• 15.993 nieuwsartikelen
  • 179.050 films
  • 12.274 series
  • 34.085 seizoenen
  • 649.263 acteurs
  • 199.283 gebruikers
  • 9.390.710 stemmen

Het download-discussietopic (GEEN downloadtips!)

zoeken in:

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

De_Hollander schreef:

(quote)
nee hij staat niet in zijn gelijk.

FTD is alleen een landkaart waar aanwijst waar de positie van de betreffend onderwerp staat.

Het is geen download site enz

want als hij in zijn gelijk zou staan dan mocht de kranten google enz ook geen naam van de film mogen vermelden.

En het gemene is Omdat de door Eyeworks gekozen procedure (ex parte) geen wederhoor kent, had FTD geen kans de rechter hierover te informeren.

Links of rechtsom, downloaders zouden gestraft moeten worden. En voorkomen is beter dan achteraf straffen. Hoe het juridisch het best geregeld kan worden, moeten ze zoeken maar uitzoeken, maar iedereen die zich verschuilt achter wetgeving en downloaden goedpraat heeft ze moreel gezien niet op een rijtje....

brasp070

• 44 berichten
  • 25 stemmen

Uitzendingpagina / Vara Kassa - kassa.vara.nl

over ftd

en oerlemans

als ik een film goed vindt dan koop ik het origineel.

vaak ging ik naar een videotheek, om een film te huren.

maar daar zaten altijd zoveel krassen op dat ik deze niet helemaal kon afkijken.

En dat is niet met 1 videotheek maar meerdere.

brasp070

• 44 berichten
  • 25 stemmen

Reinbo schreef:

(quote)

Links of rechtsom, downloaders zouden gestraft moeten worden. En voorkomen is beter dan achteraf straffen. Hoe het juridisch het best geregeld kan worden, moeten ze zoeken maar uitzoeken, maar iedereen die zich verschuilt achter wetgeving en downloaden goedpraat heeft ze moreel gezien niet op een rijtje....

De wet zegt dat downloaden niet strafbaar is.

Half nederland doet het, en dan heb ik het nog niet over duitsland enz

Quido

• 14649 berichten
  • 6106 stemmen

Leuk dat downloaders altijd anderen (Oerlemans) of andere factoren (krassen op huur-dvd's) de schuld geven, behalve zichzelf ('iedereen doet het').

Stephan

• 7895 berichten
  • 1387 stemmen

Het doet me opeens een beetje denken aan zwartrijden... Iedereen doet het wel eens, maar in de tijd dat ik zonder kaartje in de tram zat, liet ik bij controle netjes mijn identiteitspapieren zien en zat er verder niet zo mee. Wie z'n gat brandt...

Maar dan heb je inderdaad nog die types die dan ook nog proberen een valse naam op te geven... Triest.

Reel

• 31 berichten
  • 182 stemmen

De filmindustrie heeft het probleem deels zelf veroorzaakt.

Regio coderingen. Films niet in ieder land uitbrengen.

Film komt in Amerika veel eerder uit. (veel verbetering tegenwoordig)

Dan gaan mensen naar "oplossingen" zoeken.

Soms lees je dat RIAA iemand gepakt heeft met 30,000! mp3s op zijn of haar PC.

Je maakt mij niet wijs dat die persoon al die muziek ooit gaat beluisteren.

En kopen al helemaal niet. Veel van dat gedownload is gewoon voor de heb.

Bij films zal het niet veel anders zijn.

Als het gratis is dan download men maar raak. Maar zou men het ook kopen?

Zou een download verslaafde die 4-5 films per dag download die films kopen?

Zelfs voor een absurd lage prijs?

Als een film legaal in blu-ray uitvoering te koop zou zijn voor 1 euro inclusief binnen een uur thuisbezorgd per koerier; dan nog zal de gemiddelde downloader maar een fractie zou kopen van wat ie normaliter download. Zelfs als er totaal geen download mogelijkheden meer zijn.

Dan is er nog een groep films waarvan ik denk: Is dat eigenlijk wel "diefstal" om ze te downloaden?

Iemand die een DVD van "Friends" download is fout bezig; maar iemand die de afleveringen via zijn digitale HD schoteltje op HD zet is legaal bezig?

Bioscoopbezoek. Tja, echt leuk tegenwoordig. Mobieltjes. Kwebbelaars. Krakende chipszakjes. Losgeslagen tuig.

Stelen is *NIET* goed. Maar de filmindustrie moet wat beter naar de klant luisteren. En dat is lang niet altijd kostbaar....

Baggerman

• 10840 berichten
  • 8286 stemmen

Reel schreef:

De filmindustrie heeft het probleem deels zelf veroorzaakt.

Regio coderingen. Films niet in ieder land uitbrengen.

Film komt in Amerika veel eerder uit. (veel verbetering tegenwoordig)

Dan gaan mensen naar "oplossingen" zoeken.

Eigenlijk vind ik dat de muziekindustrie de hele pindakaasmanie heeft veroorzaakt. Die hebben echt schandelijk lopen graaien en daar is de klant ze nu voor aan het straffen. Ik kan me nog goed herinneren dat cd's 40 gulden kostten (pop/rock), maar dat je bij Het Kruidvat klassieke cd'd kon kopen voor onder de gulden. Van componisten waar nog gewoon auteursrechten voor moesten worden betaald door de distributeur (Orff, Shostakovich, Stravinsky, etc). Tja, ik mag er vanuit gaan dat het Kruidvat en de distributeur enige winst pakken op die cd's van 1 gulden, dus waar is die resterende 39 gulden dan voor in geval van de pop/rock cd's?

En inderdaad, de regiocodes zijn ook een voorbeeld van graaien en misbruik maken van een situatie. Ook zijn sommige films gewoon niet te verkrijgen (of niet met onderiteling in een wereldtaal). Probeer maar eens een Japanse film op dvd hier te krijgen. Kosten zo 50 euro. En het stomme is dat er bij Yesasia staat bij Hongkong-uitgaves van Japanse dvd's: worden NIET verscheept naar Japan! WTF? We leven toch in een kapitalistische wereld, waarom mag je als Japanse klant dan niet slim zijn en je dvd's in het buitenland kopen?

En het uitbrengen? Ik kan me herinneren dat 'Zwartboek' hier nèt in de bioscoop draaide en bij Play.com stond 'Blackbook' op dvd al voor slechts 7,99 Euro! Tja, dan ben je als filmindustrie gewoon te dom en tè klantonvriendelijk.

Onderhond

• 87616 berichten
  • 12876 stemmen

De filmindustrie is dan ook niet zo met de filmliefhebber bezig, wel met de allesverslindende consument.

Oerlemans z'n filmpje kijken is mij trouwens geen cent meer dan 10 cent waard ofzo, alles wat er extra voor gevraagd wordt is afzetterij.

cornelis

• 4744 berichten
  • 681 stemmen

Baggerman schreef:

Ik kan me herinneren dat 'Zwartboek' hier nèt in de bioscoop draaide en bij Play.com stond 'Blackbook' op dvd al voor slechts 7,99 Euro!

Dat klopt niet. Zwartboek ging in NL theatrical uit op 14 september 2006. Op 3 april 2007 verscheen de NL DVD. Sony Classic (US) en Tartan (UK) brachten de video pas in de tweede helft van 2007 uit.

Ook in het downloadcircuit was de film pas erg laat beschikbaar, ik meen pas eind 2006.

mister blonde

• 12708 berichten
  • 5843 stemmen

Onderhond schreef:

Oerlemans z'n filmpje kijken is mij trouwens geen cent meer dan 10 cent waard ofzo, alles wat er extra voor gevraagd wordt is afzetterij.

Haha, wat een onzin. Een pak melk is mij geen cent meer waard dan een kwartje. Neem ik het zo maar mee (niet denkend dat ik ook wat anders kan drinken). Ik hou sowieso niet van betalen voor dingen, trouwens.

mister blonde

• 12708 berichten
  • 5843 stemmen

Baggerman schreef:

Probeer maar eens een Japanse film op dvd hier te krijgen. Kosten zo 50 euro.

Hmm heb denk ik meer dan 50 Japanse films op dvd. Heb voor weinigen meer dan een tientje betaald.

Onderhond

• 87616 berichten
  • 12876 stemmen

mister blonde schreef:

Haha, wat een onzin. Een pak melk is mij geen cent meer waard dan een kwartje. Neem ik het zo maar mee (niet denkend dat ik ook wat anders kan drinken). Ik hou sowieso niet van betalen voor dingen, trouwens.

1/ pak melk is een verbruiksproduct.

2/ als het geen lekkere melk is ben je niet veel kwijt

3/ veel producten kan je gewoon voorproeven

Maar slechte analogieën zijn snel gemaakt.

Vind je een film niet goed, zit je daar met een hoopje brol waar je best wat geld voor neergeteld hebt.

50 Japanse films op dvd

Da's niet echt hetzelfde als een Japanse DVD natuurlijk. Bare-bones releases daar kosten al gauw 35EUR, voor special editions enzo mag je op 50EUR rekenen.

En het zal je verbazen, maar een hoop Japanse films worden nergens anders dan in Japan uitgebracht.

mister blonde

• 12708 berichten
  • 5843 stemmen

Onderhond schreef:

[

1/ pak melk is een verbruiksproduct.

2/ als het geen lekkere melk is ben je niet veel kwijt

3/ veel producten kan je gewoon voorproeven

Maar slechte analogieën zijn snel gemaakt.

1. Wat is in hemelsnaam een verbruiksproduct? Had het voorbeeld met elk willekeurig product kunnen maken. Het gaat er om dat jij niet bepaald hoeveel je ergens voor wil betalen. Dit is echt een dievenredenatie.

2. nogmaals, had de vergelijking met veel meer producten kunnen maken

3. weet niet wat voor supermarkten jij naar gaat, maar ik moet gewoon iets kopen, wil ik het proberen.

Dat het je verder je reet roest, moet je lekker zelf weten, maar dat je zo probeert goed te praten vind ik echt lachwekkend. Het is in de basis met bijna alles dat je koopt zo dat het kan tegenvallen. Als ik uit eten ga, kan het ook tegenvallen. Ik moet toch echt gewoon betalen. Dat jij zulke vergelijkingen krom vindt, zegt inderdaad veel.

En het zal je verbazen, maar een hoop Japanse films worden nergens anders dan in Japan uitgebracht.

Weet ik wel, vond de algemeenheid van de opmerking van Baggerman wel erg kort door de bocht. Vind downloaden ook niet zo'n probleem. Maar het gaan vergoeilijken omdat je er eigenlijk niet voor wil betalen, vind ik echt heel vreemd.

Onderhond

• 87616 berichten
  • 12876 stemmen

Ik wil er best voor betalen, maar wat het "waard" is. En een film kan je nu eenmaal pas op waarde schatten als je hem gezien hebt.

mister blonde schreef:

Het is in de basis met bijna alles dat je koopt zo dat het kan tegenvallen.

Maar weinig producten zijn zo lastig in te schatten als film (en muziek).

Het gaat er om dat jij niet bepaald hoeveel je ergens voor wil betalen.

Ik als individu niet, ik als onderdeel van "de klant" wel.

Als ik uit eten ga, kan het ook tegenvallen. Ik moet toch echt gewoon betalen.

Als het echt slecht is dan zou je ervan opkijken wat je allemaal kan regelen. Ook daar geld trouwens dat je als klant je geld mag houden tot na je gegeten hebt. Een rekening in een restaurant betaal je altijd pas op het einde.

mister blonde

• 12708 berichten
  • 5843 stemmen

Onderhond schreef:

Ik wil er best voor betalen, maar wat het "waard" is. En een film kan je nu eenmaal pas op waarde schatten als je hem gezien hebt.

Ik kan mezelf herhalen, maar het is toch duidelijk dat dit niet zo werkt? Ik wil altijd betalen wat ik zelf het beste vind. Als ik op vakantie ga, moet ik ook eerst betalen, terwijl ik helemaal niet weet of de stad waar ik heenga leuk is, het hotel verzorgd is, het ontbijt lekker is, de vliegtuigen op tijd gaan vliegen en of het wel lekker weer wordt. Betaal ik 30X meer voor en is nog veel onzekerder.

En knappe jongen die niet hoeft te betalen, als je het eten niet lekker vindt.

Onderhond

• 87616 berichten
  • 12876 stemmen

Als de service op reis niet correct is krijg je inderdaad meestal een compensatie. Die optie bestaat bij DVDs nu eenmaal niet.

Ik kan mezelf herhalen, maar het is toch duidelijk dat dit niet zo werkt?

Bij film heeft "de klant" ondertussen een niet te missen signaal gegeven dat het wel zo zou moeten werken, en dat men als doelgroep niet meer bereid is zomaar overal geld voor neer te tellen.

mister blonde

• 12708 berichten
  • 5843 stemmen

Een compensatie waarvan jij niet opeens bepaald wat je wilt betalen. Ik ben me er wel van bewust wat er mogelijk is als iets niet deugt, maar jij lijkt dit principe wel te overschatten.

Als je 200 euro betaalt voor een hotel en je vond het eigenlijk 150 euro waard, omdat het gewoon wat tegen viel (de kamer was niet leuk ingericht of zo), vind ik het heel knap als je dat bedrag maar hoeft te betalen. Als het echt slecht is, moet je dat aantonen (waardoor het subjectieve (waar de kern natuurlijk zit) voor een deel al vervalt). Als je kunt bewijzen dat het echt slechter is dan wat er beloofd werd kun je in sommige gevallen een deel van je geld misschien wel terug krijgen. Vaak ook niet. Dat is toch enorm veel anders dan dat jij achteraf bepaald of en hoeveel je er dan voor wil betalen?

Bij film en muziek is door de komst van de mogelijkheid om te downloaden dat signaal gekomen. Als je een vakantie of pak melk kan downloaden zou je hetzelfde effect krijgen. Soms terecht (wat ik deels bij films vind) en soms niet.

Doet me denken aan een aflevering van South Park, waarin Kyle en Stan naar het huis van Gibson gaan om hun geld terug te vragen na het zien van the Passion of the Christ.

Baggerman

• 10840 berichten
  • 8286 stemmen

mister blonde schreef:

Weet ik wel, vond de algemeenheid van de opmerking van Baggerman wel erg kort door de bocht.

Het is helemaal niet kort door de bocht. Japanse films zijn hier wel te krijgen, maar voornamelijk in de hoeken horror/bizar/anime. 'Gewoon' drama is hier nauwelijks te verkrijgen. Bovendien ben je als klant volkomen afhankelijk van de grillen van de distributeurs, want een lijn in het uitbrengen van titels heb ik bij de meeste nog niet kunnen ontdekken.

De filmmaatschappijen hadden sowieso nog een graantje mee kunnen pikken van de downloadmanie en de klant ook een eerlijk alternatief kunnen bieden als ze hun films -en dan allemaal! - online hadden aangeboden. Net als de muziekindustrie overigens; de tijd dat mensen eenhele cd wilden aanschaffen is gewoon voorbij! Men wil zelf kiezen wat voor losse nummers men aanschaft!

Zoals ik al zei: men heeft gewoon te lang willen graaien en men betaalt daar nu de prijs voor. Onder het mom van auteursrechten hebben wij als klant jarenlang véél te véél moeten betalen. Nieuwe cd's zijn (in verhouding tot b.v. dvd's) nog veel te duur!

En in vergelijking tot vroeger is er voor jongeren (dè markt voor de amusementsindustrie) gewoon veel meer beschikbaar. Vroeger spaarde ik voor lp's en om naar de bioscoop of een concert te gaan. Meer was er niet te krijgen. Nu heb je ook nog dvd's, computerspelletjes en weet ik niet wat allemaal nog meer. Allemaal behoorlijk prijzig. Ervanuitgaande dat het zakgeld van de jongere op hetzelfde niveau zit als dat van mij destijds, is het geen wonder dat men gaat downloaden. En mocht men dit op een of andere manier succesvol tegengaan, dan gaat men gewoon dingen 'lijfelijk' uitlenen (zoals de pakketservice). Men gaat zeker niet meer kopen!

Halcyon

• 9952 berichten
  • 0 stemmen

mister blonde schreef:

Als je een vakantie of pak melk kan downloaden zou je hetzelfde effect krijgen.

Haha, een pak melk downloaden, en dan afprinten .

Onderhond

• 87616 berichten
  • 12876 stemmen

Een compensatie waarvan jij niet opeens bepaald wat je wilt betalen.

Tuurlijk niet, maar 4.5EUR betalen voor een filmpje waar waarschijnlijk toch geen zak aan is, is al even onrealistisch in deze tijd.

Bij een bioscoopbezoek ligt dat net iets anders. Net als bij reizen betaal je daar voor de beleving en het verbruik (net als bij dat pak melk trouwens). Je betaalt voor service die je nuttigt (verbruikt dus). Die 9EUR betaal ik meestal niet voor de film zelf, wel voor het avondje uit.

Een DVD is anders. Daar betaal je voor bezit. En bij bezit wil ik inderdaad weten of het product de prijs waard is. Anders hoef ik het namelijk ook niet te bezitten. Als ik dan even rondkijk in ons huisje staat er eigenlijk helemaal niks dat zomaar op de gok gekocht is.

Het gebrek bij films is dat er geen goed platform is voor verbruik. Even snel een film kijken is zo goed als onmogelijk. Er is een zeer beperkt aanbod en je betaalt bovenop je internet abonnement. Huren is zo mogelijk nog droeviger dan online. En dat gebrek heeft diezelfde industrie toch echt aan zichzelf te wijten.

Ik betaal trouwens consequent veel te veel voor bepaalde DVDs als ik ze goed vind. Daar heeft Oerlemans dan jammer genoeg niks aan, maar da's toch echt meer zijn probleem (of in ieder geval dat van de distributeur).

Black Math

• 5430 berichten
  • 1753 stemmen

Baggerman schreef:

[...]Het is helemaal niet kort door de bocht. Japanse films zijn hier wel te krijgen, maar voornamelijk in de hoeken horror/bizar/anime. [...]

En zelfs in die hoeken kun je niet alles krijgen. Zo is er bijvoorbeeld geen R2 uitgave met Engelse ondertiteling van Tetsuo en van Electric Dragen 80.000V. Ook nog geen R2 release van Bijita Q met Engelse subs gezien. In het hoekje anime wacht ik nog steeds op een officiële DVD van Tenshi no Tamago met Engelse subs.

En dan hebben we het niet eens over Nederlandse subs. Ik zou best een Nederlandse versie van Patlabor 2, Reconstruction, Gerry en Pi willen hebben. En dan zijn drie van die vier titels niet eens Japans. Ik zou daar best minstens het dubbele voor willen betalen dan de 10 euro die je vaak in de winkels voor DVD's ziet, maar de mogelijkheid bestaat niet eens.

kappeuter (crew films)

• 74673 berichten
  • 5985 stemmen

Gerry, Reconstruction en Bizita Q zijn wel in NL verschenen, maar zijn Out of Print.

Trouwens

Play.com (UK) : Visitor Q (5.1/DTS) : DVD - Free Delivery

Play.com (UK) : Tetsuo: The Iron Man (Japanese) : DVD - Free Delivery

Reinoir

• 682 berichten
  • 449 stemmen

Downloaden is overigens nog legaal (soort gedoogbeleid) als je maar niet upload.

Halcyon

• 9952 berichten
  • 0 stemmen

Maar is het ook niet een utopie om als consument te verwachten/eisen dat je zomaar alles kunt kopen wat je graag in je collectie wil? Met de komst van het internet en de globalisatie van de economie is er al ontzettend veel mogelijk. Maar mensen zijn nu eenmaal materialistisch ingesteld en bezitten graag dingen, altijd meer en meer, en als ze dan één DVD'tje niet kunnen vinden, gaan ze roepen dat de industrie de behoeften van de consument niet aanvoelt. Ik kan me best voorstellen dat bepaalde films niet op DVD uitgebracht worden in bepaalde regio's omdat de kosten te hoog liggen in verhouding met de winsten. Misschien zou er zoiets als publish on demand (cfr. boeken) moeten komen voor films, al bestaat dat voor een stuk al in het downloaden tegen betaling van films, maar dan zit je nog altijd zonder het schijfje, het doosje, de extra's, de inlay, ...

Black Math

• 5430 berichten
  • 1753 stemmen

kappeuter schreef:

Gerry, Reconstruction en Bizita Q zijn wel in NL verschenen, maar zijn Out of Print.

Dat heb ik gezien ja. Toch raar dat men het niet meer opnieuw uitbrengt. Moet volgens mij ook niet zoveel kosten. Als kleine bandjes cd's in kleine oplages kunnen uitbrengen, maar er wel altijd voor kunnen zorgen dat er wel altijd iets te leveren is, dan moet dat toch ook voor DVD's kunnen lijkt me.

Das een fijne tip. Ik zag ze niet bij Yesasia en cdjapan staan met Engelse subs, dus ik gokte dat ze dan niet (meer) leverbaar waren.

Halcyon schreef:

[...]Ik kan me best voorstellen dat bepaalde films niet op DVD uitgebracht worden in bepaalde regio's omdat de kosten te hoog liggen in verhouding met de winsten. [...]

Kan ik me weinig bij voorstellen. Het drukken van DVD's kost nauwelijks iets, als je het laat bestellen via internet, dan draaien de kopers ook voor de verzendkosten op, heb je dus ook nauwelijks kosten aan.

Als je kijkt naar klassieke muziek, er zijn nu best veel orkesten, zoals het Concertgebouworkest, met een eigen label en eigen distributie. Valt dus allemaal best te doen. Waarom dan niet voor DVD's?

mister blonde

• 12708 berichten
  • 5843 stemmen

@ Onderhond; Ik snap het wel hoor en tot op zekere hoogte heb je ook wel een beetje gelijk. Het gaat me om de nuance, waar we wat mij betreft niet over hoeven te blijven kibbelen. Van alle wereldproblemen is downloaden wel zo'n beetje degene waar ik me het minst druk om maak.

Het gaat me er om dat iets wordt gladgestreken, wat natuurlijk gewoon duidelijk niet zomaar even glad te strijken is. Het wordt nu gewoon genomen. Als ik trouwens een film koop waar ik niets aan vind, ruil ik hem gewoon net zo lang door tot ik er een film voor krijg die ik wel goed vind (maar ik ben wel een verzamelaar). Ik vraag me trouwens af of je dat dubbeltje nog hebt overgemaakt naar Oerlemans? En heb je trouwens helemaal geen boeken in huis?

Sasja

• 1338 berichten
  • 120 stemmen

debat over download-verbod livestream

http://www.debalie.nl/live/live_2010.jsp

Onderhond

• 87616 berichten
  • 12876 stemmen

mister blonde schreef:

En heb je trouwens helemaal geen boeken in huis?

Ik heb twee boeken fysiek in huis . Eentje ooit geleend bij de bibliotheek (jaja, daar leen je gratis! een boek) en dan besteld. Het tweede is van dezelfde schrijver uit dezelfde reeks.

Het gaat me er om dat iets wordt gladgestreken, wat natuurlijk gewoon duidelijk niet zomaar even glad te strijken is. Het wordt nu gewoon genomen

Dat is ook zo. Het is alleen ietwat lastig om je daar echt druk over te maken als het jarenlang omgekeerd verlopen is.

mister blonde

• 12708 berichten
  • 5843 stemmen

Bij een bieb 'leen' je doorgaans niet gratis, hoor (in Nederland volgens mij alleen tot 12 jaar). Wat dat betreft is het wel vergelijkbaar met een videotheek (bovendien kun je films vaak ook 'lenen' via de bibliotheek). En dan hebben we het niet eens over al die boeken die niet in de bieb te vinden zijn.

Hoewel ik het wel met je eens ben dat het proberen van een boek beter is geregeld (je betaalt wel weinig voor een bieb en kinderen dus niets), ben je met kopen veel duurder uit.

Onderhond

• 87616 berichten
  • 12876 stemmen

5 euro voor een jaar? Zo'n abonnement wil ik ook wel bij de videotheek.

Voor films moet je nog wel steeds betalen in de bib.

(al hoorde ik van Linn dat het hier in A'pen (België?) wel een stukje goedkoper is dan in Nederland).

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.