menu

Film / Algemeen / Verplicht films kijken op school

zoeken in:
PatrickL schreef:

Ik heb nog nooit een speelfilm gekeken op school. Is dit een nieuw onderdeel van die nieuwe fase of zo? Een of ander cultureel vormingsvak of iets dergelijks?

Hmm, nu ik erover nadenk hadden ze bij ons op school het verplicht films kijken ingevoerd. Voor het oh zo goed bedoelde maar oh zo gefaalde vak Cultureel Kunstzinnige Vorming.
Eens in de zoveel tijd moesten we dan naar een toneelstuk, een dans- of muziekvoorstelling, of dus naar de film.
Zo heb ik op mijn 16e kennisgemaakt met Eyes Wide Shut. Verkeerde film in zo'n kwetsbare fase van een mensenleven natuurlijk.

Geen idee of deze methode nog bestaat, ik hoop het niet.

Wij hadden per jaar één gezamelijk bioscoopbezoek. Geziene films:

Le Huitième Jour
Daens
Shine
Braveheart
Empire Of The Sun

Toen vond ik het kutfilms, nu nog steeds. Films verplichte kost maken op scholen lijkt me dus geen goed idee.

FisherKing
Ik zou meer voorstander voor documentaires zijn.

Dustyfan
Super Size me, bijvoorbeeld

- Bram Stokers Dracula (mochten we niet verder kijken wegens te expliciet naakt )
- Schindlers List (moest de hele bovenbouw kijken zelfs)
- Een paar van die Gendarme films, daar was onze Franse lerares gek op.
- Hercules
- Een zooi Asterix films

Geen film maar Hans Teeuwen - Met een Breierdeck hebben we ook bekeken. Onze Duitse leraar lag helemaal dubbel, erg leuk om te zien . En een leraar vond Jiskefet helemaal het einde, dus dat hebben we ook vaak bekeken.

Nu ik er zo over nadenk hebben we eigenlijk maar weinig films verplicht moeten kijken, meestal keken we een film op dagen voor de vakantie of als de leraar er geen zin in had.

De Aanslag
Animal Farm
Monthy Python and the quest for the holy grail
Elizabeth
In the Name of the Rose
A Knight's Tale

en dan nog een paar fragmentjes van Saving Private Ryan, Bridge over the River Quai, American History X, Black Adder, Shindler's list, La vita é bella en nog een paar denk ik

deze hebben we gezien in de klas

FeZ
Engels:
1984
Macbeth
Rosemary's baby
Romeo + Juliet
Titus

CKV:
Trainspotting
A Clockwork Orange

Biologie:
Dracula (ik weet niet meer precies welke versie)

Duits:
Lola Rennt
Jiskefet met Tampert (In het begin leek die gast echt supersaai, maar na het laten zien van deze dingetjes en later vertelde hij ons dat ie Rammstein goed vondt , kregen we een hele andere kijk op hem)

Ik zal vast wel wat films vergeten zijn, maar toch leuk af en toe zo'n film.

Wolkenmeter schreef:

-The Shawshank Redemption

Inderdaad ook ooit gezien, maar ook die film werd weer verpest door lullige opmerkingen en onnodig applaus. Wat zat ik eigenlijk op een rotschool vroeger.

Op school heb ik (voor zover ik me kan herinneren) nooit echt last gehad van die herrieschoppers (behalve de keer bij fucking amal)
Wel toen ik in de bioscoop zat met The Last Samurai, ongeloofelijk, dat was de meest irritante kijk ooit, mensen die zaten te telefoneren en propjes gooien, irritante kliertjes die zonnodig ff hun helse stem moesten laten horen als er juist iets spannends gebeurde.

aaarch!

Wat ik nog weet (ze zijn bij ons trouwens niet zo heel gretig met het filmkijken op school, hoe vaak je het ook voorstelt zelfs bij het vak waar je films zou moeten kijken, CKV):
In the Name of the Father
Saving Private Ryan
De Kleine Blonde Dood
West Side Story

Ik zie veel films met een moraal/geschiedenisles erin. Echt typisch iets voor onderwijs. Maar dat neemt niet weg dat er een aantal toppers tussen zitten.

Dat is een reden dat ik me vrijwel nooit begeef in een bioscoop.. Dat soort figuren moeten ze er meteen uitgooien!

Nou, hier mijn lijstje dan:
- Mathilda
- De Kleine Blonde Dood
- Het Meisje met het Rode Haar
- Ghandi
- Max Havelaar (kleine stukjes)
- Jesus Christ Superstar (half)
- Gladiator (begin)

Raar eigenlijk, film kijken op school. Stel je voor dat men in de bios school geeft. Taal of wiskunde...

U-96 schreef:
(quote)

Dat is een reden dat ik me vrijwel nooit begeef in een bioscoop.. Dat soort figuren moeten ze er meteen uitgooien!

Nou, hier mijn lijstje dan:
- Mathilda
- De Kleine Blonde Dood
- Het Meisje met het Rode Haar
- Ghandi
- Max Havelaar (kleine stukjes)
- Jesus Christ Superstar (half)
- Gladiator (begin)
Ik vond het zo stom dat de godsdienstleraar alleen maar het beginstukje liet zien van Gladiator. Alleen het gevecht op het begin vond hij de moeite waard.

Moesten jullie ook altijd van die opdrachten/verslagen over die films maken?

Ik wel. Er kwamen dan zinnen in te staan als: De telefoon is rood, want dat staat symbool voor gevaar en er dreigt gevaar; De film is niet chronologisch verteld, hij bevatte verschillende flashbacks, dit is gedaan om.... ; De hoofdpersoon is die en die, want we komen alles van hem te weten en we volgen hem de hele tijd bij alles wat ie doet; De film speelt zich af in ..... . En daar kreeg je dan een 7 voor.

Die opdrachten verpestten voor mij altijd de hele film.

neo (crew)
Dat was dus een manier van recensie schrijven als beschreven in een ckv boek. Iedereen deed dat natuurlijk gewoon netjes op die manier, maar mij niet gezien Overigens heb ik bij ditzelfde vak ook eens lessen gehad waarin je (film)muziek mocht meenemen en moest uitleggen ''waarom het spannend is''. Daar moest je dan ook een verslag van maken. Hierbij ook een manier zoals beschreven in het boek: wat roept de spanning op, wat heeft dit tot gevolgen, blabla bla. Daar ging ik ook lekker mijn eigen weg en schreef een paar pagina's over een nummer van The Thin Red Line. Begin mij eigenlijk af te vragen wat ik geleerd heb bij dat vak...

neo schreef:

Begin mij eigenlijk af te vragen wat ik geleerd heb bij dat vak...

Dat je je zonder richtlijnen veel makkelijker kon uiten over dat wat je fascineert. Of, misschien meer algemeen, dat jij iemand bent die liever buiten de gebaande paden treedt en je eigen gang gaat, je eigen visie volgt.
Tenminste, dat maak ik er uit op.

FisherKing schreef:

Of een redelijk waarheidsgetrouwe biografische film.

neo (crew)
Goh nou kijk eens aan

FisherKing schreef:

Wat een verwerpelijke, calvinistische gedachte. (knuppel->hoenderhok)
Alsof iets alleen ergens over kan gaan als het er letterlijk over gaat.
Alsof de verbeeldingskracht van cinema niet iets is waar iedereen op gewezen zou moeten worden.
Het is belangrijk om te beseffen dat inhoud en informatie geen synoniemen zijn.

neo schreef:

Goh nou kijk eens aan

Is toch waar?
Het meeste van wat je op (de middelbare) school leert is IMO niet zozeer de letterlijke kennis die ze je laten verwerven, maar de manier waarop je naar jezelf en de wereld kijkt en het verwerven van aanknopingspunten om grotere verbanden te kunnen leggen (onafhankelijk van een specifiek onderwerp).

speedy23 schreef:
(quote)

Of een redelijk waarheidsgetrouwe biografische film.

Grrrrrrrrrrrrr (zie boven)

Verdraaid, Le Huitième Jour en In the Name of the Father heb ik ook op school gezien. Nu weet ik waarom ik me zo weinig van de lessen kan herinneren... we zaten altijd film te kijken!

American History X
Life of Brian
Spartacus
Mathilda
Een Nederlandse vertolking van het verhaal van Jezus.

Voeg dat maar toe aan mijn vorig lijstje.

in groep 8 van de basisschool gingen we naar braindead kijken, alle dames waren telleurgesteld/misselijk uit het lokaal gestapt.:D

Wij hadden in het zesde jaar (ik weet niet hoe dat zit in Nederland, maar dat zijn leerlingen van 17 à 18 jaar) een leraar godsdienst die filosofie gestudeerd had en zijn eerste jaar les gaf, en die vond dat film daar perfect in paste. Dus hebben wij op een jaar tijd, in een vak van twee uur per week, Lost Highway, Bitter Moon, Trois Couleurs: Bleu, Gattacca en Ambush in Waco gezien, naast talloze documentaires en fragmenten uit tv-programma's. Maar geen van die films is echt tot zijn recht gekomen, behalve dan Bitter Moon, die heeft echt wel indruk gemaakt. Over het algemeen ben ik voor film in de les, maar je moet in staat zijn uit de maken welke films daarvoor geschikt zijn. Iets van Kieslowski bijvoorbeeld, is dat duidelijk niét.

Als ik erover nadenk hebben wij best wel veel films gezien tijdens zes jaar les, volgende kan ik mij nog herinneren: La guerre du feu (2 keer), The name of the rose (ook 2 keer), Shakespeare in love, A funny thing happened on the way to the forum (2 keer), Monty Python's the life of Brian, Rosie, Fucking Amal, Requiem for a dream, Se7en, De aanslag, Romeo and Juliet (ook 2 keer), La vita e bella, Jean de Florette, Bram Stoker's Dracula, 2001 A Space Odyssey, Ca commence aujourd'hui, American History X, Hercules, Romero, The Odyssey, Spartacus en Quo vadis? (ik heb Latijn gedaan ) Tussen de twee keer zat meestal wel vier jaar of zo, bovendien had dan een groot deel van de klas (die veranderen ook he) de film nog niet gezien.

Bij ons op school werd er drie keer per jaar een filmforum georganiseerd. Woendagmorgen om 8.20u begon je dan film te kijken gevolgd door een vrij uitvoerige nabespreking.
Gedraaide films: Ju Dou, The scent of green papaya, Witness, Comes a horseman, Imitation of Life, The shawshank redemption, La double vie de veronique, Edward Scissorhands, Man in the moon, Benny and Joon, The wave, Au revoir les enfants, Natural born killers en nog enkele andere.
Het was elke keer weer afwachten welke films ze dat jaar gekozen hadden.

Legends of the Fall, Dances with Wolves en Schindler's List zijn de enige films die ik me kan herinneren die ik met geschiedenis op de middelbare school heb moeten kijken ...

Wij moesten vaak naar daens kijken.
Verder herinner ik me nog 'alive' & 'gladiator'.

Toch ook enkele films gezien op school o.a. Le Huitème Jour, In The Name of The Father, Les Vacances de M. Hulot, Yellowstone (korte documentaire gezien in IMAX), Crimes of Passion, Dead Man Walking, Dekalog I: Jeden, In the Name of the Father, verschillende delen uit Daens en heel waarschijnlijk nog enkele die ik vergeten ben.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:02 uur

geplaatst: vandaag om 03:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.