• 15.747 nieuwsartikelen
  • 177.948 films
  • 12.204 series
  • 33.972 seizoenen
  • 646.938 acteurs
  • 198.982 gebruikers
  • 9.370.669 stemmen

Meest overschatte regisseurs

zoeken in:

Goto

• 1736 berichten
  • 0 stemmen

Bij Miike zie ik ook wel "geleende" dingen hoor. Maar waar Tarantino vaak voor z'n inspiratiebronnen onderdoet maakt Miike er meestal een leuk geheel van. Zou er verder ook geen probleem mee hebben als Tarantino eens wat echt leuke dingen er mee zou doen. Beter goed gejat dan slecht verzonnen, enige probleem: Zo goed jat Tarantino het niet.

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Als Tarantino één stapje verder zet zit Miike ongeveer half de wereld verder.

Totaal overtrokken beeld. Maar O wee als men aan Miike komt. Ik vind Miike leuk, ik vind Godard leuk, ik vind Tarantino leuk en die verschillen qua radicalisme zijn allemaal niet zo groot.

Goto

• 1736 berichten
  • 0 stemmen

Ja ik zie een Tarantino echt een eind maken ala Dead or Alive, not.

Onderhond

• 87592 berichten
  • 12835 stemmen

Ramon K schreef:
Ik vind Miike leuk, ik vind Godard leuk, ik vind Tarantino leuk en die verschillen qua radicalisme zijn allemaal niet zo groot.

Ach komop ... de dag dat Tarantino een film maakt waar een volwassen vent uit de vagina van een vrouw kruipt dan valt er nog over te praten.

En zo zit er in bijna elke Miike wel een scene. Tarantino is al radicaal als hij een bloedfonteintje toont of iemand uit een graf laat ontsnappen. Whoooo.

Zelfs binnen zijn gelijken in Amerika blijft hij hopeloos ouderwets. Waar Rodriguez binnen Grindhouse het onderwerp naar moderne maatstaven uitwerkt blijft het bij Tarantino gewoon 70s fun. Leuk voor de fans maar enerverend saai voor de rest.

kos

• 46688 berichten
  • 8845 stemmen

Tarantino heeft dan ook niet de bedoeling om te shockeren.

Onderhond

• 87592 berichten
  • 12835 stemmen

Dat zal best, maar daar gaat het toch niet om ?

Daarbij is dat ook geen vereiste bij Miike. Big Bang Juvenile Love is al even experimenteel en allesbehalve shockerend. Een films als Happiness of the Katakuris is ook moeilijk shockerend te noemen.

Pastichio Rocker

• 6344 berichten
  • 0 stemmen

Je kan ze ook niet echt met elkaar vergelijken. Bij Miike weet je nooit wat je kan verwachten. Bovendien maakt Tarantino maar eens in de 4 jaar een film.

Halcyon

• 9952 berichten
  • 0 stemmen

Persoonlijk vind ik Tarantino ook enorm overschat als regisseur, maar nog het meest als schrijver. Zijn zo geprezen dialogen zijn voor mij niets meer dan een pretentieuze poging tot humor, behalve dan in Pulp Fiction. Dat is z’n enige film die ik ten volle kan waarderen; aparte cinematografie, interessante personages en sterke dialogen.

Langs de andere kant vind ik die Miike ook maar een rommelaar. Heb enkele leuke experimentjes van hem gezien met knotsgekke ideeën, maar zijn films zijn over het algemeen niet om aan te zien. Hysterisch geacteerd en visueel gezien foeilelijk. (uitzonderingen daargelaten natuurlijk)

orbit

• 12092 berichten
  • 0 stemmen

Onderhond schreef:

(quote)

Kitano dus. En mensen met meer kennis van klassiekers zullen vast met andere namen komen vooraleer er nog maar sprake was van Kitano (als regisseur).

Verder is Reservoir Dogs gewoon een officieuze remake, dus Tarantino ook maar gewoon rip-off ?

Het is gewoon allemaal erg makkelijk om iemand een rip-off te noemen. En veelal gebeurt dat door mensen die de zogenaamde "rip-off" gewoon niet goed vinden en daarom maar zoveel mogelijk modder gooien.

Ik misken de vernieuwing van Tarantino niet, maar plaats hem niet boven andere regisseurs omdat hij nu eenmaal een hoop fanboys achter z'n kont kreeg. Hij zal best speciaal zijn voor de fans en heeft zijn plaats binnen de filmgeschiedenis maar dat geldt net zo min voor Ritchie. Verder is het maar een regisseur als een ander (die opvallend veel dweept met het verleden).

Je doelt op Taking Pelham One Two Three (wie kent hier zijn klassiekers nu eigenlijk niet?). Ja, daar komt het mr. white t/m mr. pink vandaan. Verder hebben deze films nagenoeg niets met elkaar te maken. En dat geldt evenzo voor de aziatische voorbeelden waarmee jij komt. Helemaal niet dezelfde sfeer, dialoog of hilarische verklutsing van genres. Bevatten ook slechts elementen waarmee Tarantino aan de haal is gegaan. De man was gewoon erg vernieuwend in het verhaspelen van allerlei genres en verwachtingspatronen bij de kijkers. Heeft niets met fanboys te maken. Die film zorgde voor een ware revelatie destijds! Dat jij daar ongevoelig voor bent, maakt de film niet minder vernieuwend of Tarantino minder een inspirator voor hordes regisseurs na hem, waaronder de door jou bewonderde Ritchie.

orbit

• 12092 berichten
  • 0 stemmen

Miike is inderdaad een voorbeeld van iemand die her en der wat kunstgrepen toepast in de hoop te shockeren, terwijl hij meestal voornamelijk op de lachspieren werkt. Begrijp volstrekt niet wat die man probeert over te brengen met zijn films, maar enige vaste lijn valt er niet in te bespeuren. Ik heb dan ook het gevoel dat ze steeds slechter worden. Net zoals Tarantino overigens.. maar die heeft dan tenminste nog wat op zijn naam staan.

Onderhond

• 87592 berichten
  • 12835 stemmen

En dat geldt evenzo voor de aziatische voorbeelden waarmee jij komt. Helemaal niet dezelfde sfeer, dialoog of hilarische verklutsing van genres. Bevatten ook slechts elementen waarmee Tarantino aan de haal is gegaan.

Zelfde met Ritchie hoor. Ik doelde trouwens op City of Fire (van Lam), verder mag het duidelijk zijn dat ik van klassiekers erg weinig ken.

En nogmaals, ik misken de invloed van Tarantino ook niet. Maar 't is een beetje de Madonna van de filmwereld. Vernieuwend in de zin dat ze obscuurdere dingen bij de massa brengt, maar daar houdt het ook ongeveer op.

Pastichio Rocker

• 6344 berichten
  • 0 stemmen

Ik denk dat Miike onterecht overhyped is. De beste man is tenslotte bekend als regisseur van films die direct op video verschijnen. Dat anderen hem in een hokje proberen te duwen kan hij ook niks aan doen. Miike gaat dus ook gewoon lekker verder op zijn manier, of anderen dat nou leuk vinden of niet. Zou hem een worst wezen. Dat kan van Tarantino niet gezegd worden. Tarantino wil juist te veel.

orbit

• 12092 berichten
  • 0 stemmen

Ritchie heeft ook geprobeerd hilarische dialogen op dezelfde manier als Tarantino te gebruiken (als je tot 50 keer toe "zze germans" een leuke woordgrap vindt zal dat wel zo zijn ja.. beetje het allo allo effect waar jij altijd zo dol op bent onderhond ). Daarnaast ook een mixup van gangster en wannabe gangsters in allerlei situaties, evenzeer van Tarantino als van de broers Coen geleend. En die manier van editing, tsja, een aardig truukje, maar behalve een leuke shot van een vent die een borrel pakt en een overvliegende concorde levert het eigenlijk niet op. Het is verder vooral holle drukdoenerij.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

orbit schreef:

Je doelt op Taking Pelham One Two Three (wie kent hier zijn klassiekers nu eigenlijk niet?). Ja, daar komt het mr. white t/m mr. pink vandaan. Verder hebben deze films nagenoeg niets met elkaar te maken. En dat geldt evenzo voor de aziatische voorbeelden waarmee jij komt. Helemaal niet dezelfde sfeer, dialoog of hilarische verklutsing van genres. Bevatten ook slechts elementen waarmee Tarantino aan de haal is gegaan.

Sorry hoor, Maar Reservoir dogs is weldegelijk een remake van City on fire. de eind scene is zelfs shot voor shot identiek.... sfeer is anders, maar wel recycle cinema. (waar QT erg goed in is en ik best van hou)

Onderhond

• 87592 berichten
  • 12835 stemmen

En die manier van editing, tsja, een aardig truukje, maar behalve een leuke shot van een vent die een borrel pakt en een overvliegende concorde levert het eigenlijk niet op. Het is verder vooral holle drukdoenerij.

Weet ik ondertussen wel. Dat springen tussen verhaaltjes, beetje onzinnig geneuzel om een zwak plot te verbergen. En zo heb ik er nog wel een paar.

Hilarische dialogen kan je bij Wilder gaan rapen, die gaan ook nergens over. Onnozele gangster vind je in overvloed bij Kitano. Een van de grootste grappen uit Pulp Fiction (de plotse actie op de achterbank) is los uit een Kitano gelift als je wil. Nou, blijft er zo van Tarantino dus ook niks meer over.

Als je overal wat losjes overheen gaat is iedereen elkaars rip-off natuurlijk. Vind Ritchie films is stijl genoeg verschillen van Tarantino's films dus beetje nodeloos om het een rip-off van Tarantino te noemen. Meer niet.

orbit

• 12092 berichten
  • 0 stemmen

Reinbo schreef:

(quote)

Sorry hoor, Maar Reservoir dogs is weldegelijk een remake van City on fire. de eind scene is zelfs shot voor shot identiek.... sfeer is anders, maar wel recycle cinema. (waar QT erg goed in is en ik best van hou)

Ik heb ook nergens ontkent dat Tarantino recycle films maakt, ik dacht dat hijzelf daar ook behoorlijk prat op gaat

Vreemd dat die mr. brown, white e.d. dan ook in The Taking of Pelham 1 2 3 zit? In City On Fire (die ik niet kan terugvinden hier op MoMe) ook? Vraag ik me af welke eerder was..

Pastichio Rocker

• 6344 berichten
  • 0 stemmen

orbit schreef:

(quote)

Ik heb ook nergens ontkent dat Tarantino recycle films maakt, ik dacht dat hijzelf daar ook behoorlijk prat op gaat

Vreemd dat die mr. brown, white e.d. dan ook in The Taking of Pelham 1 2 3 zit? In City On Fire (die ik niet kan terugvinden hier op MoMe) ook? Vraag ik me af welke eerder was..

http://www.moviemeter.nl/film/2176

orbit

• 12092 berichten
  • 0 stemmen

Pelham dus...

Onderhond

• 87592 berichten
  • 12835 stemmen

In City on Fire zitten zelfs helemaal geen Mr White ... Mr Brown.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Ik zeg ook niet dat die namen uit CoF komen, maar wel het hele verhaal, de set up en vooral de eindscene zijn daarop gebaseerd. (Was zo'n 7 jaar eerder...)

Onderhond

• 87592 berichten
  • 12835 stemmen

De typische pakken heeft hij dan weer uit een Woo film. Als je alle bronnen erbij haalt is Tarantino uiteindelijk wel steeds zo eerlijk om hints genoeg te geven naar de "hommages".

orbit

• 12092 berichten
  • 0 stemmen

Hij zal ook nooit ontkennen dat het hommages zijn overigens..

Onderhond

• 87592 berichten
  • 12835 stemmen

Maar dat maakt het niet minder gepikt natuurlijk.

orbit

• 12092 berichten
  • 0 stemmen

Nee, ik ontken ook nergens dat Tarantino niet pikt, dat is zijn trademark zo'n beetje. Ik vind alleen dat hij het verfrissender heeft gedaan dan Ritchie op zijn beurt.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

En de vertelstructuur komt natuurlijk uit The Killing

orbit

• 12092 berichten
  • 0 stemmen

Daar heeft het beslist veel mee gemeen ja

Max en Joep

• 1815 berichten
  • 0 stemmen

Onderhond schreef:

Er bestaat er al eentje voor films en acteurs geloof ik, regisseurs heb ik niet meteen kunnen terugvinden. De vraag is simpel, welke regisseurs zijn volgens jou schromelijk overschat.

01. Kubrick

Hoewel hij op het einde enkele goeie films gemaakt heeft, vind ik zijn eerder werk bijna niet te pruimen. "Meesterwerken" als 2001 maken op mij vaak een nogal simplistisch en verouderde indruk, ook erg moralistisch vaak. A Clockwork Orange is er zo nog eentje. Films als Barry Lyndon en Full Metal Jacket vond ik gewoon barslecht. Waar het appeal van deze regisseur ligt is mij een totaal raadsel.

02. Kurosawa

De Spielberg avant la lettre. Vooral z'n samurai films vind ik totaal niks. Verhalende films die het klein kind in menig aanspreken waarschijnlijk. Visueel pover, vechtchoreografieën zijn slaapverwekkend en het acteerwerk erg theatraal. Kurosawa's "kunstige" zijde vond ik nog erger. Yume totale kitsch, en ook deze mag dus hoog op de lijst.

03. Tarantino

De Madonna van de filmwereld. Pikt uit onbekende films, mixed alles goed door elkaar, gooit er een poppy scheut water door, en de massa doet wat de massa goed doet. Knikken en slikken. Mijn grootste verwijt is dat zowat alles wat hij doet inferieur is aan het origineel, en alles braaf binnen de lijntjes van het "aanvaardbare" blijft. De controverse van de "bloederigheid" in Kill Bill één van de beste voorbeelden.

04. Hitchcock

Nog maar 1 en drie halve film van gezien, maar doet me echt niks. Erg saaie verhaaltjes en vaak bordkartonnen acteerwerk (Psycho, The Birds). Van Sant had in de remake beter echte bordkartonnen personages gebruikt, om de farce nog wat groter te maken.

05. Bergman

Naast saaie vormgeving neem ik hem vooral de typische filosofische vraagstukken kwalijk. Geloof, de dood ... lang heeft hij niet moeten zoeken, same old same old. Vaak zwemelende personages die hun problemen languit meedelen doorheen de film. Jammer, want in de eerste 5 minuten van Persona bewijst Bergman veel meer in petto te hebben. Overschat, maar ook teleurstellend.

06. Sergio Leone

Eerlijk is eerlijk, heb er nog maar 1 film van gezien, maar gezien algemene glorie bij de rest van de trilogie ga ik er vanuit dat die film niet veel in stijl verschillen. Saaie kwajongensfilms, over cowboys met geweren, en een hoop fake machogevoelens. Personages zijn lachwekkend terwijl ze bloedserieus staan te wijzen met hun geweren. En hoe bekend de muziek an Morricone ook, goed doet het niet.

07. Tarkvosky

Geen man die zo gestileerd saaie lelijkheid weet te brengen. Beetje zelfde euvel als Bergman. Ouwe filosofische koek, iets beter gebracht en met meer stilistische overtuigendheid, maar belabberde afwerking. De wagenscene in Solyaris als voorbeeld. Goed bedoeld, maar zo slecht uitgevoerd dat het pijnlijk wordt.

08. Kieslowski

Rouge is de enige goeie film totdusver. Heeft naar mijn mening door onkunde een geweldig concept verkloot, en z'n gelauwerde Dekalog ontstijgt het TV niveau nergens. Waar deze man z'n schare fans vandaan haalt is mij een raadsel. In staat tot mooie dingen, maar te spaars.

09. De Coens

Nog steeds geen slechte film gezien van deze heren. Ook nog steeds geen goede film. Toch heel veel voorstanders, die blijkbaar de "wackyness" van de broertjes kunnen appreciëren. Net daar schort het vaak. Apart maar nooit apart genoeg. Films met de handrem op.

10. Tim Burton

Leunt te dicht bij Disney aan, terwijl je kan vermoeden dat Burton's donkere kant veel groter is dan hij toont in z'n films. Soms erg knap werk, vaak verpest door kinderachtige fabeltjes en dito uitwerking. Een genie die zich bezighoudt met vaak nogal luidruchtige kinderfilms. Ofwel opgroeien, ofwel een subtielere aanpak, maar veel kan ik vaak niet met z'n films (uitzonderingen daargelaten).

en jou moeten we nog serieus nemen?

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Ach het is maar een mening....

orbit

• 12092 berichten
  • 0 stemmen

Hij probeert het dan tenminste nog onder woorden te brengen

En dat OH weinig kan met de oudere cinema is nu wel bekend, dus het verbaasd me ook niet.

Onderhond

• 87592 berichten
  • 12835 stemmen

Hah! Blijkbaar vond ik toen Tarantino ook al de Madonna van de filmwereld. Ben ik nu een rip-off van mezelf ? Heb ondertussen al wat meer films gezien van de regisseurs hierboven, veel is er aan mijn mening nog niet veranderd. Al ben ik misschien iets milder geworden voor de Coens, vooral door hun latere films.

orbit schreef:

Ik vind alleen dat hij het verfrissender heeft gedaan dan Ritchie op zijn beurt.

Kijk, daar kan ik dan best mee leven

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.