- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- De inheemse film - Indigenous Cinema
De inheemse film - Indigenous Cinema
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
https://news.in-24.com/lifestyle/content/uploads/2021/11/29/b8d7586f14.jpg
Met het overlijden van David Gulpilil, de bekendste Australische Aboriginal acteur, moest ik weer even aan mijn plan denken om me een keer iets meer te verdiepen in Indigenous Cinema; films gemaakt dóór, en vanuit het oogpunt van de inheemse bevolking van een gebied (in tegenstelling tot bijvoorbeeld een Dances with Wolves). Zoals Once Were Warriors (1994), Pathfinder (1987) of Wiñaypacha (2017).
MovieMeter heeft met Indigenous een tag voor deze films, alleen klopt er weinig van met producties als King Kong (2005) en Robinson Crusoe (1997) tusssen de resultaten. De afgelopen jaren verschenen er (gelukkig) meer films dan ooit van inheemse filmmakers, die hun eigen verhalen vertellen, terwijl een serie als Reservation Dogs (2021) (mede gemaakt door Taika Waititi) voor iedereen te bekijken is op Amazon Prime. En er wordt actief gezorgd dat die mogelijkheden uitgebreid worden. Hoog tijd om er even in te duiken dus.
Letterboxd heeft met Leo Koziol een Indigenous Editor in de gelederen, en zijn 2 artikelen van afgelopen maand bleken een uitstekende plek om een dergelijke ontdekkingstocht te beginnen:
- New Native Cinema, Part I: Smoke Signals • Letterboxd
- New Native Cinema, Part II: Before Tomorrow • Letterboxd
Verder Leesvoer:
- Breaking your reservation: the rise of indigenous cinema | Sight & Sound | BFI
- How a new wave of Indigenous cinema is changing the narrative of Canada - CBC
- What's driving the new wave of indigenous filmmaking? | Screendaily
- An Indigenous Lens Is About More than Our Films—It's About Our Community - walkerart.org
- Indigenous Cinema and the Limits of Auteurism | The Criterion Collection
- How Indigenous Filmmakers Are Shaping the Future of Cinema | Aperture
- How Indigenous Filmmakers Are Changing Contemporary Cinema | The Walrus - thewalrus.ca
- MUBI Special: Indigenous Shorts from the Sundance Institute | MUBI
- 100 Native Directors, 100 Native Films, a list of films by Leo Koziol - Letterboxd
Ik heb in ieder geval zelf een lijstje gemaakt: Indigenous Cinema Watchlist, a list of films by John Milton - Letterboxd
Een uitstekend projectje voor mijn Filmvoornemens 2022.
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
https://a.ltrbxd.com/sm/upload/sj/dr/z8/vw/slash-back-first-look.jpg?k=af03ff7ddd
Pang Power: Nyla Innuksuk’s Inuit Super Squad • Journal • A Letterboxd Magazine