- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Het download-discussietopic (GEEN downloadtips!)
Het download-discussietopic (GEEN downloadtips!)
Onderhond
-
- 87616 berichten
- 12876 stemmen
Sprekend is de discussie over het "aantal winkels" terwijl het toch om verhuur zou moeten draaien. Blijkbaar vind men het erg dat fysieke winkels verdwijnen. Toch een instelling waar men zich overheen zal moeten zetten.
SelmaDuim
-
- 4907 berichten
- 732 stemmen
Zolang de gemiddelde videotheek niet de films verhuurd die ik wil zien, ben ik genoodzaakt om andere manieren te vinden om de film in handen te krijgen die ik zoek. Erg vervelend voor de eigenaren, maar aan mij hebben ze daardoor toch nooit een goede klant gehad.
kappeuter (crew films)
-
- 74673 berichten
- 5985 stemmen
Ik kan hier in Utrecht praktisch alles huren wat ik wil zien.
Ruime keuze bij MovieMax en Edgar Hoover.
Onderhond
-
- 87616 berichten
- 12876 stemmen
Benieuwd hoeveel ze percentueel van m'n 5* lijst hebben liggen.
Sowieso is het voor videotheken volgens mij doel om de tijd tussen bioscoop en verhuur zo sterk mogelijk te minimaliseren. En de tijd tussen US en EU releases. Allemaal niet meer van deze tijd.
SelmaDuim
-
- 4907 berichten
- 732 stemmen
Ik kan hier in Utrecht praktisch alles huren wat ik wil zien.
Ruime keuze bij MovieMax en Edgar Hoover.
In Den Haag heb ik nog geen fatsoenlijke videotheek gevonden. Bij de bibliotheek is het aanbod dan nog het meest interessant, maar laat heel wat te wensen over. In Nijmegen kwam ik wel eens bij de Cinematheek, dat aanbod was redelijk, maar daar vond ik lang niet alles wat ik zocht. In Amsterdam heb je De Cultvideotheek (aan de Amstel bij de Blauwbrug), waar het aanbod ook niet verkeerd is, maar ook daar was het aanbod niet overweldigend. Amsterdam en Nijmegen zijn nu wel wat ver voor een filmpje natuurlijk. 
Quentin
-
- 10202 berichten
- 8558 stemmen
Wat een onzin:
"Niet alleen het illegale filmaanbod op internet dreigt ervoor te zorgen dat de videotheek uit het straatbeeld verdwijnt. "Illegale dvd's zijn mogelijk een nog groter probleem", stelt Mast.
In het hele land worden in kantines en sportclubs dagelijks films verhandeld. Mast noemt het "net geld drukken", zo makkelijk en relatief straffeloos is de namaakindustrie volgens hem. "Je perst een dvd van 70 cent en verkoopt die voor tien euro, tel uit je winst."
In 2000 misschien, maar sinds er breedband internet is met aanvaardbare snelheden heb ik nooit meer mensen illegale dvd's zien verhandelen. Ook een prijs van 10 euro is absurd; dat legt niemand neer voor een gekopieerd schijfje als de meeste recente titels na 2/3 maanden net zoveel kosten in de winkel.
Typisch dat ze ook niet naar zichzelf kijken, videotheken hebben al jaren een beroerd aanbod voor veel te hogen prijzen. Wie betaalt 4 euro voor een bekrast schijfje als dezelfde film vaak al voor 10 euro in de winkel ligt.
kos
-
- 46714 berichten
- 8870 stemmen
Benieuwd hoeveel ze percentueel van m'n 5* lijst hebben liggen.
.
Denk ook niet dat mensen met jouw of eender welke zeer specifieke smaak, het probleem zijn in dit geval.
Onderhond
-
- 87616 berichten
- 12876 stemmen
Een sector die zijn belangrijkste klanten niet goed kan of wil servicen komt vroeg of laat altijd in de problemen.
Het is toch érg vreemd dat videotheken, bioscopen en DVD winkels zich vooral richten op nietfilmfreaks. De eerste mensen om over te schakelen op illegale downloads ed omdat film voor hen toch maar een tijdsverzetje is.
kos
-
- 46714 berichten
- 8870 stemmen
Het is toch érg vreemd dat videotheken, bioscopen en DVD winkels zich vooral richten op nietfilmfreaks. De eerste mensen om over te schakelen op illegale downloads ed omdat film voor hen toch maar een tijdsverzetje is.
Ja, daar ben ik het dan ook zeker mee eens. Wat dat betreft hebben ze het idd aan henzelf te danken (de Videolands en dergelijke ketens dan).
Maar feit blijft dat de problemen puur komen door filmkijkers aan wiens vraag toch echt wel voldaan wordt door videotheken. Niet door 1 of andere kleine niche van selecte filmkijkers
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Een sector die zijn belangrijkste klanten niet goed kan of wil servicen komt vroeg of laat altijd in de problemen.
Ik zou mijzelf toch zeker omschrijven als filmfreak en kom toch nog steeds erg goed aan mijn trekken. Tuurlijk, ze hebben niet alles, maar de meeste dowmloads en illegale dvd's zullen ook niet uit jouw 5* lijst komen, maar films zijn die de massa aanspreken.
Blijf het downloaden (ook al is dat volgens het Nederlandse recht nog niet strafbaar) en handelen in illegale dvd's erg fout vinden. Feit blijft dat ik het nog steeds erg leuk vind om door de videotheek te struinen, wat ze niet hebben koop ik wel. En de videotheek een geweldige plek (Heb gelukkig een drietal goede in de buurt) , zou het gros van de films die ik daar huur ook niet eens voor hetzelfde bedrag in huis willen hebben. En ben dus ook oneens met de kritiek van Quentin.
Onderhond
-
- 87616 berichten
- 12876 stemmen
In internetloze periodes ben ik ook wel eens wat gaan huren. Vind het een erg droevig en frustrerend gebeuren. 6 keer doorheen een videotheek moeten lopen om dan met 4 of 5 tweedekeus filmpjes thuis te komen voor een nogal dikke prijs. De week daarna kan je geen tweede lichting meenemen want al het interessante is al weg.
Aan illegale DVDs doe ik trouwens niet, da's toch nog echt een ander verhaal.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik snap ook wel dat een user met jouw smaak niet aan zijn trekken komt in de videotheek, maar daar ligt het probleem ook niet....
kappeuter (crew films)
-
- 74673 berichten
- 5985 stemmen
Typisch dat ze ook niet naar zichzelf kijken, videotheken hebben al jaren een beroerd aanbod voor veel te hogen prijzen. Wie betaalt 4 euro voor een bekrast schijfje als dezelfde film vaak al voor 10 euro in de winkel ligt.
Ik heb de afgelopen 10 jaar misschien 2x gehad dat een scene versprong. Valt dus reuze mee. Videotheken hebben tegenwoordig ook vaak meerdere exemplaren per film.
Over het prijsverschil;
voor 100 euro kan ik dus 10 dvd's van 10 euro kopen.
of ik kan 25 films huren. Nogal een verschil.
De meeste films hoef je toch niet in je collectie.
Daarbij heb je geregeld acties waarbij je een tegoed van 50 euro kan storten waarbij je er 100 euro voor terugkrijgt.
Als we hetzelfde voorbeeld aanhouden; 100 euro storten is 200 euro tegoed.
Daarmee kun je dus 50 films huren!
50 films vs. 10 als ik ze zou kopen. Dat is nogal een groot verschil. 5x zoveel films kijken voor hetzelfde geld.
Daarbij zijn de meeste films het eerste jaar zo'n 16 euro op koopdvd.
10 euro is voor al wat oudere films. Jouw voorbeeld klopt dus niet.
Onderhond
-
- 87616 berichten
- 12876 stemmen
Maar als je de goeie films alsnog wil kopen kom je waarschijnlijk niet veel goedkoper meer uit. Na jouw 50 films heb je nog steeds niks liggen.
Montorsi
-
- 9721 berichten
- 2384 stemmen
Kom nog geregeld bij de videotheek, maar ik woon dan ook 5 minuten lopen van een erg goede videotheek in Rotterdam. Vind het gewoon veel lekkerder een film op de tv te kijken dan op de PC, ook al download ik moeilijk vindbare dingen ook steeds meer. Bij mijn ouders zit een beroerde videotheek, waar ik ook alle moeite heb iets fatsoenlijks te vinden. Geen wonder dat mensen dan downloaden..
Knisper
-
- 13041 berichten
- 1279 stemmen
Gaat ook om de collectie inderdaad. Ik ga naar dezelfde videotheek als Montorsi (ra ra, hoe weet ik dat?) en daar kan ik een weekfilm voor 2,75 euro huren. Dus goedkoper dan kopen en een redelijke prijs vind ik om een redelijke garantie voor de kwaliteit te krijgen. Tevens hebben ze veel Europese films en daarnaast ook wel dingen van Kitano en Tsukamoto.
Maar als ik inderdaad zoveel films zou kijken als sommige andere users, ben je volgens mij zo door zo'n collectie heen en is de beschikbaarheid van films die ik graag wil zien, wel heel klein.
Karl van H.
-
- 2812 berichten
- 2260 stemmen
Downloaden doe ik nooit; dvd's huren gaat in periodes (al tijden niets meer gehuurd; daarvoor kwam ik er wel regelmatig); naar de bioscoop eens in de zoveel tijd met een paar vrienden... Goh, je zou haast denken dat ik niet eens zo'n liefhebber van films ben.
Het aanbod in de lokale Videoland is overigens inderdaad vrij bedroevend. Voor recente blockbusters en hier en daar een redelijk toegankelijk arthousefilmpje zit je wel goed, maar een goeie klassieker hebben ze er niet liggen. En da's jammer, want, zoals Onderhond al zei, is het nogal teleurstellend om na vijf keer op en neer te zijn gelopen met geluk 'n stel films te vinden die eigenlijk je tweede keus zijn. Aan de andere kant vind ik downloaden ook weer zo - tja - ongezellig: ik lig liever met 'n zak chips voor de televisie, languit op de bank.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Maar als je de goeie films alsnog wil kopen kom je waarschijnlijk niet veel goedkoper meer uit. Na jouw 50 films heb je nog steeds niks liggen.
Ik huur vaak 10 films voor 8 euro.... Kan er dan voor 100 euro zo'n 125 zien... 
Onderhond
-
- 87616 berichten
- 12876 stemmen
Er zijn ook zat mensen die films uit de 1euro bakken vissen. Die hebben dan 100 films voor 25EUR extra. Wauw 
Edit: en er is geen enkel verband meer tussen downloaden en films kijken op een PC scherm. Zo ver is de techniek ondertussen wel gevorderd.
Montorsi
-
- 9721 berichten
- 2384 stemmen
Edit: en er is geen enkel verband meer tussen downloaden en films kijken op een PC scherm. Zo ver is de techniek ondertussen wel gevorderd.
voor jou misschien..
Onderhond
-
- 87616 berichten
- 12876 stemmen
Voor mij niet nee, al kijk ik wel gewoon film vanop de bank en op een 24" scherm nabij.
Maar toch genoeg opties. Kabeltjes, laptops, media centers, herbrandbare DVDtjes ....
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3285 stemmen
Er is ook weinig mis mee om een film op je computerscherm te kijken. Alsof die schermen onder doen voor tv's. Integendeel.
kappeuter (crew films)
-
- 74673 berichten
- 5985 stemmen
Ik zit liever comfortabel in de woonkamer.
Op een bureaustoel films kijken vind ik niet relaxed.
Onderhond
-
- 87616 berichten
- 12876 stemmen
Ik zit comfortabel in de woonkomer én kijk op een computerscherm! We hebben niet eens een TV hier.
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3285 stemmen
Ik wel. Maar ik heb dan ook een vrij luxe stoel. Ik mis er alleen nog een koelkast in.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Er is ook weinig mis mee om een film op je computerscherm te kijken. Alsof die schermen onder doen voor tv's. Integendeel.
Nee, maar het geluid van een computer is meestal ook vrij brak. Uitzonderingen daargelaten, maar denk dat de meeste mensen wel over een 32 inch tv en dolby surroundset beschikken. Geloof niet dat veel computer configuraties daarbij in de buurt komen. Blijft waarschijnlijk in de regel een inferieuere manier om films te kijken.... Zeker de schermen van laptops zijn ronduit k*t.
kappeuter (crew films)
-
- 74673 berichten
- 5985 stemmen
Ik wel. Maar ik heb dan ook een vrij luxe stoel. Ik mis er alleen nog een koelkast in.

Ik heb ook een goede stoel, een Dauphin.
Maar de houding in zo'n stoel is toch heel anders (actief), dan in een uiterst comfortabele Gispen stoel of op een Trendhopper bank. 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Gaat inderdaad niets boven een comfortabele bank. Snap die mensen die in hun thuisbios, bioscoopstoelen neerzetten ook totaal niet. Als de bios een minpunt heeft zijn het wel de stoelen. (Al is dat de laatste jaren vaak een stuk beter dan vroeger).
mister blonde
-
- 12708 berichten
- 5842 stemmen
Er zijn ook zat mensen die films uit de 1euro bakken vissen. Die hebben dan 100 films voor 25EUR extra. Wauw
.
Onderhond
-
- 87616 berichten
- 12876 stemmen
Ik doe niet uit de hoogte over 1EUR-bakken, ik ridiculiseer enkel en alleen de rekensommetjes die gemaakt werden door anderen.
En zelfs al zou ik willen zou ik er nog geen waardeoordeel over kunnen geven. Ik ben niet geheel prijsbewust omdat ik redelijk gericht koop. Wat ik echt wil hebben koop ik gewoon, en zolang dat niet duurder is dan 40 EUR vind ik het meestal wel goed.