- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Het download-discussietopic (GEEN downloadtips!)
Het download-discussietopic (GEEN downloadtips!)
flipsen
-
- 1696 berichten
- 482 stemmen
Goed, dan even de mening van iemand die zich door alle downloaders bestolen voelt.
Ik breng vrij regelmatig een bezoekje aan de videotheek als ik benieuwd ben naar een film. Wat ik echter wel jammer vind is dat het assortiment vaak erg klein is. Als je een wat oudere/onbekendere film wilt zien is hij er vaak gewoon niet en moet ik hem gewoon kopen. Dat is dan weer te duur voor iets waarvan ik niet weet of ik hem leuk vind. Ik zou graag een videotheek in de buurt willen hebben met een uitgebreider assortiment dan ons kleine videoland filiaaltje.
Het kopen van nieuwe CD's vind ik vaak veel te duur. Een nieuwe CD kost 20 euro, dat is 45-65 minuten muziek vaak niet waard. Voor sommmige films wil ik nog wel eens 20 euro betalen, maar dan moet ik hem wel bijzonder vinden. Over het algemeen vind ik de prijs van DVD's overigens wel meevallen.
Ik vind het eigenlijk alleen jammer dat sommige dingen nog niet op DVD verschenen zij, je die idiote regiocodes hebt (gelukkig zijn die te omzeilen, maar is dat wel legaal? ik vind dat dat wel moet kunnen eigenlijk.) en dat het huren/kopen wel eens wat te prijzig is.
Leno
-
- 5921 berichten
- 4412 stemmen
Zolang de videotheek geen acceptable prijzen heeft kom ik er niet meer. Ik ga geen 4 euro betalen om een film te huren. Vroeger was ik 5 gulden kwijt.. Vooral met de mogelijkheid van downloaden is 4 euro te veel, dan heb je namelijk een alternatief. Voordat ik snel internet had huurde ik nog nauwelijks films, puur vanwege de prijs, niet vanwege de mogelijkheid van downloaden (dat kon ik toen nog niet).
Verder moeten de videotheken inspringen op de ontwikkelingen. Ieder bedrijf moet innoveren om een goede positie in de markt te kunnen behouden, hetzelfde geldt voor de videotheek, helaas snappen ze dat niet. Het digitaal aanbieden van film gebeurt nauwelijks.
Mede door de populariteit van DVD verkoop (acceptable prijzen!!) floreert de filmindustrie, daar hoeft niemand zich zorgen om te maken!
Onderhond
-
- 87616 berichten
- 12875 stemmen
Tja, sorry meneer de videotheek uitbater, maar wat u in uw aanbod heeft interesseert mij waarschijnlijk niet, of heb ik al lang gezien. Ik ben niet de persoon waar jij geld aan verliest, en voor de films waar dat wel zou bij gelden ... die liggen vaak voor 5-10 EUR in de winkelbakken. Dan kan je ze beter kopen en daarna weer doorverkopen als je ze niet meer hoeft.
't Is inderdaad jammer dat uw baan op het spel staat, maar een videotheek vind ik een hopeloos achterhaald concept, dat op deze manier nooit kan opboksen tegen het aanbod dat elders te vinden is.
Chr.s
-
- 3671 berichten
- 1703 stemmen
Tja, sorry meneer de videotheek uitbater, maar wat u in uw aanbod heeft interesseert mij waarschijnlijk niet, of heb ik al lang gezien. Ik ben niet de persoon waar jij geld aan verliest, en voor de films waar dat wel zou bij gelden ... die liggen vaak voor 5-10 EUR in de winkelbakken. Dan kan je ze beter kopen en daarna weer doorverkopen als je ze niet meer hoeft.
't Is inderdaad jammer dat uw baan op het spel staat, maar een videotheek vind ik een hopeloos achterhaald concept, dat op deze manier nooit kan opboksen tegen het aanbod dat elders te vinden is.
Ik ga hier in mee 
MM Store Leiden
-
- 13 berichten
- 19 stemmen
Verder moeten de videotheken inspringen op de ontwikkelingen. Ieder bedrijf moet innoveren om een goede positie in de markt te kunnen behouden, hetzelfde geldt voor de videotheek, helaas snappen ze dat niet. Het digitaal aanbieden van film gebeurt nauwelijks.
Klopt en dit gebeurt ook steeds vaker. Probleem is alleen dat veel videotheken franchisers zijn, oftewel eigen ondernemers. Ik zie bv dat videoland ook verhuur via internet aanbied, maar hiermee gaan ze ook de concurentie aan met hun eigen ondernemers.
Maar wellicht moet ik de mensen die na jou posten wel gelijk geven en is de videotheek een achterhaald concept. Ik ben me al druk aan het beraden wat ik in de toekomst moet gaan doen.
empirekees
-
- 1597 berichten
- 2401 stemmen
Precies, alleen betalen als je het lekker vindt, net als in een restaurant.
Jolien: Het was een lekker desert, Gerard.
Gerard: Ja, het was heerlijk Jo..Stil de ober komt eraan.
De ober staat glimlachend naast zijn gasten.
Ober: En heeft de Low Carb Bananensplit gesmaakt?
Gerard: Nee, er zit een raar smaakje aan. Wij willen graag ons geld terug.
MM Store Leiden
-
- 13 berichten
- 19 stemmen
Zolang de videotheek geen acceptable prijzen heeft kom ik er niet meer. Ik ga geen 4 euro betalen om een film te huren.
Tja, ik wilde dat ik het goedkoper kon maken. Maar ja, we worden aan alle kanten tegengewerkt.
Zo betalen wij 3 tot 4 keer zoveel voor een DVD, dan de normale prijs. Omdat we 'verhuurrechten' moeten betalen.
Daarnaast betaal jij bij de bioscoop maar 6% BTW, omdat dit als 'cultuur' wordt gezien. Wij moeten 19% BTW afdragen.
En t.o.v. 'gratis' is alles te duur, dus daar valt niet tegen aan te concureren.
Onderhond
-
- 87616 berichten
- 12875 stemmen
Hoeveel begrip ik ook heb voor de verhuurders (ik heb veel films zo ontdekt vroeger, van Eraserhead tot Pi), volgens mij zijn ze niet meer in staat om gezond te concurreren.
De consumer is nog wel bereidt te betalen denk ik, maar alleen als hij weet dat wat hij koopt de moeite zal zijn, en de investering blijvend is of een echte meerwaarde biedt (groot scherm, grote boxen). Als sample orgaan lopen videotheken alleen hopeloos achter ivm internet. Kabeltje naar de TV en iedereen kijkt zo z'n gedownloade films. Is het goed, dan willen ze die film nog wel voor weinig op DVD kopen. Zo'n caseje staat toch nog steeds wat mooier, en het aantal mensen dat z'n cases zelf afprint blijft relatief klein. Amateuristisch vaak, en anders teveel werk.
Nog veel succes met je zaak
, maar ga voor de sport een keer mijn 5* en 4.5* films af. Hoeveel van die films heeft u in uw zaak staan ?
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Ik ga hierin gedeeltelijk mee met Onderhond. Veel van de films die hij 4,5 of 5 geeft zal ik in de videotheek waar ik kom niet vinden. Aan de andere kant heeft Onderhond wel een speciale smaak en vraag ik me af of er veel mensen zouden zijn die zijn 5 sterren-films zouden huren. Er zou niet veel aan verdient worden ben ik bang. Ik erger me meer aan het feit dat er in videotheken weinig klassiekers te vinden zijn. Toevallig kon ik gisteren nog Once Upon A Time in the West huren, maar dat is dan ook gelijk een van de oudste films die er ligt. Sowieso zijn er weinig films van voor 1990 te vinden. Erg jammer.
Downloaden doe ik echter dan weer niet. Ik blijf erbij dat het diefstal is. Daarbij staat het zo mooi, zo'n dvd-rekje met allemaal films in hun doosjes. Een vriend van me download zo'n beetje 1 film per dag en ik heb dan ook nog geen 10% van het aantal dat hij heeft, maar ik hoef ook weer niet alle films te hebben. Alleen de hele goede.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik E2,50 een goede prijs voor te huren vind.
salvatore
-
- 1937 berichten
- 3246 stemmen
Als de videotheek toch echt verdwijnt misschien zal dan de free record shop wel een optie maken om als videotheek te fungeren. Iig zou ik er niet veel problemen mee hebben als de videotheek verdwijnt want de meeste films die ik 1 keer wil zien zijn er niet en de prijzen zijn gewoonweg te hoog.
Fiend
-
- 295 berichten
- 1700 stemmen
Voor goede big budgetfilms zullen altijd mensen naar de bios gaan of huren. Misschien dat de salarissen voor acteurs wat omlaag zullen gaan, maar die verdienen dan ook echt belachelijk veel.
Downloaden is een ideologie
ToNe
-
- 2865 berichten
- 2336 stemmen
De analogie van 'het stelen in de winkel' vind ik niet opgaan.
Een exploderende geldwagen die net geroofd is, waar het geld rondzweefd en je als hysterische massa grijpt wat je grijpen kan, is een betere en directere vergelijking.
Immoreel, natuurlijk, maar je komt ermee weg.
Als Napster toentertijd zou betekenen dat je via een 'back door' de muziekcatalogus van Amazon.com leegplundert, dan was het nog te link voor veel [standaard-users] mensen, net als het shopliftprincipe.
MM Store Leiden
-
- 13 berichten
- 19 stemmen
De analogie van 'het stelen in de winkel' vind ik niet opgaan.
Een exploderende geldwagen die net geroofd is, waar het geld rondzweefd en je als hysterische massa grijpt wat je grijpen kan, is een betere en directere vergelijking.
Immoreel, natuurlijk, maar je komt ermee weg.
Als Napster toentertijd zou betekenen dat je via een 'back door' de muziekcatalogus van Amazon.com leegplundert, dan was het nog te link voor veel [standaard-users] mensen, net als het shopliftprincipe.
Wordt de ernst van een strafbaar feit bepaalt door de pakkans???
Wat je nu ziet is dat bv veel criminele organisaties en zelf tereur organisaties, overgaan op handel in illegale DVD's. Omdat de pakkans klein is en het snel veel geld kan opleveren, maar is het hierdoor minder crimineel??
Lijkt me dus niet, feit is alleen dat als de pakkans klein is bij meer mensen de 'criminele aard' naar boven komt.
(bron: http://www.filmdiefstal.nl)
SelmaDuim
-
- 4907 berichten
- 732 stemmen
Het downloaden van films is nog steeds legaal en dus geen diefstal of strafbaar feit in Nederland. Een paar dagen geleden is hier een discussie over gevoerd in dit topic, lees maar even na voor enkele feiten, voordat je zelfs terreurorganisaties erbij gaat halen. 
MM Store Leiden
-
- 13 berichten
- 19 stemmen
Ik moet er wel bij zeggen dat ik E2,50 een goede prijs voor te huren vind.
Ik zag gisteren op journaal weer hoeveel mensen klagen over hoe alles duurder is geworden met de euro. Dus ik heb nog eens zitten denken.
Toen ik zo'n 20 jaar geleden een filmpje huurde betaalde ik al 5 guden. Later (eind jaren 80, begin jaren 90) werd dit 7,50 en voor de invoering van de euro was dit 10 gulden.
Na de invoering van de euro is marktleider Videoland op 5 euro gaan zitten, maar de meeste andere videotheken hebben een prijs van rond de 4 euro aangehouden.
Ik denk dus dat die prijzen behoorlijk scherp gebleven zijn, ondanks alle prijsstijgingen om ons heen.
Daarnaast werken veel videotheklen met huurtegoeden (vaste klanten korting). Als je het dus slim aanpakt, kost het je ook maar 2 euro per film. En de oudere films zijn sowieso al goedkoper, dus dat kan je al halen va. 1 euro per film.
MM Store Leiden
-
- 13 berichten
- 19 stemmen
Het downloaden van films is nog steeds legaal en dus geen diefstal of strafbaar feit in Nederland. Een paar dagen geleden is hier een discussie over gevoerd in dit topic, lees maar even na voor enkele feiten, voordat je zelfs terreurorganisaties erbij gaat halen. 
Excuses, ik raak off-topic. Want ik doelde op handel in illegale DVD's en niet op downloaden.
Downloaden is inderdaad niet strafbaar, het verhandelen, uitlenen, openbaar vertonenen etc van gedownloade films wel!
Dustyfan
-
- 5607 berichten
- 0 stemmen
Enig grasduinen op het web levert ondermeer dit op:
De regels op een rijtje.
1. Een kopie maken van muziek of film (cd of dvd) mag als die uitsluitend voor jezelf bestemd is. Van een videospel of andere software mag je geen kopie maken, ook niet voor eigen gebruik.
2. Het omzeilen van een beveiliging op een cd of dvd mag niet, ook niet om een kopie voor jezelf te maken. Je mag een omzeilingsmiddel ook niet verspreiden, bijvoorbeeld op een cd of dvd of als bestand op het internet.
3. Een kopie weggeven, ruilen of verkopen mag niet.
4. Een internetbestand (met muziek of een film) downloaden mag. Maar pas op met p2p uitwisseldiensten, want als je daarmee downloadt wordt je automatisch uploader, dat is "ter verspreiding aanbieden" en dat mag niet. Software downloaden mag niet.
5. Een bestand uploaden mag niet. Dus ook niet "sharen" of delen via een p2p uitwisseldienst. Je mag ook geen dvd "rippen" en de inhoud als bestand op het internet plaatsen.
6. Openbaar vertonen mag niet, behalve in huiselijke kring.
Als je opzettelijk een inbreuk op auteursrecht maakt dan is dat strafbaar als misdrijf. Onder opzet valt ook als je beter had horen te weten en eigenlijk bewust het risico neemt dat je inbreuk maakt.
Straffen kunnen oplopen tot 4 jaar gevangenisstraf en 45.000 euro boete.
Maar ook:
Boeken, cd’s, tijdschriften, video’s, (en dus ook DVD's) alle met auteursrecht beschermde werken die u in uw bezit heeft mag u uitlenen aan iedereen, zo vaak u maar wilt. Dat valt onder het normale gebruik wat u met bezittingen mag doen. Zo mag u uw exemplaar ook weer tweedehands doorverkopen of weggeven.
Overigens vind ik dit best wel verwarrend. Downloaden en kopiëren mag voor eigen gebruik en 'alle met auteursrecht beschermde werken in je eigen bezit' mag je uitlenen. Dit klinkt wel wat tegenstrijdig.
Zelva
-
- 2188 berichten
- 2702 stemmen
Aan zo'n huurtegoed zat ik ook aan te denken bij de Videoland, ik heb er zo'n 30 films gehuurd en heb het nou wel weer gezien met het assortiment. Blij dat ik het niet gedaan heb dus.
Bij Videoland kost het 11 euro als je 8 weekfilms meeneemt. Dat valt best wel mee ja, maar ik kijk niet zo makkelijk 8 films in één week, dus daar schiet ik ook weinig mee op.
ToNe
-
- 2865 berichten
- 2336 stemmen
Wordt de ernst van een strafbaar feit bepaalt door de pakkans???
Wat je nu ziet is dat bv veel criminele organisaties en zelf tereur organisaties, overgaan op handel in illegale DVD's. Omdat de pakkans klein is en het snel veel geld kan opleveren, maar is het hierdoor minder crimineel??
Lijkt me dus niet, feit is alleen dat als de pakkans klein is bij meer mensen de 'criminele aard' naar boven komt.
(bron: http://www.filmdiefstal.nl)
Nee, dat zeg ik ook niet. Ik had het enkel over de vergelijkingen die zo makkelijk gemaakt worden.
Kun je nog herinneren dat een tienermeisje een hele dikke rechtzaak aan haar broek kreeg omdat ze via Kazaa actief was?
Ze is uiteindelijk ook hard aangepakt door de RIAA, maar het trieste is dan ook meteen dat zij meteen een voorbeeldgeval werd om soortgelijke gebruikers [en het zijn er veel, die nietswetende Kazaa-gebruikers] af te schrikken met het brandmerk met dezelfde analogie, die ik nu net zo ongelukkig vind.
Strafbaar is het zeker, maar om het nu meteen gelijk te trekken met die criminele organisaties. De kleine visjes aanpakken lost het probleem echt niet op. Het zijn de piraten waar je moet zijn, wil het probleem opgelost worden.
Dat is nu precies het probleem met die instanties [film, muziek, auteurrechthandhavers] die duidelijk hun zaakjes niet in orde hebben.
De opkomst [en gebruikersgemak] van de nieuwe ontwikkelingen zijn nog lang niet goed opgevangen en wat je krijgt zijn regelingen die elkaar tegenwerken.
Het is altijd de consument die het heeft gedaan, ook al lopen ze als schapen Dolby 2.0 DVD's te kopen voor hun 5.1 Home Cinema van de film die ze in de bios ook al gezien hebben...
flipsen
-
- 1696 berichten
- 482 stemmen
De kleine visjes aanpakken lost het probleem echt niet op. Het zijn de piraten waar je moet zijn, wil het probleem opgelost worden.
Downloaders zijn net zo fout bezig als de uploaders.
Onderhond
-
- 87616 berichten
- 12875 stemmen
Piraten geven geen fuck om die kleine visjes. Daar waar de meeste van de "foute" releases vandaan komen (screeners, pre-release versies, cams, erg recente dingen maw) gaat het om eer, snelheid en naambekendheid.
Geloof maar dat de kern zich met zo'n dingen bezighoudt voor de sport, niet om één of andere lul in België te plezieren.
Daarbij is het onmogelijk om alle visjes te vangen. Wat ga je doen, de helft van de jeugd een astronomische boete aansmeren ? Ga naar de bron en sluit die af, zo werkt het altijd.
flipsen
-
- 1696 berichten
- 482 stemmen
Dat neemt niet weg dat het downloaden van films net zo fout is als films illegaal verspreiden.
Onderhond
-
- 87616 berichten
- 12875 stemmen
Bof, autoriteiten denken daar al jaren anders over. Net zoals drugdealers ook harder aangepakt worden als gebruikers.
Hij die mensen in verleiding brengt tot illegale zaken wordt harder aangepakt dan zij die verleid zijn tot illegale zaken. Ik vind het ergens wel logisch.
flipsen
-
- 1696 berichten
- 482 stemmen
De vergelijking met drugs gaat helaas niet op onderhond.
Drugs zijn op een veel ernstiger niveau verslavend dan films (misschien op deze site een verkeerd voorbeeld
). Mensen die aan drugs verslaafd zijn kunnen absoluut niet zonder en ze moeten wel aan het geld komen, dit leid tot criminaliteit. Ook leiden veel drugs tot overlast voor andere mensen. Dit kun je niet van films zeggen. Drugs zijn daarom verboden en films niet.
Mensen die aan drugs verslaafd zijn kun je veel minder kwalijk nemen dan mensen die aan films verslaafd zijn. Deze laatste zijn over het algemeen nog wel volledig bij hun verstand en zullen lang niet zo ver gaan voor hun filmpje, hun filmpje is geen absolute noodzaak, geen eerste levensbehoefte. De drugs is dat wel voor drugsverslaafden.
Drugsdealers zijn hiervan op de hoogte, ze gebruiken deze zwakte om zelf geld te verdienen. Dan zijn de dealers in mijn ogen ook strafbaarder dan de gebruikers.
Ik zie te grote verschillen om deze vergelijking op te laten gaan:
eerste levensbehoefte vs. gewoon een luek filmpje
inspelen op zwaktes/verslaving vs. een filmpje op het net zetten
Als je voor de lol een filmpje download ben je net zo stravbaar als dat je hem voor de lol op internet zet.
Onderhond
-
- 87616 berichten
- 12875 stemmen
Nee dus, aangezien de ene criminaliteit uitlokt en de ander verleid wordt. Over welke criminaliteit het nu gaat, en de ernst van de verslaving doen niet ter zake, het verschil blijft.
De schuld van de bron is steeds groter dan die van het eindstation.
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Er zit niks anders op. Drugs legaliseren dus. Weg criminaliteit.
ToNe
-
- 2865 berichten
- 2336 stemmen
Dat is het probleem met gelijkstellen van voorbeelden/situaties.
Om in filmtermen te spreken; de drugs-film vergelijking heeft plotholes van dezelfde grootte als de foute downloader gelijkstellen met een zware crimineel.
Als je niet oppast krijg je nog 'het plegen van een strafbaar feit met voorbedachte rade' aan je broek.
De film in materiële vorm weet zelf niet eens waarmee het gelijkgesteld wil worden. Het is tastbaar als schijf, beperkt te zien als inhoud en taboe als uitwisseling.
En als er opeens software op zit, dan mag het letterlijk je huis niet uit. [Sterker nog, volgens mij las ik ooit dat EA heel bot aangaf dat je niet het spel als tastbaar eigendom kocht, maar enkel de licentie om het te kunnen bespelen].
Zoveel gezichten, zoveel bochten maar je bent zonder pardon een crimineel als je een kopie krijgt. De platste vergelijking van iets downloaden van een 'communitylid' is het aangereikt krijgen van zo'n kopie. Ik geef m'n pa een kopie van m'n westerns. Wat zijn wij boefjes.
De bron [niet de releasegroepen maar de thuisfikkers en handelaren] die het 'misgelopen' geld genereren zouden het mikpunt van de heksenjacht moeten zijn, ipv de visjes.
Voordat 'maar dat is ook fout' weer teruggekaatst wordt; er zijn foutere dingen die de prioriteit hebben en de belangrijkste wel die belachelijke tegenstrijdigheid.
Los dat op en kijk dan of er nog visjes zijn.
Wouter
-
- 18722 berichten
- 3085 stemmen
En ondertussen is het bioscoopbezoek maar aan het dalen....
Onderhond
-
- 87616 berichten
- 12875 stemmen
En de prijs maar aan het stijgen, en de selectie nog steeds even pover.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Is die prijs (rekening houdend met inflatie) echt zo enorm gestegen eigenlijk?