- Home
- Filmforum
- Film - Bioscopen
- Ergernissen in de bioscoop
Ergernissen in de bioscoop
Richardus
-
- 2128 berichten
- 1196 stemmen
Wat voor bioscopen bezoeken jullie eigenlijk? Hier kom ik in de stadsbioscoop van Hengelo of in de regionale bioscoop in Enschede (Kinepolis tegenwoordig), maar wat jullie allemaal meemaken... ongelooflijk. Hier is het hooguit wat geklets of heel zelden wat geklooi met mobieltjes, maar eigenlijk nooit veel meer. Is het in het westen dan zo veel erger dan hier??
Richardus
-
- 2128 berichten
- 1196 stemmen
Ook ergerlijk: een filmhuis dat continu vrijwel enkel maatschappijkritische en/of platte realistische drama's programmeert terwijl er zoveel ander moois uitkomt, waarvoor ik dan weer t land moet afreizen. Heb het over GroningerForum. Ik moet het qua budget van de 50% korting premières hebben en het is laatste maanden zeer oninteressant en wordt komende weken nauwelijks anders. Dan voor vol geld maar weer met mn weekend trein abo naar elders...Ook wel leuk om andere bioscopen te bezoeken. Fraterhuis afgelopen zaterdag 
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
Vertel! Wat mis je zoal in GroningerForum?
John Milton
-
- 24221 berichten
- 13386 stemmen
Vergeleken met toegang hebben tot Utrecht en Amsterdam is het in Groningen inderdaad wat karig. Ik spreek uit ervaring. Hopelijk wordt de programmering ruimer als het nieuwe forum klaar is. Toch deed Images toen ik er nog woonde zeker regelmatig leuke dingen. Films met live muziek, een 'Ruslandjaar', oudere classics in een re-release. Vergeleken met de meeste steden was het zo slecht nog niet, maar ik ben nu gewoon echt verwend geraakt.
Richardus
-
- 2128 berichten
- 1196 stemmen
Vertel! Wat mis je zoal in GroningerForum?
Check dit. Allemaal tranentrekkers danwel publiektrekkers. Geen La tierra y la sombra , Goksung (Wailing) of Minervini's, destijds ook geen Lobster en voor Neon Demon konden we in Pathé (godbetert), Vera en RKZbios terecht, maar niet in ons grootste Groninger filmhuis. Toen ik ze mailde waarom ze Under The Skin niet hadden geprogrammeerd, kreeg ik als reactie dat gewoonweg hun keuze daar niet op gevallen was. Dikke arthouse misser weer, me dunkt.
Ik snap dat de kassa moet draaien, maar hoe redden die andere filmhuizen dat dan? Meer subsidie? Gelukkig hebben we RKZbios nog, daar heb ik m'n hele leven en laatste maanden/jaren massa's kwaliteit gezien (hoewel ze daar ook wel 'ns maandenlange dips hebben). Vera is ook niet meer zo boeiend als in de Barbara-tijd. "Movies That Matter"-serie bv...voorbeeld van het RTL4 "waargebeurde verhalen" spul waar ik niet op zit te wachten, goeie docu's daargelaten.
Zit even m'n stemmen terug te kijken, en besef me wel dat GroningerForum ook wel heel veel moois had laatste jaren. Misschien dat het even een tijdelijke dip is tov mijn specifieke persoonlijke smaak hè...
kan niet alles hebben.
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
Het 'ideale' filmhuis of bioscoop bestaat niet. Je zult altijd moeten combineren en meestal nog een aantal filmfestivals erbij pakken om een beetje het gevoel te krijgen dat je een 'compleet' beeld van de cinematografische jaaropbrengst hebt gehad. Tenzij je zelf er eentje begint maar dan nog moet je altijd concessies maken. Vind het in Groningen wel meevallen. Heb je 24 Wochen al gezien? Verpletterend drama. Weiner, Bacalaureat , Fuocoammare, La Fille Inconnue, Hell or High Water en L'economie du Couple staan nog op mijn lijstje om te gaan zien.
Dit ziet er ook niet verkeerd uit. IFFR én IDFA in Groningen. En de 'mijnpalenfilm'. 
Richardus
-
- 2128 berichten
- 1196 stemmen
Drama's boeien mij zelden en ik moet iets bijzonders zien in de trailer of lezen in eevaringen hier of elders om mijn karige geld aan films als 24 Wochen, Weiner (bah) of Fuocoammare uit te geven als ik weet dat de kans dat het me gaat bekoren klein is
Daarom zeg ik ook dwt het wrs veel met mijn smaak (en beperkte budget, ik doe niet aan pindakazen) te maken heeft.
Lefgozer
-
- 3491 berichten
- 2256 stemmen
Ik denk dat het algehele filmhuis aanbod de laatste tijd gewoon tegenvalt. Hier in Alkmaar draaien de laatste tijd grotendeels ook alleen maar van die typische filmhuis drama's. En bij geen eentje daarvan denk ik, "die zou wel leuk kunnen zijn, laat ik er heengaan".
tbouwh
-
- 5809 berichten
- 5400 stemmen
Mensen die in de bioscoop tijdens horrorfilms (onder elkaar) de neiging hebben verbaal te gaan benoemen wat ze wel en niet voorspelbaar vonden. Zinnen als 'oh, maar die leeft nog hoor' en 'huh, dat kan toch niet?' zijn een flinke ergerfactor bij mij. Tel daarbij op het constante gelach/gegiechel, en je houdt alleen het geluid/beeld en de wens een films snel te zien nog over om voor dit genre naar de bios te gaan.
Karl van H.
-
- 2812 berichten
- 2253 stemmen
Het is ook echt een horrorfilmprobleem, heb ik het idee. Daar komen altijd veel jonge, luidruchtige lui op af die denken dat ze thuis op de bank zitten.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Mensen die in de bioscoop tijdens horrorfilms (onder elkaar) de neiging hebben verbaal te gaan benoemen wat ze wel en niet voorspelbaar vonden. Zinnen als 'oh, maar die leeft nog hoor' en 'huh, dat kan toch niet?' zijn een flinke ergerfactor bij mij. Tel daarbij op het constante gelach/gegiechel, en je houdt alleen het geluid/beeld en de wens een films snel te zien nog over om voor dit genre naar de bios te gaan.
Daarom bezoek ik nog maar heel zelden een horrorfilm in de bios. Het gemiddelde publiek verpest je hele horrorbeleving inderdaad. Ook stille momenten verpesten ze door er dan juist doorheen te praten.
Kondoro
-
- 11519 berichten
- 2861 stemmen
Dan heb ik altijd nog het geluk dat bij mij de bioscoopzaal altijd redelijk leeg is bij het bezoeken van een horror film
!
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Horrorfilms kun je het beste overdag in de bios kijken, dan is de zaal bijna leeg.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Klopt, maar dan werk ik. Ga er geen vrij voor nemen haha. En in het weekend is het altijd druk in de bios.
John Milton
-
- 24221 berichten
- 13386 stemmen
Draaien ook niet vaak overdag toch? Don't Breathe draaide in Utrecht vanaf het begin praktisch alleen om 21.30 bij de Cinemec (lastig voor mij)
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Cinemec is sowieso erg beperkt qua tijden. Pathé heeft genoeg draaien overdag, vaak zelfs 's ochtends al.
mjk87 (moderator films)
-
- 14515 berichten
- 4513 stemmen
Vue draait ook geen horror overdag, alleen 's avonds laat of af en toe vroeg in de avond doordeweeks - beide komen me niet echt goed uit.
tbouwh
-
- 5809 berichten
- 5400 stemmen
Bij Pathé zijn er overdag wel zat opties voor horrors (meestal). Het kwam nu net zo uit in de avond te gaan. Bij iets als cinemec ligt dat alweer anders inderdaad.
John Milton
-
- 24221 berichten
- 13386 stemmen
Pathé Rembrandt heeft niet zo'n geweldige selectie hoor. Don't Breathe draaide daar uberhaupt niet.
tbouwh
-
- 5809 berichten
- 5400 stemmen
Nee, Rembrandt is beroerd qua programmering en ik vind het ook niet zo'n comfortabele bioscoop (sfeer niet en zalen niet). Meeste films zie ik in Rotterdam. Zit qua programmering overwegend goed en qua zalen ook.
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Pathé Rembrandt draait überhaupt nooit iets.
mjk87 (moderator films)
-
- 14515 berichten
- 4513 stemmen
Dit blijft eigenlijk een heerlijke topic, conclusie: bioscopen zijn gewoon kut. 
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Dit blijft eigenlijk een heerlijke topic, conclusie: bioscopen zijn gewoon kut.
Als een tv van 5 meter doorsnede betaalbaar zou zijn en bioscoopreleases ook op dezelfde dag thuis te kijken zijn, dan kwam ik denk ik nooit meer in de bios 
Alhoewel een bioscoopje pakken nog altijd erg prettig voelt, ook na tig bezoeken. Al kan ik ellende als te duur voedsel, reclames, pauzes, oplichtende telefoons en pratende mensen wel missen als kiespijn.
John Milton
-
- 24221 berichten
- 13386 stemmen
Daarom heb ik ook pas een Pathé Unlimited genomen toen Cinemec erbij kwam. Die programmering is vrij behoorlijk en ik kom er letterlijk iedere dag langs.
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Die bioscopen zijn zelf nog niet zo kut. Het kutte is vooral dat er mensen op afkomen.
Apollinisch
-
- 21297 berichten
- 0 stemmen
Ok, toegegeven, misschien is het voor mij makkelijk praten. In de bioscoop check ik gerust m’n telefoon, vertel ik m’n compagnons wat ik van de film vind en hoonlach ik om slechte scènes. Bovendien drink ik dan veel bier (uit blik, want er gaat niks boven dit geluid), dus het komt voor dat ik tijdens de film naar de wc moet en langs het scherm loop. Maar mensen, erger je toch niet zo.
John Milton
-
- 24221 berichten
- 13386 stemmen
Apollinisch! 
Dat zeiden de mensen die de regels van de stiltecoupé aan de laars lappen ook, als reactie op een aantal anderen die hun ergernis daarover uitspraken. Je niet ergeren is moeilijk, terwijl je je wanhopig in loopt te houden iemand niet neer te hoeken, met al die lang opgekropte ergernis en onbegrip over hoe asociaal anderen kunnen zijn. Een beetje willens en wetens anderen hun filmervaring verpesten door te doen alsof ze thuis zijn.
Wat dat ís het. Asociaal. Ik kan er heel bescheiden bijzetten 'naar mijn mening', maar eigenlijk acht ik het een feit. 
Richardus
-
- 2128 berichten
- 1196 stemmen
Ik kan me thuis met alle afleiding veel minder concentreren op een film, op mn kleine schermpje. Als ik nou een kelder met minibiosje had... Vind het heerlijk, net als bij n concert, tussen vier muren afgesloten van het dagelijkse leven me te verliezen in enkel de zintuigelijke stimuli van dat moment en verder niks. Moeten de stoeltjes wel goed zijn en de mensen normaal doen...De 2 biossen die ik hier in Grunn veel bezoek leveren dat wel, elders in den lande is het mazzel hebben. Pathé mijd ik sowieso, zeker in de Randstad, het liefst. Zaterdag in Amersfoort een filmhuis uitproberen voor Goksung
Wel horror, wel s avonds in t weekend maar nét niet Randstad dus afwachten maar...
John Milton
-
- 24221 berichten
- 13386 stemmen
Dat is een leuk theatertje volgens mij. Een keer personeelsfeestje gehad!
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Ik neem aan dat Apollinisch' reactie sarcastisch is bedoeld, JM. Lijkt me sterk dat een filmliefhebber zo'n instelling heeft.