menu

Film / Algemeen / Van welk episch figuur is nog geen film gemaakt?

zoeken in:
soom schreef:

Waarom word de evolutietheorie bedreigd door design?

Niet door design (Stel je voor! Nee, dat kan je je niet voorstellen ), door 'intelligent design'. Het is een theorie die stelt dat er een intelligent opperwezen de wereld heeft geschapen. Een soort god dus. In Amerika is die theorie heel populair en wordt gewoon op school onderwezen.

katie morosky schreef:

Ik denk niet dat BoordAppel hierop gaat reageren.

Ik doe mn best. Ik troost me maar met de gedachte dat de fanatiekste raphaters alleen 50 Cent kennen.

Is dat niet een beetje bekrompen?

Het is een waarheid als een koe.

katie morosky schreef:
Het is een waarheid als een koe.
Neem me niet kwalijk, dat is niet waar. 50 cent is helemaal niet iemand die ik heb horen rappen, en toch ben ik op zich wel een meisje dat helemaal niet van die muziek houd. Maar om het over epische figuren te houden
Een film over Elizabeth Taylor en Richard Burton.

katie morosky

Hoe denk jij dat ze die Ottomanen dan gaan afschilderen? Daar zal Midnight Express in het niets bijvallen.

zolang het de waarheden zijn, ok. Men is snel geneigd om ze inderdaad in het kwade daglicht te stellen. Het is nogal wat geweest, die tijden. Het is alleen maar jammer. Maar een politieke film als KINGDOM OF HEAVEN hoef ik ook niet te zien. In grote lijnen kan het wel kloppen, maar je ruikt toch dat het iets te bijgewerkt is. Wat wil je dan zou je zeggen. ik zou zeggen een film die gebasseerd is op waarheden die door beide partijen goedgekeurd is en niet een lets make it up film. tenslotte, bij mij gaat het erom dat ik de werkelijk op het doek kan terugzien. alsof je die dag erbij was toen constantinopel werd ingenomen.men is met schepen op land gegaan en daarna weer het water in. 53 dagen heeft het geduurd. daar zitten toch wel wat leuke shooots tussen. zie nu al goeie en interessante scene's voor me. Net als bij het paard van Troje. Dat vind ik interessant en entertainment. ieder zijn mening natuurlijk.

el Turco schreef:
ik zou zeggen een film die gebasseerd is op waarheden die door beide partijen goedgekeurd is

Nu verlang je wel heel veel.

optimistisch blijven. wie had gezegd dat mannen met mannen zouden kunnen trouwen. hier zullen we ook een oplossing voor vinden. ooit.

katie morosky schreef:

Ik denk dat Westerse filmmakers zich voornamelijk interesseren voor de Westerse geschiedenis. Istanbul is geen Westerse stad (alhoewel die zijn roots daar heeft), vandaar denk ik.

Wat bedoel je met Westers? Ik neem aan geografich, want cultureel of religieus kan al bij voorbaat niet. Geografisch bezien wordt de westelijke kant van de Bosporus gerekend tot het westen of Europa.

Wat betreft de Westerse geschiedenis met een hoofdletter: die bestaat niet als één geheel. Wat wordt gedefinieerd als Westers en/of Oosters is, heeft te maken met geopolitieke en ideologische verhoudingen t.t.v. de Koude Oorlog. Gelet op de huidige politieke verhoudingen is Turkije is militair en ideologisch Westers, maar geografisch en religieus niet-europees. Kan het nog gekker? Ja het kan gekker, als we ons bedenken dat Europa geen geografische eisen kan stellen gezien het niets meer is dan een aanhangsel van Azië. Ook geografisch is Europa een project, bijzonder dynamisch nog ook.

Als we kijken naar de Europese geschiedenis, dan is Anatolië (het huidige Turkije) één van de bakermatten van de Europese beschaving. De oudst bekende indo-europese taal heeft zich ontwikkeld in het hart van Anatolië. De Ilias van Homerus waarin Troje wordt beschreven, is ontdekt in Hisarlik (Turkije). De stad Troje ligt in Turkije. De Lyciërs, Lydiërs, Hettieten, Phrygiërs, Oerartiërs e.d zijn Anatolische volkeren waar nog steeds naar wordt gerefereerd wanneer we het hebben over de 'Europese geschiedenis'. Denk ook aan de oorsprong van de Ioniërs en de Pontische Grieken. Het Ottomaanse Rijk later in de tijd, is onlosmakelijk verbonden met de Europese geschiedenis (denk aan kruistochten, Anatolië als invloedssfeer van het Romeinse Rijk, othering), maar ook aan economische factoren zoals de Levant-handel. Als je even verder denkt dan zijn Turkije, Zuid-Italië, Spanje en Griekenland zelfs een gebied apart die zowel cultureel als historisch 'tegenover' het het Noorden van Europa geplaatst kan worden. Alles waar 'Europa' zich tegenwoordig mee indentificeert, heeft zich in dit gebied voltrokken. Naast het globale denken over West en Oost, bestaat er ook zoiets als een Europese scheidslijn tussen Noord en Zuid waar Turkije bij hoort: het Mediterraanse zonder de Afrikaanse Maghreb-landen.

Zelfs de Nederlandse geschiedenis - als Westers en Europees - kent een stukje Turkse invloeden. De uitspraak liever Turks dan Paaps, Sinterklaas, de Tulpen, de brieven die de Turkse Sultan ter steun aan Nederlandse protestanten en joden stuurde, Jansen uit Haarlem die zich bekeerde tot Murad Reis... en op het moment dat de Watergeuzen uit Zeeland een overwinning behalen op Spanje stichten ze 25. km van Gent een dorp genaamd Turkije.

Wat geografisch, cultureel en religieus Westers of Europees is, heeft te maken met huidige politieke verhoudingen. Zelfs de Europese geografie.

Oops, iets te lange tekst. Sorry...

Nee, hoor. Mooie tekst maar ik bedoelde noch historisch noch geografisch. Ik had het eigenlijk over de huidige Turkse cultuur, natuurlijk is er een onderlinge wisselwerking van beide culturen (geweest) maar je mag denk ik wel zeggen dat de Islamitische cultuur vandaag de dominante cultuur is in Turkije en dat bedoelde ik eigenlijk. Mensen identificeren zich nog het meest met hun cultuur en ondanks het feit dat Turkije voor een deel nog in Europa ligt is het voor velen het toch minder herkenbaar dan bv. Australië.

katie morosky schreef:
(quote)

Hollywood accepteert wel zwarte mensen maar liever niet te veel. In Hollywood ben je het best af als je een blanke Westerse man bent, net zoals overal eigenlijk het geval is maar dit terzijde.

Hollywood accepteert alleen 'bounties'; oftewel zwart van buiten maar blank van binnen. Best wel jammer is dat.

En over Malcolm X. Er is inderdaad al een film over deze illustere figuur, met Denzel Washington (de über-Bounty) in de hoofdrol. Laat Hollywood maar komen met een alternatieve versie van diens levensverhaal, met een échte neger in de hoofdrol en wat minder braaf gemaakt.

enneh... misschien waag ik mezelf nog wel eens aan een script over het leven van David Bowie...

Ben jij een scriptschrijver?

ik ben me erin aan het verdiepen. mijn ambitie is om van het schrijven van (film) scripts mijn werk te maken.

chiquita schreef:
Wat geografisch, cultureel en religieus Westers of Europees is, heeft te maken met huidige politieke verhoudingen. Zelfs de Europese geografie.

Hoedje af, want wat je hier zegt is iets wat velen niet (willen) begrijpen.
(afbeelding)

BenicioDelToro schreef:
ik ben me erin aan het verdiepen. mijn ambitie is om van het schrijven van (film) scripts mijn werk te maken.
Cool! Op Internationaal gebied? Dus, we kunnen over een aantal jaar jouw naam terugvinden in de credits van een film?

katie morosky schreef:
Nee, hoor. Mooie tekst maar ik bedoelde noch historisch noch geografisch. Ik had het eigenlijk over de huidige Turkse cultuur, natuurlijk is er een onderlinge wisselwerking van beide culturen (geweest) maar je mag denk ik wel zeggen dat de Islamitische cultuur vandaag de dominante cultuur is in Turkije en dat bedoelde ik eigenlijk. Mensen identificeren zich nog het meest met hun cultuur en ondanks het feit dat Turkije voor een deel nog in Europa ligt is het voor velen het toch minder herkenbaar dan bv. Australië.

Nou, je had het over de Westerse geschiedenis, vandaar dat ik mijn verhaal historisch moest houden.

Het grappige is dat Turkije ook nú Westerse geschiedenis schrijft. Denk maar aan de deelname in Operation Enduring Freedom, NAVO, de ISAF troepen in Afghanistan, het hele gedoe rondom het EU-lidmaatschap en Europa die mede daarom nadenkt over wat Europa is en zou moeten zijn (analogie met Ottomaanse Rijk) etc. Desondanks is het punt dus de huidige religie en ik ben blij dat je dat zegt. Juist omdat de grens tussen cultuur en religie flinterdun is. Wat jij nu noemt, durven veel Brusselse politici niet te beweren. Het westen legt ondanks de verlichting nog steeds een sterke nadruk op religie, in de VS neemt dat zelfs apocalyptische vormen aan. Staten als China, Japan, Rusland, Pakistan e.a. oosterse landen doen dit niet in diezelfde mate, waardoor de samenwerking van Turkije met hen niet aan eisen wordt verbonden.

BenicioDelToro schreef:

Dan zou ik voorlopig nog maar niet aan het Bowie-verhaal beginnen.

Waarom niet? Een beginnend scriptschrijfster kan toch gewoon een film schrijven?

soom schreef:
(quote)
Cool! Op Internationaal gebied? Dus, we kunnen over een aantal jaar jouw naam terugvinden in de credits van een film?

Benicio DelToro is zelfs nu al terug te vinden in de credits van verschillende films. Fear and Loathing in Las Vegas en Snatch bijvoorbeeld.....

soom schreef:
Waarom niet? Een beginnend scriptschrijfster kan toch gewoon een film schrijven?

Is ook zo. Maar misschien wil ze wel graag dat het ook gemaakt kan worden.

chiquita schreef:
Nou, je had het over de Westerse geschiedenis, vandaar dat ik mijn verhaal historisch moest houden.
Ja, sorry. Ik dacht daar aanvankelijk ook aan toen ik mijn antwoord aan el Turco schreef, aan die oorspronkelijke Griekse bakermat maar uiteindelijk heeft de grote massa geen boodschap aan de geschiedenis (daarom kan de geschiedenis zich ook weer herhalen). Om het duur te zeggen: mensen leven voornamelijk synchroon en niet diachroon, ze kijken naar nu en niet naar gisteren. En van dat nue (zelf uitgevonden) bekijken ze alleen maar de ijsberg, wat eronder zit interesseert hen niet. Dat is de mens (ik ben moe dus ik schrijf wat rare dingen op ).

Het grappige is dat Turkije ook nú Westerse geschiedenis schrijft. Denk maar aan de deelname in Operation Enduring Freedom, NAVO, de ISAF troepen in Afghanistan, het hele gedoe rondom het EU-lidmaatschap en Europa die mede daarom nadenkt over wat Europa is en zou moeten zijn (analogie met Ottomaanse Rijk) etc.
Daar weet ik eigenlijk niet zoveel over. Tuurlijk wel oppervlakkige feiten maar ik heb er nog geen enkele studie over gelezen. Ik ben geen politicoloog of historicus, alhoewel ik wel 'Botsende Beschavingen' heb gelezen. Ik kan er dus best wel eens naast lullen. Maar ja, eigenlijk door onze vorm van samenleving, aan de ene kant een 'global village', schrijft elke cultuur wel op zijn manier Westerse geschiedenis, tenzij van die geïsoleerde stammen die nog niet bestudeerd zijn.
Desondanks is het punt dus de huidige religie en ik ben blij dat je dat zegt. Juist omdat de grens tussen cultuur en religie flinterdun is. Wat jij nu noemt, durven veel Brusselse politici niet te beweren. Het westen legt ondanks de verlichting nog steeds een sterke nadruk op religie, in de VS neemt dat zelfs apocalyptische vormen aan.
Ik heb het gevoel dat we weer een stap dichter bij de Middeleeuwen komen. Voor het volk geen probleem. Opium, hé. . Alleen is het wel een gevaar voor de intellectuele vooruitgang. Blijven trappelen kan niet de bedoeling zijn.
Staten als China, Japan, Rusland, Pakistan e.a. oosterse landen doen dit niet in diezelfde mate, waardoor de samenwerking van Turkije met hen niet aan eisen wordt verbonden.
Je kan die verschillende religies/culturen moeilijk met elkaar laten samensmelten, wat wel nodig is als je tot dezelfde eisen wil komen. Naast de gulden regel heeft het boeddhisme bijv. een heel ander uitgangspunt. Maar ik ben ook geen theoloog.

Ik denk eigenlijk dat de meeste mensen misschien wel een boodschap hebben aan een film die gaat over, zoals je schrijft, de huidige impact van de Islamitische cultuur op het Westen met de daarbijhorende prominente figuren. Liefst in de stijl van JFK. Dat zou een mooie film kunnen opleveren.
En eerlijk gezegd denk ik wel dat er nood is aan dit soort films. Ik zal niet beweren dat ik zelf de verlichte ziel ben maar het maakt me ziek hoe ongenuanceerd andere mensen over andere religies, volkeren denken. Het vormt gewoon een grote bedreiging voor onze samenleving en zolang mensen niet geneigd zijn meer kennis te vergaren over andere culturen zie ik het niet erg hoopvol in. Een populaire film hierover zou al veel goeds doen. Alhoewel ook dat weer valt te betwijfelen: de holocaustoverlevering heeft het antisemitisme ook niet doen stoppen, om een voorbeeld te noemen. Het lijkt net een jungle, wij tegen hen. Is dat biologisch? Waarschijnlijk wel. Al geloof ik wel in een zekere humane evolutie die inhoudt dat dit soort discriminerend gedrag gebaseerd op biologische afkomst zal verdwijnen.
Maar goed, zo'n film zou tenminste wel iéts doen, en dat is ook al mooi. Ik hoop niet dat dit te politiek is voor MM. Uiteindelijk hebben we onze persoonlijke standpunten niet echt verwoord.

Poisonthewell schreef:
(quote)

Benicio DelToro is zelfs nu al terug te vinden in de credits van verschillende films. Fear and Loathing in Las Vegas en Snatch bijvoorbeeld.....

haha! inderdaad!

Wouter schreef:
(quote)

Is ook zo. Maar misschien wil ze wel graag dat het ook gemaakt kan worden.

Ja, dat lijkt me wel het mooiste, dat is waar je het allemaal voor doet. Uiteindelijk. Mijn eventuele Bowie-script wordt ook niet het eerste dat ik ga schrijven. Als het even kan moet dat mijn 'magnum opus' worden. Eerst nog even flink oefenen dus!

BenicioDelToro schreef:
(quote)

Ja, dat lijkt me wel het mooiste, dat is waar je het allemaal voor doet. Uiteindelijk. Mijn eventuele Bowie-script wordt ook niet het eerste dat ik ga schrijven. Als het even kan moet dat mijn 'magnum opus' worden. Eerst nog even flink oefenen dus!
Ik ben zeer benieuwd naar jouw script, en hoop van harte, dat we ooit een film gaan zien met een script dat jij hebt geschreven.

Ik vraag me af hoe een film met een Speedy Gonzales eruit zou zien. Speedy en Sylvester gemaakt met de computer en de rest van de film normaal... "HEEE DAAR IN HOLLYWOOD: WAKKER WORDEN!!!"

Edit: eigenlijk nog niet zo'n slecht idee.

soom schreef:

Ik ben zeer benieuwd naar jouw script, en hoop van harte, dat we ooit een film gaan zien met een script dat jij hebt geschreven.

Dank je wel hoor! Ik hoop ook dat het ooit zo ver gaat komen! Ik doe mijn best en wie weet wat er dan allemaal in het vat zit!
Goede ideeën voor een script zijn altijd welkom!

off topic

Dit is trouwens heel bijzonder. Had een tijd geleden bij jensen gehoord en heb het nu gevonden.

http://www.nieuws-platform.nl/index.php?itemid=577

Manipulatie via tv beelden

Corrigeer me als er een topic voor dit is.

el Turco schreef:
off topic

Dit is trouwens heel bijzonder. Had een tijd geleden bij jensen gehoord en heb het nu gevonden.
.

Guttegut. Toch grappig hoe dat subliminal advertising verhaal steeds weer opduikt. Terwijl het grote onzin is blijft iedereen dat colaflesje weer aanhalen. Ook hier bleek het volgens de site 'weer prima te werken'.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:49 uur

geplaatst: vandaag om 02:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.