- Home
- Filmforum
- Film - Bioscopen
- Ergernissen in de bioscoop
Ergernissen in de bioscoop
John Milton
-
- 24221 berichten
- 13386 stemmen
Hmmm 
Nu je het zegt. Dat zou ook nog kunnen inderdaad, als ik het opnieuw lees. Vond het ook al frappant 
Verlos ons van de twijfel Apollinisch!
Apollinisch
-
- 21297 berichten
- 0 stemmen
Laat ik het een beetje nuanceren. Ik vind dat de heersende norm leidend moet zijn (o jee, moreel relativisme).
Een beetje willens en wetens anderen hun filmervaring verpesten door te doen alsof ze thuis zijn.

Eén uitzondering misschien: Dazed and confused. Die zou ik maar wat graag op het grote scherm zien. En het liefst zou ik dan net zoveel drinken als de hoofdpersonen, en met School's out en Sweet emotion meezingen, en de oneliners meedreunen. Met zoveel mogelijk gelijkgestemden. That's what I like about these high school girls man, I get older, they stay the same age. Maar dan a capella. Ja, dat zou mooi zijn. Als Dazed and confused op het grote scherm te zien is, is de kans alleen groot dat het in een filmhuis is met publiek dat er als een zombie bijzit. Ik weet het niet hoor, of ik me dan wel zou kunnen gedragen. 
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Het was dus niet sarcastisch bedoeld. 
Onderhond
-
- 87594 berichten
- 12841 stemmen
Het is ook zelden effectief een halve zaal die zich als halve zolen gedraagd natuurlijk, dus de leidende norm is nog steeds bek houden en kijken 
Oh, en leren dat een popcornbak wat anders is dan een lingobak en je geen half uur moet roeren per popcorn.
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
En dat de stoel voor je geen voetenbankje is waar je elke 5 seconden tegenaan kunt schoppen.
Richardus
-
- 2128 berichten
- 1196 stemmen
Moeten ze minder mensen in zo'n zaal willen rammen. Vaak te weinig beenruimte. Ik kan niet 2 uur met mn knieën in 90 graden.
Lol @ de popcornlingobak. Zoooo irritant. Maar ook weer vrijwel enkel in de Pathé zalen, in mijn beleving. Ik snal de mensen met een Pathé pas ook echt niet: zelden films die ik zou willen zien en vrijwel altijd ergernissen. Mocht er iets draaien dat ik wil zien, probeer ik er vroeg op de dag, liefst doordeweeks heen te gaan. Het spul dat ik er op zaterdagavond uit zie komen...brrrr.
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Moeten ze minder mensen in zo'n zaal willen rammen. Vaak te weinig beenruimte. Ik kan niet 2 uur met mn knieën in 90 graden.
De gemiddelde NBA-speler kan z'n benen nog strekken in Pathé Amersfoort. De bezoekers moeten hun best doen om hun poten op de stoel te krijgen, maar zijn vastberaden.
SouthParkFan
-
- 218 berichten
- 1385 stemmen
Ik had eigenlijk nooit echt last van ergernissen in de bioscoop...tot ik een tijd terug dit topic een beetje heb doorgelezen. Zaken waar ik eerder nooit echt op lette als mensen die opstaan om te zeiken, eetgeluiden of inderdaad de grabbelaars, ervaar ik nu ook als storend. En dat is allemaal jullie schuld hahah. Eerder lette ik er eigenlijk helemaal niet op, gekluisterd aan het grote doek als ik was.
Vanzelfsprekend gedraag ik mij wel als ik naar de bioscoop ga. Telefoon op niet storen en eten of drinken haal ik al helemaal niet meer met ticketprijzen van meer dan €12. Desalniettemin is dit voor mij weer zo'n gevalletje van het niet zien tot je op het feit gewezen wordt. En ik dank eenieder in dit topic hier hartelijk voor hah.
Bélon
-
- 1795 berichten
- 0 stemmen
Laat ik het een beetje nuanceren. Ik vind dat de heersende norm leidend moet zijn (o jee, moreel relativisme).
jadajada
Prima instelling: zeker in het weekend kom ik vaak pas in de bios na een paar bakkies.
Als je in stilte films wilt kijken dan thuis doen: in de bios is er altijd wat herrie van de schreeuwende puber tot de Depend slip verwisseldende bejaarde of de rochelende pseudo alcoholicus van middelbare leeftijd. Moet kunnen. Als je je overal aan ergert in de bios blijf dan thuis. Of treedt gewoon op. 
Richardus
-
- 2128 berichten
- 1196 stemmen
Zijn dat waarheidsgetrouwe voorbeelden?! 
de grunt
-
- 4336 berichten
- 1576 stemmen
tot de Depend slip verwisselende bejaarde

Bélon
-
- 1795 berichten
- 0 stemmen
Zijn dat waarheidsgetrouwe voorbeelden?!
Nee ik chargeerde uiteraard: de bioscoop zoo geck noch niect! 
Antonev
-
- 1804 berichten
- 1186 stemmen
Bij Hacksaw Ridge:
Jammer, ik had gehoopt om vandaag een stem uit te kunnen brengen op deze film. Gisteren gezien en helaas zat ik in een hoekje met een paar zeer vervelende pubers. Vanaf minuut één praten, met de de telefoon spelen, lachen en met alles gooien wat ze aan snacks hadden gehaald. 2x iets van gaan zeggen en tot 2x toe werd er niet ingegrepen. Pas bij de 3e keer kwam er iemand van het personeel de zaal in om er iets van te zeggen. Toen was ik er al helemaal uit en had ik er al geen zin meer in. Gelukkig gratis een nieuw kaartje gehad én een bon voor gratis popcorn....hopen op meer succes vanavond.
Zandadder
-
- 2595 berichten
- 3086 stemmen
Ik ga vanavond ook en hoop niet dit soort zwakzinnigen in de zaal te hebben.
Walter S.
-
- 1704 berichten
- 1361 stemmen
Ik snap de mensen met een Pathé pas ook echt niet: zelden films die ik zou willen zien en vrijwel altijd ergernissen. Mocht er iets draaien dat ik wil zien, probeer ik er vroeg op de dag, liefst doordeweeks heen te gaan. Het spul dat ik er op zaterdagavond uit zie komen...brrrr.
Ik heb een unlimited pas en ga naar Pathé Groningen.
Maandagavond 20.00 PAC avond. Altijd relaxed, vaak prima films en een stille niet al te volle zaal.
Verder ga ik zelden of nooit vrijdagavond of zaterdagavond, wel vaak s Middags of s Morgens of op zondag, maandag of dinsdag om 22.00 (is prima te combineren met mijn nachtelijke werktijden).
Ik erger me soms, maar ik vermaak me vaker, meestal ongestoord.
Wat komt er op zaterdagavond dan voor spul uit je waardoor je er voor kiest thuis te blijven zodat niemand het ziet? En is dat spul wat alleen jij kunt zien of zien anderen dat ook? Anders zou je misschien moeten stoppen met je zaterdagse tripmiddeltje.
Of begrijp ik je nu verkeerd en spreek je met het nodige dedain over het paupervolk wat in jouw ogen de bios bevolkt, volk waar jij je ver boven verheven voelt?
Walter S.
-
- 1704 berichten
- 1361 stemmen
Daar is wel wat meer voor nodig dan wat arrogantie op een filmforum hoor. Dat jij je verheven voelt boven het gewone volk moet je zelf weten, daar heb ik verder geen last van. Tenzij je achter me zit en de hele tijd gaat zuchten en mompelen "mijn god, wat zijn ze dom". Maar die kans is geloof ik vrij klein.
nummer2
-
- 447 berichten
- 29 stemmen
Daar is wel wat meer voor nodig dan wat arrogantie op een filmforum hoor. Dat jij je verheven voelt boven het gewone volk moet je zelf weten, daar heb ik verder geen last van. Tenzij je achter me zit en de hele tijd gaat zuchten en mompelen "mijn god, wat zijn ze dom". Maar die kans is geloof ik vrij klein.
Je hoeft niet 'dom' (wat dat ook moge betekenen) te zijn om een afschuwelijk irritante bioscoopbezoeker te zijn. Je kan ze ruiken als ze in je omgeving zijn. Het luidruchtige en zich weinig van anderen aantrekkende 'spul'. Als ik die de bios uit zie lopen, heb ik er inderdaad geen zin meer in.
(dat jij er de interpretatie 'dom' aan geeft laat ik voor jouw rekening, maar ik gebruik het zodat het duidelijk is waar ik op reageer)
Biosguru
-
- 1557 berichten
- 5096 stemmen
Als het gros van de bezoekers dat doet is de heersende norm kennelijk dat dat moet kunnen. Wat mij betreft heb je je daarnaar te schikken, ook als jij de film wel in alle rust wilt zien. In een stiltecoupé of bij een serieus drama op een doordeweekse middag in een klein filmhuis gelden andere normen. En geen zorgen, ook ik conformeer me daaraan.
Je hebt zeker een punt. Je raakt al snel aan de stilte coupe paradox. Op zon irritante en verongelijkte toon stilte opeisen in een stilte coupe. Dat de ingreep de overlast ver overtreft.
Het niet kunnen of mogen lachen om een comedy is een reeël filmhuis probleem. Profession: Heartbreaker is toch echt bedoeld om te lachen. En het liefst met de hele zaal. "kunst" en lachen ligt vaak wat moeilijk met filmhuispubliek. Een comedy zien in een volle zaal die lol heeft is zeker een pluspunt. Filmbeleving is niet alleen maar techniek en stoelcomfort.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
3 films gekeken in de bioscoop sinds vorige week donderdag. Het begon met Ouija 2. Het merendeel van de zaal kon de spanning niet aan en begon te praten en nadat er iets engs gebeurde, gingen ze zelfs hard lachen. Even de spanning weglachen. Ik begrijp het helemaal, maar toch vervelend!
Afgelopen zaterdagavond The Accountant in een volle zaal. Lekker stil en af en toe werd er gelachen en dat vond ik best. Zelf moest ik niet lachen, maar ik kon me voorstellen dat mensen het grappig vonden.
Hacksaw Ridge gekeken in een volle zaal afgelopen zondagavond en het was muisstil. Heeeer-lijk!
Maar goed, alle 3 de film vind ik sowieso geen films waarvan ik zeg, kom lekker lol trappen. Dan kan ik enigszins met de nadruk op enigszins wel hebben bij een film als Scary Movie of The Hangover, maar dan nog, het is geen verjaardagspartijtje.
Walter S.
-
- 1704 berichten
- 1361 stemmen
Je hoeft niet 'dom' (wat dat ook moge betekenen) te zijn om een afschuwelijk irritante bioscoopbezoeker te zijn. Je kan ze ruiken als ze in je omgeving zijn. Het luidruchtige en zich weinig van anderen aantrekkende 'spul'. Als ik die de bios uit zie lopen, heb ik er inderdaad geen zin meer in.
(dat jij er de interpretatie 'dom' aan geeft laat ik voor jouw rekening, maar ik gebruik het zodat het duidelijk is waar ik op reageer)
Je begrijpt me verkeerd. Maar goed, on topic maar weer.
SouthParkFan
-
- 218 berichten
- 1385 stemmen
Gisteravond Doctor Strange wezen kijken bij Kinepolis Enschede. De zaal zat bijna vol, maar ik had mooie plekken achterin het midden. Bij binnenkomst zie ik al een stelletje op de loveseat naast mijn stoel zitten. Met de zaalverlichting nog aan zitten ze elkaar schaamteloos af te lebberen en hun gesmak komt boven de gedempte muziek van de bioscoop uit. Dit ging ongeveer door tot de reclame's en de trailers begonnen. Ondertussen zie ik een ander stel gasten zich afvragen waar toch dat gezuig vandaan komt. Deze mensen zaten vier (!) rijen verderop. Gelukkig zit er aan de andere kant niemand naast ons, dus ik en mijn gezelschap kunnen mooi een stoel opschuiven.
Ondertussen zat ik te bidden om stilte tijdens de film en gedurende de eerste helft hadden ze de aandacht er gelukkig ook wel bij. Af en toe wat commentaar op de film of lachen om een grapje, maar dat hoort er bij naar mijn mening. Tevens was mijn gezelschap ook niet helemaal stil dus hier wilde ik ook niets van zeggen.
Toen begon de tweede helft. Men had schijnbaar in de pauze besloten dat de film niet zo boeiend was, dus het likken en vozen begon weer zodra ze beide in hun lebberplek waren neergeploft. Ondertussen komt de rest van het publiek ook terug en die spreken ook hoorbaar hun afkeur uit, maar dat deert de tortelduifjes niet. Toen het na een minuut in de tweede helft nog niet klaar was, ben ik er maar heen gelopen en heb ik ze, op fluistertoon, dringend doch wel vriendelijk verzocht of ze wilden stoppen met hun onsmakelijke praktijken. Hierop kijkt het meisje mij verongelijkt aan waarop ze vervolgens hardop zegt: 'ja maar jij kan ons niets verbieden!' De mensen voor ons draaien zich als één man om, zij willen dit tafereel natuurlijk ook gadeslaan. Vervolgens vertel ik ze dat hetgeen ze aan het doen zijn, gepaard gaat met een behoorlijk volume en dat ik waarschijnlijk niet de enige ben die er last van heeft. Hierop weet ze me te vertellen dat er een lege stoel tussen ons zit. (Wat is dit overigens voor onzin. Al hadden er tien stoelen tussen ons gezeten. Dat is toch niet bepalend als anderen last van je hebben) Vervolgens heb ik haar gezegd dat ze zich niet alleen in de zaal bevindt en dat ze maar rekening met de rest dient te houden. Haar vriendje zit ondertussen roerloos voor zich uit te staren zonder iets te zeggen.
Hierna ben ik weer naar mijn plaats teruggekeerd en heb de rest van de film kunnen kijken zonder irritant gesmak en gedoe. Maar ik vond het wel vervelend, want ik heb helemaal geen zin om andere mensen tot de orde te moeten roepen in de bioscoop. Ik wil gewoon een avondje uit om de week doormidden te breken en me amuseren met een film. Als je dan na afloop de bioscoop uitstapt, blijft zoiets je eerder bij dan de eigenlijke film.
Overigens snap ik die lovebirds ook niet. Je gaat toch niet zo schaamteloos tekeer in een bioscoopzaal, op de achterste rij nota bene. Zeker als de film je schijnbaar toch niets boeit. Loop dan naar de voorste rij of donder maar op naar je eigen slaapkamer en doe daar wat je niet laten kunt. Je merkte gewoon dat het niet eens in ze op was gekomen dat er wellicht ook andere mensen last van zouden kunnen hebben. Ik snap echt wel dat veel stelletjes naar de bioscoop gaan voor een date. En als je de zaal dan voor jezelf hebt, is het natuurlijk helemaal feest. Maar laat die smakkende en zuigende mond-op-mond beademing in godsnaam achterwege als je met een paar honderd man in de zaal zit.
Onderhond
-
- 87594 berichten
- 12841 stemmen
maar ik had mooie plekken achterin het midden.
Rij 3 of 4, centraal vooraan. Heerlijk rustig 
SouthParkFan
-
- 218 berichten
- 1385 stemmen
Dat is zeker waar. Bij een kleinere zaal doe ik dat ook liever, maar bij deze bewuste zaal (422 man) is dat scherm zo groot, dat ik dan snel last krijg van mijn nek.
Een andere ergernis die er wel ietwat verband mee houdt, is dat ze bij ons dit soort films alleen maar tonen in 3D en dus bijgevolg slechts in de grotere zalen. Ik zit er absoluut niet op te wachten.
Apollinisch
-
- 21297 berichten
- 0 stemmen
Overigens snap ik die lovebirds ook niet. Je gaat toch niet zo schaamteloos tekeer in een bioscoopzaal, op de achterste rij nota bene.
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen

Ook altijd zo ongeveer waar ik zit. Vind dat de perfecte plekken, en het is ook nog eens fijn dat veel mensen (al sla je me dood waarom) graag achterin zitten.
thunderball
-
- 5878 berichten
- 1414 stemmen
...eh... dan krijg je van achter geen popcorn in je nek gesmeten, rollen er geen flesjes voor bij over de grond, zit er niet iemand achter tegen je stoel te trappen, zitten ze niet achter je te kletsen op hoor niveau, etc... de lijst is eindeloos.
John Milton
-
- 24221 berichten
- 13386 stemmen
Midden Midden. John Milton territory. Beste geluid. Maar idd, qua overlast smul je ook van alles mee, al is de achterste rij waar (vergeef me) doorgaans in mijn ervaring vaak de 'kutpubertjes' zitten, natuurlijk wel een redelijk stuk bij je vandaan...
Ik heb de afgelopen tijd weinig last gehad, hopelijk kan ik die lijn doortrekken naar Snowden (zaterdag 11 uur in filmhuis, vast wel!), Hacksaw Ridge (zaterdag 15.15 uur in multiplex, oeioei) en Arrival (maandag 19 uur in filmhuis, moet goedkomen)
Overigens had ik die laatste liever in een Cinemec of Pathe gezien vanwege schermgrootte en geluid, maar Utrecht valt een beetje buiten de boot! (Wolff valt af ivm Unlimited, das te zonde) Zaal één van Louis Hartlooper moet maar goed genoeg zijn dan.
John Milton
-
- 24221 berichten
- 13386 stemmen
Los daarvan, wat trouwens nog steeds een (wel enigszins behapbare) irritatie is: Cinemec Utrecht blijft structureel de films die ik graag zou willen zien laat plannen doordeweeks. Er is geen vroege avondvoorstelling. Ik zou graag uit mijn werk wat mee kunnen pakken na een hapje eten ergens, van al dat moois dat nu draait, maar als ik bijvoorbeeld kijk naar komende maandag:
- Toni Erdmann alleen 20.45
- Snowden alleen 21.15
- The Accountant alleen 21.30
- Hacksaw Ridge alleen 21.15
Als ik rond 19uur wil moet ik naar:
- Een echte Vermeer (19 uur)
- Hartenstrijd (1930)
- Keeping Up with the Joneses (18:45)
- Tonio 19:15
- Bridges Jones's Baby 18:45
Daar lijkt wel een patroon in te zitten 
Voor de volledigheid: De enige die ik dan zou kunnen gaan kijken die meer in de eerste categorie past, als ik hééél vlug wat de eten scoor na werk, is Doctor Strange die wel ook om 18.30 draait.
Cinemec Ede lijkt dat toch wat beter te doen, de keren dat ik checkte. De 16 jaar en ouder films lijken in Utrecht bij Cinemec echt vaak pas in de 21-21.30 uurs lichting vertoond te worden. Niet fijn als je nog een stukje met de trein naar huis moet en de volgende dag weer 05.45 de wekker gaat.
Misschien toch eens een suggestie indienen.
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
[..] al is de achterste rij waar (vergeef me) doorgaans in mijn ervaring vaak de 'kutpubertjes' zitten, natuurlijk wel een redelijk stuk bij je vandaan...
Dit dus.