- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- De western
De western
madmax1
-
- 2216 berichten
- 711 stemmen
Deze 2 zijn episodes die horen bij mekaar , ik heb ook geen andere in bezit
of de rest losstaande episodes zijn.?
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Ja, verhalen die op zichzelf staan madmax.
madmax1
-
- 2216 berichten
- 711 stemmen
Even over die posters,zoals hier boven van Man From Laramie.
Leuk om te zien dit is een Franse en dit is een Engelse poster .enz
Als vroege leerling belettering zetter in het schilders vak 1955 zo’n 2jaar mee geholpen aan het maken van zulke cinema plaaten.
Ik betreur het dan ook dat ik er geen meer van kan tonen,ondanks er veel foto’s’ vooral in het begin zijn gemaakt , zijn ze met de tijd verdwenen,zoals ook het gehele artistieke vak.
Dit is jammer want anders kon ik pronken dit is de Maastrichtse –poster van Man From Laramie.
Even een kleine uitleg ;de plaat in cinema Royal was 9 meter lang en 2 meter hoog ,die vervoerden we in 3 delen, en werden ook geschilderd in 3 delen,om zulk een lange plaat vol te schilderen werd er met bijgeleverde dia’s geïmproviseerd tot de hele plaat vol was.
Zo had iedere stad ook in België een kunstenaar waar ik dan ook altijd naar ging kijken wat hij er van had gemaakt.
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Dat is inderdaad erg jammer dat er niets op foto van bewaard is gebleven madmax.
Wat een klus moet dat zijn geweest om al die platen te schilderen.
Hoe land deden jullie over zo'n joekel ?
Waar werd dat geschilderd?
Bij de bioscoop zelf, of in een atelier elders?
madmax1
-
- 2216 berichten
- 711 stemmen
Dit alles in een veel te kleine atelier ,met een joekel van een petrolskachel vooral in winters tijd
De Meester zette de contouren uit met dia’s ,gaf de benodigde kleuren aan achtergrond voorfrond
Na een uur stond de plaat vol en kon de afwerking beginnen,dat was mijn werk letters zetten meestal in antraciet of fel geel de kleinere letters cinemascope kon ik blindelings schilderen haha.
In die tijd maakten we plaaten voor 5 cinema’s Royal-- Mabie – Lux-- Palace – Hebios.
Waarvan in sommige gevallen de plaat Lux nog kon gebruikt worden in de Hebios te Heer
daar kwam de film een week later,.uiteraard moesten we ook afbreken en opzetten van de plaaten
en met zulk weer als nu was dat het mindere gedeelte van het vak.
Barfly
-
- 1873 berichten
- 1749 stemmen
Mooi verhaal, madmax. Dat klinkt allemaal heerlijk nostalgisch. Ouderwets handwerk lijkt me toch een stuk mooier dan de digitale vluggertjes die je nu ziet. Zo kreeg bijna elke bioscoop een unieke aankondiging.
Ik had er graag foto's van gezien, misschien zijn die op internet nog ergens te vinden?
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Eens met het commentaar van Barfly
De eerste tien jaren van mijn leven heb ik gewoond in een straat waarin de grootste bioscoop van de stad en de provincie stond (en nog steeds staat)
Ik heb de schilders van die gevelpubliciteit vaak bezig gezien met het ophangen ervan.
En dan waren er nog van die grote, uit triplex gezaagde, letters, in goudglitter geverfd.
Die werden vaker gewoon in het afvalhok naast de bioscoop gegooid na gebruik.
Daar heb ik er wel eens een aantal van meegenomen om thuis mee te spelen. 
madmax1
-
- 2216 berichten
- 711 stemmen
Tja dat is alles vervlogen tijd,meen in India werkt men nog met dit oude ambacht.
Ik ging er speciaal voor na luik,om plaaten te bekijken tegen die grote gevels fantastisch .
Ook mocht je niet afwijken van de oorspronkelijke dia’s ,alleen met de indeling werd
geïmproviseerd ,in hoogte en breedte kwamen er geweldige kunstukken uit,ook in kleuren was men vrij
van inzicht,ook moest men rekening houden met wat blote dames,want de burgemeester vond dat aanstotend en kon je de zaak afbreken.
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
ook moest men rekening houden met wat blote dames,want de burgemeester vond dat aanstotend en kon je de zaak afbreken.
Of overschilderen ? 
mr rumson
-
- 2170 berichten
- 3024 stemmen
@ mr rumson
Het is een 2delige tv western die eigenlijk te lang duurt en komen er zwakke scènes in voor ,geen echte aanrader ,die tekeningen ben ik wel van gecharmeerd.
Hoi Mad Max bedankt voor je reactie op mijn vraag .
Als het geen echte aanrader is dan ga ik de gok ook niet nemen .
Dan koop ik liever westerns die ik nog niet in mijn collectie heb .
Al zal ik de 3000 wel niet halen 
Je hebt wel weer een mooi verhaal uit de oude doos .
Jammer dat er niks meer van over is
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Dorothy Malone (inmiddels 88) in The Nevadan (1950):

Dorothy Malone in Five Guns West (1955):

Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
N.a.v. een aantal berichten bij de film The Last Command, hier een lijstje met films die te maken hebben met The Alamo, de tot fort omgebouwde voormalige missiepost in San Antonio, Texas, waar van 23 februari tot 6 maart 1836 heldhaftig strijd geleverd werd door een klein groepje bijeengeraapte verdedigers, tegenover een enorme overmacht aan Mexicaanse soldaten.
(Het lijstje is waarschijnlijk niet compleet)
Martyrs of the Alamo (1915)
Davy Crockett and the Fall of The Alamo (1926)
The Alamo (1936)
Heroes of the Alamo (1937)
The Alamo: Shrine of Texas Liberty (1938)
The Man from the Alamo (1953)
Davy Crockett, King of the Wild Frontier (1955)
The Last Command (1955)
The First Texan (1956)
The Alamo (1960
Houston, the Legend of Texas (1986)
The Alamo, thirteen Days of Glory (1987)
Alamo the Price of Freedom (1988)
Texas (1994)
The Battle of the Alamo (1996 - docu, met acteurs)
Two for Texas (1998)
The Alamo (2004)
Aanvullingen zijn welkom.

Zo ziet het fort er tegenwoordig uit.
De boog boven de ingang werd er pas jaren na de slag opgezet, hoewel die in de meeste films wel te zien is.
Historisch onjuist dus.

Barfly
-
- 1873 berichten
- 1749 stemmen
Lol, je was me voor Brix... niettemin laat ik mijn tekst ook staan.
Top, die lijst Brix... en netjes op chronologische volgorde ook nog.
Mijn speurtocht kan beginnen. Hartelijk dank daarvoor.
In het kader van de discussie bij The Last Command (1955) ben ik op zoek naar zo veel mogelijk films over de Texaans/Mexicaanse oorlog en in het bijzonder films waarin de Alamo een rol speelt.
Films ik al ken zijn in ieder geval:
Films nog op te sporen:
Houston: The Legend of Texas (1986)
The Alamo: Thirteen Days to Glory (1987)
Davy Crockett at the Fall of the Alamo (1926) - IMDb
Graag ontvang ik tips en aanwijzingen voor meer films over de Alamo.
Hier nog een mooi stukje Nederlandse tekst over de Alamo: http://www.amerika.nl/cms/geschiedenis/e107_plugins/content/content.php?content.111
De Alamo was voor mij niet echt een speciaal thema, maar lezender- en kijkenderwijs is dat toch wel een vreemde confrontatie geweest.
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Sorry, was niet de bedoeling, want ik wist niet dat jij er ook mee bezig was.
Ik was het vooral voor jou aan 't uitpluizen.
Maar zo is het uiteraard ook prima.
Barfly
-
- 1873 berichten
- 1749 stemmen
Niks sorry, je bent een hele grote hulp.
Hier nog een stukje Wiki met de reden van de strijd tussen Texas en Mexico.
Texas Revolution - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Mooie cover-art, maar 'digitally remastered'?!

Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Misschien bedoelen ze daarmee de foto's Dogie 
mr rumson
-
- 2170 berichten
- 3024 stemmen
Morgen avond op ARD Una ragione per vivere e una per morire .
Hopelijk zenden ze deze film wel uit, afgelopen zaterdag Saddle the wind opgenomen dat dacht ik tenminste ,blijkt dat die film helemaal niet geweest is .
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Una Ragione per Vivere e una per Morire (a Reason to Live. a Reason to Die) zal onze collega's van het spaghettiwestern topic ook wel plezier doen 
Wanneer een film die in de programma's staat aangekondigd toch niet uitgezonden wordt, dan is dat altijd een teleurstelling of zelfs ergernis.
Was er wel een andere in de plaats van de genoemde film?
Barfly
-
- 1873 berichten
- 1749 stemmen
Als ik me goed herinner een film over vrouwen die op elkaar vielen... ik zat namelijk ook klaar voor Saddle the Wind.
mr rumson
-
- 2170 berichten
- 3024 stemmen
Hoi Brix er kwam geen andere film voor in de plaats ik heb de hd recorder versneld afgespeeld
Vannacht ga ik het maar weer proberen .
Wat mij wel opvalt is dat ze veel Franse films draaien op het moment .
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Ook opvallend dat films bijna altijd te laat beginnen in het nachtprogramma van de Duitse zenders, d.w.z. áls ze tenminste beginnen.
Dan zit je er gauw naast met het timen van de opname, en mis je vaak het laatste gedeelte.
Succes gewenst vannacht mr rumson.
Om 03:05 uur staat Comes a Horseman (1977) trouwens nog op het programma van ARD vannacht.
madmax1
-
- 2216 berichten
- 711 stemmen
@ mr rumson
Je hebt wel weer een mooi verhaal uit de oude doos .
Error 400 (Bad Request)!!1 - google.nl
En hier de beruchte plaat die op burgemeesters advies moest worden verwijdert .
Overigens een klasse western.
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
@Madmax1. Day of the Outlaw, 1 van mijn fav Westerns. Onbegrijpelijk dat deze Western-topper bij zo weinig publiek bekend is.
Die pose van die busty Tina Louise komt trouwens niet in de film voor, alleen op posters en promo-shots. Zie ook commentaren bij de film zelf.
Tina Louise, promo-shot:

Maar zo in de film (still):

Ook dit is Day of the Outlaw: prachtige landscapes:

En ook de Fransen kunnen Day of the Outlaw waarderen:

Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Westerns die op TV te zien zijn:
Vannacht >TCM > 00:40 uur > The Law and Jake Wade (1958)

Morgenochtend (15/4) > 11:10 uur TCM > The Younger Brothers (1949)

Morgenmiddag (15/4) > 12:30 uur > TCM > Tribute to a Bad Man (1956)

Morgenavond (15/4) > 22:30 uur > MGM > Invitation to a Gunfighter (1964)