• 15.741 nieuwsartikelen
  • 177.896 films
  • 12.201 series
  • 33.969 seizoenen
  • 646.886 acteurs
  • 198.954 gebruikers
  • 9.369.900 stemmen

Filmkenner gevraagd (voor lezen filmscript)

zoeken in:

Edie

• 3185 berichten
  • 1220 stemmen

Een goede regel is 1 pagina script = 1 minuut film vind ik, stukje uit een script van mij als voorbeeld;

1 EXT. HUIS - NACHT.

_____1

We zien vanaf een afstand het huis van Nicole haar ouders.

Het is een al ouder huis, groot en gelegen in een afgelegen heuvellandschap. Het regent erg hard, we zien Sharon richting

het huis lopen. Sharon is een rustige meid en wat verlegen.

2 INT. HUIS (GANG) - NACHT.

_____2

Er word aangebeld en Nicole loopt richting de deur om open te maken.

Wanneer ze opendoet komt Sharon binnen, ze is behoorlijk doorweekt

door de harde regen. Sharon is afgezet, en ze zwaait voor het

binnenkomen nog achterzich.

___________NICOLE

_____Hey Sharon, kom binnen!

Goodfella_90

• 10407 berichten
  • 2595 stemmen

Edie schreef:

Een goede regel is 1 pagina script = 1 minuut film vind ik,

Lijkt me niet zo'n fijne regel anders.

Edie

• 3185 berichten
  • 1220 stemmen

Goodfella_90 schreef:

(quote)

Lijkt me niet zo'n fijne regel anders.

Vind ik wel, een prima schatting om enigsinds de lengte van je film te schatten.

cornelis

• 4744 berichten
  • 681 stemmen

Een veel gebruikte regel, die 1 min. per pagina.

Quentin

• 10202 berichten
  • 8538 stemmen

cornelis schreef:

Hi,

wellicht een aanrader is het boek "Speelfilms maken" van Roemer Lievaart.

Daarin worden alle elementen van het filmmaken, inclusief scenario,

toegelicht. Zou een hulp kunnen zijn bij hetuitwerken van je filmidee.

Heb het nu ook (met dank aan Gotti) en het is boek is bijzonder informatief. Een aanrader voor iedere beginnend filmmaker. Hoop zelf deze zomer mijn eerste filmpje van boven de 10 min. te draaien .

Goodfella_90

• 10407 berichten
  • 2595 stemmen

Edie schreef:

(quote)

Vind ik wel, een prima schatting om enigsinds de lengte van je film te schatten.

Klopt, ik interpreteerde je verkeerd. Ik dacht dat je bedoelde dat je elke pagina van je script per se binnen een minuut wil houden.

Glacius

• 4297 berichten
  • 3030 stemmen

In Film > Algemeen > Script Schrijven [Read First]:

Ok ik weet in principe genoeg van scriptschrijven af, maar waar ik eigenlijk weinig vanaf weet is hoe je een script schrijft voor een film met weinig dialogen. Ik heb een idee, alleen ik weet niet hoe ik het moet uitwerken.

Schrijf je gewoon de dialogen die in het verhaal voorkomen en laat je de rest openstaan?

Iemand een idee?

Wouter

• 18718 berichten
  • 3085 stemmen

Ik snap je vraag niet.

Als je een script schrijft met weinig dialogen, dan schrijf je gewoon weinig dialogen. Wat is je probleem?

Over welke rest heb je het?

Glacius

• 4297 berichten
  • 3030 stemmen

Ik bedoel de pagina's.

De tijdsduur en het aantal pagina's.

Elke pagina representeert +- een minuut, maar in het geval van weinig tot geen dialoog etc., hoe moet dit uitgewerkt worden op papier?

Manschot

• 152 berichten
  • 0 stemmen

Dat kan je niet bepalen lijkt me, ik heb een week terug een filmpje gemaakt van 7 minuten en het scenario was maar anderhalve bladzijde. Het bevatte trouwens geen dialoog.

Glacius

• 4297 berichten
  • 3030 stemmen

Bij een officieel script is het volgens mij de regel dat ieder pagina +- 1 minuut representeert.

Leland Palmer

• 23785 berichten
  • 4893 stemmen

Hier staat het redlijk duidelijk aangegeven allemaal.

dutchtuga

• 16970 berichten
  • 4101 stemmen

Ik dacht dat er nog wel een verschil tussen script en scenario was.

Glacius

• 4297 berichten
  • 3030 stemmen

Leland Palmer schreef:

Hier staat het redlijk duidelijk aangegeven allemaal.

Maar geeft voor zover ik kan zien geen antwoord op mij vraag.

De Mees

• 558 berichten
  • 64 stemmen

Je beschrijft de:

omgeving

bewegingen van de personen

non verbale gebaren

gelaatsuitdrukkingen

dat soort dingen

Leland Palmer

• 23785 berichten
  • 4893 stemmen

Klein voorbeeldje uit het script van Into The Wild:

117 INT. FREIGHT CAR - NIGHT 117

As Chris rolls forward into the car -- he made it!

CHRIS

As Alexander Supertramp returns to

civilization...a hobo.

(quietly)

I'm a for real hobo.

He's very happy about this (despite the near surrender of

it.) Chris uses his pack as a pillow, lays back on it and

begins to sing Roger Miller's King of the Road.

CUT TO:

118 EXT. FREIGHT TRAIN - NIGHT 118

We TRACK with train by HELICOPTER as we SEGUE from Chris'

rendition of King of the Road to Roger Miller's. We let

the train get away from us and disappear.

CUT TO:

119 EXT. TRAIN YARD, LOS ANGELES - DAY (FEBRUARY 3, 1991) 119

Chris' train pulls into the yard. Bulls and loaders

greet the train. Chris jumps off and breaks for the

fence unseen.

Je omschrijft de scene dus gewoon.

Wouter

• 18718 berichten
  • 3085 stemmen

Glacius schreef:

Ik bedoel de pagina's.

De tijdsduur en het aantal pagina's.

Elke pagina representeert +- een minuut, maar in het geval van weinig tot geen dialoog etc., hoe moet dit uitgewerkt worden op papier?

Zelfde. En als je perse op een minuut per pagina wil uitkomen, neem je een groter lettertype...

Wouter

• 18718 berichten
  • 3085 stemmen

dutchtuga schreef:

Ik dacht dat er nog wel een verschil tussen script en scenario was.

Nee hoor

Stephan

• 7890 berichten
  • 1387 stemmen

Gebruik courier (non-proportioneel lettertype)

Lettergroote: 12

Dialoog kolom op 4,5 cm inspring tot 14,5 cm

Alles gewoon links uitlijnen

Scene omschrijving in capitalen

INT. / EXT. - PLAATS HANDELING - TIJDSAANDUIDING (dag/nacht)

Dus:

EXT. STRAND - DAG

Niets VET drukken of italic.

Overigens is het nummeren van scène's in een scripts pas aan de orde als de produktie ermee aan de slag gaat... Officieel dan. Hier in Nederland staat het er al meteen bij, maar als een script nog in ontwikkeling is, is het verwarrend om met scène nummers te gooien omdat die nog wel eens kunnen veranderen.

En de CUT TO: gebruik je eigenlijk ook alleen maar als de CUT ook werkelijk een effect heeft. Anders staat het aan elke einde van elke scène en da's ook vermoeiend.

Voorkom parenticals (het tussen haakjes schrijven hoe iets gezegd wordt.

JAN

(kijkt boos)

Ga weg!

moet je eigenlijk schrijven als:

Jan kijkt boos.

JAN

Ga weg!

En beschrijf in ieder geval geen 'gedachtes'.

INT. KAMER - DAG.

Annemarie loopt de kamer in en Klaas wist het meteen... zij is de ware.

Een script is een blauwdruk. Zakelijk en to the point. De kunst is om de handeling/dialoog in het script spannend te maken zodat het een pageturner wordt. Het script zelf is geen proza.

Zo maar even tussen door.

gotti

• 14075 berichten
  • 5883 stemmen

Klinkt goed Stephan. Is dit iets waar je mee bezig bent? Zou graag je eerste versie lezen...

Pure

• 770 berichten
  • 0 stemmen

Glacius, zonder je de les te willen lezen vraag ik me af wat je doet denken dat je al voldoende kennis hebt om scenario's te schrijven. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat wanneer je je er serieus in hebt verdiept, het bovenstaande nieuw voor je is.

Met andere woorden, voordat je aan een script begint zou je deze basiskennis en vaardigheden echt al moeten kennen. Indien dat niet het geval is durf ik te stellen dat je het moeilijk gaat krijgen om een uitgebalanceerd, goed gestructureerd script te schrijven.

Het vaker genoemde boek van Lievaart is een absolute aanrader. Voor verdere verdieping in het scenarioschrijven is Syd Fields 'Screenplay' (Engelstalig) of de Handleiding voor scenaristen ook interessant (al zijn beide boeken wel redelijk dogmatisch).

gotti

• 14075 berichten
  • 5883 stemmen

Ben nu bezig in Story, van McKey; iets minder dogmatisch...

Pure

• 770 berichten
  • 0 stemmen

Ervaar je dat boek als een aanvulling op de drie door mij genoemde boeken Gotti?

McKee is een grote naam en ik heb al meerdere malen overwogen om 'Story' te kopen maar ik twijfel dus of het écht de moeite loont.

gotti

• 14075 berichten
  • 5883 stemmen

Het viel me wel op dat de 'regels' die FIeld je opstelt je zo nu en dan wel beperken. De wat vrije methodiek van McKey werkt op dit moment fijner voor mij...

Pure

• 770 berichten
  • 0 stemmen

Daar kan ik me iets bij voorstellen. Voordat ik aan Screenplay begon was ik me echter al bewust van wat ik kon verwachten (Lievaart stelt dat op zijn site ook). Toch beschouw ik het nuttig om al die regels (of in ieder geval de kern ervan) in je achterhoofd te hebben. Wat je er dan verder mee doet is een tweede.

Eerst maar eens Beukenkamps 'De Verborgen Schrijver' die over een paar weken eindelijk weer beschikbaar is.

serpico

• 2900 berichten
  • 491 stemmen

Pure schreef:

Met andere woorden, voordat je aan een script begint zou je deze basiskennis en vaardigheden echt al moeten kennen. Indien dat niet het geval is durf ik te stellen dat je het moeilijk gaat krijgen om een uitgebalanceerd, goed gestructureerd script te schrijven.

Dat lijkt me sowieso moeilijk. Maar Tarantino heeft het zichzelf ook geleerd, dus al die boeken lijken me ook weer niet zó belangrijk. Visie, talent en wil moet genoeg zijn.

Pure

• 770 berichten
  • 0 stemmen

serpico schreef:

(quote)
Dat lijkt me sowieso moeilijk. Maar Tarantino heeft het zichzelf ook geleerd, dus al die boeken lijken me ook weer niet zó belangrijk.

Je geeft het zelf aan; scenarioschrijven is een vak apart. Juist daarom moet het belang van gedegen vakkennis niet onderschat worden.

Daarnaast is Tarantino niet direct de meest getalenteerde scenarist. Hij heeft een aantal maal een heel knap kunstje geflikt (dat ik enorm bewonder) maar ik zie hem bijvoorbeeld geen fatsoenlijk drama schrijven.

Visie, talent en wil moet genoeg zijn.

Absoluut onwaar. Leuk als je visie en talent bezit, maar juist die vakkennis zorgt ervoor dat je je kan ontplooien en dat talent eruit komt.

serpico

• 2900 berichten
  • 491 stemmen

Pure schreef:

(quote)

Je geeft het zelf aan; scenarioschrijven is een vak apart. Juist daarom moet het belang van gedegen vakkennis niet onderschat worden.

Bedoel je met vakkennis de manier waarop je het op papier zet of hoe je een filmverhaal op 'moet' bouwen? Slechts in het eerste geval ben ik het met je eens. In het laatste geval compleet oneens, het lijkt me goed mogelijk dat die regels een script meer cliché's aanpraten dan wat anders. Een uitzondering op een dogma werkt vaak genoeg.

Daarnaast is Tarantino niet direct de meest getalenteerde scenarist. Hij heeft een aantal maal een heel knap kunstje geflikt (dat ik enorm bewonder) maar ik zie hem bijvoorbeeld geen fatsoenlijk drama schrijven.
Als jij het zegt. Maar jij had het over een gestructureerd, uitgebalanceerd script, en ik zou niet weten wat Tarantino dan fout doet. Hij won wel mooi een oscar . Tenzij je het alleen maar over scripts met veel drama en onderliggende emoties hebt allicht.

(quote)

Absoluut onwaar. Leuk als je visie en talent bezit, maar juist die vakkennis zorgt ervoor dat je je kan ontplooien en dat talent eruit komt.

Maar zonder visie en talent ben je helemaal nergens! Als je maar graag genoeg wil en er het talent voor hebt hoef je mijns inziens geen boeken door te bladeren.

Ander voorbeeld: P.T. Anderson. Heeft zichzelf het filmvak geleerd, heb ik gelezen. Het kán dus zeker wel.

gotti

• 14075 berichten
  • 5883 stemmen

serpico schreef:

Ander voorbeeld: P.T. Anderson. Heeft zichzelf het filmvak geleerd, heb ik gelezen. Het kán dus zeker wel.

Je leert jezelf iets door te kijken (en te lezen) van anderen...

serpico

• 2900 berichten
  • 491 stemmen

gotti schreef:

(quote)

Je leert jezelf iets door te kijken (en te lezen) van anderen...

Mijn punt is dat niet alle wegen om een script te schrijven al geplaveid zijn. Je kunt afwijken van de 'regels', en toch iets moois maken. Ik geloof gewoon niet zo in de uitgebreide stappenplannen. Alles moet ook anders kunnen. Met de juiste visie en het juiste talent.

Ik kan me niet voorstellen dat alle manieren om een goed script te schrijven op schrift vastgelegd zijn.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.