menu

Film / Genres en landen / Pinky Violence, Ninkyo/Yakuza, Exploitation: Japanse genre-cinema uit de jaren 60/70

zoeken in:
avatar van Ramon K
Ik had het al bij een film geplaatst, maar ik wil deze soort cinema toch wat onder de aandacht brengen.

Pinky Violence

Aan het eind van de jaren 60/begin jaren 70 was het bioscoopbezoek in Japan erg teruggelopen. De bios werd verdrongen door de televisie. In die tijd maakten productiemaatschappijen als Toei voornamelijk yakuza (Japanse gangsters) films waarin eer, hoffelijkheid en moed centraal stonden. De term voor die cinema is ninkyo-yakuza. Soms speelden die films zich af in de tegenwoordige tijd, maar vaak ook in de periode 1900-1930. In de jaren 60/70 kwamen er ook veel (ninkyo)yakuza-films uit met een vrouwelijke heldin in de hoofdrol.

Bij Nikkatsu werden er in die tijd veel actiefilms gemaakt maar vanwege financiele problemen gingen ze daar over op (low-budget) Pink Roman Porn films; softerotische films met romantische tussenscenes en SM.

Wat bedacht Toei om het biosbezoek weer aan te moedigen? ‘we gaan eens het een en ander combineren’. Ze begonnen hun films te vullen met materiaal dat te controversieel was om op televisie te tonen. Aan female yakuza films werden een hoop tieten en geweld toegevoegd (bijv. films als Sex and Fury en Female Yakuza Tale) en het Sukeban subgenre kwam op. Sukeban betekent Bad Girl Boss. Het waren films waarin vrouwelijke straatbendes (vaak ook motorbendes) elkaar of de heersende yakuza te lijf gingen en waarin veel geweld en sex voor kwam. Zeer anarchistisch van toon en vol verwijzingen naar popcultuur (een beetje zoals Godard en in mindere mate Tarantino). Ook qua stijl was het zeer uitbundig met vreemde camerahoeken, felle kleuren en vreemde composities. De muziek was cool en funky.

Nou dank ik mijn informatie vooral aan Chris D en de info die hij verschaft in zijn boek Outlaw Masters of Japanese Film plus de info die hij toevoegde aan de Pinky Violence Collection, dus zal ik zijn definitie maar eens gebruiken…..

Pinky Violence: A Japanese pop slang term for ultra-violent movies featuring female protagonists and varying degrees of softcore sexuality.

Vrouwelijke helden binnen dit genre zijn Reiko Ike, Miki Sugimoto, Reiko Oshida en Meiko Kaji.

Ike en Sugimoto werden in hun tienerjaren ontdekt. Ondanks dat ze er niet helemaal achterstonden (en zeker hun familie niet) gingen ze veelvuldig uit de kleren. En dan ook vaak in vreselijk denigrerende scenes. Je moet het maar kunnen! Vaak speelden ze samen in films.

Reiko Oshida had meen ik een contract gesloten en hoefde niet naakt te gaan. Daar zorgden de bijrollen wel voor.

Meiko Kaji speelde eigenlijk meer in subgenres zoals de women in prison filmserie Female Convict Scorpion.

Ik vind het een cool genre. Het is een rare combinatie van geweld, sex, humor en emotie en het gaat niet enkel om het uitbuiten van vrouwen. Uiteindelijk zijn het altijd de badass chicks die winnen en de slechterikken zijn bijna immer mannen. Sommige films zijn zelfs feministisch van toon en heel vaak bevat de film ook een anarchistische boodschap. De autoriteiten krijgen er nogal eens van langs. En heel vreemd is ook dat het sentiment tussen het geweld, de humor en de sex door gewoon werkt. De films bevatten ook een heerlijk cool-gehalte en ik heb al aardig wat Tarantino-fastforwards gehad. Bekende regisseurs die binnen het genre regisseerden zijn oa Teruo Ishii en Norifumi Suzuki.

avatar van Ramon K
Voor wie interesse heeft in of een start wil maken met de Japanse 70’s genre-cinema, maar niet weet waar te beginnen heb ik hieronder een lijst titels geplaatst.

Criminal Woman: Killing Melody (Mihori, 1973)
Delinquent Girl Boss: Worthless to Confess (Yamaguchi, 1971)
Terrifying Girls’ High School: Lynch Law Classroom (N. Suzuki, 1973)
Girl Boss Guerilla (N. Suzuki, 1972)
Lone Wolf and Cub: Sword of Vengeance (Misumi, 1972)
Lone Wolf and Cub: Baby Cart at the River Styx (Misumi, 1972)
Lone Wolf and Cub: Baby Cart to Hades (Misumi, 1972)
Lone Wolf and Cub: Baby Cart in Peril (Saito, 1972)
Lone Wolf and Cub: Baby Cart in the Land of Demons (Misumi, 1973)
Lone Wolf and Cub: White Heaven in Hell (Kuroda, 1974)
Lady Snowblood (Fujita, 1973)
Lady Snowblood 2: Love Song of Vengeance (Fujita, 1974)
Female Prisoner #701: Scorpion (Ito, 1972)
Female Convict Scorpion Jailhouse 41 (Ito, 1972)
Female Prisoner Scorpion: Beast Stable (Ito, 1973)
Female Prisoner Scorpion: #701’s Grudge Song (Hasebe, 1973)
Hanzo The Razor: Sword of Justice (Misumi, 1972)
Hanzo The Razor: The Snare (Masumura, 1973)
Hanzo The Razor: Who’s Got the Gold? (Inoue, 1974)
Wandering Ginza Butterfly (Yamaguchi, 1971)
Wandering Ginza Butterfly 2 (Yamaguchi, 1972)
Stray Cat Rock: Sex Hunter (Hasebe, 1970)
The Blind Woman’s Curse (Teruo Ishii, 1970)
Sex and Fury (N. Suzuki, 1973)
Female Yakuza Tale: Inquisition and Torture (Teruo Ishii, 1973)
Red Peony Gambler: Flower Cards Match (Kato, 1969)
Sister Street Fighter (Yamaguchi, 1974)
Female Demon Ohyaku (Y. Ishikawa, 1968)
Quick-draw Okatsu (Nakagawa, 1969)
Okatsu the Fugitive (Nakagawa, 1969)
En natuurlijk de Zatoichi-reeks.
En het oeuvre van Seijun Suzuki. Oa Tattooed Life (1965) en Kanto Wanderer (1963)

En dan heb je nog de films met Sonny Chiba. Ook geregeld onder de regie van een Teruo Ishii of een Kazuhiko Yamaguchi bleek Chiba echt de koning van de Japanse 70’s martial arts/exploitation-cinema te zijn. Hij was oa te zien in The Street Fighter trilogie, de Matsutatsu Oyama trilogie en de cultfilm G. I. Samurai (M. Saito, 1979), een vreemde film waarin een hele legereenheid in feodaal Japan belandt.

Mijn favoriete Chiba-flick is Karate Warriors (Yamaguchi, 1976), een variant op Kurosawa’s Yojimbo (1961)

Bijna alle films die in de lijst staan zijn in ieder geval op Regio 1 te verkrijgen (ik heb ze allemaal in bezit).
Ik ben zelf ook nog op zoek naar wat titels en ik ben blij dat er nu vooral in de USA heel veel te verkrijgen is/uitgebracht wordt. Fantastische cinema!

avatar van BlueJudaskiss
Ramon K schreef:

Bijna alle films die in de lijst staan zijn in ieder geval op Regio 1 te verkrijgen (ik heb ze allemaal in bezit).
Ik ben zelf ook nog op zoek naar wat titels en ik ben blij dat er nu vooral in de USA heel veel te verkrijgen is/uitgebracht wordt. Fantastische cinema!


Zou je er niet een paar in de pakketservice kunnen doen? Ik ben best geinteresseerd!

avatar van danuz
Moet zeggen dat ik het ook best eens wil proberen. Vind het idee van een (voor mij) onbekend subgenre erg boeiend. Of het daadwerkelijk ook iets voor mij is, moet nog blijken. Maar wanneer je iets in de pakketservice wilt doen, ben ik hoogstwaarschijnlijk van de partij.

djelle
Interessante info Ramon. Ik had al een tijdje in de gaten dat dit genre goed door jou werd ontvangen, waar ik wel wat van geschrokken was moet ik zeggen. Meestal nogal platte (zeer inhoudsloze) cinema namelijk, dacht dat dat niet jou ding was (temeer omdat je zelf ook eens bij Pickpocket zei dat je films die gemaakt werden om de platte inhoud -wat dit soort films in essentie beogen- mindere cinema vindt).

- Dus als ik het goed begrijp is Exploitation eigenlijk ontstaan in Japan?

Ik ben meer vertrouwd met de Westerse (vooral Amerikaanse en Italiaanse) variant, heb je daar ook titels in gezien of vind je die minder goed?

avatar van Ramon K
Meestal nogal platte (zeer inhoudsloze) cinema namelijk, dacht dat dat niet jou ding was (temeer omdat je zelf ook eens bij Pickpocket zei dat je films die gemaakt werden om de platte inhoud -wat dit soort films in essentie beogen- mindere cinema vindt).


Paar dingen die me aantrekken in deze Japanse cinema:

- de tijdsgeest komt erg naar voren in deze films: vrije sex, anarchie, en politieke aanklachten. Niet op een bijster intelligente manier immer, maar het is er regelmatig wel en 't trekt me erg

- de visuals zijn vaak erg mooi. Dit zijn B-films die gemaakt werden door erg competente regisseurs. Coole composities, mooie camerabewegingen, felle kleuren en decors. Het doet esthetisch gezien wat met me. Vaak ook erg surrealistisch.

- wraakmotief. Ik kan erg mee gaan in de wraakgevoelens. Maar ook de typische ninyo/giri conflicten vind ik erg interessant. Trouw aan een yakuzaclan versus humaniteit.

- de cheesy elementen en popreferenties. Vaak jazzy-muziek en elementen die bij 'die tijd' horen.

- Het afwisselen van sex en geweld met een pathos die werkt. Verschillende van deze geweldfilms werken op een haast poetisch niveau. Ik kan daar mijn vinger niet precies opleggen, maar dat esthetische verheft deze Japanse cinema boven de de gewone 'B'-film. In de ene scene snijden een aantal vrouwen benen, oren, neus, armen en hoofd van een man af, in een andere scene speelt een kind in alle onschuld met de tepel van een vrouw (Lone Wolf and Cub). Het is zo'n vreemde tegestelling! Maar het werkt.

- Dus als ik het goed begrijp is Exploitation eigenlijk ontstaan in Japan?


Nee. Russ Meyer en Jack Hill waren er bijvoorbeeld al een tijd. Vreemd genoeg waren dit geen inspiratiebronnen voor de Japanners omdat ze deze voorlopers pas jaren later in de bios konden zien.

k ben meer vertrouwd met de Westerse (vooral Amerikaanse en Italiaanse) variant, heb je daar ook titels in gezien of vind je die minder goed?


Wat blaxploitation gezien en een film als Thriller- a Cruel Picture, maar verder weinig gezien. Ben ook benieuwd of de Amerikaanse/Italiaanse variant me hetzelfde gevoel kan geven. Aziatische cinema heeft toch iets, wat andere cinema niet heeft.

Zou je er niet een paar in de pakketservice kunnen doen?


Daar ben ik te gierig voor. Maar misschien dat ik een paar kopietjes kan laten maken ooit. Bij boudisque zul je ook wel wat titels kunnen krijgen. Er is ook een nl label dat films als Zero Woman: Red Handcuffs (Noda, 1974) en Yakuza's Law (Ishii, 1969) op dvd heeft uitgebracht. Goedkoop op de kop te tikken.

djelle
Ja, die laatste heb ik liggen. Aanrader.

Die aantrekkingspunten in het genre begrijp ik wel overigens. Ik kan me er zelfs in vinden (al heb ik nog maar weinig Japanse expl/'pinky violence' gezien).

avatar van Ramon K
Even wat screenshots (niet denderend qua kwaliteit):

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.moviemeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://img172.imageshack.us/img172/5115/jailhouse41la1.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.



Dat krijg je als je een groep wilde vrouwen tegenkomt.

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.moviemeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://img174.imageshack.us/img174/5624/jailhouse412mf9.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.



Meiko Kaji misbruikt, met haar ijskoude blik domineert ze de hele filmserie.

Uit Female Convict Scorpion Jailhouse 41

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.moviemeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://img135.imageshack.us/img135/7205/blindwomanscursewj1.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.



Surrealistische decors kom je vaak tegen in dit genre.

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.moviemeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://img505.imageshack.us/img505/751/blindwomanscurse2in1.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.



De doorlopende clan-tatoeage. Zeer cool!

Uit Blind Woman’s Curse

avatar van Ramon K

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.moviemeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://img517.imageshack.us/img517/2104/femaleyakuzatalegu8.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.



Naakte vrouwen die de trap afstormen in Female Yakuza Tale

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.moviemeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://img261.imageshack.us/img261/3031/delinquent2vv4.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.



Een genre-element: 5 heldinnen die de yakuza-eed/introductie bezigen. Immer in een soort van 'buiging'-stand, met de hand naar voren. Uit Delinquent Girl Boss: Worthless to Confess

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.moviemeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://img505.imageshack.us/img505/4462/kantowanderersn5.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.



Nog een genre-kenmerk: de afrekening. Immer verplicht in een yakuza/ninkyo film. Bijna immer met de Katana als wapen, zelfs als de film zich afspeelt in de moderne tijd. Uit Kanto Wanderer

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.moviemeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://img261.imageshack.us/img261/8283/delinquentgirlwh7.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.



De finale van Delinquent Girl Boss speelt zich af tegen een fleurig 70's decor onder begeleiding van een jazzy soundtrack.

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.moviemeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://img441.imageshack.us/img441/2146/sexandfury2ft4.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.



Reiko Ike in Sex and Fury

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.moviemeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://img511.imageshack.us/img511/5748/lonewolfvengeanceoy9.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.



De wolf en zijn pup doen waar ze goed in zijn in Lone Wolf And Cub (Sword of Vengeance meen ik).

avatar van kos
kos
Even over die Lone Wolf and Cub, ik heb deel 2 al een tijdje liggen, kan ik daar gewoon mee beginnen of moet je echt 1 gezien hebben?

avatar van Ramon K
Gewoon mee beginnen Kos. Je moet het wat dat betreft vergelijken met de Zatoichi reeks. Die kun je ook gewoon los zien. Er zit geen lijn in met cliffhangers en dergelijken Het is het een manga-verfilming, waarin het wraakplot enkel een rode lijn vormt.

avatar van kos
kos
Oke, thanks. .

avatar van Observator
Voor mijn beeldvorming: Is Lady Snowblood (die ik toevallig gezien heb) representatief voor dit genre? Vond het visueel wel aardig, maar het verhaal niet bepaald sterk.
Als ik je verhaal zo lees is Lady Snowblood nog vrij beschaafd en seksloos in vergelijking met een aantal titels en screenshots uit je posts.

avatar van Mochizuki Rokuro
Goed werk!

Ik ben redelijk thuis in Japanse cinema al zeg ik hetzelf, maar slecht in het pinku gebeuren en al helemaal niet in het pinku-violence. Zowel uit de jaren 70 (heb een handvol Kumashiro gezien) als het pinku jaren 90+.

Ik zal me eens verdiepen in jouw aanbevelingen en titels. Want zoals gezegd ben ik daar slecht in thuis en komt er wel steeds meer op de markt.

En over pinku: Opvallend dat pinku nog steeds als bioscoopfilmgenre in zwang is in Japan. Kobayashi Masahiro werkt er ook nog steeds bleek op het IFFR (en verdient er mee). Zo ook ene Mochizuki Rokuro.

avatar van Ramon K
Observator schreef:
Voor mijn beeldvorming: Is Lady Snowblood (die ik toevallig gezien heb) representatief voor dit genre? Vond het visueel wel aardig, maar het verhaal niet bepaald sterk.
Als ik je verhaal zo lees is Lady Snowblood nog vrij beschaafd en seksloos in vergelijking met een aantal titels en screenshots uit je posts.


Lady Snowblood is een typische chanbara-flick met exploitatieve elementen. Een simpel wraakverhaal met wat politieke elementen op de achtergrond (in deel 2 komt de politiek meer naar voren). Wraakfilms bevatten immer een simpel plot.

Ik heb dit topic dan ook aan gemaakt om de gehele Japanse jaren 70 genre-cinema onder de aandacht te brengen en niet enkel de Pinky Violence pur sang. Pinky Violence is uiteindelijk een verzamelnaam geworden. Eerder net zo'n ruime term als film noir, dan een afgebakend genre. Bovendien zijn er veel genre mixen. Je hebt zoveel genres: Je hebt martial arts, yakuza/ninkyo, Roman porn, chanbara (swordplay), kaidan (spookverhalen), sukeban (vrouwenbendes), nunsploitation etc.

Juist als je veel geweld en sexploitation wilt zien dan moet je voor een titel als Terrifying Girl's High School gaan. Maar de sex gaat nooit verder dan soft-core.

avatar van Ramon K
Terrifying Girl's High School is echt pinky violence pur sang: een meisjessschool die in opstand komt (anarchie), vrouwenbendes (Sukeban/Girl Boss) die de codes van yakuza naleven, veel sex en naakt, veel gemartel, veel cool en veel geweld. Maar dan nog is het naar onze maatstaven soft-core.

avatar van Ramon K
En als je een creditcard hebt, waarom zou je het dan niet een keer proberen? Terrifying Girl's High School is bijvoorbeeld voor nog geen 8 Euro bij dvdpacific te verkrijgen. Is het niets dan kun je 'm vast ruilen op MM.

avatar van Ramon K
Trailers:

Female Convict Scorpion Jailhouse 41

Female Yakuza Tale

Sex & Fury

Girl Boss Guerilla

Delinquent Girl Boss: Worthless to Confess

Pinky Violence Collection

Een trailer voor de regio 1 boxset. De twee bovenstaande films plus Terrifying Girl’s High School: Lynch Law Classroom plus Criminal Woman: Killing Melody

Female Prisoner Scorpion: Beast Stable

Lady Snowblood

Chiba Compilatie

Lone Wolf and Cub: Sword of Vengeance

Karate Bullfighter

Hanzo The Razor: Sword of Justice

En wat voor een sword!

Blind Woman's Curse

Niet allemaal denderend qua kwaliteit, maar misschien een leuk opwarmertje. Vaak coole muziek ook bij dit soort films. Vooral in de laatste film (trailer).

avatar van danuz
Heerlijk, zo een overload aan informatie! Krijg toch echt wel behoefte om een kleine duik te nemen.

avatar van Ramon K
Zal toch ook wel te pindakazen zijn, als aanschaf een te grote gok is?

En ik doe dit graag. Deze Japanse onzin is voor mij de ontdekking van het afgelopen jaar.

avatar van danuz
Zal eens wat rondzoeken naar titels. (Goede) ontdekkingen zijn inderdaad altijd fijn!

avatar van ToNe
Coole topic.

In deze film, Kunoichi, is er zelfs een deadly move die tussen de benen uitkomt.

avatar van Ramon K
En die film is op dvd uitgebracht door Tokyo Shock. Misschien dat ik 'm wel een keer check. Tips zijn verder altijd welkom.

Goto
Heb hier allemaal nog niets van gezien maar weet iemand of dit een beetje te vergelijken is met Izo? Eigenlijk de enigste film die ik gezien heb die er (schijnbaar) wat op lijkt. Ben eigenlijk ook wel benieuwd geworden, zal eens kijken of er wat te pindakazen is of misschien een leuk geprijsde boxset.

avatar van Wazigheid
Bedank voor deze informatie! Ik las dit een tijdje geleden en heb Sex and Fury gekeken, aangezien die ook steeds bij IMDB bij veel "Recommendations" staat. Vond hem erg leuk, mooie kleuren, originele standpunten, lekker overdreven vechtscernes, nou ja alles. Wel een minpuntje, het gekreun in de erotische scenres, maar dat zou wel zijn omdat ik een vrouw ben (?).
Ik ga zeker meer van dit genre proeven!

avatar van Naomi Watts
Ik ga me de komende tijd ook maar even duiken in de Pinky Violence stroming.

avatar van jeroentjuhhhhh
Damn, goed werk Ramon K! Geweldige lijsten, ga ik zeker het een en ander van zien.

dominion

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=JtUnevKhh0A

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.


Yakuza's Law .

avatar van jeroentjuhhhhh
Topic beetje uit het oog verloren. Wel zelf een start gemaakt, en dit smaakt naar meer. Meteen fan van Meiko Kaji geworden na het zien van de Female Scorpion films. De cinematografie is fenomenaal te noemen en de rol van Matsu, oftewel ''Sasori'' (Scorpion), is in alle delen het hoogtepunt gebleven.

Nu eens uitzoeken wat de volgende films worden

avatar van Fikret8
De drie Hanzo The Razor films zijn ideaal voor het PakketService.

avatar van Cellulord
Bedankt Ramon, leuk lijstje waar ik me eens verder moet in verdiepen.
Zag het volgende langskomen op youtube.
Pinky Violence: Essential Trailers (1970-1977):
Pinky Violence
Trailers van 31 films (1 1/2 uur)

avatar van beavis
Soms schrijf ik via PM epistels die eigenlijk beter gewoon op het forum zouden thuis horen. Nu heeft Ramon K hierboven eigenlijk al een volledig overzicht gegeven van waar het in dit topic over gaat, maar het kan ook weer geen kwaad om dit weer eens op te rakelen en input van nieuwe lezers te vragen.

Ik kreeg de vraag voor tips op het gebied van Pinky Violence, of Meiko Kaji / Female Prisoner Scorpion tot het beste behoort en of Teruo Ishii en Lone Wolf and Cub ook tot het genre gerekend mogen worden.

waarop ik schreef:

Meiko Kaji is inderdaad binnen de pinky violence wel de meest overtuigende actrice die in de beste reeksen meespeelde. Qua genres is het een beetje een mengelmoes. Female Prisoner Scorpion is een mix tussen traditionele ridderlijke yakuza films van Toei, de zogenaamde ninkyo, en de exploitation van Woman in Prison films. In andere series gaat het meer om jeugdbendes en praat men over Sukeban, oftewel girl-boss... Maar ook hier bedienen die zich van coole yakuza groeten en tradities. De verhalen zijn meestal matig bij die films, en uiteraard lijken ze allemaal heel erg op elkaar. De ene legt wat meer accenten op plot en stijl, de andere wat meer op de pink elementen. Heb ze ook nog laaaang niet allemaal gezien en mijn voorkeur gaat meer uit naar de pure ninkyo, zonder de pinky elementen. Red Peony Gambler is daar een heel goed voorbeeld van.

Teruo Ishii werkte zeker aan mee aan dit genre, al zijn de ero-guru films van hem vaak nog weer een vak apart. Ik vergelijk hem dan ook meer met Suzuki, al wordt die laatste meestal meer bij de new wave geschaard en niet bij de exploitation. Lone wolf and Cub raakt ook wel aan het genre door de verhaal opbouw en het exploitation karakter... Je kan het bijvoorbeeld niet echt Chambara, of Samoerai, film noemen. Maar pinky is het uiteraard ook weer niet. Het vergelijkbare Hanzo the Razor dan weer wel omdat daar duidelijk een seks/parodie kant wordt opgezocht... Er is gewoon heel veel goede en bloederige exploitation gemaakt in die tijd, en soms wordt het expliciet en soms alleen maar heel erg bloederig, en heel soms beiden... Het is allemaal de moeite waard. Dus gewoon meer gaan kijken en dan ontdek je zelf wel de regisseurs met hun eigen stijl en voorkeuren. Al het goede komt van Toei. Nikkatsu doet zeker ook mee, zeker als het om de explicietere varianten gaat.

Porno Jidaigeki: Bohachi Bushido (1973) zou je zeker moeten zien als voorbeeld van een film die de beste elementen van dit soort films combineert tot een erg uniek cool meesterwerkje. (Maar anders zou ik toch ook Female Prisoner Scorpion en Lady Snowblood hebben gezegd...)

Zoals de Japanse naam al aangeeft is dit een exploitation variant op een Jidaigeki, oftewel een film in een historische setting. Bij Pinky Violence heb ik persoonlijk altijd het idee dat eigenlijk alleen films in een moderne setting worden bedoeld, de Sukeban films vooral dus... Maar zoals gezegd is de plotstructuur bij al dit soort films enorm vergelijkbaar... Dat kan soms vermoeiend en simplistisch worden, maar aan de ander kant hebben de Japanners hiermee wel het genre, en het combineren van genres in allerlei subgenres, geperfectioneerd. Kwalitatief maken ze er ook vaak iets bijzonders van! En dat al vanaf de vroege jaren 60 toen de meeste ander (exploitation)genre cinema's ter wereld toch nog echt in kinderschoenen stonden.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:55 uur

geplaatst: vandaag om 22:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.