• 13.678 nieuwsartikelen
  • 171.382 films
  • 11.359 series
  • 32.307 seizoenen
  • 633.676 acteurs
  • 197.052 gebruikers
  • 9.218.388 stemmen

Variatie in de toplijsten

zoeken in:

starbright boy (moderator films)

• 22003 berichten
  • 4815 stemmen

djelle schreef:

Niet alleen kreeg het overwegend positieve recensies, het is ook nog eens overstelpt geweest met verschillende nominaties en prijzen op een paar festivals, hetgeen uiteraard duidelijk op de DVD vermeld staat.

Maar dat alles verklaart totaal niet waarom hier en op IMDB de film steevast in de top 3 staat, terwijl er vele honderden films zijn met een veel grotere prijzenkast en een veel betere ontvangst en een veel grotere opbrengst.

Dat sommige films in de vergetelheid raken is niet meer dan normaal, zeker wanneer het een slechte marketing kent.

Dat kan een van de redenen zijn, maar de film uit mijn voorbeeld is hier gewoon in de filmhuizen te zien geweest en is zelfs te koop op DVD en er is reclame voor gemaakt. Voor sommige films die het hier veel beter doen geldt dat niet.

Ja tuurlijk (hoewel ik dat ongelooflijk onrealistisch vind, maar goed). Het was slechts een illustratief voorbeeld. Done en niet done.

Ook van mijn kant was het een illustratief voorbeeld. Maar wel een waarbij ik het over mezelf heb.

En ik weet dat ik best verkeerd kan zijn ook.

Dit doet me deugd.

het niet kunnen laten op de man te spelen. Mensen die weten van elkaar dat er vaak ruzie van komt, zouden elkaar beter mijden trouwens. Helaas sta ik alleen in dat idee.

Ik zie het regelmatig, maar het werkt echt twee kanten op.

Misschien beginnen met gewoon niet meer te reageren op de twee personen die je bedoelt. Wees zelf degene die conflicten voorkomt. Pas dan bewijs je dat je vind dat jullie elkaar beter kunnen mijden.

Weer eens? Ik val niemand rechtstreeks aan, ik leg gewoon mijn gedachten hieromtrent bloot (op aanvraag van Ramon dan nog, want zelf breid ik hier liever niet meer over uit btw).

Indirect val je mensen wel degelijk aan. dat je er geen naam bij zet voorkomt dat niet.

Ik vind van wel. Het uitganspunt waarom je een film kijkt of een herkansing geeft is sowieso al een voorkeursbehandeling vanuit een invloedrijk gegeven.

Je doet het zelf ook lijkt me. Had jij The General of Pickpocket zonder de status gekeken? Waarom kijk je juist die twee films en niet een andere zwijgende komedie of een ander oud Frans drama? Vanwege de status van die twee films. Omdat je benieuwd bent of je een film die door velen mooi wordt gevonden ook waardevol gaat vinden. Dat mag best een voorkeursbehandeling zijn, maar films met status zijn ook bijzondere films en status maakt nieuwsgierig. Ze kunnen tegenvallen als iedere andere film, dat wel.

Er zal best een serieuze grijze zone bestaan, maar die films met (positieve of negatieve) status (waar ik het voornamelijk over heb) blijven een sterke eensgezindheid kennen.

Wat je nu zegt is ongeveer dat films die heel erg positief of heel erg negatief ontvangen worden door critici een grote eensgezindheid kennen onder critici. Valt geen speld tussen te krijgen, maar het is wel een loos statement. Het is een beetje alsof je zegt dat de winnaar van de 100 meter het hardste gelopen heeft van alle deelnemers.

Hoewel ik uit persoonlijke ervaring weet dat je met een enthousiaste 5 sterren voor die film toch veel commentaar risceert. Doe hetzelfde met 4 sterren met een destijds afgebroken "cobra", en mensen zeggen letterlijk dat ze je nog moeilijk serieus kunnen nemen. Hoezo ik zie spoken?

Met afwijkend stemmen zwengel je een discussie aan. Dat is ook logisch. En dat die niet allemaal even fris verlopen ben ik ook met je eens.

Ik denk niet dat het per definitie de critici zijn die de invloed altijd vormen voor alle duidelijkheid. Prijzen, regisseurs of een simpele hype kan ook de boosdoender zijn. Ik heb iets tegen critici, omdat zij een element kunnen zijn in heel dat gedoe (en ze zijn dat ook veel).

Je ziet weer critici als een veel te algemene groep. Critici zijn net zo uiteenlopend als Moviemeterleden. ik zeg het nog maar een keer. Er zijn critici die ik totaal niet serieus neem, critici die een totaal andere kijk op film hebben dan ik en een paar waar ik serieus veel aan heb, omdat ik het vaak met ze eens ben. Precies hetzelfde geldt voor moviemeterleden.

Tuurlijk kan dat, en bij veel films twijfel ik zelfs ook helemaal niet aan de juistheid van het cijfer. Ik heb alleen mijn bedenkingen over de status/cijfer van bepaalde films.

Bedenkingen heeft iedereen, da's alleen maar logisch. Die heb ik ook, maar het cijfer dat hier staat, dat is juist. Ook al stem ik twee sterren hoger of lager. Het probleem zit 'm erin dat jij blijft denken en uiten dat mensen niet oprecht stemmen en er vreemde ideeën over critici op na houdt.

Verder is het niets dat ik me erg veel aantrek of mijn stemgedrag beinvloedt of wat dan ook, het is gewoon mijn visie hierover. Voor mij was deze discussie zelfs allang een afgesloten hoofdstuk. Men weet hoe ik hierover denk. Beetje vervelend eigenlijk dat dit weer opengetrokken werd...

Nogmaals: misschien gewoon niet op uitnodigingen tot discussie ingaan en een beetje uitkijken met het impliciet beschuldigen van mensen die jouw idee over een film niet delen. Dat zijn mijn goedbedoelde adviezen aan jou.

Verder vind ik je kijk op film best interessant om te lezen. Juist vooral omdat je echt heel erg vaak lijnrecht tegenover mij staat en een totaal ander gevoel voor schoonheid, amusement en nog veel andere zaken lijkt te hebben.

djelle

• 6070 berichten
  • 0 stemmen

starbright boy schreef:

Misschien beginnen met gewoon niet meer te reageren op de twee personen die je bedoelt. Wees zelf degene die conflicten voorkomt. Pas dan bewijs je dat je vind dat jullie elkaar beter kunnen mijden.

Ik ben nooit diegene die eerst reageert. Maar als die ander commentaar geeft op mijn schrijfsels, is het natuurlijk moeilijk om geen discussie aan te gaan. Echter, ik kan dat reeds gerust zonder te vervallen in moddergegooi en zal effectief proberen conflict te voorkomen (niet alleen door rustig proberen te blijven ondanks de verwijten, vaak vraag ik ook gewoon letterlijk en beleefd ermee op te houden en normaal te discussieren). Maar ik kan de ander niks verplichten natuurlijk.

Indirect val je mensen wel degelijk aan. dat je er geen naam bij zet voorkomt dat niet.
Ik weet dat er hierdoor (onbedoeld) bepaalde mensen zich aangesproken voelen, daarmee ook dat ik hier liefst niet te diep meer op inga.

Had jij The General of Pickpocket zonder de status gekeken?
De enige reden waarom ik nu al eens vlugger een bepaalde film zou meepikken dan vroeger is omdat ik er dan ook eens kan over meepraten op Moviemeter. Ik ga iig niet speciaal op zoek naar een film "omdat ie door velen mooi gevonden wordt". Status kan me gestolen worden.

Ze kunnen tegenvallen als iedere andere film, dat wel.
Zeer juist. Alleen is het bij sommigen zo dat zo'n filmpje zelden of nooit zwaar tegenvalt. Daar fronsen mijn wenkbrauwen nu eenmaal van.

Wat je nu zegt is ongeveer dat films die heel erg positief of heel erg negatief ontvangen worden door critici een grote eensgezindheid kennen onder critici. Valt geen speld tussen te krijgen, maar het is wel een loos statement.
Ik weet het, maar het gaat verder dan dat. Er is een bepaald patroon terug te vinden onder critici -dat het publiek veelal overneemt- die een indicatie zijn voor het serieus te nemen of niet. Ik kan het niet precies duiden, maar het is iig zo dat teveel simpel vermaak goed reviewen alleszinds niet done is en oudere films meer kansen krijgen etc... Iets in die richting. Maar nogmaals: het kan allemaal in mijn hoofd zitten, besef ik maar al te goed.

Met afwijkend stemmen zwengel je een discussie aan. Dat is ook logisch. En dat die niet allemaal even fris verlopen ben ik ook met je eens.
Het gaat erom dat je effectief moeilijk serieus genomen wordt en problemen kan krijgen, als je teveel zo'n films goed bevindt (het is in elk geval niet zo evident). Ook het "dit is een film die door critici werd afgebrand/geloofd" en soortgelijke argumentaties heb ik al meermaals te horen gehad. Het duidt toch aan dat het helemaal niet eens zo vergezocht is wat ik hier allemaal vertel.

Verder vind ik je kijk op film best interessant om te lezen. Juist vooral omdat je echt heel erg vaak lijnrecht tegenover mij staat en een totaal ander gevoel voor schoonheid, amusement en nog veel andere zaken lijkt te hebben.
Dank u. Insgelijks.

• 22003 berichten
  • 4815 stemmen

Maar nogmaals: het kan allemaal in mijn hoofd zitten, besef ik maar al te goed.

Die neem ik maar mee. Verder praten zou een herhaling van zetten zijn.

Dank u. Insgelijks.

Ook dank u, ik heb verder niet veel aan je in mijn zoektocht naar mooie films (want bruikbare tips levert een bijna aboslute tegenpool niet op), maar interessant vind ik het wel, zeker als je een beetje inhoudt met het toontje dat me soms ergert.

Een ding nog: Vind je het echt zo onrealistisch dat iemand een Bay-film oersaai vind?

djelle

• 6070 berichten
  • 0 stemmen

Hangt ervan af welke. Een sentimentele draak als Armageddon kan ik begrijpen, maar iemand die bijv Bad Boys 2 oersaai vindt, terwijl er om de haverklap wel iets gebeurd... Kan er bij mij niet in.

• 22003 berichten
  • 4815 stemmen

Saai hangt niet samen (en bij mij zeker niet) met of er veel of weinig gebeurd, maar vooral of ik hetgeen wat gebeurt interessant vind.

djelle

• 6070 berichten
  • 0 stemmen

Okee ja, natuurlijk is het logisch dat mensen die niet erg te vinden zijn voor actiefilms dit saai vinden. Dat begrijp ik wel.

maxcomthrilla

• 15570 berichten
  • 2766 stemmen

De laatste tijd zijn er veel interessante ontwikkelingen in de onderste gelederen van de IMDB top 250. The Thing is in een mum van tijd zo `n 30 plaatsen gestegen. En United 93 is de lijst binnengekropen op nr. 235. Verder zijn Mulholland Drive en Idi i Smotri weer teruggekeerd in de top 250, jammer dat ze zo onderaan moeten bungelen. Ook Stalker staat er sinds lange tijd weer in.

Howl `s Moving Castle, His Girl Friday, The Lion King ( ja, hij stond er een dagje in ), Le Haine en Almost Famous liggen er helaas weer uit, moderne klassiekers hebben het helaas dus niet makkelijk en leggen het vaak af tegen de vele klassiekers in die lijst.

Cellulord

• 597 berichten
  • 2374 stemmen

en zo vliegt de tijd voorbij...

"La Haine" staat onder tussen weer ferm terug in de top 250, op 110 zelfs

revenge of "The Lion King"??? want die staat nu zelfs op 51

"United 93" is dan weer verdwenen

Eigenlijk wou ik gewoon even vermelden dat "Byôsoku 5 Senchimêtoru" nu op 250 staat en

mischien wat meer mensen zin krijgen om dit te zien

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.