- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- De western
De western
mr rumson
-
- 2170 berichten
- 3024 stemmen
hoi Mad Max ongelofelijk dat die poster /plaatje niet mocht toen der tijd.
Lijkt mij allemaal vrij onschuldig . Maar ja die filmpjes van Betty Page werden volgens mij ook in achteraf zaaltjes of prive vertoond .Als je dat nu terug ziet is het lachwekkend .
Het zal de tijd wel zijn geweest .
Hoi Brix dat zijn weer mooie plaatjes hoor
.
Ik ken de film alleen van naam maar heb hem nog niet gezien ,overigens de film Una ragione per vivere e una per morire . is uitgezonden heb deze opgenomen en een klein stukje gezien .
Kwam me wel bekend voor de film . Maar kijk deze wel een keer af zonder de kids erbij dat werkt niet .
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen

Hell on Wheels -seizoen 3 start op 3 augustus a.s.
* Bron.
Jennifer Ferrin krijgt de rol van de journaliste Louise Ellison: bron.
Meredith Monroe deed ook auditie voor de rol van Louise Ellison: casting video.
Jennifer Ferrin:

PS
HoW vs actie-scenes:
mr rumson
-
- 2170 berichten
- 3024 stemmen
Hoi Dogie -Hogan
ik ken deze serie alleen van horen zeggen .
is deze serie aan te raden ?
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Hoi Dogie -Hogan
ik ken deze serie alleen van horen zeggen .
is deze serie aan te raden ?
Twee belangrijke leading-roles uit seizoen 1 en 2 lijken inderdaad niet meer in seizoen 3 te zitten.

mr rumson
-
- 2170 berichten
- 3024 stemmen
Ziet er mooi uit Dogie -Hogan die actie foto .
Dank je voor de info .
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Jennifer Ferrin krijgt dus in HoW seizoen-3 hoogstwaarschijnlijk de rol van de krantenverslaggeefster Louise Ellison. Volgens mij was de eerste keer dat een 'lady-reporter' in een Western opdook The Return Of Frank James (1940), waar Gene Tierney deze rol vertolkte:
PS
Vraagtekens worden gezet bij de verhuizing van de HoW uitzenddag: van de zondag naar de zaterdag-avond: Calgary Herald d,d, 15/04/2013.

trebremmit
-
- 3015 berichten
- 1465 stemmen
Shane komt nu toch uit in de originele ratio op blu-ray.
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Goed om te horen.
En voor wie de film toch full-screen wil zien(met afgekapte top & bottom) zit er altijd nog een knop op de TV om de beeldratio te veranderen.
mr rumson
-
- 2170 berichten
- 3024 stemmen
Doordat ik op de topic minst favoriete genre.
De Western vaak tegen kwam ben ik eens wat gaan zoeken .
Dan zie je toch dat er op de recente Westerns best aardig op gestemd wordt .
Django unchained : 2483 de oude Django : 277
True Grit : 2100 de oude : 156
3 10 to Yuma : 2379 de oude : 175
Eastwoods Unforgiven : 2028
Costners Open Range valt dan weer wel tegen: 784
Alleen de klassiekers : Once upon a time in the west : 4407
En The good the bad and the ugly :3803
Doen het nog goed zover ik na ben gegaan .
De rest van de klassiekers oa
Butch Cassidy and the Sundance kid : 751
The Wild Bunch : 684
High noon :529
Vallen iets wat tegen qua stemmen .
Mijn vraag is dan ook waar ligt het aan dat de recentere westerns wel bekeken worden .
En de oudere westerns een stuk minder ,terwijl dat er meer dan genoeg oudere westerns zijn die op zijn minst net zo goed zijn of zelfs nog beter ?
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
@mr rumson. Is generatie 'probleem'. De meeste Westernliefhebbers zijn 50+ en die leeftijdsgroep bezoekt amper deze site. Verder zijn sinds de jaren 70 Westerns in NL niet erg populair.
Ben ook Film-Noir thriller liefhebber en heb de afgelopen 5 jaar veel energie en tijd ingestoken om die films uit overwegend de jaren 40 en 50 hier toe te voegen; meer dan 3.800; op de meeste daarvan is eveneens nog nooit gestemd en/of reacties gekaatst, dus ben ik daar dit jaar maar mee gestopt.
Op MM zitten we nog met zo'n. 5 Westernliefhebbers dit draadje in leven te houden; bij de Western-fora van andere filmsites gebeurt trouwens ook bijna niets.
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
De vraag die bij mij opkomt na mr rumson's verslag betreffende het aantal MM stemmen op westerns is: welke waarde valt er in feite toe te kennen aan de hoge score van de koplopers?
Het mag duidelijk zijn dat de meeste stemmers weinig of geen vergelijkingsmateriaal op westerngebied hebben gehad.
Op die manier krijgen de westerns met de meeste stemmen voor mij een dubieus randje, in ieder geval wanneer die als de "beste" bestempeld worden.
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
merchandise The Lone Ranger (2013)

Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Morgen op TV te zien > TCM > 16:00 uur Day of the Evil Gun

Ook nog op TCM morgenavond : 22:30 uur

Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
(gouden) Western-tip:
Dit pareltje onder de Westerns is momenteel zeer goedkoop bij Amazon-UK (met NL subs):

Met Glenn Ford als de Nederlandse goudzoeker Jacob 'Dutch' Walz en Ida Lupino als de femme-fatale Julia Thomas.
Glenn Ford:

'bitch' Ida Lupino:
mr rumson
-
- 2170 berichten
- 3024 stemmen
Hoi Dogie -Hogan
Het zou een generatie probleem kunnen zijn .
Maar als je ziet dat Meeks cutoff ook maar 128 stemmen heeft tot nu toe .
Dan denk ik eerder dat het grote publiek wel op westerns af komt als er bekende regisseurs,
of beroemde filmsterren er aan mee doen .
Ik denk dat als een onbekende regisseur django unchained had gemaakt de film lang niet zo goed bezocht was .
Daarom verwacht ik ook dat The Lone Ranger het hier ook wel goed zal doen omdat Johnny depp erin mee speelt .Wel leuk trouwens die lego van The Lone Ranger is wel iets voor mijn zoontje .
Dat is dan wel weer positief dat er nog steeds leven in de western zit .
Alleen jammer dat een groot deel van het publiek dat wel deze westerns bezoekt .
Niet verder op zoek gaat naar de oudere westerns . waardoor je eigen beperkt als filmliefhebber .
Maar daar heeft de western niet alleen last van vermoed ik .
Verder kan ik alleen nog zegen dat ik het zeer knap vind dat je er al zoveel tijd in hebt gestoken om hier 5 jaar lang 3800 films op te zetten . 
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Goldie Hawn in The Duchess and the Dirtwater Fox (1976):

Dezelfde pose, met zelfde type wapen, decennia eerder: Virginia Mayo in Along the Great Divide (1951):

Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Verdorie Dogie, je bracht me aan 't twijfelen betreffende die film met Glenn Ford, Lust for Gold !
Ik dacht meteen, ha, goede tip!
Toch maar even in m'n DVD kasten gekeken, en ja hoor, daar staat de DVD tussen, alleen nog niet bekeken.
Dus toch een nuttige tip, heb 'm meteen maar klaargelegd voor kijkbeurt.
Leuke opnames van Goldie en Virginia. 
Verder sluit ik mij aan bij het compliment van mr rumson betreffende je vele toevoegingen hier op MM.
Aardigheidje: afgelopen nacht weer twee westerns te zien geweest op de Duitse TV zenders, Bullet for a Badman (ZDF), en The Magnificent Seven, op NDR.
Vooral leuk dat de uitzending op NDR een keuze van de kijkers betrof.
Men kon zelf kiezen welke film er vertoond zouden worden (Wünsch Dir Deine NDR-Fernsehnacht)
In ons buurland is het lang zo slecht nog niet gesteld met de western.
Maar dat is oud nieuws.
mr rumson
-
- 2170 berichten
- 3024 stemmen
Hoi Brix
Je hebt weer mooie plaatjes toegevoegd 
Bullet for a Badman heb ik als het goed is opgenomen ook de western
The Outlaw deze kwam vanmorgen om 7.20 al op de BBC 2.
De Nederlandse zenders kunnen nog wel het een en ander leren van onze buren .
Zo krijg je op de Canvas elke zondag middag wel een klassieker .
Maar hier zenden ze nog liever een film uit die je nog niet zo lang geleden gehad hebt .
En s Avonds laat begint het met die onzinnige bel programma's.
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Mijn complimenten, Duitsland is nu het enigste land ter wereld die ook Eva en Lily Bell op de Blu-ray en DVD cover-art van HoW heeft staan:

Eva:

Alle HoW poster en cover art: All posters for "Hell on Wheels" - movieposterdb.com
madmax1
-
- 2216 berichten
- 711 stemmen
@ Dogie_Hogan
Verder sluit ik mij aan bij het compliment van mr rumson betreffende je vele toevoegingen hier op MM.
Ook respect van mijn zijde 
Als western freak kan mij die Hell-On-Wheels maar matig bekoren ,de laatste aflevering van serie 2
afgerakeld met een indianen aanval in de nacht waar je bijna niks ziet is een miskleun.
In serie 1 zijn afleveringenbij die je zo kan over slaan en mis je niks
Hopelijk brengt die nieuwe scenario schrijver het er beter vanaf,verder heeft de serie mooie HD beelden
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
@Madmax1. Seizoen 1 van HoW was perfect, seizoen 2 per episode meer belabberd. De vele (interna-tionale) kritiek op seizoen 2 zal Endemol-USA zeker niet ontgaan zijn; de scriptschrijvers Joe and Tony Gayton zijn in elk geval vervangen, evenals de wat houterige Dominique McElligott.
We geven ze maar een kans met seizoen 3.
Gisteren 2x 5 afleveringen van seizoen 1 HoW herkeken: inderdaad geweldig beeld en toch wel prima acteerwerk en plot.
PS

Cullen Bohannons Griswold & Gunnison, revolver van de Zuidelijken:

Cullen Bohannon
Tall man
-
- 289 berichten
- 1049 stemmen
Doordat ik op de topic minst favoriete genre.
De Western vaak tegen kwam ben ik eens wat gaan zoeken .
Dan zie je toch dat er op de recente Westerns best aardig op gestemd wordt .
Django unchained : 2483 de oude Django : 277
True Grit : 2100 de oude : 156
3 10 to Yuma : 2379 de oude : 175
Eastwoods Unforgiven : 2028
Costners Open Range valt dan weer wel tegen: 784
Alleen de klassiekers : Once upon a time in the west : 4407
En The good the bad and the ugly :3803
Doen het nog goed zover ik na ben gegaan .
De rest van de klassiekers oa
Butch Cassidy and the Sundance kid : 751
The Wild Bunch : 684
High noon :529
Vallen iets wat tegen qua stemmen .
Mijn vraag is dan ook waar ligt het aan dat de recentere westerns wel bekeken worden .
En de oudere westerns een stuk minder ,terwijl dat er meer dan genoeg oudere westerns zijn die op zijn minst net zo goed zijn of zelfs nog beter ?
Ik moet zeggen dat ik de western een heel interessant genre vind en hier ook erg van de plaatjes in het topic geniet maar het probleem is, ik ben er nog niet echt bekend mee. ik heb er nu volgens mij 15 gezien. Dat zijn bij name de bekende werken. Toch wil ik binnenkort eens op marktplaats kijken of ik misschien een kleine westerncollectie over kan nemen of iets in die richting om zo toch wat bekender te worden met de western. Ik heb er wel heel wat in m'n watchlist staan en ik hoop ook eens leuk mee te discussieren over dit erg mooie genre. 
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
@Tall man. Mocht je interesse hebben, ik heb DVD van Western OPEN RANGE (2003) te koop, omdat ik die sinds kort op Blu-ray heb.
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
@Tall man
Erg fijn om dat te horen/lezen.
Heel veel kijkplezier gewenst op je 'ontdekkingsreis' in 'the old West'.
Het zou ook een aanwinst voor dit topic zijn wanneer er weer eens iemand bij komt die het regelmatig bezoekt, en iets laat weten over zijn beleving van het genre.
Vanzelfsprekend geldt datzelfde ook voor de vrouwelijke MM users.
jarno1975 (moderator series)
-
- 10973 berichten
- 2794 stemmen
De eerste still is vrijgegeven van Mikkelsen zijn nieuwe Western film The Salvation (2014) - IMDb die geregisseerd wordt door Kristian Levring
Overige tot nu toe bekende cast zijn Eva Green, Jeffrey Dean Morgan, Jonathan Pryce, Eric Cantona, Mikael Persbrandt, Douglas Henshall en Michael Raymond-James.
![]()
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Dank voor dat nieuws jarno.
Een Deense regisseur die een western maakt?
Ook niet alledaags.
Was mij nog niet bekend.
Foto ziet er goed uit
Tall man
-
- 289 berichten
- 1049 stemmen
@Tall man. Mocht je interesse hebben, ik heb DVD van Western OPEN RANGE te koop, omdat ik die sinds kort op Blu-ray heb.
Ik neem aan dat het de versie uit 2003 is? Die ziet er inderdaad erg interessant uit! Ik zal er eens over nadenken en dan krijg je binnenkort nog wel een pm van mij. 
@Tall man
Erg fijn om dat te horen/lezen.
Heel veel kijkplezier gewenst op je 'ontdekkingsreis' in 'the old West'.
Het zou ook een aanwinst voor dit topic zijn wanneer er weer eens iemand bij komt die het regelmatig bezoekt, en iets laat weten over zijn beleving van het genre.
Vanzelfsprekend geldt datzelfde ook voor de vrouwelijke MM users.
Ik ga proberen een mooie ontdekkingsreis te maken in het westerngenre. Alleen zo jammer dat ze zo weinig op tv komen. Soms heeft Een en BBC1 nog wel eens een western maar voor de rest is het allemaal maar matig helaas...
Toch ga ik gewoon proberen om aan wat dvd'tjes te komen. Is 'Lust For Gold' trouwens ook in NL te koop?
trebremmit
-
- 3015 berichten
- 1465 stemmen
Hier een soort van plot.
Lijkt me wel wat!
Edit:
Nog een betere beschrijving gevonden, jammer dat het in Zuid Afrika wordt geschoten.
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Ja, dat klinkt niet slecht.
Mikkelsen lijkt me ook geen verkeerde keuze.