menu

Film / Algemeen / Verplicht films kijken op school

zoeken in:
neo (crew)

Linda
Wat ik me nog kan herinneren:

- The Wave
- Soldaat van Oranje (klein stuk)
- 40 days, 40 nights
- Shrek
- Silence Of The Lambs (dat was nog op de basisschool)
- Platoon (klein stuk)
- The Breakfast Club

Volgens mij is dat alles al. Ook weinig van gezien. Ik keek zelden mee omdat met een klas kijken toch alleen maar vervelend is.

neo (crew)
Zeker nieuw experiment met Silence op de basisschool

kos
Die onderwijzer had zeker een steekje los zitten.

neo (crew)
Hersenspoeling?

Linda
We mochten ook nooit 'dat soort films' kijken maar omdat hij zelf erg benieuwd was naar de film mocht het toen ineens wel . Ik vond het best, het was tenslotte mijn favo film toen

Ik had ook Gandhi voor het eerst gezien in groep 8, maar dat was voor een spreekbeurt die iemand over India hield.
De film vond ik toen al erg interessant.
Ook the Negotiator heb ik gezien op school.
In groep 8 moesten we wel elke week verplicht naar school tv (weet niet precies de naam meer) kijken, ik vond het best zolang ik niet hoefte te werken.

In mijn tijd hadden ze op school nog geen televisie. Als ik er goed over nadenk hadden er toen nog niet veel mensen een kijkbuis...

De films die ik mij nog kan herinneren:

-Die Blechtrommel
-Le Professionel
-Het Gezin van Paemel
-Lucas
-The Shawshank Redemption
-Le Ridicule
-Bronenosets Potyomkin
-Ben-Hur
-Spartacus
-Gandhi
-Nixon
-The Great Dictator
-The Milagro Beanfield War
-Witness
-Robin Hood: Prince of Thieves
-Stand By Me
-The Emerald Forest
-The Gods Must Be Crazy
-Philadelphia
-Crimson Tide
-Amistad

Eigenlijk had het dus veel erger gekund. Bovendien werd er na de meeste films ook nog eens een uurtje (of meer) besteed aan het bespreken en analyseren van de film.

Die Blechtrommel wordt vaak gekeken.

Wat ik me kan herinneren van '94-'00: Ik heb "Die weisse Rose" gezien bij Duits; verder nog "Ben Hur" en "The Odyssey" (miniserie) bij Latijn. "Hair", "The Wave" en "Oeroeg" bij geschiedenis... Meer weet ik zo niet.

Dat was in elk geval les-ondersteunend materiaal. We hebben verder nog wel meer films gezien, maar die waren dan in het kader van "rapporten zijn uitgereikt en we hebben niets meer te doen tot de vakantie", dat werd dan vaak een popijopiefilm

Maar wat ik verplichte kost vind;

Soldaat van Oranje
Das Boot
Batman

speedy23 schreef:

In mijn tijd hadden ze op school nog geen televisie. Als ik er goed over nadenk hadden er toen nog niet veel mensen een kijkbuis...

Ja, in iedere straat was er eentje die zo'n wonderdoos thuis had staan en iedere week als Swiebertje en Bonanza erop kwamen trokken hele hordes kinderen naar dat ene huis om ademloos te genieten van de avonturen van hun helden.

Ja, dat waren tijden. Nooit meegemaakt alleen. Ik kan me nog wel de laatste paar jaar van de 80's herinneren, toen er nog maar twee Nederlandse zenders waren en ik iedere keer uitkeek naar Dungeons & Dragons (fantasy tekenfilm) en Transformers (sci-fi tekenfilm). En daarna kwam altijd Avro's Servicesalon (huisvrouwenprogramma, voorloper van de wijlen 5 uur show). Dat was relatief *ook* al een nostalgische tijd.

Ik heb op school gekeken:

-Lola Rennt
-Moulin Rouge!
-Brother
-The Hurricane
-The Mighty
-Gladiator
-Sexy Beast
-Fucking Amal
-Der name der Rose
-Romeo + Juliet

-talloze documentaires
-en meerdere afleveringen van Urbanus

Ik moet zeggen dat hier een aantal goede films tussen zitten, maar daar dacht ik toentertijd wel anders over. Dan zijn films die de school uitkiest bij voorbaat stom (en al helemaal als ze niet Engels gesproken zijn!), en probeer je je tijdens het kijken vooral niet te concentreren op de televisie of het doek. Doodzonde, maar dat kon je me toen niet wijsmaken. Nou goed, ik heb ze gelukkig allemaal herzien.

Ik heb nog nooit een speelfilm gekeken op school. Is dit een nieuw onderdeel van die nieuwe fase of zo? Een of ander cultureel vormingsvak of iets dergelijks? Het enige dat ooit op school bekeken heb (op wat geschiedkundig verantwoorde filmpjes na dan) is Ren en Stimpy op de laatste schooldag omdat dat de favoriete serie van de scheikunde docent was.

tovenaar
Linda schreef:

- The Wave
Hoe kon ik The Wave vergeten! Die moet inderdaad ook op mijn lijstje.

starbright boy (moderator)
In ieder geval The Wave, West Side Story, Amadeus en She Devil. Van Christiane F ben ik al lang aan het twijfelen of ik die nu thuis of op school zag. Verder niet veel meer. Ik ben ook een beetje verbaasd over die lange lijsten bij sommigen. Nooit geweten dat er scholen waren die zo veel keken.
Op de basisschool hadden we weleens een filmmiddag op vrijdagmiddag voor de vakantie. In ieder geval heb ik ET en Howard the Duck zo ooit gezien.

Yak
Even denken hoor..

- Ben-Hur
- Gebroken Spiegels
- The Doors (bij Maatschappijleer, een persoonlijke favoriet van de leraar)
- Schindler's List (in de bios)
- 1984
- Christiane F.: Wir Kinder vom Bahnhof Zoo

En op de basisschool: Pudding Tarzan!

Meer schieten me er even niet te binnen.

tovenaar
starbright boy schreef:
Van Christiane F ben ik al lang aan het twijfelen of ik die nu thuis of op school zag. .
Ik heb echt exact hetzelfde.

Captain Pervert schreef:
(quote)

Ja, in iedere straat was er eentje die zo'n wonderdoos thuis had staan en iedere week als Swiebertje en Bonanza erop kwamen trokken hele hordes kinderen naar dat ene huis om ademloos te genieten van de avonturen van hun helden.

Ja, dat waren tijden. Nooit meegemaakt alleen. Ik kan me nog wel de laatste paar jaar van de 80's herinneren, toen er nog maar twee Nederlandse zenders waren

Dat herinner ik me ook nog, bijna 10 jaar lang heb ik het moeten doen met 3 nederlandse zenders, die overigens ook verschrikkelijk saai waren, gelukkig wist ik me toen als kind wel te vermaken.
Ik keek toen vaak naar tekenfilms zoals Boes, Dommel en Ducktales.
Een tijd waaraan ik graag terugdenk, pas toen ik naar de stad kwam maakte ik kennis met de commerciele wereld, tegenwoordig kan ik niet zonder.
En dan te bedenken dat mijn vader pas in 1962 een tv in huis kreeg met 1 uur per dag uitzending...

btw, op mijn basischool was er ooit een week dat in het thema stond van pesten, toen werd de Tasjesdief uitgezonden.
Door dit topic herinner ik me weer heel wat oude films, bedankt!

tovenaar
Yak schreef:

- Schindler's List (in de bios)

Nouja, jullie brengen mijn vastgeroeste brein weer aan't werk zeg... ik heb ook Schindler's List gekeken! Maar dan gewoon in een lokaaltje. Wel heb ik Cry Freedom (1987) in de bios mogen kijken. Ik kan me ook nog een hele rare oude Duitse film herinneren, maar hoe die heet.... poe. Nu ik er zo over nadenk... we hebben ook ooit Le Gendarme de Saint Tropez (1964) gekeken op school.

Damn, ik ben benieuwd wat er allemaal nog meer binnenkomt in m'n brain.

Linda
En nou was ik er toch nog een vergeten:
Vorig jaar met muziek Pink Floyd The Wall gekeken.

Art
Ik zou niet zo snel meer weten welke films ik op school heb gekeken. Eens kijken wat mij te binnen schiet

- The Wave
- Amadeus
- Asterix de Galliër
- West Side Story
- The Crying Game
- Spoorloos
- The Longest Day
- The Name of the Rose
- Saving Private Ryan (In de Bios)

nu schieten mij er ook weer enkele te binnen.

- Asterix en de Helden
- Robin Hood, Prince of Thieves

Help eens ff

Yak
Linda schreef:

Jah, die hebben we op school ook gekeken. En Amadeus volgens mij ook.

kos
Linda schreef:

Oeh..ik West Side Story nog bij muziek

Captain Pervert schreef:

Bij ons was het Bonanza en Schipper naast Mathilde. En niet voor de kinderen, maar voor de volwassenen. De tv-programma's begonnen om zeven uur en eindigden omstreeks elf. Een Vlaamse zender, een Waalse en met veel antennegedraai en 'sneeuw' Frankrijk 1. Maar de mensen wisten niet beter. Nadien zijn er dan betere antenne's gekomen en konden we ook twee Nederlanden bekijken. Jongens toch, ging er toen een andere wereld open! Reclame op tv, prachtig toch. Nu is het soms meer reclame dan programma.

flipsen schreef:

Rain man is niet zo vervelend om op school te zien lijkt me Nice Guy Eddy.

Dat zeg ik toch niet ik zie alleen maar dat we hem niet eens af mochten kijken

ontopic:we hebben ook eens bend it like beckham gezien.

speedy23 schreef:
(quote)

Bij ons was het Bonanza en Schipper naast Mathilde. En niet voor de kinderen, maar voor de volwassenen. De tv-programma's begonnen om zeven uur en eindigden omstreeks elf. Een Vlaamse zender, een Waalse en met veel antennegedraai en 'sneeuw' Frankrijk 1. Maar de mensen wisten niet beter. Nadien zijn er dan betere antenne's gekomen en konden we ook twee Nederlanden bekijken. Jongens toch, ging er toen een andere wereld open! Reclame op tv, prachtig toch. Nu is het soms meer reclame dan programma.

Prachtig die verhalen van vroeger.

Grappig was dat veel mensen ook naar Duitsland keken vroeger, dat doet nu geen hond meer. De generatie voor mij (ben 22) spreekt ook VEEL beter Duits dan de mijne. Ikzelf heb ook HEEL veel naar Duitsland gekeken, vooral naar RTL, die hadden coole films, en coole series (The A-Team reruns etc.), gewoon een groter budget voor dat soort dingen.

De Duitse TV was iets verder met hun uitzendingen, er was meer te zien, waar het hier al vroeg in de avond stopte, kon je bij de oosterburen nog een film kijken. En zij waren ook als eerste met de 'dagtelevisie'. Niet dat dat achteraf een vooruitgang is hoor, ik vind het testbeeld van 1987 leuker dan calltv anno 2004.

Dustyfan
Ik denk niet graag aan school terug, dus het kostte even nadenken wat ik ooit op school gezien had. Nu weet ik het weer!

Mijn leraar Engels liet graag de films van Monthy Python zien en ook Flying Circus, zonder subs uiteraard.

Dat vonden de meeste klasgenoten dus niet leuk. Ik genoot ervan, ook al kende ik de films al.

Captain Pervert schreef:

Grappig was dat veel mensen ook naar Duitsland keken vroeger, dat doet nu geen hond meer.

Bij ons gebeurde hetzelfde, maar wij keken tot de komst van de commerciële in 1990 massaal naar de Nederlandse televisie en inderdaad: dat doet nu geen hond meer.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:01 uur

geplaatst: vandaag om 03:01 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.