• 15.742 nieuwsartikelen
  • 177.914 films
  • 12.203 series
  • 33.971 seizoenen
  • 646.886 acteurs
  • 198.966 gebruikers
  • 9.370.234 stemmen

Waarom plaatsen we zoveel berichten bij films waar we helemaal niets mee hebben?

zoeken in:

SelmaDuim

• 4907 berichten
  • 732 stemmen

combi schreef:

(quote)
nee, want als je een negetief stukje zet op iemand zijn favo dan krijg je daar reaktie op etc.

Maar wat is dan het doel van reageren? Wil je dan de ander overtuigen, wil jij je eigen mening toetsen, wil je eigenlijk niet dat de ander de film wel goed vindt, hoop je dat je zelf de film wel goed gaat vinden wanneer de ander je weet te overtuigen, wil je tegen de gevestigde mening aanschoppen, wil je.... wat wil je er mee? Er is zoveel te bedenken.

SelmaDuim

• 4907 berichten
  • 732 stemmen

speranza schreef:

Gelet op de interessante discussie tussen de mannen en één vrouw kom ik tot de conclusie dat er in mijn mannelijk lichaam blijkbaar een vrouwelijke geest huist. SelmaDuim voelt mij in tegenstelling tot alle mannen uitgezonderd Observator op deze site veel beter aan en kan het bovendien duizend keer beter verwoorden dan ik.

We doen ons best.

Ik vind het zelf ook een interessante discussie en heb mij dit ook meerdere malen afgevraagd, dus hopelijk krijgen we ooit een antwoord.

combi

• 20609 berichten
  • 0 stemmen

meer duidelijkheid hoe en waarom lijkt me, en natuurlijk gewoon lekker discussie voeren, net zoals ik nu reageer.

Goodfella_90

• 10407 berichten
  • 2595 stemmen

Veelvuldig reageren bij films die je slecht vindt gebeurt over het algemeen enkel bij algemeen hooggewaardeerde films, dus daar zou sowieso een verband tussen moeten liggen. Is het echter de vraag of het dan is om wat tegengas te geven, of omdat er door de hoge waardering van die film nou eenmaal veel reacties zullen komen waarop jij je gal weer kunt spuwen. Lijkt me een beetje een combinatie van meerdere factoren; een beetje tegengas geven om te laten zien dat toch echt niet iedereen deze film waarderen kan, de discussie opzoeken om te begrijpen waarom anderen dit en dat dan wél zo waarderen, maar toch ook om anderen in meer of mindere mate te overtuigen van hun zogenaamde collectieve ongelijk, of belangrijker: jouw gelijk.

Lad

• 5700 berichten
  • 0 stemmen

Vreemde, maar wel een interessante topic!

Die " " tekentjes waren nergens voor nodig...

SelmaDuim

• 4907 berichten
  • 732 stemmen

Bedankt voor je serieuze reactie Goodfella_90.

Maar beleef je er dan ook plezier aan, of geeft het vooral frustratie en ergernis? Als je er geen lol aan beleeft lijkt het zo zonde van je tijd.

Goodfella_90

• 10407 berichten
  • 2595 stemmen

Tja, wat is plezier. Frustratie en ergernis heeft er sowieso zelden mee te maken. Vind het juist ook wel interessant om anderen te vertellen waarom ik hun lieveling totaal niet waardeer. Maar ik ben wellicht niet de juiste persoon om deze vraag te beantwoorden, aangezien ik nooit echt de behoefte heb bij een bepaalde film keer op keer weer te vermelden dat ik het kut vond. Na het plaatsen van een bericht en het voeren van de eventueel daarop volgende discussie heb ik er eerst wel weer genoeg van. Misschien moet je Wouter (Braveheart) de vraag eens voorleggen.

Edit: Alhoewel (beetje een omgekeerde situatie, maar toch) ik bij de film 300 wel regelmatig post uit frustratie, en zeker niet uit de lol. Heb dan bijvoorbeeld het gevoel het beter te weten en dring die mening dan ook graag op aan een ander. Dat zou ook heel goed de reden kunnen zijn van iemand die erg veel post bij films die hij/zij totaal niet waardeert, het idee dat je de taak hebt anderen hun zogenaamde ongelijk te laten inzien.

neo

• 15435 berichten
  • 10035 stemmen

Lol!

Goodfella_90

• 10407 berichten
  • 2595 stemmen

Ik hoop dat je het niet te letterlijk opvat neo.

Observator

• 18281 berichten
  • 3579 stemmen

speranza schreef:

SelmaDuim voelt mij in tegenstelling tot alle mannen uitgezonderd Observator op deze site veel beter aan en kan het bovendien duizend keer beter verwoorden dan ik.

Ik heb dan ook een goede verstandhouding met mijn feminin side

speranza

• 24668 berichten
  • 0 stemmen

Bij het intensief volgen van de recente berichten van orbit bij zijn "lievelingsfilm" fight club (1999) heb ik nog een andere volledig menselijke reden om veel te berichten over films waar je helemaal niets mee hebt kunnen ontdekken, te weten pure jaloezie over het feit dat er zo weinig aandacht aan de films waar je juist wel iets mee hebt wordt besteed. Ik herken dit ook bij mezelf, omdat niets menselijks mee vreemd is. Aangezien er in mijn persoonlijke top 10 maar liefst 7 films met minder dan 14 berichten staan kwam ik uit verveling opeens op de Titanic (1997) terecht. Dat heb ik geweten! In tegenstelling tot mijn verwachting dat heel veel vrouwen over me heen zouden vallen waren het alleen maar mannen die me bijna lieten verdrinken. Ik werd nota bene door een vrouwelijke fan van deze film gered.

JoeCabot

• 2682 berichten
  • 1785 stemmen

Waarom plaatsen we zoveel berichten bij films waar we helemaal niets mee hebben?

OK, ik hou het kort: welcome to the internet, ideale plaats om alles en iedereen te bashen

Waarom? Meerderwaardigheidsgevoel, verveling, ... the usual stuff.

Big Yin

• 40 berichten
  • 0 stemmen

Mij stoort het alleen op deze site dat er altijd wel iemand opduikt die iemands mening over een film totaal moet onderuit halen. Welk nut heeft het om iemands subjectieve mening over een film tegen te spreken. Ik geef zelden een geschreven mening over een film net om kinderlijk gechitchat te vermijden. Ik geef hooguit af en toe nog punten aan een film en that's it. Ik hou zelf gedeeltelijk rekening met de mening van enkelingen die al eens gefundeerde kritiek geven of die mijn filmsmaak delen om te zien of bepaalde films de moeite waard zijn om te bekijken. Tis misschien omdat ik ook bijna 38 ben, wie weet. 1970 rules zoals iedereen zou moeten weten.

kleez

• 849 berichten
  • 1207 stemmen

Big Yin schreef:

Mij stoort het alleen op deze site dat er altijd wel iemand opduikt die iemands mening over een film totaal moet onderuit halen.

Waar ik mij aan stoor: als iemand je edit en dan persoonlijk wordt !!

kleez

• 849 berichten
  • 1207 stemmen

speranza schreef:

Het is me opgevallen dat we zoveel berichten plaatsen bij films waar we helemaal niets mee hebben? Hoewel ik me hier zelf ook vaak schuldig aan maak, erger ik me toch steeds aan degenen die ondanks het uitbrengen van een zeer lage stem toch zeer veel berichten plaatsen bij mijn favoriete films.

Ten eerste: ik vind het 'leuk' om hier op de site mijn stem te onderbouwen! Films kijken is een 'soort hobby' voor mij!

Punt 2: De mogelijkheid om te reageren op films is bedoeld voor discussie. Als ik een film zie, waar ik weinig aan vond, en ik zie dat mensen bepaalde argumenten gebruiken waar ik het niet mee eens ben, dan ga ik hierop in! Een voorbeeld van vandaag: ik vond de film Babel erg weinig aan! Iemand vond vooral de japanse scene's ontzettend goed! Ik ging daarop in door te zeggen: 'Die japanse scene's vond ik ontzettend saai, daarnaast ging het veel te veel over sex'. Ik probeer hem te laten overtuigen van mijn mening! Waarom? Ik denk omdat mensen vinden dat ze gelijk hebben, en anderen die mening / argument ook willen laten zien om te overtuigen.

Big Yin

• 40 berichten
  • 0 stemmen

kleez schreef:

Punt 2: De mogelijkheid om te reageren op films is bedoeld voor discussie. Als ik een film zie, waar ik weinig aan vond, en ik zie dat mensen bepaalde argumenten gebruiken waar ik het niet mee eens ben, dan ga ik hierop in. ..............Ik probeer hem te laten overtuigen van mijn mening! Waarom? Ik denk omdat mensen vinden dat ze gelijk hebben, en anderen die mening / argument ook willen laten zien om te overtuigen.

Gelijk hebben over de mening van een film is al iets wat in mijn ogen niet kan. Ik vind film X super, jij vindt hem dikke bullshit. Het feit dat jij mij wil overtuigen van jouw 'gelijk' (=eigenlijk jouw mening opdringen aan mij dus) maakt mij hoogstens moe. No offence!

kleez

• 849 berichten
  • 1207 stemmen

Big Yin schreef:

(quote)

Gelijk hebben over de mening van een film is al iets wat in mijn ogen niet kan. Ik vind film X super, jij vindt hem dikke bullshit. Het feit dat jij mij wil overtuigen van jouw 'gelijk' (=eigenlijk jouw mening opdringen aan mij dus) maakt mij hoogstens moe. No offence!

He-le-maal mee eens!!! Maar toch doen we het! En veel mensen kunnen vaak, zie je ook bij MM (doordat sommige gebruikers dan persoonlijk worden), niet tegen kritiek! Aan de ene kant willen we mensen dus onze mening opleggen, aan de andere kant kunnen we slecht tegen kritiek!!

Even terzijde: toevallig afgelopen jaar erg veel geleerd op school mbt tot kritiek krijgen! Veel mensen, heel veel mensen kunnen niet tegen kritiek! Als je het over kritiek hebt met iemand zeg dan maar eens: Ik vind dat jij slecht tegen kritiek kunt! Een veel gehoorde reactie 'Waar slaat dat nou weer op?' of iets in die zin! Die reactie zegt natuurlijk al genoeg!

Film Pegasus (moderator films)

• 31144 berichten
  • 5447 stemmen

Zoals Onderhond eerder al zegt is dit een discussiesite, dus probeer ik ook bij films die ik slecht vind weer te geven waarom. Ik denk dat die discussies gewoon harder opvallen. Het zijn de 5-sterren en de 0.5-sterren die vooral in de kijker staan en soms door de 'opositie' om het zo te noemen, in vraag worden gesteld. Niet perse kwaad bedoeld, maar het is nu eenmaal zo dat de discussie sneller zal komen bij een A-mening tegenover een B-mening. Iemand die de film 3 of 2 sterren geeft zal gewoon een recensie geven en minder extra uitleg 'moeten' geven.

Ook kan het zo zijn dat vooral de lage stemmen meer uitleg vragen bij films met een hoog gemiddelde. Zo zal je (ik toch, en velen met mij denkelijk) sneller extra tekst en uitleg geven als ik een top 250-film laag scoor dan een flopfilm. Een fenomeen dat zich ook bij zogezegde klassiekers en blockbusters voordoet.

Onderhond

• 87592 berichten
  • 12835 stemmen

Maar wat is dan het doel van reageren?

Een vraag die zowel geldt voor mensen die positieve dingen posten als mensen die negatieve dingen posten. De vragen die gesteld worden gaan eigenlijk over discussieren an sich, het goed of slecht vinden van de onderwerpen waarover gediscussieerd worden staat daar gewoon los van. Volgens mij is dat een stukje logica dat voor de originele vraagsteller verloren is gegaan.

Je kan je ook afvragen waarom mensen uren gaan lopen mekkeren over een film die ze leuk vinden, terwijl ze hem in die tijd nog een keertje hadden kunnen kijken.

speranza

• 24668 berichten
  • 0 stemmen

Onderhond schreef:

Je kan je ook afvragen waarom mensen uren gaan lopen mekkeren over een film die ze leuk vinden, terwijl ze hem in die tijd nog een keertje hadden kunnen kijken.

Bij het bedenken van dit topic had ik jou in gedachten. Ik respecteer dat jij de laagst mogelijke score aan la meglio gioventù (2003) hebt gegeven. Ik vind het bovendien sportief dat je in tegenstelling tot enkele lafaards beargumenteert waarom. Het plaatsen van maar liefst 16 berichten bij deze film doet me echter vermoeden dat enige masochistische trekken jou niet vreemd zijn. In plaats hiervan had je naar een film die je wel kan bekoren kunnen kijken.

Maak je overigens geen zorgen over mij. Het zelf plaatsen van slechts 8 berichten bij bovenstaande film heeft me er niet van weerhouden genoemde film al zeker 10 keer te bekijken.

Onderhond

• 87592 berichten
  • 12835 stemmen

speranza schreef:

Het plaatsen van maar liefst 16 berichten bij deze film doet me echter vermoeden dat enige masochistische trekken jou niet vreemd zijn.

Waarvan 11 (!) berichten voor ik de film gezien had, en dus helemaal niet wist wat ik er van zou vinden.

Verder zoals ik al gezegd heb, de wil en zin om te discussiëren is iets dat los staat van de waardering van het onderwerp. Al is die wil en zin er wel vaker als het gaat om dingen die je absoluut aanspreken of afstoten.

Bart Simpson

• 2153 berichten
  • 0 stemmen

Waarvan 11 (!) berichten voor ik de film gezien had, en dus helemaal niet wist wat ik er van zou vinden.

Waarom 11 berichten plaatsen voordat je de film gezien hebt?

Onderhond

• 87592 berichten
  • 12835 stemmen

Omdat er een discussie plaatsvond over geloofwaardigheid van personages in het algemeen. Mag dat van jou ?

Ajax&Filmfreak

• 3361 berichten
  • 3729 stemmen

van mij wel

Mijn antwoord op de vraag is dat mensen anderen willen waarschuwen en andersom om medegenoten de film niet te laten missen.

matthijs_013

• 3631 berichten
  • 5736 stemmen

Tsja, ik zou het juist stom vinden als er alleen positieve reacties worden geplaatst. Het is onrealistisch dat íedereen een film goed vind (hoewel je wel flink de grond in wordt geboord als je films als The Godfather negatief beoordeeld). Op youtube is ht dus wel zo dat enkel positieve reacties worden toegelaten en dát irriteert me juist. Dan heeft een diep trieste cover van een meesterlijk lied opeens 5 sterren als beoordeling? Tsja, dat geeft gewoon geen realistisch beeld weer.

Jeauhan

• 879 berichten
  • 0 stemmen

't is gewoon heel simpel: er zijn er hier velen op zoek naar discussie. Daarvoor heb je twee dingen nodig: argumenten vóór en argumenten tegen. Enkel ja-knikkers heb je niets aan.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Wellicht om dat men na het plaatsten van een negatief bericht bij een film die door anderen op handen gedragen wordt, men ter verantwoording wordt geroepen voor zijn of haar afwijkende mening. Met als gevolg dat je nog een heleboel berichten nodig hebt om je visie nader toe te lichten.... Tja, zulke dingen gebeuren op een discussie forum...

Daarnaast is het geven van een tegengeluid bij top 250 films ook een valide reden. Dat heeft dat eigenlijk niets met die specifieke film te maken, maar meer met het gegeven dat ik wel iets met moviemeter heb.

Er zijn overigens veel meer films waar ik niets mee heb, waar het plaatsen van één berichtje voldoende is. (Simpelweg omdat niemand zich 'aangevallen' voelt.)

S

aunuscus

• 591 berichten
  • 115 stemmen

mischien omdat mensen zich goed voelen door overal kritiek op te geven.

speranza

• 24668 berichten
  • 0 stemmen

Dat ben ik niet met je eens. Bij enkele main stream films wordt je echter volledig afgemaakt als je het lef hebt om hier kritiek op te geven. Een straatvechter als ik laat dit niet over zich heen gaan en vecht terug. Voor dit terugvechten heb ik dan enkele berichten nodig.

combi

• 20609 berichten
  • 0 stemmen

speranza schreef:

Dat ben ik niet met je eens. Bij enkele main stream films wordt je echter volledig afgemaakt als je het lef hebt om hier kritiek op te geven. Een straatvechter als ik laat dit niet over zich heen gaan en vecht terug. Voor dit terugvechten heb ik dan enkele berichten nodig.

hmm, volgens mij klopt het niet want wat deed je dan net bij titanic, een onzinnige reaktie plaatsen of hou je ervan om in een gevecht te raken.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.