menu

Film / Algemeen / Verplicht films kijken op school

zoeken in:
Bij mij op de middelbare school hebben we maar erg weinig naar films gekeken. Iets wat ik best wel gemist heb. Natuurlijk zijn scholen daar ook niet voor, maar neem nou geschiedenis (één van mijn favoriete vakken). Ik denk dat je een klas uit een goede historische film véél meer en makkelijker iets kunt leren over een bepaald onderwerp, dan door een klas boeken door te laten spitten.

Waar ik me altijd gigantisch aan kon ergeren, is dat als we bij geschiedenis een informatieve documentaire gingen kieken, dat de leraar/lerares dan door ging spoelen.

Ik ben van mening dat er wettelijk een lijst met films moet worden gemaakt die verplicht vertoont moeten worden op middelbare scholen. Het gaat hier dan vooral om leerzame films, oorlogsfilms en films die iedereen eens gezien moet hebben. Films die leerlingen aan 't denken zetten.
Willekeurig een paar:
- Das Boot
- Lawrence of Arabia
- Apocalypse Now
- Het Meisje met het Rode Haar
- Full Metal Jacket
- Platoon
- Soldaat van Oranje
- The Pianist

Hoe hard sommige films ook zijn....

Wat vinden jullie van mijn mening, welke films zouden jullie kiezen?

Wat wil je ermee bereiken dan?, ik denk niet dat het werkt want als je er niks aan vind kijk je toch niet echt, en leer je dus ook niks.
En er is niks zo vervelend als verplicht naar een film kijken die je totaal niet boeit.

jassonn schreef:

Wat wil je ermee bereiken dan?, ik denk niet dat het werkt want als je er niks aan vind kijk je toch niet echt, en leer je dus ook niks.
En er is niks zo vervelend als verplicht naar een film kijken die je totaal niet boeit.

Ik heb niks tegen onderwijs uit boeken, maar af en toe een film (bij de geschiedenisles bijvoorbeeld) is echt niks mee.. Jammer dan voor die leerlingen die zich gaan 'vervelen', die gaan dan maar lekker de klas uit.
Bij mij op de middelbare school hebben we o.a. naar Het Meisje met het Rode Haar gekeken; niemand die zich verveelde.

Verplicht films kijken leidt vanzelf tot tegenzin, denk ik; ik kreeg ten minste altijd heel erg de neiging om ondertussen andere dingen te gaan doen. Als ik terugkijk op mijn beoordelingen zie ik ook dat ik bijna alle films die ik op school gezien heb (zowel vanuit de vakken verplichte films als films die leerlingen aan het eind van het jaar mee naar school namen) laag beoordeeld heb. Dat zou ook voor een deel aan de ongunstige kijkomstandigheden kunnen liggen (onrustig, kleine tv op grote afstand, etc.) overigens, of aan de opsplitsing over meerdere lesuren. Natuurlijk is film kijken allemaal een stuk leuker (of in ieder geval minder vervelend) dan een 'reguliere' les, maar voor de film hoef je het niet te doen.

De films die je noemt zijn bovendien voornamelijk lange films, dus dat zou verspreid over heel veel lesuren moeten (bijvoorbeeld 5 lessen voor Lawrence of Arabia), en dan boeten die films toch een hoop aan kracht in (zeker als je 2 of zelfs maar 1 lesuur van dat vak per week hebt). Over de oplossing van sommige leraren om de 'saaie' scenes maar door te spoelen om met een lesuurtje minder af te kunnen, zal ik maar niet eens beginnen...

kos
Ik heb de meeste films gezien bij Engels eigenlijk.

Daarnaast zit je nog met het probleem van leeftijdskeuringen. Films van 16 jaar en ouder kun je niet vertonen aan klassen waar nog leerlingen van vijftien of jonger in zitten, ook niet als die leerlingen daar zelf mee zouden instemmen. Bovendien zullen veel docenten huiverig zijn met films met veel geweld en/of seks (uit angst voor klachten van ouders).

Maar ook de leerlingen zelf zullen niet altijd bereid zijn om een 'harde' oorlogsfilm te zien; je kunt écht niet iedereen met Idi i Smotri opzadelen bijvoorbeeld, al is het nog zo'n sterke film (vind ik); daar moet iemand echt 'klaar' voor zijn, anders heb je daar toch niets aan (gaan ze een andere kant op kijken bij schokkende scenes e.d.). Dat geldt (in mindere mate) ook voor de meeste films die jij noemt.

Daarnaast valt de educatieve waarde van veel films nogal te betwisten. Veel verhalende films zijn geromantiseerd, of gebruiken de historische situatie alleen maar als achtergrond. De waarde van films als Lawrence of Arabia, Full Metal Jacket of Soldaat van Oranje lijkt me heel beperkt. Voor vakken als Engels en Duits kun je meer kanten op, maar dan gaat het sowieso niet meer om de inhoud van de film. Bovendien heeft materiaal met weinig gebruik van de visuele aspecten dan de voorkeur (test de kennis van de taal beter), dus dan kom je sneller uit op afleveringen van series en (meestal) reportages. Dat is ook makkelijker met de lengte van lesuren.

Queto Yurlunyur schreef:

De films die je noemt zijn bovendien voornamelijk lange films, dus dat zou verspreid over heel veel lesuren moeten (bijvoorbeeld 5 lessen voor Lawrence of Arabia), en dan boeten die films toch een hoop aan kracht in (zeker als je 2 of zelfs maar 1 lesuur van dat vak per week hebt). Over de oplossing van sommige leraren om de 'saaie' scenes maar door te spoelen om met een lesuurtje minder af te kunnen, zal ik maar niet eens beginnen...

Inderdaad. Dat is hét grote nadeel ervan. Films in delen kieken is vervelend idd. Een zogenaamde 'filmdag' op school zou misschien de oplossing zijn. Maar zoiets zou haast nooit kunnen gebeuren, helaas.

Ik heb Macbeth en The Wave gezien voorzover ik weet. Oja, en een duits nagesynchroniseerde versie van Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring . Over dat verspreiden over lesuren: bij ons hebben ze dat "opgelost" door gewoon de reguliere lessen te laten vervallen en alle leerlingen 's middags in een groot lokaal te dumpen voor 2 uur. Moet wel gezegd worden dat er niet veel van terecht kwam...

FX
Ik heb The Wave, Animal Farm en Spartacus gekeken tijdens de geschiedenislessen. Van met name Spartacus pikte ik niet veel op, omdat we deze geloof ik verspreid over 3 lessen hebben gekeken en er dan ook nog werd doorgespoeld af en toe .

Toch denk ik dat het wel een goede zaak is om sommige zaken per film aan de orde te stellen, zeker tegenwoordig, nu jongeren meer visueel zijn ingesteld dan vroeger.
Met name documentaires lijken me hiervoor geschikt, omdat, zoals QY ook al schreef, films al gauw enigszins geromantiseerd zullen zijn en hierdoor niet altijd een objectief beeldverslag zullen bevatten. Platoon, Apocalypse Now en Full Metal Jacket vallen denk ik om die reden af.

Hitler, the rise of evil (heb hem nog niet gezien) lijkt me wel weer een goede keuze, en er zijn daarnaast nog heel veel WOII docu's die gebruikt kunnen worden.

FX schreef:

Van met name Spartacus pikte ik niet veel op, omdat we deze geloof ik verspreid over 3 lessen hebben gekeken en er dan ook nog werd doorgespoeld af en toe .

Vervelend! Bij ons werd er bij de geschiedenisles steeds doorgespoeld bij een documentaire over Nederlandsch-Indië; elke keer als er zo'n persoon aan 't praten was.. Dat is meestal 't interessantsts.

Toch denk ik dat een film kijken leuker is als je er zelf zin in hebt en dan gewoon thuis ofzo, en niet verplicht tijdens de les. En dan zekers ook nog een verslag maken ofzo..

Ooit 1 film verplicht moeten kijken: Shallow Grave... Vooral de dames vonden dat toen niet leuk. Ik denk dat ik hem toen wel 3 of 4 keer heb gezien (school had hem en we waren er 2 weken mee bezig, dus als je tijd over had...)

Oh nee... Nog 2 andere films:
- Christiane F (tijdens " verzorging" , ging over drugs, etc... dus...)
- Die Blechtrommel (tijdens Duits)

FX
jassonn schreef:
...En dan zekers ook nog een verslag maken ofzo..

Ja, zo ging dat bij ons ook altijd. Eerst zegt zo'n leraar dat we een film gaan kijken, dus iedereen in de Holadijee-stemming, boeken en etuis van tafel etc. en dan kwam er altijd zo'n zinnetje achteraan: 'en jullie moeten hierover volgende week een verslag inleveren'....:@ Daarna had ineens niemand meer zin om die film te kijken...

Als ik er zo aan terugdenk, heb ik eigenlijk best wel wat films gezien op school. Ik weet nog dat veel mensen daar een hekel aan hadden (vooral als de films écht ergens over gingen), maar ik vond het altijd wel prima. In elk geval beter dan les.

Een greep uit het aanbod van weleer:

Schinder's List
Beyond Rangoon
Edward Scissorhands
The Power of One
The Wave
Gandhi
Se7en
Children of a Lesser God
Edipo Re
Kids Like These
Split Image
The Great Dictator

En grote stukken uit Die Blechtrommel, Pulp Fiction, Heat, Triumph des Willens, Alien en Blade Runner tijdens het vak Esthetica.

neo (crew)
Wat films die ik oa. op de school ooit heb gezien:

Frans:

-The Peacemaker (vraag niet waarom)

-Armageddon (vraag niet waarom)

-The Matrix (tja wiens idee was dat )

-Les Visiteurs

Nederlands:

-De Aanslag

Engels:

-The Crucible (tijdens de periode waarin het boek gelezen moest worden)

-The Great Gatsby (boek moeten lezen voor Engels)

Geschiedenis:

-The Blair Witch Project (dan zou je toch beter The Crucible draaien als het om het onderwerp gaat, maar goed die kwam bij Engels voorbij)

-Schindler's List

-Regeneration (om aan te geven wat voor trauma's oorlog met zich mee brengen)

-All Quiet on the Western Front

Ckv:

-Amacord

-Romeo + Juliet

Overigens was hetgeen wat ze bij Nederlands deden perfect. Je mocht vrijwillig op bepaalde tijden films als Turks Fruit, De Aanslag en Soldaat van Oranje kijken.

De fout die sommige leraren maken bij Culturele vorming is door bijvoorbeeld een scene van Ce'ra Una Volta te laten zien en beweren dat dit het beste is wat ooit gemaakt is. Gesprekken moeten niet alleen gaan over Fellini en Riefenstahl want die kent toch 99 % van de leerlingen niet. Ik vond het zelf trouwens een leuk vak om zelfs de leraar nog dingen bij te brengen Maar goed ik ben van mening met dit vak dat zelfs over een film als Godzilla een goed gesprek te voeren is. Misschien moet een leraar zich dan maar even verlagen tot bedroevende kwaliteit films (in zijn ogen) en daar steken de leerlingen veel meer van op. Ga bv. de technische kant van een Van Damme film langs. (ook al zijn die dan meestal totaal niet vindingrijk in technieken)

Dit jaar hebben wij welgeteld 3 films gezien op school:

-The prince of egypt (die we niet eens mochten afkijken pfff)

-Rain man (mochten we OOK niet helemaal afzien)

-There's something about mary:D hoe strak is dat en dan nog bij de saaiste lerares omdat het de laatste dag was.

Rain man is niet zo vervelend om op school te zien lijkt me Nice Guy Eddy.

Ik ben ooit, in de bus, op de terugreis van een schoolexcursie week naar Rome, gekweld met "Sister Act" (weet niet meer welk deel) , verschrikkelijk! En iedereen ging nog meezingen ook! Trauma! Alleen hierom zou ik die film nooit meer gaan zien.

kos
Ik heb op school gezien.

Verlorene Ehre der Katharina Blum
Shoah
Modern Times
Macbeth
Animal Farm
1984
Being There

voorzover ik me herinner.

Echt gekeken heb ik er niet naar, vaak was het op video en op een veel te klein scherm met te veel licht in het klaslokaal, maar dit zijn een paar titels die er getoond werden.

- Men in Black
- Gladiator
- Abeltje

En vast nog wel een paar die ik me niet meer herinner.

Owja, Animal Farm hebben we ook gekeken. Kan me er alleen niets meer van herinneren. Taxi 1 heb ik trouwens ook nog gezien met Frans. Sjonge, meer dan ik dacht :O.

In de bus met een schoolreisje hebben we een keer Speed gekeken, hoe toepasselijk

Haha, geweldig. En dan in het vliegtuig Final Destination kijken .

De films die ik op school heb moeten kijken:

Cry Freedom
Gandhi
Land and Freedom
Twin Peaks: Fire walk with me
Joseph and his Amazing Dreamcoat
Die Blechtrommel
Grease

en misschien nog wel een aantal, maar ik kan ze niet allemaal onthouden

Er zitten weleens goede films tussen en het is een leuke manier om de lessen voorbij te laten varen, dus ik heb er niets tegen.

jassonn schreef:

In de bus met een schoolreisje hebben we een keer Speed gekeken, hoe toepasselijk

Hehe, wij ooit 's Natural Born Killers :evil

Kan me verder maar weinig herinneren van films op school. Volgens mij deden we er gewoon nooit zoveel aan. Veel documentaires, ooit 's een stukje Modern Times bij geschiedenis en Twister bij aardrijkskunde (haha ).

Kan me nog herinneren dat iemand South Park meenam naar een vrij uurtje Engels. Toen de lerares de ondertiteling van Kenny bij de begintune las ("Ik wil wijven met grote prammen", oid) werd meteen werd de tv uitgezet. Haha, leraren....

Het idee is opzich heel goed, je leert altijd op een educative manier beter dan een boek (met veel oninteressante texten) te lezen.
Mijn geschiedenislerares in de 2e heeft een keer naar aanleiding van de Amerikaanse burgeroorlog de film Dances with Wolves laten zien, uiteraard in overleg met de rest van de leerlingen.
Maar de film duurde veel te lang voor een lesuur van 50 minuten.
Meer dan één les hebben we dan ook niet besteed aan de film, simpelweg omdat we er niet aan toe kwamen iv.m. toetsten etc.
Andere films zijn wel helemaal vertoond zoals; Animal Farm, maar dat was volgens mij ook een korte film en dus zeer geschikt voor één les.
Films zoals Lawrence of Arabia zijn veel te lang en ook niet geschikt voor de stof die wordt gegeven in de middelbare scholen.
Onderwerpen zoals de Eerste Wereldoorlog komen ook heel kort aan bod en dan zeker niet over Engelse helden.
Ook gaat een film zoals Lawrence of Arabia bijna geheel over de man zelf en niet de details over de strijd en ontwikkeling, accuraat leerzaam zal het dus niet zijn.
Toch ben ik er wel voor om zo nu en dan eens een filmmiddag te organiseren i.b.m. de geschiedenisles of anders.
Het idee is dus ook heel goed, alleen het plannen en de juiste film kiezen wordt een probleem.

btw, mijn middelbare school destijds had eens een hele ochtend ingepland om naar de film Fucking Åmål te gaan.
Wat dat met de leerstof te maken had weet ik niet, maar de film zelf was wel leuk

ThaMovieVoter schreef:

Het idee is opzich heel goed, je leert altijd op een educative manier beter dan een boek (met veel oninteressante texten) te lezen.

Toch werkt het soms ook averechts. Ik kan me nog herinneren dat we een schoolvoorstelling hadden van Schindler's List, en dat er vooraan in de zaal een groepje lefgozers voortdurend zat te klappen en te roepen als er iets (schokkends) gebeurde. Vooral de opmerking "Het vuur gaat uit. Vlug, gooi er een Jood op", bij het zien van de stapel lijken op het einde, zal me voor altijd bijblijven. Ik schaamde me diep in hun plaats...

Sinds ze op de basisschool onze klas verplicht Gandhi door de strot hebben geduwd heb ik alle geloof in een dergelijk systeem verloren...

In de categorie onzinnig: bij engels een half uur film kijken waarbij er een a4-tje over de ondertiteling (het halve scherm dus) wordt geplakt...

tovenaar
Ik heb op school alleen de volgende films gezien:

1. Es Geschah am Helligten Tag
2. Bean (pfff, waarom moest dat nou...)
3. Ernest Scared Stupid (hehehe, ben nog steeds blij)

Briljant lijstje.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:55 uur

geplaatst: vandaag om 12:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.