• 15.963 nieuwsartikelen
  • 178.985 films
  • 12.271 series
  • 34.076 seizoenen
  • 649.107 acteurs
  • 199.248 gebruikers
  • 9.388.665 stemmen

Ik zoek... een filmtitel

zoeken in:

joyce.b

• 712 berichten
  • 0 stemmen

[quote]Mootje schreef:

Hij gaat over een neger (sorry voor de woordkeus)

waarom sorrie?

iemand die zwart is ,van het negroide ras,heet nu eenmaal zo.

een blanke wordt toch ook gewoon ` blanke` genoemd,en toch ook niet ` iemand met een lichte huidskleur` .

iemand uit turkije is een turk...ook al heeft dat een dermate negatieve bijklank dat er mensen zijn die ` iemand uit turkije` menen te moeten zeggen ipv ` turk`

ik zie geen enkel andere betekenis aan het woord ` neger` dan wat het is:iemand van het negroide ras,of nog simpeler:iemand die zwart is.

V

• 8369 berichten
  • 3370 stemmen

[quote]joyce.b schreef:

(quote)

Amistad?

mikey

• 28999 berichten
  • 5148 stemmen

joyce.b schreef:

iemand die zwart is ,van het negroide ras,heet nu eenmaal zo.

Vroeger misschien, maar dat woord 'neger' wordt niet meer gebruikt. Ik denk dat je nu gewoon surinaams/afrikaanse komaf, europees of chinees mag zeggen. Moet je echt iemand omschrijven zoals in een krant dan zeg je inderdaad: het was een blanke vent in een duikerspak in de grachten van amsetrdam etc etc.

speedy23

• 18945 berichten
  • 14043 stemmen

Binnenkort zijn we allemaal blauw. Weliswaar bleke- en donkerblauwe, maar toch...

mikey

• 28999 berichten
  • 5148 stemmen

Blauw is ook een dicrimenerend woord in nederland. zo werden indonesische mensen hier genoemd.

speedy23

• 18945 berichten
  • 14043 stemmen

Echt? Ongelooflijk! Tegenwoordig mag men niks meer zeggen. Men zou bang zijn om nog een kleur te noemen.

kos

• 46713 berichten
  • 8868 stemmen

'Blauwe' is inderdaad in Nederland ietwat racistisch, werd destijds gebruikt tegen de Indonesische immigranten enzo.

Neger is overigens een vokomen normaal woord. Als mensen hier negatieve associaties bij krijgen ligt dat meer aan henzelf en hun vooroordelen.

mikey

• 28999 berichten
  • 5148 stemmen

Durf het maar eens te gebruiken tegen een groep surinaamse jongeren.

Het is een blank woord uit de kolonisatie. Het geeft aan dat het 'andere' mensen zijn. Ken jij een woord dat blanken generaliseert, gebruikt door Afrikanen??

U-96

• 11875 berichten
  • 2084 stemmen

kos schreef:

Neger is overigens een vokomen normaal woord. Als mensen hier negatieve associaties bij krijgen ligt dat meer aan henzelf en hun vooroordelen.

Het grappige is dat negers zichzelf vaak neger of nikker noemen... Maar als een blanke dat zegt, JA, dan heb je het gedaan hoor...

mikey

• 28999 berichten
  • 5148 stemmen

AAAh! Dan is het een geuzenterm of het is cynisch bedoeld door die mensen. Dat begrijp je toch wel?

kos

• 46713 berichten
  • 8868 stemmen

U-96 schreef:

Het grappige is dat negers zichzelf vaak neger of nikker noemen... Maar als een blanke dat zegt, JA, dan heb je het gedaan hoor...

'nikker' is weer wat anders. Maar neger is echt niet zo vreemd hoor, ook als blanken dat gebruiken.

mikey

• 28999 berichten
  • 5148 stemmen

Wie ben jij te bepalen dat ik geen blauwe mag zeggen en wel neger?

kos

• 46713 berichten
  • 8868 stemmen

Je mag van mij alles zeggen, ( mits niet op dit forum ).

Ik heb het over normale gangbare taal.

mikey

• 28999 berichten
  • 5148 stemmen

Dat is het niet! Het is een woord uit het kolonialisme.

Een aantal uit de Surinaamse gemeenschap heeft tevens een zaak tegen de dikke van dale aangespannen. het woord zou beledigend zijn en zou daarom geschrapt moeten worden. Uit een historisch oogpunt ben ik het hier niet mee eens. Iedereen zou van mij ook Mein Kampf mogen lezen (ander verhaal). Maar als nou blijkt dat we een koloniaal verleden hebben, en we hebben te maken met racisme etc. En het woord blijkt voor veel mensen toch beledigend te zijn. Dan zouden we toch kunnen overwegen om dat woord 'neger' eens te schrappen. Kleine moeite. Bespaart je irritaties en discussies.

neo

• 15436 berichten
  • 10049 stemmen

Een vraag waaruit zal blijken dat ''blanken'' automatisch kleurlingen anders typeren, haast onbewust, zonder verder negatieve rede. Let op wat je eerste antwoord zou zijn:

Wat is een zwarte man achter een piano?

een pianist

U-96

• 11875 berichten
  • 2084 stemmen

Ik dacht toch echt Stevie Wonder.

Onderhond

• 87613 berichten
  • 12874 stemmen

Onzin vind ik het.

Ook op de vraag "Wat is een blanke man achter een piano" zou ik nooit tot dat antwoord komen.

Dustyfan

• 5607 berichten
  • 0 stemmen

Haha, zonder spieken in één keer goed!

U-96

• 11875 berichten
  • 2084 stemmen

Onderhond schreef:

Onzin vind ik het.

Ik ook, maar het kan erger.

Zonder een punt te willen maken ofzo. Toen ik in de 3e van de middelbare zat was er een Turks meisje die bij de muziekles weigerde om achter de piano te zitten omdat ze vond dat er 'gediscrimineerd' werd, want de witte toetsen zijn in de meerderheid en de zwarte toetsen in de minderheid. Het enige wat mij weerhield om niet midden in klas te kotsen was dat ik nette schoolboeken voor me had. Dit soort pure onzin was toen aan de orde van de dag. Datzelfde grietje had bijna een keer haar hele gang op mij afgestuurd toen ze erachter kwam dat ik het met sommige ideeën van Fortuyn eens was.

joyce.b

• 712 berichten
  • 0 stemmen

mikey schreef:

Dat is het niet! Het is een woord uit het kolonialisme.

Een aantal uit de Surinaamse gemeenschap heeft tevens een zaak tegen de dikke van dale aangespannen. het woord zou beledigend zijn en zou daarom geschrapt moeten worden. Uit een historisch oogpunt ben ik het hier niet mee eens. Iedereen zou van mij ook Mein Kampf mogen lezen (ander verhaal). Maar als nou blijkt dat we een koloniaal verleden hebben, en we hebben te maken met racisme etc. En het woord blijkt voor veel mensen toch beledigend te zijn. Dan zouden we toch kunnen overwegen om dat woord 'neger' eens te schrappen. Kleine moeite. Bespaart je irritaties en discussies.

er zijn altijd wel ergens mensen te vinden die zich benadeeld voelen,en die op wat voor een manier dan ook recht proberen te halen(of geld,of hun gelijk)

joyce.b

• 712 berichten
  • 0 stemmen

de vraag is alleen of dat relevant is.

joyce.b

• 712 berichten
  • 0 stemmen

neo schreef:

Een vraag waaruit zal blijken dat ''blanken'' automatisch kleurlingen anders typeren, haast onbewust, zonder verder negatieve rede. Let op wat je eerste antwoord zou zijn:

Wat is een zwarte man achter een piano?

een pianist

u96 zegt ` stevie wonder` maar dat is de vraag WIE..niet wat...

ik denk dattie blind is,of gewoon,een zwarte aschter een paino.
een pianist.

joyce.b

• 712 berichten
  • 0 stemmen

zag de spoiler over het hoofd....sorrie

U-96

• 11875 berichten
  • 2084 stemmen

joyce.b schreef:

u96 zegt ` stevie wonder` maar dat is de vraag WIE..niet wat...

Was bedoeld als grapje.

mikey

• 28999 berichten
  • 5148 stemmen

joyce.b schreef:

er zijn altijd wel ergens mensen te vinden die zich benadeeld voelen,en die op wat voor een manier dan ook recht proberen te halen(of geld,of hun gelijk)

Dan noemen jullie je surinaamse/antiliaanse medeburger lekker neger(in). en als die persoon klein van stuk is? gewoon een negertje. Vind het ook allemaal prima.

mikey

• 28999 berichten
  • 5148 stemmen

U-96 schreef:

Datzelfde grietje had bijna een keer haar hele gang op mij afgestuurd toen ze erachter kwam dat ik het met sommige ideeën van Fortuyn eens was.

Ik hoef dat niet te weten.

Ik heb ook wel eens groep boeren achter me aan gehad omdat ik te stads zou zijn. Zonder dt ik nu altijd over die lui moet praten om mijn standpunt kracht bij te zetten.

joyce.b

• 712 berichten
  • 0 stemmen

Dan noemen jullie je surinaamse/antiliaanse medeburger lekker neger(in). en als die persoon klein van stuk is? gewoon een negertje.

ik zie niet in waarom niet.

als een fin hier komt wonen gaat ie toch ook geen proces aanspannen omdat het woord `blanke` hier voorkomt,en hij zich benadeelt voelt omdat ie te weinig ` fin` wordt genoemd.

of,misschien nog erger,omdat hij geen ` Noord-Europees,Scandinavisch, Mede-Wereld-Bewoner ` wordt genoemd.

(en hij eist ook dat die woordcombinatie inclusief van respect sprekende hoofdletters wordt voorzien en opgenomen in de dikke van dale )

wat is er negatief aan het woord neger?

joyce.b

• 712 berichten
  • 0 stemmen

wat is er niet neger` s aan een antilliaan/surinamer?

waar denk je dat deze mensen oorspronkelijk vandaan komen,vanaf stammen?

U-96

• 11875 berichten
  • 2084 stemmen

mikey schreef:

Ik hoef dat niet te weten.

Lees het dan niet.

Ik heb ook wel eens groep boeren achter me aan gehad omdat ik te stads zou zijn. Zonder dt ik nu altijd over die lui moet praten om mijn standpunt kracht bij te zetten.

Doe ik toch ook niet ?

neo

• 15436 berichten
  • 10049 stemmen

Onderhond schreef:

Onzin vind ik het.

Ook op de vraag "Wat is een blanke man achter een piano" zou ik nooit tot dat antwoord komen.

Dit was zomaar een voorbeeld, maar veel mensen hun eerste ingeving is dat dus echt. Voor mij zou het in dit geval gewoon pianist zijn.

Waarom (en ik gebruik dit ook regelmatig) probeer je op een haast onbewuste manier te praten over een turkse man? omdat je Turk al snel richting het discriminerende vind. Je mag nu weer onzin roepen Onderhond, maar een kern van waarheid over de massa gezien zit er denk ik wel in

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.