• 15.742 nieuwsartikelen
  • 177.899 films
  • 12.201 series
  • 33.970 seizoenen
  • 646.886 acteurs
  • 198.955 gebruikers
  • 9.369.979 stemmen

De inheemse film - Indigenous Cinema

zoeken in:

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

https://news.in-24.com/lifestyle/content/uploads/2021/11/29/b8d7586f14.jpg

Met het overlijden van David Gulpilil, de bekendste Australische Aboriginal acteur, moest ik weer even aan mijn plan denken om me een keer iets meer te verdiepen in Indigenous Cinema; films gemaakt dóór, en vanuit het oogpunt van de inheemse bevolking van een gebied (in tegenstelling tot bijvoorbeeld een Dances with Wolves). Zoals Once Were Warriors (1994), Pathfinder (1987) of Wiñaypacha (2017).

MovieMeter heeft met Indigenous een tag voor deze films, alleen klopt er weinig van met producties als King Kong (2005) en Robinson Crusoe (1997) tusssen de resultaten. De afgelopen jaren verschenen er (gelukkig) meer films dan ooit van inheemse filmmakers, die hun eigen verhalen vertellen, terwijl een serie als Reservation Dogs (2021) (mede gemaakt door Taika Waititi) voor iedereen te bekijken is op Amazon Prime. En er wordt actief gezorgd dat die mogelijkheden uitgebreid worden. Hoog tijd om er even in te duiken dus.

https://qqp9u102slh1hz2aq2e5ig91-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2021/01/Blood-Quantum-best-Canadian-films-still.jpg

Letterboxd heeft met Leo Koziol een Indigenous Editor in de gelederen, en zijn 2 artikelen van afgelopen maand bleken een uitstekende plek om een dergelijke ontdekkingstocht te beginnen:

- New Native Cinema, Part I: Smoke Signals • Letterboxd

- New Native Cinema, Part II: Before Tomorrow • Letterboxd

Verder Leesvoer:

- Breaking your reservation: the rise of indigenous cinema | Sight & Sound | BFI

- How a new wave of Indigenous cinema is changing the narrative of Canada - CBC

- What's driving the new wave of indigenous filmmaking? | Screendaily

- An Indigenous Lens Is About More than Our Films—It's About Our Community - walkerart.org

- Indigenous Cinema and the Limits of Auteurism | The Criterion Collection

- How Indigenous Filmmakers Are Shaping the Future of Cinema | Aperture

- How Indigenous Filmmakers Are Changing Contemporary Cinema | The Walrus - thewalrus.ca

- MUBI Special: Indigenous Shorts from the Sundance Institute | MUBI

- 100 Native Directors, 100 Native Films, a list of films by Leo Koziol - Letterboxd

Ik heb in ieder geval zelf een lijstje gemaakt: Indigenous Cinema Watchlist, a list of films by John Milton - Letterboxd

Een uitstekend projectje voor mijn Filmvoornemens 2022.

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

https://a.ltrbxd.com/sm/upload/sj/dr/z8/vw/slash-back-first-look.jpg?k=af03ff7ddd

With her Inuit alien-invasion debut Slash/Back premiering at SXSW 2022, Nyla Innuksuk and her cast talk with our Indigenous editor Leo Koziol about Inuit girl power, throat-singing queen-bee aliens and making sci-fi movies at the top of the world.

Pang Power: Nyla Innuksuk’s Inuit Super Squad • Journal • A Letterboxd Magazine

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.