- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Het download-discussietopic (GEEN downloadtips!)
Het download-discussietopic (GEEN downloadtips!)
mister blonde
-
- 12708 berichten
- 5843 stemmen
5 euro? Das een goeie deal. Volgens mij betaal je in Nederland een euro of 40-50 (iemand?) op zich heb je daar wel een aardig huurtegoed voor.
Onderhond
-
- 87616 berichten
- 12876 stemmen
Hier is het 5 euro voor een pasje (niet eens per jaar als ik het goed lees), boeken, tijdschriften, stripverhalen en partituren lenen is gratis. Volgens mij mag je er zo'n 5 per keer meenemen en die dan 4 weken bijhouden.
Boeken kan je ook downloaden trouwens. Een betrekkelijk kleinere markt 
De muziekbusiness is zich momenteel trouwens langzaam aan het aanpassen. Daar zie je dat zoals met de meeste web e-commerce dingen het even nodig heeft om warm te lopen, maar het daarna wel begint te draaien.
Het is echt niet dat mensen tegenwoordig compleet onwillig zijn om te betalen, maar de keuze tussen niks en véél te véél is gewoon niet erg moeilijk. Dat maakt het inderdaad nog niet moreel juist, maar ook daar hoef je je geen illusies te maken dat de muziekbusiness of filmbusiness daar zelf zo'n probleem mee heeft.
mister blonde
-
- 12708 berichten
- 5843 stemmen
Kijk, wat mij betreft zijn we er 
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Het drukken van DVD's kost nauwelijks iets, als je het laat bestellen via internet, dan draaien de kopers ook voor de verzendkosten op, heb je dus ook nauwelijks kosten aan.
Onderhond
-
- 87616 berichten
- 12876 stemmen
Bij online aanbieden werkt je sowieso on-demand. Veel kan dat echt niet kosten om een film uit je eigen catalogus online aan te bieden. Dat je daarbij geen doosje hebt zal best, maar je creert wel een alternatief verbruikskanaal. Een tussenoplossing waar je wel kan kijken maar (niet noodzakelijk) hoeft te bezitten.
Dat men hier niet elke DVD fysiek in de winkel krijgt begrijp ik ook wel, maar we zijn ondertussen wel al 2010.
Baggerman
-
- 10840 berichten
- 8286 stemmen
Veel kan dat echt niet kosten om een film uit je eigen catalogus online aan te bieden.
Volgens mij is het soms pure onwil. Panorama (de distributeur uit Hongkong) was ooit zo dapper om een groot aantal Japanse 'klassiekers' uit te brengen. Maar Shochiku heeft ze totaal inferieure masterkopieën gegeven, waardoor deze soms niet om ààn te zien zijn! Waarom dat doen? Waarschijnlijk heeft men vage plannen om ze ooit zelf uit te brengen (de Tora-san reeks is nu b.v. wel in eigen beheer uit).
Het spijt me, maar door dit soort akties hou ik weinig sympathie over voor de filmmaatschappijen....
ToNe
-
- 2865 berichten
- 2336 stemmen
De industrie redeneert dat je betaalt voor het recht om hun film te zien. De drager is daar dan aan ondergeschikt. Met als gevolg het grijze gebied als je een film al hebt gekocht op DVD, je (in hun ogen) in overtreding bent, als je de Bluray ervan download.
De noviteit van de film is het product (itt de drager) en in dat opzicht 'besteel' je de industrie. Je ontneemt hen het recht om geld voor admissie te kunnen ontvangen.
Het model, als evolutie van een kermiscuriositeit, vereist dat je betaalt om te zien wat er aan de hand is. 'Voorproeven' geschiedt in deze lijnen dan via promotie en trailers, hoe misleidend zij ook zullen zijn.
Als de 'sukkels', die massaal de bioscopen bezoeken, massaal gaan 'samplen' (downloaden om te kijken of het hun geld waard is), dan heeft de industrie geen bestaansrecht meer. Want verzamelwoede, fanboy-ism en alle andere bijkomstigheid in de toekomst, komt na die noviteit.
Je hoeft verder geen medelijden te hebben met de industrie, want zij doen zelf ook voldoende fout. Maar dat het je stelen van luxeproduct nr zoveel rechtvaardigt ...
ToNe
-
- 2865 berichten
- 2336 stemmen
Warner heeft een catalogus beschikbaar gesteld, waar je kopiën (op DVD-R nota bene) kan bestellen van films, zonder enige vorm van remastering.
Er zitten veel pareltjes tussen, maar de hoofdvraag blijft natuurlijk waarom Film X zoveel 'upgrades' op VHS, DVD en nu aan het begin van Bluray, heeft terwijl er voldoende films nog niet eens zijn verschenen. Dit is pure minachting van het publiek .(Gij zult blij zijn met de zoveelste upgrade van Casablanca)
Een back-catalog kán wel, maar ze gooien het liever op hun 'paradepaardjes' ook al is het de zoveelste American Pie, ipv een weggestopte klassieker.
kos
-
- 46714 berichten
- 8870 stemmen
ToNe
-
- 2865 berichten
- 2336 stemmen
Brrr.
Big Brother praktijken vanwege belangenbehartiging van a selected few.
Ik hoop dat die Tim Kuik een Jack de Vriesje, Max Mosley'tje en nog beter, een Stefan Postmaatje doet, zodat de internettreiteraars 'm even te kijk kunnen zetten.
kos
-
- 46714 berichten
- 8870 stemmen
En dat is dan de Partij voor Vrijheid en Democratie.
ToNe
-
- 2865 berichten
- 2336 stemmen
'Vrijheid' is een relatief begrip anno 2010.
Onderhond
-
- 87616 berichten
- 12876 stemmen
Vrij om een ander z'n privacy te schenden 
Wouter
-
- 18722 berichten
- 3085 stemmen
ToNe
-
- 2865 berichten
- 2336 stemmen
Heh.
Afhankelijk van hoe 'partijdig' je bent, kun je het lezen als enerzijds inkomstenderving en anderszijds, het de-mond-snoeren van een prima burgerinitIatief/ participatie.
Wouter
-
- 18722 berichten
- 3085 stemmen
Voor dat laatste moet je wel heel veel fantasie gebruiken.
ToNe
-
- 2865 berichten
- 2336 stemmen
Niet echt. They stick it to the Man.
Via een (nog) regelloze internetomgeving zetten zij toch de industrie onder druk om te veranderen. Want ze wachten er niet op, maar ze nemen het gewoon (georganiseerd).
Of dit initatief dan volgens de rechter een ordinaire stropersbende is, is een ander verhaal.
De_Hollander
-
- 348 berichten
- 372 stemmen
http://rickfalkvinge.se/2010/06/07/c...pyright-court/
Judge In FTD Copyright Case Worked For Movie Studio's Lawyer On The Side? | Techdirt
Thom1994
-
- 1312 berichten
- 672 stemmen
Bij A-Team, The (2010):
Downloaden.
Dat is illegaal. 
Thom1994
-
- 1312 berichten
- 672 stemmen
Dus je wilt zeggen dat het officieel gezien niet illegaal is om een film gratis van het internet te halen? 
MoFeDu
-
- 2946 berichten
- 0 stemmen
Officieel niet, het verspreiden van ateursrechtelijk bescherm materiaal is illegaal. Net zo´n vreemd beleid als het gedoogbeleid.
Thom1994
-
- 1312 berichten
- 672 stemmen
Ik vind het dan wel heel vreemd. Als ik een film download, ben ik als het ware bezig met het oplichten van de filmindustrie.
Mjaa. Ondanks alle films die gedownload worden, zal het leven van een talentvolle acteur/reggisseur er niet slecht uit zien. 
pie18
-
- 57 berichten
- 193 stemmen
Nee ik betaal een X bedrag per maand . Dus voor mij is het niet illigaal. Dat kan je via FTD
AchmedATM
-
- 1507 berichten
- 0 stemmen
Dat geld gaat niet naar de mensen die het hebben gemaakt dus is het nog illegaal 
MoFeDu
-
- 2946 berichten
- 0 stemmen
Ik wou net zeggen, het feit dat je geld betaald om te downloaden maakt het nog niet eern eerlijke manier van downloaden. De makers verdienen er geen cent mee.
pie18
-
- 57 berichten
- 193 stemmen
Nou stichting brein kan er niks tegen doen.En ze zijn al tig keer voor de rechter gesleept en telkens gewonnen dus in Nederland is het legaal om te downloaden zolang dat je betaalt aan de mensen die het erop zet.
AchmedATM
-
- 1507 berichten
- 0 stemmen
Helemaal niet, Downloaden is legaal of je betaalt of niet. Uploaden van materiaal waar jij de rechten niet van hebt is illegaal. 
MoFeDu
-
- 2946 berichten
- 0 stemmen
Gebruik zelf ook FTD, vooral voor software, films vind ik leuk om gewoon te kopen. Maar zie The A-Team er nog niet op staan. Vraag me dus af of je hem wel gezien hebt.