- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Het download-discussietopic (GEEN downloadtips!)
Het download-discussietopic (GEEN downloadtips!)
Onderhond
-
- 87616 berichten
- 12876 stemmen
Online DVD verkoop zou een mogelijke verklaring kunnen zijn. Zeker voor series meer dan een jaar achterlopen.
riesma
-
- 3706 berichten
- 3083 stemmen
Dan blijft de vraag, waarom mensen dat liever downloaden. En waarom maatschappijen en zenders daar niet meer mee doen. Uitzending Gemist is al een stap in die richting, maar benut nog lang niet alle potentie van (kijken via) internet.
Ook de kwaliteit en interessegebied van de buitenlandse series ten opzichte van de Nederlandse kan een rol spelen. Gemiddeld ligt het buitenlandse niveua een stuk hoger, hoe commercieel ook.
Reclame speelt daarnaast een grote rol in het liever downloaden van op TV bekijken. Gemak idem: je beslist zelf hoe, waar en wanneer je kijkt. De vaste uitzendtijden zijn niet altijd voor iedereen praktisch. In de trein op weg naar huis je serie kijken is voor een aantal een goed alternatief voor een boek lezen of je medepassagiers aanstaren.
The Oceanic Six
-
- 60514 berichten
- 4107 stemmen
Mooie openingsaflevering. Zeker dat grote gevecht op het einde was indrukwekkend. Mooi hoe ook weer de nodige tijd wordt besteed aan de personages.
riesma
-
- 3706 berichten
- 3083 stemmen
Online DVD verkoop zou een mogelijke verklaring kunnen zijn. Zeker voor series meer dan een jaar achterlopen.
Dat bedoel ik met de simpelheid van redeneren over downloadgedrag en daling kijkcijfers. Die zijn niet recht evenredig, hoe graag de industrie dat wel wil laten lijken.
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3874 stemmen
Meestal wordt de dvd verkoop in een bepaald land toch wel gekoppeld aan wanneer die series worden uitgezonden. Tenminste Lost bijvoorbeeld was bij Bol.com en consorten altijd evengoed pas te krijgen tegen het einde van het tv-seizoen (Ook als je een half jaar moest wachten).
Wat de online verkoop bij buitenlandse sites betreft zou het mogelijk zijn maar mijn gevoel daarbij is dat nog steeds niet echt is ingeburgerd. Ken in ieder geval nauwelijks mensen die spullen bij Amazon ofzo bestellen.
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3874 stemmen
Dan blijft de vraag, waarom mensen dat liever downloaden. En waarom maatschappijen en zenders daar niet meer mee doen. Uitzending Gemist is al een stap in die richting, maar benut nog lang niet alle potentie van (kijken via) internet.
Ook de kwaliteit en interessegebied van de buitenlandse series ten opzichte van de Nederlandse kan een rol spelen. Gemiddeld ligt het buitenlandse niveua een stuk hoger, hoe commercieel ook.
Uitzendinggemist is inderdaad een goed instrument dat alleen vaak vanwege rechtenkwesties niet ingezet mag worden bij buitenlandse series. Bovendien worden de kijkcijfers via uitzending gemist tegenwoordig ook al meegewogen bij beslissingen rondom stoppen of doorgaan. Het zijn niet meer alleen de kastjes die bepalen.
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3874 stemmen
Ik zie vaak genoeg zelfs series al in de winkel liggen voordat ze op TV uitgezonden worden, als dat überhaupt al gebeurt.
Dat bedoel ik met de simpelheid van redeneren over downloadgedrag en daling kijkcijfers. Die zijn niet recht evenredig, hoe graag de industrie dat wel wil laten lijken.
Gebeurt dat zoveel? Heb toch nog altijd het idee dat er wel enigzins met rekening wordt gehouden met elkaar maar kan er naast zitten.
Patran
-
- 5 berichten
- 160 stemmen
Hiermee geef je weer een voorbeeld van het traditionele denken van de gevestigde media bedrijven. En weer een perfecte reden om de serie te downloaden. Dit soort angstig denken resulteert alleen maar in een vicieuze cirkel.
Een ander vaak geziene redenatie van dit soort bedrijven is ook precies de redenatie die Timbo_ maakt. Downloaden -> Slechte kijkcijfers -> Weg serie... Terwijl ze eerst eens naar zichzelf moeten kijken. Dan ziet het er zo uit: Ouderwetse distributie (niet anywhere - anytime), slechte service naar betalende klanten, hoge prijzen. Kortom een inferieur product t.o.v. internet/downloaden -> Slechte kijkcijfers. Mijn inszien terecht want niemand gaat ook in een veel te dure slechte auto rijden, bedrijven die zoiets durven te presteren gaan ook failliet.
Je zou hier tegenin kunnen brengen dat de series zelf wel van goede kwaliteit zijn. Maar ga jij een product kopen wat dusdanig lastig verpakt zit dat je daar 2 uur en veel geld voor kwijt bent, of koop je het product wat bij je bezorgd word en wat je 5 minuten na betalen al kunt gebruiken?
Gemak is in dit geval gewoon de leidende factor en ik durf te beweren dat als al die maatschappijen films voor €2,50 online aanbieden in perfecte kwaliteit met de juiste ondertiteling erbij, dat weinig mensen nog de moeite gaan nemen om forums te gaan afstruinen in de hoop dat ze een leuke film tegenkomen. Ik denk dan dat ze niet alleen vele malen meer films verkopen, maar dat ze ook nog eens meer winst maken!
Pitakaas
-
- 2962 berichten
- 246 stemmen
Indien jij geen kastje hebt kan jij die niet beinvloeden. Het gaat dan ook niet specifiek om jou of de mensen hier maar meer om de downloader in zijn algemeenheid.. Daarbij is het natuurlijk onlogisch dat de mensen met zo'n kastje dat doen. Want wie gaat er nu op tv kijken naar iets dat hij al heeft gezien. Die kijkt wel naar iets anders.
Er zijn maar 1000 mensen met zon kastje dus die groep kan je in principe erbuiten laten. Mensen die én series downloaden én zo'n kastje hebben is erg weinig, dus ik vind het raar dat je je opeens richt op die groep.
Feit blijft in ieder geval dat sinds een aantal jaren er onmiskenbaar een gigantische daling is ontstaan in de kijkcijfers van buitenlandse series en dat die daling voor Nederlandse series niet geldt. Ik zie daar weinig andere verklaringen voor dan het downloaden.
Nogal plausibel. Omdat je ergens geen verklaring voor hebt, denk je dus dat het komt door downloaden. Denk niet echt dat dat wetenschappelijke deductie is.
Want zoals gezegd, downloaden van series beïnvloeden de kijkcijfers amper.
Oftewel, ik denk gewoon dat downloaden de kijkcijfers van series amper beïnvloed. Mijn argument zou zijn, veel mensen raken hun interesse kwijt aan bepaalde series en kunnen dan niet meer halverwege instappen. 24 zit in S08, Lost in S06.. Mensen keken vroeger misschien de eerste 2 seizoenen, verloren hun interesse en kunnen het nu niet meer kijken omdat ze niet bij zijn.
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3874 stemmen
Die stelligheid van deze redenering volg ik nog steeds niet helemaal?
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3874 stemmen
Mensen keken vroeger misschien de eerste 2 seizoenen, verloren hun interesse en kunnen het nu niet meer kijken omdat ze niet bij zijn.
Zou ook heel goed een verklaring kunnen zijn. We zullen het ongetwijfeld zien aan de kijkcijfers van The Pacific. Korte serie die prima te volgen is en ook nog wat grote namen kan inzitten.
Overigens zijn het iets meer kastjes. Geen Stijl had het een tijd geleden over 1245 ofzo en ook het getal 1500 valt regelmatig. Maar overigens zet ik bij die rekenmethode ook mijn ernstige vraagtekens en heb ik ook het idee dat deze groep vergrijst maar dat is weer een andere discussie.
Pitakaas
-
- 2962 berichten
- 246 stemmen
Ok, ik denk dat downloaden en de kijkcijfers van series niet samenhangen om de volgende reden:
Voorbeeld de mensen die zo'n kastje hebben en erg geïnteresseerd zijn in series willen de aflevering van te voren downloaden. Zij kijken episode 1 dan op hun PC. 3 april is te serie te zien op tv. Wat doen zij? Zij zetten hun kastje 3 april 's avonds op Veronica. Zo worden deze mensen toch nog in de kijkcijfers meegenomen, en zijn zij niet de oorzaak van de dalende kijkcijfers.
Daarnaast, kijkcijfers zijn een oneerlijk middel om te meten of iets succesvol doet. Dat de DVD verkopen van series teruglopen geloof ik best, aangezien de komst van de DVD recorder dit heeft vervangen.
De_Hollander
-
- 348 berichten
- 372 stemmen
Bij Komt een Vrouw bij de Dokter (2009):
oerlemans is een zielig klein ventje, gaat hij moelijk doen voor zon klote film, en wil hij een hoop kapot maken.
zie hier.
Nederlandse rechter verbiedt noemen bestandsnaam usenet-uploads | Pro | Tweakers.net Nieuws
De sukkel
aspro
-
- 570 berichten
- 1518 stemmen
oerlemans is een zielig klein ventje, gaat hij moelijk doen voor zon klote film, en wil hij een hoop kapot maken
zie hier.
Nederlandse rechter verbiedt noemen bestandsnaam usenet-uploads | Pro | Tweakers.net Nieuws
De sukkel
was al een zielig ventje in gtst en maar denken jogens wat kan ik een goede film maken. 
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11940 berichten
- 5339 stemmen
Ik geef Oerlemans plus de rechter groot gelijk. Stelen doe je niet, punt.
neo
-
- 15436 berichten
- 10050 stemmen
Het is mij toch wat als iemand het delen van films wil bestrijden. Schande... Het lijkt wel de omgekeerde wereld.
Onderhond
-
- 87616 berichten
- 12876 stemmen
Toch is de uitspraak van de rechtbank een beetje eng?
De_Hollander
-
- 348 berichten
- 372 stemmen
Bij Komt een Vrouw bij de Dokter (2009):
Reinout Oerlemans is nummer twee op de lijst. Hij zag zijn vermogen, mede dankzij het succes van de film 'Komt een vrouw bij de dokter', toenemen tot 73 miljoen euro.
Jonge miljonairs goed voor 1,95 miljard euro | NUzakelijk | Nieuws voor professionals
en dan moet hij toch nog zeiken over ftd enz 'Noemen bestandsnaam van upload op forum verboden' | Internet - NUjij.nl - weww.nujij.nl
Wouter
-
- 18722 berichten
- 3085 stemmen
Terwijl principieel Oerlemans natuurlijk volledig in zijn gelijk staat.
De_Hollander
-
- 348 berichten
- 372 stemmen
Terwijl principieel Oerlemans natuurlijk volledig in zijn gelijk staat.
FTD is alleen een landkaart waar aanwijst waar de positie van de betreffend onderwerp staat.
Het is geen download site enz
want als hij in zijn gelijk zou staan dan mocht de kranten google enz ook geen naam van de film mogen vermelden.
En het gemene is Omdat de door Eyeworks gekozen procedure (ex parte) geen wederhoor kent, had FTD geen kans de rechter hierover te informeren.
Wouter
-
- 18722 berichten
- 3085 stemmen
FTD is alleen een landkaart waar aanwijst waar de positie van de betreffend onderwerp staat.
Het is geen download site enz
want als hij in zijn gelijk zou staan dan mocht de kranten google enz ook geen naam van de film mogen vermelden.
En het gemene is Omdat de door Eyeworks gekozen procedure (ex parte) geen wederhoor kent, had FTD geen kans de rechter hierover te informeren.
O, wat erg. Nu kan FTD niet meer doorverwijzen naar een plek waar illegale transacties plaatsvinden. Wat zijn de gevolgen? Mensen kunnen iets minder makkelijk bij illegale content komen. Heeft FTD een boete gekregen? Nee. Kunnen ze hun (legale) werk hierdoor minder goed uitvoeren?
Als morgen Eyeworks het voor elkaar krijgt dat Google verwijzingen naar illegale versies van KEVBDD moet weghalen, is dat een prima zaak en wordt niemands recht geschaad.
Quido
-
- 14649 berichten
- 6106 stemmen
Allebei goed mogelijk, mits om redenen die met de film te maken hebben en niet alleen omdat Arnie een geldwolfje is of zo'n toffe peer.
Stephan
-
- 7895 berichten
- 1388 stemmen
Misschien hou ik wel even een tijdje bij wanneer jij je huis uitloopt en daarbij je deur vergeet af te sluiten op www.kom-er-eens-in.nl, een site goed bezocht door het inbrekersgilde. Ben benieuwd wat je er dan van vindt.
brasp070
-
- 44 berichten
- 25 stemmen
Misschien hou ik wel even een tijdje bij wanneer jij je huis uitloopt en daarbij je deur vergeet af te sluiten op www.kom-er-eens-in.nl, een site goed bezocht door het inbrekersgilde. Ben benieuwd wat je er dan van vindt.
maar u en sommige andere hier in dit forum zien ftd en downloaden als een bedreiging.
u doet zaken in de film wereld.== BRENNFILM ==
En is daarom vriendjes met Eyeworks.
brasp070
-
- 44 berichten
- 25 stemmen
Ik heb een simpele oplossing voor deze situatie.
Eyeworks wil niet dat de titel van haar film gebruikt wordt.
Gebruik hem dan ook niet meer.
Alle vermeldingen naar deze film (op papier, in het internet, en op de radio en tv) moeten we maar laten weghalen.
Je loopt namelijk het gevaar dat je de wet breekt en dan een boete van 10.000 euro per dag opgelegd krijgt.
Dat risico wil toch niemand lopen. Ook bedrijven niet.
Dus iedereen: verwijder alle vermeldingen naar deze film. En dan ook letterlijk ALLE vermeldingen. En als iets niet meer vermeld wordt, kan er ook geen geld meer aan verdiend worden.
Briljant opgelost Eyeworks
Stephan
-
- 7895 berichten
- 1388 stemmen
Ik breek niet in hoor... ik zeg alleen wanneer er bij jou een deur openstaat. Of zou je dat ook vervelend vinden?
maar u en sommige andere hier in dit forum zien ftd en downloaden als een bedreiging.
u doet zaken in de film wereld.== BRENNFILM ==
En is daarom vriendjes met Eyeworks.
Het niveau wordt plotsklaps duidelijk.
Ik denk dat ik mijn kees rest.
brasp070
-
- 44 berichten
- 25 stemmen
Ik breek niet in hoor... ik zeg alleen wanneer er bij jou een deur openstaat. Of zou je dat ook vervelend vinden?
Ik denk dat ik mijn kees rest.
Trouwens ik ben verzekerd tegen diefstal.
Downloaden is niet strafbaar.
Maar waarvoor zijn er dvds cds en branders.
Kopieerapparaten (op boeken staan ook rechten)
Stephan
-
- 7895 berichten
- 1388 stemmen
@brasp070
Downloaden is dan wel niet strafbaar (hoewel het duidelijk heling is -- die wetswijziging zal niet lang op zich wachten) maar uploaden wel. Dus de site nodigt je uit naar een plek waar iets strafbaars gebeurt en dat zet aan tot meer uploads.
Het wordt iig tijd dat ook het downloaden van films strafbaar wordt.
Dan mag je je DVD-brander gebruiken om er één kopie van te maken voor eigen gebruik (back-up)
Groet.