- Home
- Filmforum
- Film - Cast en crew
- Wat maakt iemand een legendarisch acteur/actrice
Wat maakt iemand een legendarisch acteur/actrice

Q Jones
-
- 3214 berichten
- 2606 stemmen
Ja idd Brix jij zorgt altijd voor leuke verrassingen bedankt

Q Jones
-
- 3214 berichten
- 2606 stemmen
Ik schrijf alleen dat hij dichter bij de status van legende staat dan Bruce Willis (alsof die geen flops gemaakt heeft trouwens... ) en niet dat hij (al) een legende is. Het heeft allemaal te maken met de mysterie rond zijn dood. En overlijden op zijn hoogtepunt (net The Dark Knight gemaakt).
Willis heeft idd ook flops gemaakt, maar Ledger was een jong en heeft de helft van zijn leven flops gemaakt. Ledger heeft in die zin ook niet veel betekend voor de film industrie, alleen TDK was echt super goed en voor sommige Broke Back Mountain. Maar zijn onafgemaakte film the imaginarium of doctor parnassus vond ik en de media ook weer niks. De vraag blijft kan je met een goede rol tot legende worden uitgeroepen.
Willis zijn Die Hard zal nog generaties lang vertoont worden evenals zijn 12 Monkeys en Sixth Sence. Heeft hij genoeg gepresteerd voor een legende titel, de tijd zal het leren ik denk persoonlijk van wel, en dat is niet alleen omdat ik hem persoonlijk een geweldig acteur vind.

cinema.rex
-
- 307 berichten
- 232 stemmen
Willis heeft idd ook flops gemaakt, maar Ledger was een jong en heeft de helft van zijn leven flops gemaakt. Ledger heeft in die zin ook niet veel betekend voor de film industrie, alleen TDK was echt super goed en voor sommige Broke Back Mountain. Maar zijn onafgemaakte film the imaginarium of doctor parnassus vond ik en de media ook weer niks. De vraag blijft kan je met een goede rol tot legende worden uitgeroepen.
Willis zijn Die Hard zal nog generaties lang vertoont worden evenals zijn 12 Monkeys en Sixth Sence. Heeft hij genoeg gepresteerd voor een legende titel, de tijd zal het leren ik denk persoonlijk van wel, en dat is niet alleen omdat ik hem persoonlijk een geweldig acteur vind.
No way, Willis zal nooit legendarisch worden. Films die generaties lang vertoond worden, zijn geen materiaal voor een legende.
Maar de acteur/actrice die fantastische films heeft gemaakt, die bijna niemand heeft gezien, die wordt een legende!
Asta Nielsen bijvoorbeeld, Lilian Gish wellicht?
Daarom is de Elfstedentocht van 1963 legendarisch geworden.
Er zijn heel weinig beelden van.
Daarom is James Dean eigenlijk geen legende, omdat wij zijn films op elk gewenst tijdstip kunnen bekijken op DVD. En dan zien we dat die films minder goed zijn dan we zouden denken. En dat hij een vrij tamme rebel is (behalve misschien in Giant). Een icoon, dat wel.
In de toekomst zullen er geen echte legendarische personen bijkomen. Wij weten bijna alles over iedereen die beroemd is.
Legendevorming zal daarom verdwijnen.
@brix: Merci voor de ster. Leuk gevonden.
@benicio: Wat betreft Bruce, zijn we het zeker eens.

Q Jones
-
- 3214 berichten
- 2606 stemmen
Als je het van die kant bekijkt kan je niemand meer tot legende uitroepen, waar veder niks mis mee is, maar geef toe dat is wel een stuk minder leuk. Anders zou je over een tijd kunnen zeggen tegen je klein kinderen. Dat je bv een grote legende nog eens in de bioscoop hebt kunnen zien en misschien zelfs wel in het echt.

cinema.rex
-
- 307 berichten
- 232 stemmen
Als je het van die kant bekijkt kan je niemand meer tot legende uitroepen, waar veder niks mis mee is, maar geef toe dat is wel een stuk minder leuk. Anders zou je over een tijd kunnen zeggen tegen je klein kinderen. Dat je bv een grote legende nog eens in de bioscoop hebt kunnen zien en misschien zelfs wel in het echt.
Welnee, maakt niks uit. Dan kun je je kleinkinderen over jezelf vertellen. Bijvoorbeeld over die keer dat je nickname, dankzij Brix, werd vereeuwigd in de Hollywood Walk of Fame.
Bovendien, het woord "legendarisch" zal niet echt verdwijnen.
Het zal (eigenlijk foutief) gebruikt blijven worden om een icoon of cultheld te beschrijven.

Q Jones
-
- 3214 berichten
- 2606 stemmen
Ja die foto van Brix komt in mijn medaille kastje
Maar dan zeg je eigenlijk dat straks acteurs als Willis wel legendarisch worden genoemd want geef toe een cultheld en een icon is hij zeker. Leuke discussie trouwens wel

cinema.rex
-
- 307 berichten
- 232 stemmen
Wie zal het zeggen?
Ik zou me er niet druk over maken. Als Bruce voor jou een culthero of icoon is, dan is het toch eigenlijk al goed.
Meningen van anderen kunnen interessant zijn, maar uiteindelijk gaat het om wat jij er zelf van vindt. Je hoeft niet hetzelfde te denken als andere mensen. Gewoon je eigen gang gaan. Mensen lijken al zoveel op elkaar.
Inderdaad, een leuke discussie. Bedankt voor het starten.

Drs. DAJA
-
- 4331 berichten
- 4413 stemmen
Door het mixen van de meningen van Drs.DAJA, cinema.rex, Q Jones en BenicioDelToro rolt er wel een aardige definitie uit.
Dank voor de verhelderende beschouwingen, die niet zonder beloning mogen blijven:
(afbeelding)
(afbeelding)
(afbeelding)
(afbeelding)
Ik ben vereerd!

Drs. DAJA
-
- 4331 berichten
- 4413 stemmen
No way, Willis zal nooit legendarisch worden. Films die generaties lang vertoond worden, zijn geen materiaal voor een legende.
Als Willis morgen toevallig passagier is in een vliegtuig en een gevaarlijke moslimterrorist die bezig is om het voertuig te laten exploderen omlegt en daarmee het vliegtuig red maar het met zijn eigen leven bekoopt is hij een ongelooflijke legende...
Asta Nielsen bijvoorbeeld, Lilian Gish wellicht?
Onzin, Giant en Rebel Without a Cause benadrukken Dean's charme alleen maar net als The Seven Year Itch en Some Like it Hot dat voor Monroe doen.
Ik denk dat ik snap waar je heen wilt maar dan vergeet je de afstand die oude films nog kunnen behouden. We accepteren bepaalde dingen in hun tijd en sterker zelfs, kunnen eventueel bronmateriaal dan overidoliseren, en dat gebeurt vaak kan ik je zeggen. Kracht van melancholie... zelfs voor mensen die de tijd niet hebben gekend. Daarbij was Dean in Rebel Without a Cause niet tam, alles was goed doordacht en werkte daarom precies goed. Erg uitgebalanceerde film.
Legendevorming zal daarom verdwijnen.
Zoals ik al zei; we kunnen bronmateriaal overidoliseren en ik denk zelfs dat de afstand in combinatie met emotionele waarde die historische beelden kunnen bevatten zelfs een sterker legendarisch gehalte kunnen hebben dan wilde verhalen (o.a. omdat film emotioneel veel kan verrichten). Zo zou Heath Ledger absoluut een legende kunnen worden, zijn rol als the Joker is bijvoorbeeld al duidelijk overgeidealiseerd. Als Barrack Obama morgen zou worden omgebracht zijn zowel de beeden van zijn inaugitatie als de foto's van bedrijfslunches in de locale snackbar van onschatbare waarde. [/quote]

Q Jones
-
- 3214 berichten
- 2606 stemmen
Je hebt wel voor een deel gelijk, maar aan de andere kant dus je zegt dat je perse moet omkomen met een vage dood om een legende te worden. Maar waarom worden acteurs zoals Deniro en Pacino dan nu al een legende genoemd terwijl ze nog leven. Dat Ledger de geschiedenis in gaat als een legende vind ik wel heel overdreven. Maar ik zie het wel gebeuren, en de status cult held heeft hij zeker verdient, maar maakt die ene film hem tot legende, voor mij persoonlijk niet.

cinema.rex
-
- 307 berichten
- 232 stemmen
Als Willis morgen toevallig passagier is in een vliegtuig en een gevaarlijke moslimterrorist die bezig is om het voertuig te laten exploderen omlegt en daarmee het vliegtuig red maar het met zijn eigen leven bekoopt is hij een ongelooflijke legende...
Onzin, Giant en Rebel Without a Cause benadrukken Dean's charme alleen maar net als The Seven Year Itch en Some Like it Hot dat voor Monroe doen.
Ik denk dat ik snap waar je heen wilt maar dan vergeet je de afstand die oude films nog kunnen behouden. We accepteren bepaalde dingen in hun tijd en sterker zelfs, kunnen eventueel bronmateriaal dan overidoliseren, en dat gebeurt vaak kan ik je zeggen. Kracht van melancholie... zelfs voor mensen die de tijd niet hebben gekend. Daarbij was Dean in Rebel Without a Cause niet tam, alles was goed doordacht en werkte daarom precies goed. Erg uitgebalanceerde film.
Zoals ik al zei; we kunnen bronmateriaal overidoliseren en ik denk zelfs dat de afstand in combinatie met emotionele waarde die historische beelden kunnen bevatten zelfs een sterker legendarisch gehalte kunnen hebben dan wilde verhalen (o.a. omdat film emotioneel veel kan verrichten). Zo zou Heath Ledger absoluut een legende kunnen worden, zijn rol als the Joker is bijvoorbeeld al duidelijk overgeidealiseerd. Als Barrack Obama morgen zou worden omgebracht zijn zowel de beeden van zijn inaugitatie als de foto's van bedrijfslunches in de locale snackbar van onschatbare waarde.
In vliegtuigen moslemterroristen onschadelijk maken, is alleen weggelegd voor gezonde Hollandse jongens.
Mijn opmerking over James Dean had ik beter moeten inleiden.
Op Moviemeter is mij opgevallen dat jongeren over het algemeen lage waarderingen hebben voor oude films. Een nieuwe generatie heeft vaak weinig respect voor gevestigde reputaties. Daarom veronderstel ik dat jongeren de films van James Dean niet zo goed vinden. In dat geval sterven zijn aanbidders uit.
Zelf vind ik dat er ook wel iets af te dingen is aan zijn films. Sommige cruciale scenes lijden onder overdreven Method Acting.
"Some like it hot" is in zwartwit. Dat staat een blijvende populariteit nog veel meer in de weg.
Heath Ledger zou inderdaad een legende kunnen worden. Ik zie alleen het nut ervan niet. Het woord "legende" zou een specifieke betekenis moeten hebben. Als legende, cultheld en icoon te pas en te onpas door elkaar gebruikt kunnen worden, verliezen deze woorden hun waarde.
Als Barrack zou worden omgebracht, zou hij dan een legende worden of een moderne heilige?
Wat betreft de invloed van beeldmateriaal heb je welicht gelijk, maar ik denk dat het geen kwaad kan als er weinig van is.
M.i. liggen onze meningen niet zover uit elkaar. Jij constateert bij Ledger dat er sprake is over-idealisering, waarmee je suggereert dat je het zelf wat overdreven vindt. Daar zou ik het mee eens kunnen zijn.

BenicioDelToro
-
- 4178 berichten
- 1391 stemmen
Het gaat er bij legendevorming niet zo zeer om dat je veel goede films gemaakt hebt, of juist nauwelijks noemenswaardige films. Of iemand al dan niet belangrijk is geweest voor de filmindustrie - in artistiek en vernieuwend opzicht - helpt wel maar doet er in veel gevallen - hoe wrang ook - niet eens zo veel ter zake. Het gaat om de mystiek rond iemands persoon. Iemand die onder mysterieuze omstandigheden om het leven komt, als het even kan op het hoogtepunt van zijn roem. Legenden staan vaak ergens voor (James Dean is de verpersoonlijking van de jeugdige rebellie, Marilyn Monroe is de ultieme seksgodin). Hun leven én dood roepen veel vragen op. Of het goede acteurs waren, doet er eigenlijk niet zo veel toe. Hun imago is hun persoonlijkheid lang en breed overstegen.

Q Jones
-
- 3214 berichten
- 2606 stemmen
Ja daar heb je gelijk in mensen zoals Monroe en Dean staan voor iets wat toendertijd totaal vernieuwend was en verdienen daarmee de titel legende.
Nu heb je bijna geen acteurs meer die voor iets staan, zelfs Ledger niet, we lopen niet ineens allemaal met een joker pak en we willen er ook niet precies uitzien als hun. wat bij Dean en Monroe wel het geval was. Dan beland je op het volgende punt zullen er nog wel acteurs uit worden geroepen tot legende. Als we onze reacties een beetje mixen dan is volgens mij het antwoord nee

BenicioDelToro
-
- 4178 berichten
- 1391 stemmen
En dat komt dan vooral omdat er nu zo veel meer bekend is van acteurs en actrices. Hun hele leven ligt bij wijze van spreken op straat. Als ze een scheet laten staat het al op Twitter. Desondanks, als de omstandigheden van hun (vroegtijdige - dit is haast een vereiste!) dood zich in nevelen hult, zouden ze best in de buurt kunnen komen van de legendestatus.

mister blonde
-
- 12258 berichten
- 5174 stemmen
Het gaat er in het geval van Monroe en Dean voor een belangrijk deel om dat ze altijd jong zullen blijven en de legende in stand blijft. We zullen ze immer blijven herinneren zoals we graag willen, terwijl andere sterren van toen simpelweg oud zijn geworden.