MENU

3,81

Joegoslavië / Italië / Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Emir Kusturica
met Davor Dujmović, Bora Todorović en Ljubica Adžović

Het verhaal speelt in Joegoslavie waar Perhan woont, een jonge ondernemende zigeuner met telekinetische krachten. Hij wordt verleid door het snelle geld van kleine diefstallen en dreigt daardoor vernietigd te worden evenals degene waar hij van houdt.

geplaatst op 7 september 2002, 12:52 uur, permalink
Kusturica in vorm.

FisherKing
geplaatst op 4 maart 2003, 3:50 uur, permalink
Zeer sterke film van Kusturica... alles lijkt hier te kloppen... Moeilijk te omschrijven de diepe indruk die deze film achterlaat...

avatar van Redlop
geplaatst op 1 februari 2004, 14:06 uur, permalink
Waarschijnlijk ook omdat de meeste Gitano's nooit hadden geacteerd en zelfs analfabeet zijn komt het zo vreselijk realistisch over.
Enige bezwaar is dat het te langdradig werd. 4*

avatar van Goodfella
geplaatst op 10 maart 2004, 2:02 uur, permalink
Mooie balans tussen uitbundige taferelen à la Black Cat White Cat en meeslepende, surrealistische droomscènes. Het verhaal is erg aardig, alleen wel te langdradig zoals Redlop al zei. Bovendien nam de film zichzelf hier en daar net iets te serieus.... 3,5 *

avatar van Badalamenti
geplaatst op 29 juni 2004, 22:45 uur, permalink
Prachtige muziek !

geplaatst op 29 juni 2004, 23:06 uur, permalink
Vooral het liedje 'ederlezi' (ofzoiets).

avatar van Anatolia
geplaatst op 27 juli 2004, 0:42 uur, permalink
Aha. Ik luister heel veel naar Goran Bregovic.
Leuke kans om zijn muziek eens te combineren met beeld...

gimli f
geplaatst op 31 juli 2004, 1:44 uur, permalink
Schitterende film weer van Kusturica.

Heerlijke chaotische taferelen, prettig magisch-realistische sfeer, prachtige muziek van Goran Bregovic en uitgekiende karaktertypes.
Wel erg lang, maar dat deert niet. Heb me geen seconde verveeld.

Kusturica heeft wel wat weg van (een Zigeunerversie van) Fellini, met zijn hang naar poëtische en tegelijkertijd chaotische, surrealistische beelden. Na Black Cat, White Cat begint hij toch een van de voor mij interessantere hedendaagse regisseurs te worden. Ik kijk echt uit naar Underground.

Prachtig hoor, zo'n eerlijke schets van het zigeunerleven.

geplaatst op 31 juli 2004, 4:23 uur, permalink
Mooie film, maar je moet er wel even voor gaan zitten inderdaad, maar dat hoeft niet per definitie negatief te zijn. Wel jammer van het beeld dat bij mij af en toe knipperd doorkwam.

Het valt me trouwens op dat Canvas elke vrijdag een film van goed niveau uitzend.

3,5 *

geplaatst op 31 juli 2004, 10:34 uur, permalink
Tenmaart schreef:

Vaak ook op woensdag.

Maar goed, dit was inderdaad een indrukwekkende film. In het begin maakten het gedrag en de uitspattingen van de zigeuners me wel aan het lachen. Het was zo... onwerkelijk. Een enorme bende, waarin mensen nog aan elkaar worden uitgehuwelijkt en een kalkoen iemands grootste bezit is. Al snel valt echter de ellende op, waar ook de hoofdrolspelers duidelijk mee te maken krijgen. Het is dan moeilijk om niet met de personages mee te leven.

Een mooi portret, maar ik vond dat het verhaal van tijd tot tijd wat chaotisch verteld werd. 3*

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
geplaatst op 7 december 2004, 4:49 uur, permalink
Eerste keer Kusturica en hij bevalt me wel. Ik moest net als gimli af en toe aan Fellini denken. Volgens mij een grote invloed van Kusturica. Soms erg mooie scenes. Een authentieke sfeer en een mooie chaos. Veel mooi taalgebruik ook, regelmatig erg om gelachen.

Vooralsnog 3.5* maar een film die ik beslist nog eens wil zien.

geplaatst op 2 februari 2005, 18:18 uur, permalink
Ik heb deze film nog niet gezien maar lijkt mij zeer goed... maar ik kan hem nergens huren of kopen kan iemand mij helpen???

avatar van 93.9
geplaatst op 4 maart 2005, 19:53 uur, permalink
Erg sterke film.
Dat bijvoorbeeld grootmoeder zo slecht acteerde (begrijpelijk zonder enige camera ervaring) laat gewoonweg niets ten kosten gaan.
Adembenemend.

geplaatst op 5 september 2006, 20:31 uur, permalink
Mooie film mooi verhaal mooie filmmuziek

geplaatst op 5 september 2007, 17:32 uur, permalink
Mooie muziek (Djurdjevdan)

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
geplaatst op 20 september 2007, 2:34 uur, permalink
2-disc DVD release in Nederland op 24 oktober via PIAS (die duidelijk doorgaan met films op DVD uitbrengen na Chantal Akerman en Inland Empire)

avatar van maxcomthrilla
geplaatst op 20 november 2007, 18:35 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Ja! Lekker bruisend,

Kusturica was voor mij zo `n regisseur die plots bewees dat hij erg fijne films kan maken waarin tijd en het verhaal niet zo `n rol spelen, maar alles draait om het uiteenzetten van een film vol knotsgekke personages die onder veel muzikale begeleiding avonturen beleven in hun vaak niet al te snugger aandoende land.

Een minpunt is dat hij af en toe wat langdradig kan zijn. Echter, een pluspunt wat veel jaren `60 en `70 Fellini `s tevens kenmerkt is de ongekende creativiteit. Je weet nooit in welke richting een film als deze zich kronkelt.

The Gypsies begint aardig. Een zigeunersstelletje wordt eens onder de loep genomen. Veel aandacht voor de relatie tussen moeder en haar zoon en haar kleinkinderen. Kleinzoon is op de versiertoer en hoopt wat aan de haak te slaan. Vanaf dat moment wordt de film gedompeld in een fabuleus sfeertje dat tot zijn hoogtepunt komt als Perhan en zijn vriendin zich op het water begeven in een bootje en om hen heen een hoop volk met een soort processie bezig is. Doordat beide groepen geen interactie met elkaar hebben en er werkelijk waar! prachtige muziek wordt gespeeld, lijkt het allemaal een wat surrealistische ondertoon te hebben.

Vervolgens kent de film wat mindere momenten, maar weet hij de aandacht perfect vast te houden, doordat het nergens voorspelbaar overkomt en er wel grappige momenten inzitten. Om je vervolgens toch nog even bij de strot te pakken, op een moment dat ik dat niet verwachtte. de dood van de bruid met tactisch getimede muziek. Drama staat er boven deze film. Waren meerdere films maar verschoond van drama waarin hoofdpersonages enkel door te janken een gevoel proberen op te roepen.

Veelzijdige film die lang op 3,5* afstevende, maar toch een grote indruk achterlaat na afloop. Er had alleen wel wat geschrapt kunnen worden in de film. Blijft een aandachtspuntje. 4*

avatar van danuz
geplaatst op 19 januari 2008, 10:36 uur, permalink
Feest, drama, geluk, ongeluk. Time of the Gypsies is een prettig gestoorde mengelmoes van dit alles en wist me menigmaal mee te krijgen in de bruisende chaos, waar muziek de spil van het leven lijkt te zijn (en wat voor een muziek!). Het lijkt de chaos van het leven perfect te kunnen vertalen. Ben blij dat er filmmakers zijn die op zo een manier filmen, die een cultuur op deze manier kunnen weergeven. Dat het allemaal wat vreemd aanvoelt is hierin juist een pluspunt.

avatar van film-gek
geplaatst op 10 februari 2008, 0:06 uur, permalink
Jezus wat een briljante film is dit!, ik laat m lekker bezinken en ik geef m 4.5* ster

avatar van nachtvlinder
geplaatst op 5 juni 2008, 22:39 uur, permalink
Zeker onderhoudend, maar vooral ook tragisch; genieten van continu misbruik en uitbuiting valt niet mee, criminele werelden bekoren me niet echt.. erg lang en soms hoopvol, maar uiteindelijk toch erg desastreus.

Ik heb betere en leukere gypsy films gezien en er zijn er genoeg.

avatar van danuz
geplaatst op 5 juni 2008, 23:23 uur, permalink
nachtvlinder schreef:

Ik heb betere en leukere gypsy films gezien en er zijn er genoeg.

Voorbeelden?

avatar van xgogax

geplaatst op 18 juni 2008, 22:50 uur, permalink
Overweldigende ervaring. Wil nu alles van Emir Kusturica zien...!

***** / *****

avatar van nachtvlinder
geplaatst op 20 juni 2008, 18:12 uur, permalink
gypsy films : veel van Tony Gatlif is erg goed.

avatar van Legan
geplaatst op 4 maart 2009, 12:53 uur, permalink
Echt een fantastische regisseur die Kusturica. Wat de film vooral maakt is de sfeer die het uitstraalt. Maar daarnaast ook de heerlijke chaotische taferelen, de betoverende muziek, de doldwaze personages, de heerlijke humor, de drama, … Kippenvel! Natuurlijk zijn er ook kleine minpunten. Het acteren is niet van een superhoog niveau, maar wat wil je met een cast dat nog nooit heeft geacteerd!? De film is lang maar nooit langdradig. Wel jammer was het feit dat er soms geen ondertiteling aanwezig was.

avatar van Montorsi
geplaatst op 24 april 2010, 23:35 uur, permalink
Wordt wel gezien als voorloper van Black Cat, White Cat, en niet zo gek natuurlijk..

Voor Kusturica begrippen een erg serieuze film vond ik, hoewel er (vooral in het begin) best wat te lachen valt. De serieuze kant van de film heeft echter ook genoeg te bieden, het verhaal is erg sterk. Qua regie laat Kusturica zich ook weer van zijn beste kant zien, hoewel je ook merkt dat het nog een vroege film van hem is.

Uiteindelijk genoten van een mooie film, maar ik ben ook blij dat Kusturica zich later meer is gaan toeleggen op komische films, want daar geniet ik toch wel wat meer van.

avatar van Spetie
Spetie (moderator)
geplaatst op 31 oktober 2010, 22:09 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
En alweer zo'n heerlijke film van Emir Kusturica. Leuk, leuk en nog eens leuk! De film doet inderdaad erg denken aan Black Cat, White Cat, al is het drama in deze film wel meer aanwezig.

Maar wederom een erg goede film dit dus, met leuke personages en heerlijke muziek, iets waar je meteen Kusturica aan herkent. Verder zijn er weer een hoop dieren en loopt alles weer lekker door elkaar heen en is de film lekker onvoorspelbaar. Het personage Perhan is ook leuk. Eerst vond ik het maar een nerd, maar later begon ik echt met hem mee te leven.

Naast dit alles kent ook deze film een sterke regie met enkele erg mooie scenes. Vooral het moment dat Perhan als het ware op de rivier komt aangezweeft, levert in combinatie met de regie, de belichting en de muziek, een fantastische scene op.

Nu rest me nog wel te zeggen dat de film ook een paar inzakmomentjes kent, maar gelukkig duurt dat nooit heel lang. Ik heb vier films gezien nu van deze beste man en alle vier scoren ze vier sterren of meer. Dat belooft wat voor de vijfde.

mauwiewauwie
geplaatst op 3 november 2011, 16:07 uur, permalink
Gewoonweg een ongeslepen diamand die naarmate zijn geslepeheid steeds mooier gaat schiteren.Prachtige rauwe film zoals veel werk van Emir Kusturica.

Was al een tijdje op zoek naar deze prachtige film,zoekt en gij zult vinden was het zoeken 100% waard nu op naar de volgende ruwe diamant Arizona Dream met Johnny Depp,ben ik ook al een tijdje aan het zoeken.

mauwiewauwie
geplaatst op 17 november 2011, 15:10 uur, permalink
Ik draai deze dvd's helemaal gaar dus daarom zoek ik al het werk van deze regisseur,
Voor al het nummer Pitbull uit de film Black cat White cat van de band waar Emir basgitaarist is geweest briljante humor alleen jammer van die dieren die daar vroeger onder moesten lijden.
Daar dit niet meer mag is ook een van de rede's dat er geen film's als Underground en bcwc meer gemaakt worden ik vind dit wel jammer maar helaas pindakaas.
En acteren is niet moelilijk gewoon je zelf in de rol inleven zo als PSH dit al jaren doet in bijv Doubt. Wordt tijd dat ik de hele serie ga kopen op blue ray kan ik ook nog genieten van mischien beter beeld materiaal.het is weer bijna sinterklaas dus gewoon mezelf een dikke blue-ray speler en een aantal kustrica's op blue-ray erbij kado te doen mezelf even lekker verwennen met de dikke kerstbonus die ik elk jaar (verdient heb) kan ik wel 5 setjes kopen hahahaha _O^

avatar van JJ_D
geplaatst op 22 februari 2012, 21:02 uur, permalink
Ooit, in een erg ver verleden, 'Black Cat, White Cat' gezien, en wist toen absoluut niet wat ik er mee moest aanvangen. Ben niet zo'n Kusturica-fan, stelde ik toen reeds vast. 'Time of the Gypsies' begint nochtans ijzersterk, met een schitterend, chaotisch tafereel dat prachtig aan elkaar werd geregisseerd. Verder ook veel humor in de film natuurlijk: is dit zelfspot, of gewoon barmhartig lachen om...? Wie niet gelooft in cultuurverschillen, laat ik hoe dan ook voortaan deze film huren. Omwille van dat eerste half uur althans.

Daarna wordt de film helaas meer eendimensionaal en ligt de focus erg duidelijk op de plot. Er zijn nog steeds magisch-realistische tinten die mooi een bepaalde abstracte of concrete betekenis krijgen in het geheel, maar de vertelling wordt voor mij op den duur wat te droog. Muziek (door wie anders dan Goran Bregovic?) blijft wel aangenaam, hoewel zeer bombastisch.

Een film om te herinneren, echter eveneens omwille van de frustraties die hij gaandeweg teweeg bracht.

avatar van stefan dias
geplaatst op 23 februari 2012, 12:06 uur, permalink
JJ_D schreef:

Toch maar eens 'Papa is op zakenreis' proberen. Veel soberder en een mooi tijdsdocument.
(en ik ben ook zo geen Black Cat White Cat- fan)

avatar van eka81
geplaatst op 30 maart 2012, 22:39 uur, permalink
ik heb nog nooit gezien dat film en muziek zo goed bij elkaar kwamen.

zo realistisch...niet te geloven zeg.. alles klopt aan deze film

4 sterren

avatar van SnakeDoc
geplaatst op 18 april 2012, 12:50 uur, permalink
Ik heb nog nooit zo veel kabels aan een zwevende lepel of kalkoen vleugels zien hangen, dus wat ..telekinetische krachten

Het subtiele gebruik van grapjes in de film deed me vaak denken aan die uit de films van Jean-Pierre Jeunet. Flauw, maar vaak uiterst origineel gebracht.

De film had een hoog voorspelbaarheids- gehalte, en spanning was er niet tot nauwelijks.
Toch was het verhaal in combinatie met de typisch aanwezige zigeuner muziek best aardig, maar werd het mede door de vrij lange speelduur uiteindelijk allemaal wat saai.

In dat opzicht ben ik het dus eens met JJ_D.

Film schommelt tussen de 3 en 3,5 sterren. Voorlopig maar even dat eerste!

Poster vind ik overigens fantastisch.

geplaatst op 27 december 2013, 16:38 uur, permalink
Doet wat met je deze film, zowel de muziek als drama!