Floyd, Led Zeppelin, The Beatles, The Rolling Stones en de muziekgenres. Voor het leuk te houden, kan er dan ook wel eens naar het heden gekeken worden. Het wordt nu min of meer al gedaan, maar te lukraak en enkel de genres. (en bovendien onvolledig).

Met films hetzelfde. Ik juich het toe wanneer men eens een film bekijkt. En zeker als die leerrijk, wat onbekender of juist een klassieker is. Blockbustermateriaal lijkt me niet echt gepast op een school. (of op zijn minst niet in de lesuren).

Er mag wel wat meer gefocust worden op dat soort activiteiten, want dat gebeurt nu nog te weinig (schoolreizen, uitwisselingen met andere scholen (zo veel beter voor de talen) = bvb 1 dag in de week op een Waalse school, meer cultuuractiviteiten en meer buitenactiviteiten). Komt de ontwikkeling van het kind veel beter uit. In plaats van steeds te focussen op de zeventiende keer futur simple (dat 1) geen kat zal verstaan als het nog niet eens een normaal gesprek kan starten in Wallonie of 2. 5 uur Nederlands per week is bijvoorbeeld gewoon veel te veel. Dat is uitmelken tot en met, en veel heb ik er niet bijgeleerd, gezien ik deze taalkennis al had op mijn veertiende. En je taalkennis pas kan vergroten door middel van oefening en door lezen.

Dk2008

• 10473 berichten
  • 769 stemmen

Ik ben erg tegen verplichten. Ik kreeg vroeger muziekles en dat vond ik best wel leuk. Films werden ook op school gedraaid dat vond ik eveneens leuk. Maar als er dan analytisch werd gedaan, net zoals bij boeken, dit en dat wordt er mee bedoeld, dan was mijn reactie toch meestal "het zal wel", niet dat ik verder tegen in ging.

Ik heb het discussiëren over films hier op de site ook altijd wat "vreemd" gevonden. Het kan natuurlijk dat er bepaalde scènes onduidelijk zijn en kan iemand anders daar uitleg over geven of hij kan nog wat extra achtergrondinformatie geven.

Zelf ontdekken is echt het beste. Met muziek heb ik dat ook altijd gedaan. Ik kocht veel verzamelelpees en dan was mijn reactie bij bepaalde artiesten, wat leuk en dan kocht ik daar weer een apart album van. Maar nooit gefocust op één artiest of fan van die of dat.

Ik ben nu toch al zo'n drie jaar "klaar" met films maar merk dat toch nog steeds dingen ontdek.

Het nadeel van verplichten is dat het dan juist niet leuk wordt. Sommige kinderen willen niks dus ik weet niet of schoolplicht dan zo goed idee is. Ga dan maar werken. Andere kinderen geven aan wat ze wel willen, dan moet je daar wat mee doen.

Film Pegasus (moderator films)

• 30650 berichten
  • 5276 stemmen

Ik ben wel voor dat verplichten. Niet om bepaalde films te zien, maar wel om EEN film te zien, EEN muziekstuk, EEN boek te lezen, ... En wel verplicht, omdat de waaier van film, muziek, lezen, theater hoort tot culturele opvoeding. En je als onderwijs verplicht bent volgens mij om op z'n minst studenten de deur te openen naar cultuur. Je moet mensen niet verplichten om aan cultuur deel te nemen, maar het is wel de verantwoordelijkheid om bij de opvoeding te laten zien wat er is. Je moet er ook geen vast vak van maken, kan evengoed geïntegreerd worden in het lessenpakket.

Bovendien, als je het niet verplicht voor studenten, is het ook niet verplicht voor scholen en zal dit ook als eerste verdwijnen door desinteresse of besparingen.

Onderhond

• 87326 berichten
  • 12208 stemmen

Laat studenten dan maar zelf kiezen en zoeken, ipv opgelegde werken aan te dragen die toch maar weinig jongeren aanspreken. Het is daar vooral dat het schort.

Film Pegasus (moderator films)

• 30650 berichten
  • 5276 stemmen

Dat klopt, zie je vooral bij verouderde boekenlijsten. 'Aanzetten tot' is veel beter dan een bepaald ding te verplichten. Zeker bij cultuur.

Dk2008

• 10473 berichten
  • 769 stemmen

Vaak zit het gewoon in de mens zelf, de interesse voor muziek/film. Niet iedere krijgt de kans om dat te ontplooien maar er toch ook en die zijn met weinig scholing toch heel ver gekomen. Schilders hebben toch ook de gave om schilderijen te maken, maar niet omdat ze dat op school hebben geleerd bij tekenles.

TornadoEF5

• 5577 berichten
  • 1548 stemmen

Wat ik ook jammer vindt, is dat men door "tijdsgebrek" vaak fragmenten uit een film liet zien, in plaats van het volledig te bekijken met de klas. Dat is absoluut geen liefde meer voor film. Zeker in de geschiedenislessen en onder een bepaalde godsdienstleerkracht was dit zo (American History X). Die Welle ook denk ik.

Deze gezien met school:

Troy (delen)

Hercules (delen) - ja de disneyfilm

The Odyssey (delen)

1492: Conquest of Paradise (delen)

Klass

Das Experiment

American Pie

The Impossible

Intouchables

De rouille et d'os

Jeux d'enfants (2x)

Take The Lead (dat was deels ook vrijwillig, maar ik heb over de middag verder gekeken)

Little Black spiders

een film over Genie

Away From Her

The sweet Hereafter

Die Welle (delen)

Bienvenue chez les Ch'tis

mean creek

Dat zal het ongeveer wel zijn (dat ik me herinner)

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.