menu

Film / Algemeen / Verplicht films kijken op school

zoeken in:
En hoe moeten we Scary Movie 3 in jouw theorie plaatsen ?
De historische of culturele relevantie van een buitenaards ras dat naar Pootie Tang kijkt en urineert uit vingers misschien ?

Scary movie is geen film dat leerzaam zou kunnen zijn voor havisten of vwo-ers.
Saw 1 en 2 voor bio? geen idee.

Saw 1 en 2 kijken bij bio lijkt mij gewoon onkunde van de leraar die de klas niet in toom kan houden en er dus maar een filmpje in gooit.

Bij de helft van de vakken kijken wij op de laatste schooldag voor de aankomende vakantie, met de toetsweek reeds achter de rug, een film. Dat heeft verder geen ene malle moer met het al dan niet in toom kunnen houden van de klas te maken.

Er is een verschil tussen het aanbieden voor de lol, laatste lesdag en films ter ondersteuning van een lesdoel.

Wie beweert anders..?

Niemand, gewoon een uitspraak.

Goodfella_90 schreef:
Bij de helft van de vakken kijken wij op de laatste schooldag voor de aankomende vakantie, met de toetsweek reeds achter de rug, een film. Dat heeft verder geen ene malle moer met het al dan niet in toom kunnen houden van de klas te maken.

Dan nog, hoe kun je als school nou serieus genomen worden als je de leerlingen verplicht laat komen om vervolgens nietszeggende komedies te kijken die geen enkele relevantie ten opzichte van de opleiding hebben.

Hoe kun je dat rijmen met het feit dat onze overheid elke laatste vrijdag voor een vakantie honderden medewerkers richting Schiphol stuurt om te checken of er geen leerplichtige kinderen op vakantie gaan? Ouders die eindelijk op vakantie mogen maar dan van de overheid een boete tegemoet kunnen zien omdat de kindertjes een dag te vroeg van de opleiding zijn geplukt , wetende dat dezelfde kindertjes een geheel onbelangrijke vertoning van een flauwe satire missen.

Semester 1:

No country for old man, Joel & Ethan Coen
The man with the movie camera, Dziga Vertov
Flesh and the devil, Clarence Brown
Gilda, Charles Vidor
Stromboli, Roberto Rosselini
Ascenseur pour l’échafaud, Louis Malle
Seven samourai, Akira Kurosawa
Thin blue line, Errol Morris
Once upon a time, Sergio Leone
Spirited away, Hayao Miyazaki

moviefreak#1 schreef:
(quote)
(...)

Dat is weer een totaal ander punt van discussie, een waarin ik je ook enkel gelijk kan geven. Direct ook de reden waarom ik hier geen enorme lijst heb kunnen plaatsen; ben er nooit op vrijdag, en die ambtenaartjes malen er niet eens om.

Film Pegasus (moderator)
mikey schreef:
(quote)
Wat een onzin, mensen die denken dat je meer leert uit een boek dan een film hebben het mis. Beeld blijft altijd beter plakken, helemaal als indruk voor een bepaalde historische of culturele periode. En ik ben beslist niet tegen boeken.

Scary movie zien voor de les Engels is niet bepaald beter dan een boek zou ik zeggen. Ik zie hier zelfs films staan als Borat. Wat je daar uit kan leren dat educatief verantwoord is, moet je mij toch eens uitleggen. Met als gevolg dat veel jongeren op creatieve wijze de letters in woorden door elkaar gooien of vergeten bij schrijftaal tegenwoordig.

De discussie is al verder dan dit punt.

Film Pegasus (moderator)
mikey schreef:
De discussie is al verder dan dit punt.
Ben wat trager van begrip. Mijn fout.

Heb het ondertussen helemaal gelezen. Uiteraard niet jullie fout dat die films op school vertoond worden. Ik vind het wel bizar dat m'n zich daar op school mee bezig houdt.

Doet me wat denken aan de discussie momenteel in Vlaanderen om schooldagen aan te passen van tot 18u 's avonds. Zodat er meer ruimte was voor meer sport en cultuur. Al vrees ik dat m'n met het beperkte budget dat er momenteel is (en waardoor zwemmen en/of uitstapjes juist op veel plaatsen geschrapt worden) het gemakkelijker is om een film te vertonen in die bijgekomen uren.

Er zijn voldoende films met een bespreekbaar verhaal, of met een leerzaam onderwerp om te vertonen, zodat je volgens mij niet moet terugvallen op films als Scary movie of Borat... Ook al is dat op dagen dat er geen les meer gegeven wordt, zoals het einde van het schooljaar.

Scary Movie kan voor de lagere klassen Engels een veel pakkendere luisteroefening zijn dan iets uit de radio.

Ik vind het heel goed dat ook films gebruikt worden als lesmateriaal, maar de films die eerder genoemd werden lijken me absoluut ongeschikt.

Wat bijvoorbeeld wel heel goed zou zijn: de serie Kino no tabi, daarin worden leuke vraagstellingen gedeponeerd. En dan natuurlijk met nabespreking en discussie, anders heb je er nog niks aan.

Als docent kan je niet op tegen een film als shindlers list als je uit wilt leggen hoe het ging in de concentratiekampen. Vind ik wel dat je moet attenderen op extra dramatiek en eventuele historische aanpassingen in de film. Denk aan The girl with the pearl earring (dat kind bestond niet) of Pollock (die dus niet die dripping uitvond). etc.

in mijn middelbare school-carriere (1996-2002) ook tal van films gezien. Degene die ik me nog herinner:

- Quo Vadis? (Latijn)
- The Devil's Advocate (Media)
- Shane (Media)
- La Vita E Bella (Esthetica)
- A Clockwork Orange (Esthetica)
- Flatliners (Godsdienst)
- Saving Private Ryan (Geschiedenis)
- Dead Poets Society (Engels)
- Le Huitième Jour (Godsdienst)
- There's Something About Mary (schooluitstapje naar de cinema)
- Mouse Hunt (schooluitstapje naar de cinema)
- Daens (Godsdienst)

En dan nog bij het vak Media: talloze filmfragmenten en halve films (tja, soms begonnen we eraan en de volgende les gingen we verder met iets totaal anders) :
- Citizen Kane
- Metropolis
- Dodes Ka-Den
- The Man With The Movie Camera
- Battleship Potemkin
- Nanook Of The North
- Triumph Des Willens

op universiteit:
- L'ultimo Bacio
- La Meglio Gioventu

Laat ik ook maar een middelbare school lijstje geven:

Gegen die Wand (Duits/Bios/CKV)
Lola Rennt (Duits)
25th Hour (Engels)
The Virgin Suicides (Engels)
Johnny English (Bios/Engels)
West side Story (ckv)
Passion of the christ (ckv / tv)
Nabila - Docu (ckv)
Interview with the Vampire (Natuurkunde laatste les )
Een film over straatjongeren (Duits)

Artemis schreef:

Een film over straatjongeren (Duits)

Knallhart???

Lui (crew)
Vorige week nog AntiTrust, ik ben er overigens bijna bij in slaap gevallen.

TonyMontana schreef:
(quote)

Knallhart???

Als ik het met goed herinner was een hoofdrolspelers van niet Duitse afkomst en verstopte hij geld onder de badkuip. Ik weet niet of dat helpt?

Kevin13
dit trimester zijn we verplicht 3 films te kijken

1. Chicken Run
2. Gadjo Dillo
3. Fucking Amal

de eerste 2 heb ik al gezien op school, en vrijdag kom nr. 3 eraan.
Het 2de Trimester gaan we ook nog een franse film zien maar ik weet nog niet de welke.

Lui (crew)
Binnenkort gaan we American History X kijken

Lad
Lui schreef:
Binnenkort gaan we American History X kijken

In Film > Filmgames > Knock-out: Komedie (2011):

Een muziekleraar moet de muziek geven dat muzikaal gezien het beste is/ aansluit bij iets.. blindstaren op progressie lijkt me ook geen goed idee.

Reinbo
Onderhond schreef:
3-3

(quote)

En dat gaat bij 95% niet lukken als je het gaat hebben over muziekgeschiedenis. En maar best ook trouwens, het zou een serieuze aderlating zijn voor de progessie in de muziekwereld.

Hoezo zou kennis van muziekgeschiedenis een aarderlating kunnen zijn voor de progressie in de muziekwereld? Ik denk eerder het tegendeel. De pot waaruit men zich kan laten inspireren wordt er enkel groter door. Nee, je uitspraak komt over als een erg angstige. Snap niet hoe je er toe komt.

Reinbo schreef:
De pot waaruit men zich kan laten inspireren wordt er enkel groter door.

Je zou dan misschien een keer wat meer op MusicMeter moeten rondhangen. Als er dan al "jeugd" is die zich aangetrokken voelt tot ouderen muziek, krijg je meteen dat ze zich afzetten tegen pop. Het percentage dat zich rijkelijk laat inspireren door het ruime muziekaanbod door de tijd heen is zo goed als nihil.

Verder moet je jonge mensen vooral hun eigen cultuur laten hebben en laten ontwikkelen. Dat is één van de grootste charmes van jong te zijn. Ik moet er niet aan denken dat als ik later kinderen heb die een interesse gaan tonen in mijn oude mp3 verzameling.

Reinbo
Maar hoe kom je er toch steeds bij dat het enkel om oude muziek zou gaan. Het grios van zaken die men over muziek kan leren is tijdloos. Verder wil ik helemaal niets opdringen, het gaat erom dat je ze zelf zaken laat ontdekken. Instrumenten, ritmes, culturele diversiteit. Heeft allemaal geen donder te maken met oude lullen muziek. En je tegen pop keren, is voor de meesten ook maar een fase. Verder is het gebrek aan interesse juist een reden om er les in te geven, al is het maar om wat tegengas te geven aan de marketingmacht van de muziekindustrie.

Mijn neefje vind muziekles overigens geweldig, maar die gaan dan ook naar allerlei concerten. Dit enkel om aan te geven hoe eenvoudig je het leuk kunt maken.

Er zijn altijd wel mensen die muziekles leuk vinden ... het gaat er vooral om wat het overgrote deel van de groep ervan vindt. Mij had je vroeger (en nog steeds niet trouwens) hoeven meesleuren naar weet ik wat voor concerten. Gaan ze ook met z'n allen naar raves enzo onder lestijd?

Verder hoeft de muziekindustrie absoluut geen tegengas, zeker niet onder jongeren.

Reinbo
Raves, waarom niet. Concerten vallen ook buiten lestijd, mogelijk is dat op vrijwillige basis. Lijkt me in ieder geval een stuk leuker dan Deutsche Worter of een geschiedenis les over het Midden Oosten.

Onderhond schreef:
Verder hoeft de muziekindustrie absoluut geen tegengas, zeker niet onder jongeren.

Dat zal dan wel dankzij het internet zijn. Moet toegeven dat ik ook niet zo'n kijk heb op de muziekbeleving van jongeren. Waar het me om gaat is dat muziekles toch vrij eenvoudig voor een grote groep leuker moet zijn te maken dat Duits of scheikunde.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:45 uur

geplaatst: vandaag om 15:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.