menu

Film / Genres en landen / De Oost-Europese film

zoeken in:
Wat zijn de beste Oost-Europese films?

Underground van Kusturica

kappeuter (crew)
Edi
(Polen)

Nog niet gezien, maar schijnt erg goed te zijn:
Taxidermia
(Hongarije)

neo (crew)
Naast eerder genoemde:
Sorstalansag, No Man's Land, Bure Baruta, Zivot Je Cudo...

Art
Maršal.

En die film mag best wel wat meer aandacht krijgen

starbright boy (moderator)
Ik sluit me allereerst aan bij Edi, mooie film. En uit mijn top 10 Idi i Smotri.

Verder o.a.

12:08 East of Bucharest (en naar het schijnt nog meer Roemeense films de laatste tijd, maar ik zag alleen deze)

Summer in the Golden Valley

Time of the Gypsies

Natuurlijk Satantango als zou ik beginnen met een andere film van Tarr.

Rane vond ik verre van perfect, maar wel interessant.'

Uit Rusland komt Sokurov, waarvan ik Mother and Son en Days of the Eclipse het beste vind.

En dan zijn er natuurlijk de klassieke Russen als Eisenstein, Dovchenko en Tarkovsky. En is er nog een hele sloot voor mij onontdekt klassiek spul, zoals de films van Wajda (en nog meer Poolse films). DVD Labels als Second Run (Brits) en Moskwood (Nederlands) hebben titels in deze hoek.

Hongarije :
* Kontroll

Tsjechië:
* Akumulátor 1
* Spiklenci Slasti

Hoe zou je Oost-Europa willen definiëren tegenwoordig?
Voor het gemak maar even alles ten oosten van het voormalige 'ijzeren gordijn' dan.

En alle Sharunas Bartas films. (Litouwen)

Alles van de russische grootmeesters Tarkovski en Sokurov.

Verder:

Sovjet-Unie/Rusland

* Chelovek s Kino-Apparatom
* Idi i Smotri
* Papa, Umer Ded Moroz
* Pryamokhozhdenie
* Sayat Nova
* Shik
* Svadba
* Syostry
* Vozvrashcheniye

Estland

* Somnambuul

Polen

* Dekalog
* Edi
* Przesluchanie
* Sanatorium Pod Klepsydrą
* Trzy Kolory: Biały

Tsjechië/Slowakije

* Krajinka
* Ovoce Stromů Rajských Jíme
* Spiklenci Slasti
* Záhrada

Hongarije

* Hukkle
* Kontroll
* Madárszabadító, Felhö, Szél
* Taxidermia

Balkan

* Crna Mačka, Beli Mačor
* Underground

Heerlijk, die oost-europese cinema!

Hoe is Kieslowski's Blind Chance?

neo (crew)
Kolja is ook een mooie aanrader vanuit Tsjechië.

Als je van vals sentiment houdt ja..

kijkert
Onderhond schreef:
Hongarije :
* Kontroll

Tsjechië:
* Akumulátor 1
* Spiklenci Slasti

Jouw nummer 1 is toch Pools?

Wat mij betreft is die Japans. Is Oshii wel genoeg auteur voor.

kijkert
Onderhond schreef:
Wat mij betreft is die Japans. Is Oshii wel genoeg auteur voor.

Ja, ik zie het nu. (even gespiekt). Japan is inderdaad wel heel erg *oost* europa.

(Ik meende ooit ergens in een ander topic gelezen te hebben dat je het een poolse film vond, maar dat zal ik verkeerd onthouden hebben)

Ik vraag me af of er ook oost-Europese films zijn die niet gerelateerd zijn aan oorlog of het 'uitzichtloze leven' in het oosten van Europe benadrukken. Bestaan er 'happy' Oost-Europese films?

chiquita schreef:
Ik vraag me af of er ook oost-Europese films zijn die niet gerelateerd zijn aan oorlog of het 'uitzichtloze leven' in het oosten van Europe benadrukken. Bestaan er 'happy' Oost-Europese films?

Als je even zoekt in de data base bij de door jou bedoelde landen vind je misschien wel iets. Zoekt en gij zult vinden...

kos
Of je vraagt het hier even.

Crna Mačka, Beli Mačor

Dit vond ik wel een 'happy' film. Zeer sterke film ook.

arkadi
Kan op meer komen als ik wat langer nadenk maar nummer 1!!! is toch wel:

Idi i Smotri (1985)

Linn schreef:
Als je even zoekt in de data base bij de door jou bedoelde landen vind je misschien wel iets. Zoekt en gij zult vinden...

De vraag is gericht aan de mensen die kennis hebben over de Oost-Europese cinema en mij van een antwoord kunnen voorzien, zonder uitvoerig te zoeken. Ik heb zelf al gezocht, anders had ik die vraag ook niet gesteld. Zoekt en gij zult niet altijd vinden. Toch bedankt voor de wijze tip.

Sure anytime..

Finisterra schreef:
Crna Mačka, Beli Mačor

Dit vond ik wel een 'happy' film. Zeer sterke film ook.

Dank! Maar ook bij deze film heb je weer een typisch Oost-Europese setting: armoede. Of heb ik het verkeerd? Is de Oost-Europese cinema voor altijd gebonden aan verhalen over de consequenties van de oorlogen en slechte sociaal-economische omstandigheden of zijn er ook recente films die een andere richting opgaan?

chiquita schreef:
(quote)

Dank! Maar ook bij deze film heb je weer een typisch Oost-Europese setting: armoede. Of heb ik het verkeerd? Is de Oost-Europese cinema voor altijd gebonden aan verhalen over de consequenties van de oorlogen en slechte sociaal-economische omstandigheden of zijn er ook recente films die een andere richting opgaan?

Nee, Crna Macka toont nauwelijks de gevolgen van oorlog. Er valt ook nauwelijks uit de film op te maken dat de mensen daar arm zijn. Ze zijn vooral erg prettig gestoord daar. Het kleurengebruik is verre van grijs en grauw. De film bevat veel geinige muzikale intermezzo `s en een positieve sfeer doordat er veel weirde personages en muziek in voorkomen. De mensen proberen juist iets leuks van het leven te maken. Vette aanrader!

Crna Macka, Beli Macor
Kontroll
Shik
Taxidermia
Zahrada

Vijf totaal verschillende films (met humor!) waarbij deze elementen
consequenties van de oorlogen en slechte sociaal-economische omstandigheden
(welkom in Oost-Europa) van ondergeschikt belang zijn.

Als geen van deze films je aanspreekt en je bent ook niet gevoelig voor typische Oost-Europese weemoed (Tarr, Bartas), dan zou ik het elders gaan zoeken.

Recent

Vond ik 4 Luni, 3 Săptămîni şi 2 Zile zeer goed.

Verder het werk van Kusturica, al moet ik me daar ook nog echt in gaan verdiepen.
No Man's Land is een andere aanrader en net als wat werk van Kusturica makkelijk verkrijgbaar.

Dan is er uit Turkije nog het werk van Ceylan. Uzak vond ik geweldig.

Klassieke films

Verder ga ik me binnenkort wagen aan wat films van Andrzej Wajda. Zijn eerste grote film, Pokolenie, was hiertoe een eerste aanzet.
Verder uit Polen: Knife in the Water en het vroege werk van Kieslowski.

Deze Hongaarse film is een aanrader: Csillagosok, Katonák
Andere Hongaarse films die ik nog wil zien: Het werk van Bela Tarr.

Second Run heeft een inmiddels hele interessante reeks Oost-Europese klassiekers op R2 dvd uitgebracht.

neo (crew)
Alastor schreef:
Als je van vals sentiment houdt ja..

Of mooi sentiment

Malick
Ones to watch: 20 emerging film directors from the new east

Eens wat betreft Emir Baigazin. En Laszlo Nemes waarschijnlijk ook. Maar Nana Ekvtimishvili, Mira Fornay, Kristina Grozeva + Petar Valchanov en Miroslav Slaboshpitsky zeker (nog) niet.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:36 uur

geplaatst: vandaag om 21:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.