- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Algemeen
- Waarom plaatsen we zoveel berichten bij films waar we helemaal niets mee hebben?
Waarom plaatsen we zoveel berichten bij films waar we helemaal niets mee hebben?
speranza
-
- 24668 berichten
- 0 stemmen
Het is me opgevallen dat we zoveel berichten plaatsen bij films waar we helemaal niets mee hebben? Hoewel ik me hier zelf ook vaak schuldig aan maak, erger ik me toch steeds aan degenen die ondanks het uitbrengen van een zeer lage stem toch zeer veel berichten plaatsen bij mijn favoriete films. Ik ben geïnteresseerd in de psychologische achtergrond hiervan. Hebben we allemaal masochistische trekken om zoveel te berichten over films waar we helemaal niets mee hebben? Was het uitkijken van deze films niet meer dan voldoende verspilling van onze kostbare tijd?
Van Nunen
-
- 791 berichten
- 0 stemmen
Wat wil je nou? Stel 1 deelvraag per dag of zo..
niethie
-
- 7319 berichten
- 7239 stemmen
Kolertig zeg het moet nou niet gekker gaan worden.
Die Hard,Willis
-
- 4005 berichten
- 1360 stemmen
Het record topics openen is bijna gevestigd..
Criticism
-
- 3011 berichten
- 1443 stemmen
Ik ben geïnteresseerd in de psychologische achtergrond hiervan.

speranza
-
- 24668 berichten
- 0 stemmen
Excuses jonge mannen. Gelet op jullie reacties ben ik tot de conclusie gekomen dat ik met mijn 38 jarige leeftijd waarschijnlijk al te oud voor deze site ben. Zowel het maken van analyses als psychologie slaan bij een veel jonger mannelijk publiek duidelijk niet aan.
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
Gelet op jullie reacties ben ik tot de conclusie gekomen dat ik met mijn 38 jarige leeftijd waarschijnlijk al te oud voor deze site ben..
Shit... Dan heb ik nog maar 3,5 jaar te gaan. *snif*
combi
-
- 20609 berichten
- 0 stemmen
Observator
-
- 18281 berichten
- 3578 stemmen
Kunnen we niet gewoon serieus ingaan op speranza's vraagstuk? Beetje flauw dit. Vind het wel een boeiende vraag. Heb er alleen zelf niet zoveel over te melden. 
Denk wel dat door onbegrip ("kan niet begrijpen waarom je deze film leuk vindt") een soort van frustratie loskomt. Met die overtuiging ben je sneller geneigd gemakkelijk je gal te spuien, dan beargumenteerd de minpunten van de film op te noemen.
Eigenlijk illustreren bovenstaande loze reacties perfect waar het in je vraag, speranza, om gaat. Niet kunnen begrijpen dat dit interessant gevonden wordt en het dan maar gaan afzeiken. Je masochistische trekjes (wel iets te sterk/zwart uitgedrukt). Zal inderdaad iets mens eigens zijn.
combi
-
- 20609 berichten
- 0 stemmen
als ik een mod was zat er nu een slotje op, met alle respect voor speranza!
neo
-
- 15435 berichten
- 10035 stemmen
Het is immers een discussie site en hou er wel van om ergens op in te gaan, ook bij een film die ik slecht vind. De mens zal wel van nature zich willen laten horen, soms heel storend en nadrukkelijk. Zou zelf nooit keer op keer enkel dezelfde kritiek uiten, maar juist een bepaald punt uitlichten.
Ik vind dit ook een prima topic. Het zit blijkbaar ook in de mens om meteen iets van de kaart te willen vegen omdat het ze niet bevalt.
SelmaDuim
-
- 4907 berichten
- 732 stemmen
Ik vind het ook een prima topic. Ik denk niet dat de interesse te maken heeft met het verschil in leeftijd, maar meer met het verschil in niveau. Als je dit topic niks vindt, dan klik je er maar niet op.
Soms lijkt het net alsof mensen het anderen niet gunnen om ergens plezier aan te beleven, wanneer ze er zelf ook geen plezier aan beleven. Het zou kunnen zijn dat ze dus daarom een ander ervan proberen te overtuigen dat een film (of topic) niks is ("ik vind het niet leuk dus jij moet het ook niet leuk vinden"). Wat ook zou kunnen is dat men hun (andere) mening wil toetsen door de discussie aan te gaan om er zeker van te zijn dat ze niets over het hoofd zien en dit echt hun mening is.
neo
-
- 15435 berichten
- 10035 stemmen
Snap ook niet hoe sommige het kunnen volhouden om steeds dezelfde kritiek te leveren. Maar gewoon discusseren, ook bij films die je slecht vindt, moet gewoon op een redelijke manier kunnen. Ik kan zo graag ingaan op een bericht van iemand die een bepaalde techniek in ''slechte film a'' vernieuwend noemt. Puur om een discussie te starten en niet om mijn mening door te drukken. Al kan het natuurlijk soms anders overkomen.
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
als ik een mod was zat er nu een slotje op, met alle respect voor speranza!
Aangezien de discussie toch op gang komt zullen mensen het wel leuk vinden om over dit onderwerp met elkaar van gedachte te wisselen.
neo
-
- 15435 berichten
- 10035 stemmen
In zekere zin sluiten sommige reacties hier precies aan bij het onderwerp, al is het onbedoeld.
Onderhond
-
- 87592 berichten
- 12834 stemmen
De vraag is gewoon een beetje vreemd omdat we op een discussiesite zitten. Daar gaat het toch om het verschil in visie en mening, niet zozeer om het wel of niet goed vinden van een film.
Vooral bij films die velen goed vinden en anderen een afwijkende mening hebben lijkt het mij logisch dat er veel gepost wordt.
SelmaDuim
-
- 4907 berichten
- 732 stemmen
Maar de vraag is vooral waar om degene met een afwijkende mening (die de film slecht vindt), zoveel tijd steekt in een film die ze niet goed vinden, door steeds maar weer hun mening te ventileren? Wat is het doel van die persoon, wat wil die er mee bereiken? Je kunt je ook bezighouden met dingen die je wel interessant vindt, zoals goede films of goede muziek.
Ik kan me nog een discussie met jou herinneren op mume bij Dummy, waar het ook hier over ging, Onderhond. 
Goodfella_90
-
- 10407 berichten
- 2595 stemmen
Ik vind het juist erg vreemd om bij films die je slecht liggen opeens niet je mening te ventileren. Het is niet zozeer dat ik mijn mening anderen op wil drukken, maar je laat je mening toch graag even duidelijk gelden. Is ook wel zo goed voor de diversiteit aan berichten, wat een saaie bedoeling zou het zijn zeg.
Kan het eigenlijk ook wel waarderen wanneer een reeks berichten vol superlatieven bij een van mijn favoriete films opeens doorbroken wordt met een bericht van iemand die het volkomen kut vindt.
SelmaDuim
-
- 4907 berichten
- 732 stemmen
Ik snap dat de vraag voor sommigen een beetje ingewikkeld is, maar niemand zegt dat je geen berichten mag posten wanneer je iets niet goed vindt.
Goodfella_90
-
- 10407 berichten
- 2595 stemmen
Maar er wordt wel een kanttekening bij geplaatst, geinsinueerd wordt dat het eigenlijk nergens op slaat aandacht te schenken aan iets wat je kut vindt. Ik kan echter geen reden bedenken waarom iets wat je bijzonder mooi vindt meer aandacht verdient dan iets wat je echt als bijzonder kut ervaart. Wellicht zelfs interessanter; uitvinden wat de redenen zijn dat een ander er zo verschrikkelijk anders over denkt en elkaar eventueel op andere gedachten brengen. Het is immers een discussie, geen debat.
SelmaDuim
-
- 4907 berichten
- 732 stemmen
Om het te vergemakkelijken:
[hypotetisch voorbeeld] Iemand kijkt een film (gem. 2 uur) die hij/zij heel slecht vindt. Vervolgens post deze persoon dagenlang zijn nagatieve mening over deze film en gaat hier de discussie over aan[/hypotetisch voorbeeld]
Waarom steekt iemand zoveel energie in iets wat hij/zij niet leuk vindt? (2 uur film kijken, verschillende malen discussie aangaan, mening ventileren enz.)
Wat is het doel van die persoon? (overtuigen, mening toetsen, ei kwijt kunnen, mensen irriteren)
Ik ben daar ook wel benieuwd naar. Zeker als je er van uit gaat dat mensen voornamelijk dingen doen om zichzelf te behagen, dat is immers menseigen. Terwijl dit juist iets is wat in eerste instantie massochistisch overkomt.
[nog een voorbeeld] Ik drink geen koffie, want dat vind ik niet lekker. Het zou raar zijn wanneer ik toch een kop koffie zou drinken terwijl ik het niet lekker vind en vervolgens ga ik tegen iedereen zeggen dat ik koffie zo vies vind. Mensen die koffie drinken omdat ze het lekker vinden overtuig ik daar toch niet mee, want zij vinden het immers niet vies. Dan steek ik veel energie in iets wat voor mij negatief is terwijl ik ook gewoon lekker thee had kunnen drinken en daar positief over had kunnen zijn tegenover anderen. [/nog een voorbeeld]
Goodfella_90
-
- 10407 berichten
- 2595 stemmen
Waarom steekt iemand zoveel energie in iets wat hij/zij niet leuk vindt?
Hij die nooit ervaren heeft wat niet leuk is, zal ook nooit weten/waarderen wat wel leuk is.
SelmaDuim
-
- 4907 berichten
- 732 stemmen
Hij die nooit ervaren heeft wat niet leuk is, zal ook nooit weten/waarderen wat wel leuk is.
Dan is het kijken van een film die je niet leuk vindt en er een keer een stukje over posten toch wel genoeg?
speranza
-
- 24668 berichten
- 0 stemmen
Gelet op de interessante discussie tussen de mannen en één vrouw kom ik tot de conclusie dat er in mijn mannelijk lichaam blijkbaar een vrouwelijke geest huist. SelmaDuim voelt mij in tegenstelling tot alle mannen uitgezonderd Observator op deze site veel beter aan en kan het bovendien duizend keer beter verwoorden dan ik.
combi
-
- 20609 berichten
- 0 stemmen
Dan is het kijken van een film die je niet leuk vindt en er een keer een stukje over posten toch wel genoeg?