menu

Film / Spoilers / Next (2007)

zoeken in:
Ondanks dat ik de film heel vermakelijk vond en het idee interessant, bleef er toch steeds iets knagen bij mij. Tijdens het kijken van de film heb je bijna geen tijd om over de premisse na te denken, maar naderhand begon het te malen bij mij. Wat mij stoorde, was dat ik niet zeker wist of de behandeling van het onderwerp, twee minuten in de toekomst kijken, wel mogelijk was.

Hieronder wil ik a.d.v. drie voorbeelden uit de film nagaan wat de mogelijkheden zijn en kijken of de uitwerking in de film wel "realistisch" is. Ik wil beginnen met de scene waarin Cage Biel probeert te versieren, daarna de scene waarin Cage zichzelf "opsplitst" in vele personen en tot slot de scene waarin Cage d.m.v. voorkennis de kogel van de schutter meerdere malen ontwijkt.

1. Vooraleerst ik de scene zelf wil bespreken, wil ik vaststellen dat ik ervan uitga dat er maar 1 toekomst is. Cage kan enkel die toekomst veranderen, waarbij hijzelf fysiek is betrokken. Ik vind het vrij logisch dat Cage de feitelijke toekomst 1 keer kan veranderen. De moeilijkheid komt, wanneer hij hetzelfde stukje toekomst 2 of meerdere keren gaat veranderen.

De cruciale vraag hierbij is natuurlijk, hoe lang zo'n toekomstvisie van Cage duurt en hoelang doet Cage erover om dit in zich op te nemen en een alternatief te bedenken. Het is duidelijk dat de makers ervan uitgaan dat de toekomstvisie van Cage, die hooguit twee minuten in de toekomst kan kijken (behalve in de nabijheid van Biel) niet daadwerkelijk ook twee minuten duurt (zie de bespreking van scene twee en drie). Je zou toch aannemen dat Cage de toekomst niet kan comprimeren: het moet toch echt staan te gebeuren voordat hij het kan zien? Ziet hij die twee minuten dan in een flits? Zoals in een droom, die in werkelijkheid veel korter duurt, dan dat je hem als zodanig beleeft? Ziet Cage dan een versnelde versie ervan? Zo ja, hoe kan zijn geest dit dan zo snel en accuraat opnemen? Hierbij komen we op de duur van het proces.

Laten we aannemen dat Cage de toekomst in een flits kan zien. Laten we zeggen 2 minuten in 5 seconden. Vervolgens moet Cage deze visie in zich opnemen en interpreteren. Tot slot moet hij een alternatief zien te bedenken om te zorgen dat het wel lukt (in dit geval de versiertruc). Als we aannemen dat Cage dit allemaal in 10 seconden doet, dan ben ik geneigd te zeggen dat dit nog verdraaid snel is. Met deze aanname hebben we al meteen een aantal problemen te pakken.

a. Van deze 10 seconden is Cage 5 seconden kwijt, waarin hij niet in de toekomst kan kijken. Bovendien is hij deze volle tien seconden niet in staat de veranderingen in het heden waar te nemen. Dit betekent dat Cage altijd tien seconden van het heden kwijt is, waarin cruciale veranderingen kunnen plaatsvinden. Kan hij adequaat in de toekomst kijken, wanneer hij niet in staat is het heden volledig in zich op te nemen?

b. Is Cage in staat de toekomstvisie adeqaat te interpreteren? Bovenal: is hij in staat zin eigen verandering in zich op te nemen en niet te vergeten? Als hij, zoals bij de versiertruc, ongeveer 6 maal het opnieuw probeert, bestaat er niet het gevaar dat hij details vergeet of door elkaar haalt?

c. Iedere keer wanneer Cage de situatie verandert, is hij minstens tien seconden verder in de toekomst. In het geval van de versiertruc maakt het weinig verschil, omdat hij aan de bar zit en zij zit rustig aan een tafeltje. De situatie is statisch. Toch bestaat er het gevaar dat Cage het mis kan hebben, aangezien hij telkens 10 seconden kwijt is van het heden. Dit betekent dat Cage feitelijk constant opnieuw moet beginnen, omdat de situatie veranderd -kan- zijn. Voor het gemak hebben de makers van de film dit aspect niet meegenomen.

d. Tot slot rijst er vanuit deze benadering natuurlijk de vraag: hoe verandert Cage de toekomst? Als hij dit slechts een keer doet, dan lijkt dit eenvoudig uit te leggen: hij reageert gewoon anders dan hij in zijn toekomstvisie doet. Hoe zit dit dan als hij dit een tweede keer doet? Meerdere keren? Dit zou betekenen, dat de toekomstvisie van twee minuten is gecomprimeerd tot 10 seconden. Maar...de eerste toekomstvisie speelt zich af in de ongewisse tijdloosheid van de toekomst, terwijl de tweede en meerdere zich binnen die tien seconden moeten afspelen. Als we aannemen dat Cage iedere tien seconden twee minuten vooruit kan kijken, hoe verandert hij dan zijn eigen handeling? Door simpelweg een besluit te nemen terwijl hij dit niet fysiek uitvoert? Zijn bewuste besluit moet dan de trigger zijn tot de verandering, terwijl hij dan 1 seconde later (of korter) de uitkomst van dit besluit kan zien (uitgestrekt over 5 seconden). We moeten dan concluderen, dat Cage d.m.v. bewuste besluitvorming de toekomst kan veranderen ZONDER fysiek in aanraking te komen met de toekomst.

2. De scene waarin Cage zich opsplitst vonden de makers blijkbaar nodig voor het imposante effect, maar logisch gezien is dit schier onmogelijk. Cage kan weliswaar in de toekomst kijken en deze veranderen, maar hij kan zichzelf hierin nooit tegenkomen. De ene toekomstvisie wist de andere uit: er is immers maar 1 toekomst.

3. Aan het einde van de film confronteert Cage de schutter die Biel gegijzelt houdt. Hierbij ontwijkt hij de kogel die de schutter afvuurt d.m.v. herhaaldelijke verandering van de toekomst.

Ik ben geen wapenexpert, maar laten we aannemen dat de kogel er 1 seconde over doet om Cage te raken. In de scene verandert Cage zo'n 6 keer de toekomst. Dit betekent dat hij voor iedere verandering 1/6 van een seconde heeft. Dan lijken de tien seconden die we eerder hebben vastgestelt een eeuwigheid.

Laten we aannemen dat Cage idd 1/6 van een seconde nodig heeft om de toekomst te veranderen. Volgens mij is het menselijk brein geeneens in staat om in die tijd te reageren, laat staan de toekomst te visualiseren, het te interpreteren en hierop een alternatief te bedenken. Bovendien is het hierbij erg belangrijk je niet te vergissen. We kunnen ervan uitgaan dat de ene toekomstvisie de andere teniet doet. Toch heeft Cage altijd de keuze om een toekomstvisie te laten plaatsvinden of niet. Als het reactievermogen van Cage minder dan 1 seconde bedraagt, is deze scene theoretisch mogelijk, hoewel het de menselijke capaciteit te boven gaat. Ach, dat is het medium film, natuurlijk.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:59 uur

geplaatst: vandaag om 09:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.