- Home
- Filmforum
- Film - Bioscopen
- Heruitgaven in de bioscoop
Heruitgaven in de bioscoop
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Nieuwe distributeur richt zich exclusief op klassiekers - Filmkrant
Nederland is weer een filmdistributeur rijker. Odyssey Classics – de naam zegt het al – gaat grootschalige retrospectieven en thematische klassiekerprogramma’s verzorgen. Het nieuwe bedrijf komt voort uit het Amsterdamse filmtheater LAB111.
De eerste titels die de nieuwe distributeur aanbiedt zijn vijf films van Jean-Luc Godard: À bout de souffle, Une femme est une femme, Le mépris, Alphaville en Pierrot le fou. “We wilden al jaren een Godard-retrospectief doen, bijvoorbeeld ter ere zijn negentigste verjaardag”, vertelt Tom Ooms, die samen met Tobias de Jong en Daan de Wit de drijvende kracht is achter LAB111.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Kárhozat (Film, 1988) - vanaf 15 december in de bioscoop
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Focus: Meesterfilmer Béla Tarr - Filmkrant
Wie in deze tijd van het jaar geen zin heeft in weeïge gezelligheid en luchtledige vrolijkheid kan rond Kerst en Oud en Nieuw in een aantal filmtheaters terecht voor Béla Tarrs zeveneneenhalf uur durende meesterwerk Sátántangó. ’t Hoogt in Utrecht presenteert zelfs vijf films van de Hongaarse grootmeester van het uitzichtloze bestaan.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
First Blood (Film, 1982) - vanaf 31 maart opnieuw in de bioscoop
kos
-
- 46682 berichten
- 8842 stemmen
Wel gaaf dat ze dit soort dingen opnieuw in de bios uitbrengen.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
If the suit still fits… This year, we’re bringing Jonathan Demme’s groundbreaking 1984 Talking Heads concert film STOP MAKING SENSE (newly remastered in 4K!) back to theaters worldwide.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Focus: Drie keer Robert Mitchum - Filmkrant
Filmtheater Cinerama in Rotterdam presenteert in april drie klassiekers met Robert Mitchum (1917-1997). River of No Return, Cape Fear en The Friends of Eddy Coyle tonen de veelzijdigheid van de acteur.
Robert Mitchum | Vanaf 6 april | Cinerama, Rotterdam
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 berichten
- 5447 stemmen
In de Belgische bioscopen draaien ze de klassieker La Double Vie de Véronique (Film, 1991) - MovieMeter.nl opnieuw.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Vanaf 15 juni in Eye en in landelijke bioscopen:
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Juni: de maand vol klassiekers en langverwacht spektakel bij Pathé - pers.pathe.nl
Juni is ook een maand vol klassiekers, filmfans kunnen namelijk genieten van de Classic Jurassic Park, die landelijk terugkeert ter ere van het 30-jarig bestaan van de film. Ook kunnen zij genieten van de Wes Anderson klassieker The Grand Budapest Hotel.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Ghost Dog: The Way of the Samurai (Film, 1999) - vanaf 17 augustus 2023 in Eye en de bioscoop
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Focus: Deadpan Delights - De vrijheid en originaliteit van Jim Jarmusch - Filmkrant
Deadpan Delights: The Films of Jim Jarmusch | augustus – september | Filmhuis Alkmaar, Lab111 (Amsterdam), Filmhuis Den Haag, Forum (Groningen), Filmkoepel (Haarlem), Lumière (Maastricht), Kino (Rotterdam) en Slachtstraat (Utrecht).
Ghost Dog: The Way of the Samurai | vanaf 17 augustus | diverse filmtheaters
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Le Mépris (Film, 1963) - vanaf 14 september opnieuw in de bioscoop (Odyssey Classics)
Graaf Machine
-
- 9786 berichten
- 1412 stemmen
(embed)
Le Mépris (Film, 1963) - vanaf 14 september opnieuw in de bioscoop (Odyssey Classics)
Van verleden jaar weet ik zeker, want toen heb ik deze film in de zaal gezien.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Ja dat is wel apart inderdaad.
In ons site archief staat een re-release datum ingevoerd van 18 januari 2018.
Dit lijkt me een vrij nieuwe distributeur. Vorige re-release ging wellicht via Eye landelijk in release.
De 60e verjaardag lijkt de aanleiding te zijn van deze re-release.
Graaf Machine
-
- 9786 berichten
- 1412 stemmen
In mijn archief staat Le Mepris genoteerd op zondag 27 november 2022. De dag eropvolgend was voor mij een bijzondere dag, dus zondag 27 november 2022 kan ik ook nog heel goed voor de geest halen.
Maar verder mooi dat deze film, die ik overigens niet heel goed vond, weer in de zalen vertoond wordt.
Graaf Machine
-
- 9786 berichten
- 1412 stemmen
"In mijn archief staat Le Mepris genoteerd op zondag 27 november 2022."
Oh, dat was in Focus, Arnhem. Om even compleet te zijn. Goed filmhuis, samen met MIMIK in Deventer wel favoriet bij mij.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Het gaat volgens de Filmkrant om een nieuwe 4K-restauratie.
Een jaar na de dood van Jean-Luc Godard komt zijn meesterwerk Le mépris terug in de bioscopen in een nieuwe 4K-restauratie. Een film die elke nieuwe generatie opnieuw kan ontdekken en die elke oude generatie opnieuw moet interpreteren, zo raak en visionair was deze film-over-film.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Alle Harry Potterfilms terug in de bioscoop | AD.nl
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
The Wicker Man (Film, 1973) - vanaf 19 oktober opnieuw in de bioscoop
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen

Laat ze eens echte tijdloze klassiekers opnieuw tonen ipv om de paar jaar die hele zooi van Harry Potter.
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
Dat doen ze doorlopend hoor. Cineville theaters in elk geval.
Harry Potter doet mij ook niets, Miss Milton daarentegen (9 jaar jonger) wordt helemaal enthousiast als ze dit leest. En daarna pruillip omdat ik niet mee wil.
tbouwh
-
- 5809 berichten
- 5398 stemmen

Laat ze eens echte tijdloze klassiekers opnieuw tonen ipv om de paar jaar die hele zooi van Harry Potter.
Haha je reactie staat wel onder een post die daar toch aardig bij in de buurt komt:)
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Haha je reactie staat wel onder een post die daar toch aardig bij in de buurt komt:)
Ja, beter dat ze zulke films eens hervertonen.
Overigens heb ik niks tegen de Harry Potter films. Zelfs best wel een beetje van genoten, maar het irriteert me dat ze alleen dat soort films steeds opnieuw vertonen. Kan nog zoveel krakers noemen die ik eens in de bios nog wil zien.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
The Others (Film, 2001) - vanaf 26 oktober opnieuw in de bioscoop
neo
-
- 15435 berichten
- 10035 stemmen
Ik begrijp enigins zoiets als Harry Potter, maar The Others is blijkbaar ook al een klassieker....
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
Hij is even oud, en blijft bij kritische herziening beter overeind dan de eerste Potter wat mij betreft, dus ik zie geen reden waarom niet. Ik heb deze destijds niet op waarde geschat.
Graaf Machine
-
- 9786 berichten
- 1412 stemmen
Hij is even oud, en blijft bij kritische herziening beter overeind dan de eerste Potter wat mij betreft, dus ik zie geen reden waarom niet. Ik heb deze destijds niet op waarde geschat.
Een reden waarom-niet zou kunnen zijn omdat The Others bij het grote publiek vrijwel onbekend is, en indertijd ook niet echt veel publiek trok, terwijl Harry Potter de Eerste een instant succes was en ondertussen de hele wereld die film kent, en velen hem jaarlijks herzien.
Een klassieker is meer dan 'een film die de tand des tijds heeft doorstaan', er moet ook een zeker iconische status aan hangen.